Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

2013, Het Jaaroverzicht

64 leden hebben gestemd

1. 1. Hoeveel strips hebt u gekocht in 2013

• 0 - 10
      3
    • 10 - 50
      12
    • 50 - 100
      11
    • 100 - 200
      19
    • 200 - 500
      12
    • meer dan 500
      7
  2. 2. Hebt u dit jaar minder of meer gekocht ?

• minder
      20
    • ongeveer evenveel
      31
    • meer
      13
  3. 3. Bent u tevreden over het Stripjaar 2013 ?

• Nee, dit was een jaar om vlug te vergeten.
      2
    • Matig tevreden, toch enkele ontgoochelingen
      18
    • 2013 was een goed stripjaar
      38
    • Ik vond 2013 een superjaar voor strips
      6

Recommended Posts

Voor mij was 2013 geen goed jaar.

Zonder enige vorm van moeite heb ik een serieus pak minder strips gekocht en zit aan mijn aantal gekochte strips van 10 jaar geleden.

Bijna geen nieuwe reeksen begonnen. Bijna geen graphic novels of one-shots die me konden bekoren. Met enkele lopende reeksen gestopt.

De weinig verrassingen waren voor mij Ravine, Elric, Isabellea, Tusnami en afsluitende delen van Long John Silver, Beauté en Courtney Crumrin.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor mij is er maar één verrassing en ook maar één topper geweest en dat zijn de Roodbaard integrales. Piratenstrips spreken mij totaal niet aan, maar toen ik deze integrale in de winkel zag liggen heb ik hem direkt gekocht. Geweldig mooie uitgaves en voor mij de best uitgegeven integrale op de nederlandstalige markt tot nu toe.

Voor de rest is het maar een zeer kalm stripjaar geweest voor mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wie heeft er meer dan 500 strips gekocht? Dat is waarschijnlijk dezelfdde die vond dat strips te goedkoop zijn :e010:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb behoorlijk minder strips gekocht dit jaar, maar een strip als Walhalla maakt veel goed!  :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kom op 132 stuks en vond 2013 een topjaar voor de strip. Zoveel keus, zo betaalbaar ( :e007: )...

De diverse Thorgal nevenreeksen, Ardalen, de Guust Flater oblongs, de nieuwe Havik. Om maar wat te noemen. Persoonlijk vond ik de publicatie (in het Frans, ik hoop dat dit onder deze topic mag vallen) van het gloednieuwe Philemon verhaal "le train ou vont les choses", het eerste in 26 jaar, echt wel hét hoogtepunt (op stripgebied he).

Erik

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ongeveer 130 strips aangekocht, net zoveel als vorig jaar. Er komt zoveel uit dat een ieder toch wel wat van zijn/haar gading vindt ? Hoogtepuntjes: Azimut en die mooie Franquin heruitgaves, dure hebbedingetjes maar zoooooo mooi.

Deel dit bericht

Link naar bericht

519 strips aangekocht dit jaar. Wel een groot aantal tweedehands die in 2013 verschenen zijn. Soms nieuwe strips in tweedhands al te verkrijgen na plusminus twee weken. Eén der betere reeksen vind ik De Joodse brigade en De hand van de duivel.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kom uit op een 40 stuks die dit jaar zijn uitgekomen en rond de 50 uit eerdere jaren waaronder een paar opgestarte series en een restantje van 2012.

De hoogtepunten van het jaar waren wat mij betreft de voortzetting van de Collectie Getekend, Ardalen en Abeltje.

Verrassingen kwamen van Andreas (Cromwell Stone 2 gekocht), Migualanxo Prado (Ardalen), Oliver Vatine (Niourk) en Lupano & Andreae (Azimut)

Ik ben dik tevreden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik hou het niet bij eigenlijk. veel gekocht, maar nog meer verkocht denk ik. volgend jaar ga ik weer meer kopen (omdat er niets meer te verkopen valt)

toppers? nl: ik heb zidrou ontdekt en blauw is een warme kleur

manga? hopen! yotsuba&!, parasyte, fma, hellsing, video girl ai, children of the sea, kurosagi teveel om op te noemen

comics: luna brothers, star wars universum, freakangels, oz, hellblazer en gesmaakte eindes van oa scalped, sweet tooth en (voor mij) invincible

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dit jaar staat de teller op 167 strips waarvan circa 25 in hc, met hc's koop ik enkel de ( voor mij althans) toppers zoals Long john silver, Walking dead, Golden city, Artica, Elric, konungar. Verder veel sc's van Daedalus, Dargaud, Lombard etc....

Tegenvallers zijn er altijd maar dat hoort er nu eenmaal bij. Vooral ervaar ik het als pijnlijk dat de hc' s zo duur worden, ik wil wel maar ik kan het niet verantwoorden. Hopelijk brengt 2014 geen prijswijzigingen!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Totaal 268 strips/comics gekocht, waarvan 135 in 2013 uitgegeven.

Nederlandstalig: 53

Engelstalig: 82

Toppers NL: Sir Arthur Benton 1-3, Long John Silver 4, Een mooie reis, Blast 3, Munch

Toppers EN: March, Letting It Go, The Property, Julio's Day, Mind MGMT 1-2, Fantastic Voyage of Lady Rozenbilt

Top 5 gekochte uitgevers: Dark Horse (11), Vertigo (11), Dargaud (10), Humanoids (9), Fantagraphics (8)

Top 5 favoriete uitgevers: SelfMadeHero, D&Q, Fantagraphics, Saga, Dark Horse

Verhouding HC/SC: 118/17

Vond het een prima jaar, met name aan Engelstalige stips.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Veel gekocht , maar ik heb geen zin ze te tellen.2013 was opnieuw een goed stripjaar met vele goede en mooie uitgaves alweer.

Er er verschijnt nog steeds veel vergeleken bij een zestal jaar terug.

Tegenvaller : de alsmaar duurder wordende softcovers.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zo'n 100 tel ik.

Prima stripjaar, ook veel verkocht.

Vrije Vlucht: Grote Odalisk en Ivan Ivanka vond ik top, ook de integrales van Bernard Princeheel mooi verder Snippers en de spin offs van Thorgal en ook verrassend goed Millenium.

Engelstalig nog genoten van een paar fijne Tezuka vertalingen  B)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb in totaal 121 albums aangeschaft in 2013. Dit is vergelijkbaar met 2012.

Hoogtepunten in 2013 voor mij waren de nieuwste uitgaven van de Andreas-albums en de nieuwkomers uit de reeksen Long John Silver - wachters van het bloed en Thorgal.

Ook de Bernard Prince- en Roodbaard integrales heb ik op de kop kunnen tikken.

Daarnaast heb ik in 2013 mijn eerste drukken van Blake en Mortimer compleet kunnen maken.

Kortom: 2013 was een prima stripjaar  :e005:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dit jaar 112 albums aangekocht. Het dalende aankoopbeleid wordt ook dit jaar verder gezet.

2009 = 170

2010 = 151

2011 = 156

2012 = 121

2013 = 112

Ik koop dus steeds minder: niet dat strips mij niet meer boeien, maar ik laat vooral de duurdere HC links liggen.

Toppers dit jaar: Amoras, Moeder Killers, Vier ruiters van de Apocalyps, Walhalla,

Deel dit bericht

Link naar bericht

2013 was een topjaar in termen van strips voor mij! Ten eerste was het, het jaar waarin een zeer memorabele gebeurtenis plaatsvond: in Maart 2013 was ik door mijn volledige "te kopen lijstje heen". Een lijst waar ik maar liefst 2 1/2 jaar over gedaan had. De laatste aankoop van het lijstje was: De Gezellen van de Schemering integraal. Een aankoop waar ik zeer tevreden mee ben. Vlak daarna ontdekt ik mijn momentele favoriete reeks: Ravine. Na 2010:,het jaar dat ik de reep ontdekte en serieus aan de slag ging met strips verzamelen, is dit wel mijn favoriete stripjaar tot nog toe. Het aantal aankopen ligt dit jaar wat lager: 125 albums om precies te zijn. Dit tegenover de gemiddeld 200 tot 250 albums per jaar van afgelopen jaren. De reden hiervoor is ook dat ik klaar ben met mijn ellenlange lijst dus de druk is grotendeels weg gevallen. Ik koop nu gewoon waar ik die maand zin in heb ipv meticuleus een lijstje af te werken. Ik heb nog wel een kort lijstje verspreid over drie maanden afgewerkt maar voor de rest bekijk ik het grotendeels per maand, Er zijn zelfs een paar maanden geweest dat ik enkel de nieuwe uitgaven kocht. Maar ik persoonlijk vind het prima zo. Dit is een stuk aangenamer dan dat obsessief lijstjes afwerken. Dus ja: echt een superjaar!

Even in overzicht:

Albums gekocht: 125

Hoogtepunten: het beëindigen van mijn aankoolijst, het verschijnen van Ravine en het verschijnen van Special Branch waar ik al twee jaar op zat te wachten en die beslist niet tegen viel.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kom van 300+ strips per jaar (een jaar of 3 geleden), nu naar geen 50. De reden: deels plaatsgebrek, deels verschuivende interesse naar andere dingen (die een opdeling van het budget eisen), en ja de prijs van strips speelt ook een rol. Zelfde budget, maar het is er gewoon sneller door als je strips koopt. Bijgevolg start ik amper nog nieuwe reeksen aangezien het vervolledigen van goede kwaliteitsvolle strips al zo kostelijk is. Recentelijk weer wat Amerikaans spul gekocht, meer pagina's voor evenveel geld... Ik hou wel van afwisseling.

Beste strip van 2013? Wel, ik denk dat ik mee ga in het roodbaard verhaal. Klassiek en o zo sterk in een schitterende uitvoering.

Deel dit bericht

Link naar bericht

248 strips gekocht met uitgiftejaar 2013 gekocht, en ook nog wat ouder werk vnl. om te signeren op beurzen.

2013 is een jaar waar ik wat nieuwe zaken heb leren kennen. Uitgeverij RW ( Transmetropolitan, 100 bullets, wat Batmans, ... ) kon mij wel bekoren, maar de mooiste strips kwamen toch weer van Bloann. Voorts erg genoten van Last Man, Abeltje, Betoveringen,... maar vooral van Blast door Larcenet.

Voor de rest valt het me op hoeveel nieuwe strips ik gewoon ik niet inkijk wegens totaal mijn genre niet ( Arthur meets Fantasy meets ... ). En als ik ze toch eens ontleen uit de bib, dan lees ik ze niet eens uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...