Ga naar inhoud

Strafste Stoot Van De Dag


Waldorf

Recommended Posts

Neen, absoluut niet akkoord.

 

't Is wel ons belastingsgeld dat ze zomaar over de balk gooien, hé.

Centen die gerust voor andere doeleinden hadden kunnen gebruikt worden! :e006: :e006: :e006:

Ok, de formulering was een beetje ongelukkig, maar 't sentiment blijf 't zelfde. Mekkeren over muntjes, terwijl ze de oplossing ervoor gaan afschaffen. Terug naar de negentiende eeuw.

Link naar reactie

't Is wel ons belastingsgeld dat ze zomaar over de balk gooien, hé.

Centen die gerust voor andere doeleinden hadden kunnen gebruikt worden! :e006: :e006: :e006:

 

Dat geld komt toch terug? Stel dat ze één miljoen moeten betalen voor een hoop munten die samen 500.000 euro voorstellen.

Dat miljoen dat ze daarvoor betalen komt in omloop. Elke keer als het uitgegeven wordt, worden er belastingen afgehouden.

 

Zeer simplistisch voorgesteld:

 

1.000.000 om uit te geven.

20% belastingen : 200.000 euro naar staat, 800.000 blijft over en kan opnieuw uitgegeven worden

800.000 uitgeven

20% belastingen: 160.000 euro terug naar de staat, en 640.000 blijft over om opnieuw uitgegeven te worden

640.000 uitgeven

20% belastingen: 128.000 euro terug naar de staat, en 512.000 blijft over om opnieuw uitgegeven te worden.

....

 

Hoe hoger de snelheid van het geld, hoe vlugger de staat het teveel terug gekregen heeft.

 

Het slaan van de muntjes wordt overigens ook alsmaar meer uitbesteed aan goedkopere fabrikanten.

Link naar reactie

Ik vind de twee grootste voordelen dat je geen code in hoeft te typen en dat je een beetje een idee hebt hoeveel je uitgeeft. Ik vind het een fantastisch en praktisch systeem, dat bovendien gewoon op je bankkaart staat.

 

Het grootste nadeel vind ik dat potentieel miljoenen gebruikers 10 of 20 euro zomaar aan een instantie geven, die redelijk gerust kan zijn dat ze altijd over de helft daarvan zomaar kan beschikken.

Link naar reactie

Als jij je proton kaart met 10 euro oplaadt, gaat er toch op dat moment 10 euro van je rekening veronderstel ik? En als jij die 10 euro op je kaart niet onmiddellijk uitgeeft, is er toch een instantie die hierover kan beschikken?

Ik zie nog altijd 't verschil niet met een 10 euro briefje uit de muur halen, en het equivalent van 10 euro op mijn Proton zetten. Dat getalletje gaat eraf op mijn bankrekening in beide gevallen, ongeacht wanneer ik 't ga besteden.

Link naar reactie

Het verschil is dat in het geval van dat briefje, het wel ik ben die dat briefje heb zolang ik het niet uitgeef. Met proton is het iemand anders die die 10 euro heeft, en die iemand anders kan met redelijke zekerheid met een gedeelte van die 10 euro doen wat hij wil.

Ik weet wel, een zichtrekening is in dat opzicht een beetje hetzelfde, maar dat doet er niet toe. Vraag is: waarom nog iets anders in het leven roepen, als je al alle faciliteiten hebt om hetzelfde te doen?

Link naar reactie

Het verschil is dat in het geval van dat briefje, het wel ik ben die dat briefje heb zolang ik het niet uitgeef. Met proton is het iemand anders die die 10 euro heeft, en die iemand anders kan met redelijke zekerheid met een gedeelte van die 10 euro doen wat hij wil.

Ik ben nog altijd niet mee. Wie precies?

 

Ik weet wel, een zichtrekening is in dat opzicht een beetje hetzelfde, maar dat doet er niet toe. Vraag is: waarom nog iets anders in het leven roepen, als je al alle faciliteiten hebt om hetzelfde te doen?

Dat is 't 'm nu net. Klassieke bankkaart noch fysiek geld hebben 't gebruiksgemak dat ik vind bij Proton. Een klein plastieken kaartje met een bedrag op dat simpel te controleren is.

Link naar reactie

En het wordt zelfs nog mooier. Ook de handelaar beschikt niet onmiddelijk over het bedrag dat je betaalt met Proton. Hij kan kiezen om die bedragen dagelijks, wekelijks of maandelijks op zijn rekening te laten zetten. Wat een service. (vanaf de 5de transfer per maand betaal je wel per nachtelijke transfer van proton naar je rekening, dus je mag er redelijk zeker van zijn dat elke handelaar het bedrag wekelijks laat overmaken.)

 

En dat voor maar 0,55% aan transactiekosten die hij bij elke betaling moet afstaan.

 

http://www.atosworld...0000/Proton.htm

Link naar reactie

Dat weet ik niet want ik heb het nog nooit gebruikt. Je moet anders je rekeninguittreksels eens controleren en kijken naar wie of waar het juist overgeschreven wordt.

Ik denk dat ik zie waar je heen wilt. Dus. 't Is allemaal ok als er geld moet uitgegeven worden om geld te drukken en te transporteren, maar als er moet betaald worden om het electronische equivalent ervan te financieren, dan is 't plots een ramp... Ah, we zijn weer mooi op Kudos' originele topic, zeker?

 

En het wordt zelfs nog mooier. Ook de handelaar beschikt niet onmiddellijk over het bedrag dat je betaalt met Proton. Hij kan kiezen om die bedragen dagelijks, wekelijks of maandelijks op zijn rekening te laten zetten. Wat een service. (vanaf de 5de transfer per maand betaal je wel per nachtelijke transfer van proton naar je rekening)

 

En dat voor maar 0,55% aan transactiekosten die hij bij elke betaling moet afstaan.

 

http://www.atosworld...0000/Proton.htm

Het alternatief is de boel zelf natellen, zelf naar de bank lopen met een het geld, met verlies van de waarde van alle vals geld. Wat zou de meerkost zijn daarvan, vraag ik me gewoon af. Doen alsof 't alternatief niets kost aan de handelaar is lekker kort door de bocht.

 

(Want ik zal weer vast zitten aan die primieve briefjes en munten wanneer ik naar de bakker ga. Die wil geen bancontact onder de 15 euro, en een smartphone heb ik niet en hoef ik niet.)

Link naar reactie

Ik heb de voordelen van elektronisch betalen nooit in twijfel getrokken.

Waar ik problemen mee heb is:

- waarom voor kleine bedragen iets aparts verzinnen?

- waarom geld voor een bepaalde termijn afstaan aan een derde.

- het gebruik van een dergelijk systeem door de staat laten verplichten.

 

Ik heb er geen probleem mee om voor diensten te betalen.

 

Dat proton niet doorgedrongen is, toont aan dat ik niet de enige ben die zo een systeem niet ziet zitten. Wat heb jij dan weer tegen een smartphone? En waarom zou Proton wel mogen opgelegd worden, en een smartphone niet?

Link naar reactie

Voor mij is de bancontact voor kleine bedragen ook goed hoor. Als ik daar geen euro moet bijlappen voor mijn broodje van een anderhalve euro.

 

 

Ik heb geen smart phone. Ik heb geen nood aan een smart phone, als ik kan telefoneren en SMS'en heb ik genoeg. Ik wil bovendien niet dat mijn mogelijkheid tot betalen afhankelijk is van de werking van een hackbaar toestel, dat alleen draait als de batterij niet plat is.

Proton, daarentegen, dat staat op mijn bankkaart. Dat is een handzaam klein stukje plastic dat mooi in mijn portefeuille past, alwaar mijn identiteitskaart toch al resideert die ik toch al altijd bij moet hebben.

Ik vind echt niet dat je de twee over dezelfde kam kunt scheren qua gebruiksgemak en betrouwbaarheid.

 

 

Dat Proton niet doorgedrongen is, wijt ik persoonlijk aan gebrek aan marketing. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.

Bovendien is Proton iets dat momentum nodig heeft. In Leuven gebruikte zowat elke student die ik kende Proton. Aan het studentenrestaurant stonden zelfs nog betaaltelefoons, die daar bleven staan omdat ze gebruikt werden om Proton op te laden.

Ik verkaste naar Gent. Nauwelijks een middenstander die 't had, nauwelijks iemand die 't gebruikte. (Gelukkig toch een bakker gevonden met Proton. En nog lekker brood ook.)

Link naar reactie

Je vind dat mensen die niet tegen het koningshuis zijn doorsnee/dom ? Dat mag hoor maar ik prefereer een koning(in) zonder reële macht boven een president die tussen de politieke besluitlagen instaat. Beide kosten evenveel geld maar die koningshuislui kun je nog op handelsmissie sturen of bij grote rampen inzetten.

Link naar reactie

Koningshuizen zijn zo overbodig, ze mogen direct afgeschaft worden, maar jullie boffen toch maar met die van jullie (in vergelijking met die van ons) . ;)

 

Tja, als we het over overbodig hebben: die 24 parlementen n België, de taalstrijd, het laatste nieuws, het AD, prof voetbal (Sparta, FC Utrecht), proftennis, huishoudbeurzen, stripbeurzen, het constante verhuizen van de EU van Brussel naar Straatsburg, kinderbijslag, kinderopvang, monumentenzorg (speciaal in Bruhhe), presidenten en daaromheen zwevenden klieken, grootstedelijke deelgemeenten, JSF vliegtuigen, HRA allemaal overbodig en allemaal afschaffen..

Link naar reactie

Nee hoor, alhoewel mijn voorouders van moeders kant roofridders waren die het Lemsterland genadeloos leegroofden. Ook heeft men zich in de oost gevestigd..... Maar dat telt allemaal niet want van moederskant. De voorouders van vaders waren brave zeeuwen met een voorliefde voor de krijgsdienst....

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Koningshuizen zijn zo overbodig, ze mogen direct afgeschaft worden, maar jullie boffen toch maar met die van jullie (in vergelijking met die van ons) . ;)

 

Mij daar niet in betrekken aub...Ik hou graag m'n maaltijd binnen, zie je...

 

 

'Mods'... ge moet dat toch ook altijd in de gaten houden en bijsturen, hé...Ze zetten je in zak en as waar je bij staat... :e007::e011:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...