Ga naar inhoud

Wil Je Graag Een Nieuwe Gilles De Geus?


Marinelli

Recommended Posts

Ik vermoed dat crowdfunding even een tijdelijke hype is. Binnen drie jaar horen we daar niks meer van. 

 

Vrees het niet. Crowdfunding gaat nog meer uitgebreid worden. Ook in de politiek als men besparingen in de culturele sector wil doorvoeren. Het is een gedroomd platform voor diegenen die vinden dat zulke zaken meer "zelfbedruipend" horen te zijn en "niet de taak van de politiek". Het is een soort van liefdadigheid. 

 

Ook gewone uitgeverijen gaan er meer en meer van gebruik maken om het moeilijker product toch te willen uitgeven. Wat nu al bij verschillende Kickstarter-projecten aan het gebeuren is: het boek heeft een uitgever, maar die uitgever wil geen geld voor een plaatprijs geven en het is ook een soort van "voorbetaalde voorbestelling". Het enigste wat die uitgever dan nog doet, is voor de verdeling zorgen.

Link naar reactie

ik vrees niet Mario, ik denk alleen dat er niet voldoende volk gaat zijn om het gefinancierd te krijgen. De uitgeverijen mogen dan nog wel duizenden zeer professionele crowdfunding initiatieven opstarten, als het publiek zijn interesse verloren heeft om te investeren, is het afgelopen. Wat de uitgeverijen ook willen. En ik denk dat binnen een paar jaar het publiek zijn interesse voor crowdfunding verliest en dat het nog een kleinere markt gaat zijn dan het marginale verschijnsel dat het nu al is.

 

Maar hey, misschien vergis ik me hé, ik heb geen glazen bol :)

 

Ik denk, maar weet uiteraard niet zeker, dat er wel een beetje brood zit in direct geld afluizen van je fanbase. Dat je als artiest wat opbouwt met liefhebbers van je werk en dat je door rechtstreekse communicatie aan hen nog wel hier en daar een werk gefinancierd kan krijgen. Maar je moet hen dan ook weer niet overvragen, want dan haken ze ook af.

Link naar reactie

Ik weet niet of dit als een 1 aprilgrap beschouwd moet worden maar ik wil jullie toch het Mecenasproject van Silvester onder ogen brengen.

40 man legde daar vooraf 1000 gulden op tafel en kregen een speciale editie en originele pagina.

 

Het bedrag van 40.000 gulden werd gebruikt als de voorfinanciering voor het album de 7 provincien van Gilles.

 

De huidige fundraising lijkt hier erg veel op...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

... ik wil jullie toch het Mecenasproject van Silvester onder ogen brengen. 40 man legde daar vooraf 1000 gulden op tafel en kregen een speciale editie en originele pagina.

 

Het bedrag van 40.000 gulden werd gebruikt als de voorfinanciering voor het album de 7 provincien van Gilles.

 

De huidige fundraising lijkt hier erg veel op...

 

Juist niet.

 

Toen had je voor 1000 gulden een volledige geïnkte pagina. Nu voor 1000 Euro slechts een halve schetspagina.

 

Echt een stuk minder dus. 

Link naar reactie

ik vrees niet Mario, ik denk alleen dat er niet voldoende volk gaat zijn om het gefinancierd te krijgen. De uitgeverijen mogen dan nog wel duizenden zeer professionele crowdfunding initiatieven opstarten, als het publiek zijn interesse verloren heeft om te investeren, is het afgelopen. Wat de uitgeverijen ook willen. En ik denk dat binnen een paar jaar het publiek zijn interesse voor crowdfunding verliest en dat het nog een kleinere markt gaat zijn dan het marginale verschijnsel dat het nu al is.

 

Maar hey, misschien vergis ik me hé, ik heb geen glazen bol :)

 

Ik denk, maar weet uiteraard niet zeker, dat er wel een beetje brood zit in direct geld afluizen van je fanbase. Dat je als artiest wat opbouwt met liefhebbers van je werk en dat je door rechtstreekse communicatie aan hen nog wel hier en daar een werk gefinancierd kan krijgen. Maar je moet hen dan ook weer niet overvragen, want dan haken ze ook af.

 

Het crowdfunden in Vlaanderen staat idd nog in gigantische kinderschoenen en diegenen die het doen doen het ook verkeerd, maar het is ondertussen al een deeltje officieel beleid: http://www.boekensteun.be/

Dit gaat écht nog uitgebreid worden in de volgende legislatuur(en) want het past in de visie op cultuur en hoe die zich moet financieren van de partij(en) van de volgende Vlaamse regering.

 

En "geld afluizen van je fanbase" is het verdienmodel waardoor vele Amerikaanse webcomicers heel goed hun brood kunnen verdienen.

Maar dat is het juist: je kan vrij nauwkeurig berekenen hoeveel percent van je fans alles van je willen kopen. Als je bereik maar groot genoeg is, ben je "binnen"

Link naar reactie

Juist niet.

 

Toen had je voor 1000 gulden een volledige geïnkte pagina. Nu voor 1000 Euro slechts een halve schetspagina.

 

Echt een stuk minder dus. 

Tja, de inflatie hé... :e012:

 

Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat ze in samenwerking met Silvester al eens aan crowdfunding gedaan hadden en dat dit idee voor de Gillesreeks dus niet zo nieuw is..

Daarnaast verwacht ik, dat als de crowdfunding rondkomt, er albums tegen " normale" prijzen op de markt komen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

een abonnement he.

 

Elke ontvanger van paper(via BSM), eppo of Strike/Stroke, krijgt strips waar hij op voorhand voor heeft betaald, zonder enig idee te hebben van wat hij gaat krijgen.

 

Waarom zou dit niet kunnen werken voor een stripreeks?

Stel je wordt lid van de urbanus club voor 30 euro per jaar en krijgt 4 of 5 albums per jaar toegestuurd.

Link naar reactie

Mijn ervaring is dat dit een normaal tempo is.

Maar ze zullen dan de resterende dagen blijvend moeten communiceren en oproepen doen.

 

Kweenie... Kijk was een originele plaat voor 1000€ of voor 500€ een schetspagina, dan had ik ook al gestort.

Ik ben gek op Gilles De Geus, én het werk van Hanco Kolk... maar ik haak toch af.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik ben al een aantal jaren actief aan het crowdfunden op kickstarter en moet melden dat ik hier zeer knappe initiatieven heb gesteund (voornamelijk comics).

Initiatieven binnen de benelux zou ik ook wel steunen maar dan moeten de rewards er wel naar zijn.

Op kickstarter steun ik gemiddeld 25-50$ en dat is meestal inclusief verzending. Ik heb dan altijd het boek (gesigneerd met of zonder tekening), bladwijzers, postkaarten,... Ik vind het zeer belangrijk bij een actie dat er een mooi evenwicht is met de rewards zodat je ook met weinig geld kunt steunen, maar dit mis ik hier volledig.

De keren dat ik 300 & 500$ gestort heb kreeg ik volledige commisietekeningen in kleur met meerdere figuren.

 

Mijn steun krijgen ze niet terwijl ik het wel interessant vind.

Link naar reactie

Ik ben al een aantal jaren actief aan het crowdfunden op kickstarter en moet melden dat ik hier zeer knappe initiatieven heb gesteund (voornamelijk comics).

Initiatieven binnen de benelux zou ik ook wel steunen maar dan moeten de rewards er wel naar zijn.

Op kickstarter steun ik gemiddeld 25-50$ en dat is meestal inclusief verzending. Ik heb dan altijd het boek (gesigneerd met of zonder tekening), bladwijzers, postkaarten,... Ik vind het zeer belangrijk bij een actie dat er een mooi evenwicht is met de rewards zodat je ook met weinig geld kunt steunen, maar dit mis ik hier volledig.

De keren dat ik 300 & 500$ gestort heb kreeg ik volledige commisietekeningen in kleur met meerdere figuren.

Mijn steun krijgen ze niet terwijl ik het wel interessant vind.

Jaja Peter, dubbeltje op de eerste rang....hahaha, dat kickstarter (nooit van gehoord trouwens) is geen crowdfunding, maar gewoon een aankoop van een commission. Dit zijn gewoon broodtekenaars, jij roept zij tekenen, elk figuur dat je wilt, een volledig andere insteek dan een strip als Gilles de Geus. 25-50 dollar met boek en tekeningen postkaart en bladijzer en verzenden naar pattatenland, das een echte steun.....

 

Even een totaal andere stelling: is crowdfunding wel gewenst? Als een boek geen levensvatbaarheid heeft op de reguliere wijze met voorpublicatie en verkoop, moet het dan wel gemaakt worden. Er komen meer dan genoeg strips uit, is dit angst van de makers of willen ze geen risico meer lopen? Of is het gewoon een goede manier om van te voren al een flink deel te verkopen en geen risico meer te lopen?.

Link naar reactie

Jaja Peter, dubbeltje op de eerste rang....hahaha, dat kickstarter (nooit van gehoord trouwens) is geen crowdfunding, maar gewoon een aankoop van een commission. Dit zijn gewoon broodtekenaars, jij roept zij tekenen, elk figuur dat je wilt, een volledig andere insteek dan een strip als Gilles de Geus. 25-50 dollar met boek en tekeningen postkaart en bladijzer en verzenden naar pattatenland, das een echte steun.....

 

Even een totaal andere stelling: is crowdfunding wel gewenst? Als een boek geen levensvatbaarheid heeft op de reguliere wijze met voorpublicatie en verkoop, moet het dan wel gemaakt worden. Er komen meer dan genoeg strips uit, is dit angst van de makers of willen ze geen risico meer lopen? Of is het gewoon een goede manier om van te voren al een flink deel te verkopen en geen risico meer te lopen?.

???

Link naar reactie

is dit angst van de makers of willen ze geen risico meer lopen? Of is het gewoon een goede manier om van te voren al een flink deel te verkopen en geen risico meer te lopen?.

 

Kennelijk levert het maken van een volledig album voor de Nederlandse markt niet zoveel op.

 

Als je via dit soort constructies een flink deel van de opbrengst van te voren kunt realiseren en ook direct aan de maker ten goede kunt laten komen - dus zonder percentages voor stripwinkels en distributie - lijkt mij dit een goede manier om toch tot enige nationale albumproductie te komen. De stripmaker zal er dan tenminste nog iets aan overhouden.

 

Door de albums te signeren of van tekeningen of platen te voorzien kan vervolgens ook nog eens een meerprijs gerealiseerd worden

 

In mijn ogen is het dus een soort directe distributie van stripmakers naar stripconsumenten.

 

Alleen in dit geval leveren de makers te weinig waarde. Kennelijk zien ze het meer als een donatie met een aardigheidje. 50 euro voor een gesigneerde SOFTcover + oorkonde is teveel geld. Een gesigneerde en genummerde hardcover met apart 'voor de kunst'-logo had nauwelijks extra geld gekost, maar wel veel extra waarde voor de afnemer.

 

Ik mis trouwens ook nog een aanbieding als: "25 gratis softcovers + de makers komen een middag bij u signeren".

Link naar reactie

Als je via dit soort constructies een flink deel van de opbrengst van te voren kunt realiseren en ook direct aan de maker ten goede kunt laten komen - dus zonder percentages voor stripwinkels en distributie - lijkt mij dit een goede manier om toch tot enige nationale albumproductie te komen. De stripmaker zal er dan tenminste nog iets aan overhouden.

 

Door de albums te signeren of van tekeningen of platen te voorzien kan vervolgens ook nog eens een meerprijs gerealiseerd worden

 

In mijn ogen is het dus een soort directe distributie van stripmakers naar stripconsumenten.

 

 

Eh Tweetie, dank zij het bestaan van stripwinkels (ook geen vetpot) worden er ook nog andere strips verkocht. Gaan een paar (toch al gevestigde, géén nieuwkomers) tekenaars die blijkbaar, of geen uitgever meer kunnen interesseren , of niet zelf willen 'investeren' , op deze manier werken dan zijn er straks geen andere verkopen meer mogelijk. Een doemscenario!!

Maar wie weet, binnenkort ga ik bij fabrieken langs om spullen te kopen. Schakel ik die onnodige verkoopkanalen uit :cheerf2:  Of in rijen bij de boer (en geen rugzakken plaatsen, o nee dat is weer wat anders :e007: )

Trouwens waarom zeurt iedereen dat tekenaars zo weinig verdienen? Er zijn er genoeg (al of niet met een job in de reclame, voor de klas e.d.ernaast) die goed rondkomen. Lukt dat niet dan is er voor hen, net als voor anderen die geen geld met hun werk, studie of hobby kunnen verdienen altijd 'de uitkering'...

Link naar reactie

Als website ontwikkelaar was ik nieuwsgierig naar de broncode van GillesdeGeus.com. Daar kwam ik de volgende tekst tegen, wat niet zichtbaar is op de website. Geeft een beetje inzicht in het rekenmodel:

 

Oorkonde versturen
0,84 euro porto + envelop = 1,50 euro
 
Gilles softcover 200 gram
1,67 euro porto + envelop = 2,50 euro
 
500 albums versturen
ongeveer 1250 euro
 
 
Berekening wanneer 500 donaties van 50 euro en 500 donaties van 25 euro:
 
500 x optie 50 euro
Opbrengst 25.000 euro
Kosten ong. 2,00 p/boek + 2,50 porto = 2.250 euro
 
500 x optie 25 euro
Opbrengst 12.500 euro
Kosten ong. 3,00 p/oorkonde = 1.500,-
 
Opbrengst in dit geval
37.500 – 3.750 = 33.750 euro
 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Hier slaat Tweetie de plank volledig mis, distributie en SSZ uitschakelen? Waarom, om twee gearriveerde tekenaars een album te laten maken. Die paar winkels en de distributor zijn heel hard nodig in de stripwereld.

Laat ze dan gewooneen geweldig album maken, dan zal het publiek de boeken gewoon kopen en misschien kan je ermee naar een buitenlandse markt.

Er worden genoeg boeken uitgegeven in het Nederlands, dus het is onzin dat dit niet lukt zonder crowdfunding.

Link naar reactie

Jaja Peter, dubbeltje op de eerste rang....hahaha, dat kickstarter (nooit van gehoord trouwens) is geen crowdfunding, maar gewoon een aankoop van een commission. Dit zijn gewoon broodtekenaars, jij roept zij tekenen, elk figuur dat je wilt, een volledig andere insteek dan een strip als Gilles de Geus. 25-50 dollar met boek en tekeningen postkaart en bladijzer en verzenden naar pattatenland, das een echte steun.....

 

Even een totaal andere stelling: is crowdfunding wel gewenst? Als een boek geen levensvatbaarheid heeft op de reguliere wijze met voorpublicatie en verkoop, moet het dan wel gemaakt worden. Er komen meer dan genoeg strips uit, is dit angst van de makers of willen ze geen risico meer lopen? Of is het gewoon een goede manier om van te voren al een flink deel te verkopen en geen risico meer te lopen?.

ehm... misschien best niets te zeggen als je er niets van weet?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...