Ga naar inhoud

Wil Je Graag Een Nieuwe Gilles De Geus?


Marinelli

Recommended Posts

of de goodies totaal niet in verhouding staan tot het investeren bedrag. ( Als zware Hanco Kolk én Gilles de Geus-fan heb ik hier toch voor gepast )

 

Ja, ik denk ook dat het daar mee te maken heeft. Al zouden we natuurlijk ook met z'n allen €10 kunnen doneren zonder goodie, en het album daarna in de winkel kopen voor €8,95 (ongeveer). Dan hebben we voor pakweg €19 toch nog een nieuw Gilles album...

Link naar reactie

of de goodies totaal niet in verhouding staan tot het investeren bedrag. ( Als zware Hanco Kolk én Gilles de Geus-fan heb ik hier toch voor gepast )

 

Ik ben nr. 4. Volkomen mee eens. Ik wil best wat extra betalen voor Nederlandstalige stripsmakers, maar 100,- voor een gesigneerde hardcover wordt me toch echt wat al te gortig. Geven voor goede doelen doe ik wel via 555. 

Link naar reactie

Ik ben een fan van Gilles de Geus en heb ooit stripblad Eppo zelfs een brief geschreven om mijn wens van een nieuw album kenbaar te maken. Zoals velen ook vinden, het is gewoon teveel geld voor één album.

Link naar reactie

Volgens de heren makers koop je ook geen nieuw album, maar investeer je in het album. 

 

Mja, misschien werkt dat gewoon niet bij stripfans. Of misschien zouden ze beter kiezen voor een systeem waarbij je je investering terug krijgt zoals nu met de film trippel trappel gebeurd. Of misschien moeten ze toch maar hun heil zoeken in hulp bij de gemeente of instanties uit Leiden ook al wilde ze dat liever niet. 

Link naar reactie

Investering volgens wikipedia:

 

 

Een investering is een opoffering in tijd, geld (hierbij spreek men vaak van een kapitaalsinjectie) of mankracht (personeel) ten behoeve van een doel dat pas op lange termijn wordt behaald.

Investeren wordt in het dagelijks spraakgebruik vaak in een ruimere betekenis gebruikt, waarbij de nadruk wordt gelegd op een uitgave nu, die opbrengsten in de toekomst genereert ('investeren in jezelf en de toekomst').

 

Jammer dat deze 'investering' niets zal genereren dan geld/mogelijkheden/tijd voor de makers. En wij mogen daarna trots zeggen dat we het hebben mogelijk gemaakt en een half uurtje plezier beleven aan het nieuwe verhaal. Dat zijn wel heel schamele opbrengsten voor de investeerder, niet waar?

Link naar reactie

Tja, zo werkt de meeste crowdfunding. Je investeert en krijgt er íets voor terug, maar het blijft toch vooral geven. Daarom sta ik veel meer achter een crowdfunding waarbij je ook effectief op termijn iets terugkrijgt, zoals bij Trippel Trappel en naar verluid ook boekhandel Donner in Rotterdam (verbeter me als ik het hier fout heb).  

Link naar reactie

Ik denk dat ze het gewoon toch doen.

Ik denk het ook maar dat is dan toch ook de dood in de pot voor elk volgend crowdfunding project van deze heren: je hoeft niet mee te doen, boek komt er toch wel.....

 

Al eerder gezegd hier. Deze strip kan ook zonder dus geen geneuzel en gewoon opleveren die nieuwe Gilles B)

Link naar reactie

De weinige keren dat ik het er met Kolk over had, was hij toch kordaat. Op Facebook zie ik hem ook reacties posten dat het voor hem een uitgemaakte zaak is. Ik zou er niet te veel op rekenen, tenzij er misschien alsnog een mecenas opstaat.

Link naar reactie

Ze moeten zelf weten wat ze gaan doen, maar indien ze het zullen gaan maken, dan kan een voorpublicatie in de Eppo (of bijv. de Veronica-gids) nog geld opleveren, en de verkoop van de albums zelf hoeft natuurlijk ook niet verliesgevend te zijn. En dan zijn de originele pagina's natuurlijk ook nog te verkopen.

Misschien dat een uitgever er in wil stappen en de bestaande albums bijvoorbeeld in een nieuwe lay-out zal gaan uitgeven, enkele delen zijn inmiddels toch wel uitverkocht en gezocht.

Link naar reactie

Helaas, onderstaande mail vandaag ontvangen:

 

Beste donateur van Gilles de Geus - de Universiteit,

 
Helaas is de financiering via voordekunst voor Gilles de Geus - de Universiteit niet gelukt. Wij bedanken je in ieder geval van harte voor je steun aan dit project en je donatie via voordekunst. We hebben aan de projecthouder gevraagd om je op de hoogte te stellen van de verdere voortgang van het project, kijk hiervoor bij de updates op de projectpagina.
 
Omdat het project niet succesvol is afgesloten zal je bijdrage aan het project door ons worden geretourneerd. Afhankelijk van je betalingsmethode zal je bankrekening, PayPal account of creditcard worden gecrediteerd voor het aan het project gedoneerde bedrag. 
 
Dank nogmaals voor je steun en het vertrouwen in voordekunst en we hopen je binnenkort weer bij ons terug te zien.
Link naar reactie

Toch vreemd dat je het af laat hangen van derden (in wezen vreemden). Als je de strip graag maakt en je bent overtuigd van je eigen kunnen, maak je die strip toch gewoon, nu ga je iets anders doen (wat je liever niet had gedaan, want ze wilde Gilles graag maken), omdat je geen 400 maar 229 donateurs had???

Je laat je leven dus bepalen door een (te kleine) groep donateurs, vreemd.

 

Wel jammer, ik had Gilles graag terug gezien en had ook zeker het boek aangeschaft.

Ik wens beide heren dan maar veel plezier en succes met het maken van hun andere kunst/strips.

Link naar reactie
Gast Natte aap

zo vreemd is dat toch niet? Ze zijn overtuigd van hun eigen kunnen, maar willen het enkel maken voor een welbepaalde prijs. En nu ze die dan niet halen, gaan ze het niet doen want dan is de kool het sop niet waard. Of dacht je dat er 200.000 gilles verkocht gingen worden? Als het er 3000 zijn mag je al blij zijn. Zeg dat je dan 1 euro bruto per album overhoudt ... Dan doen die gasten liever iets dat meer opbrengt hoor. Simpele economie. En ik kan ze geen ongelijk geven.

 

Dat ze het misschien niet zo heel slim aangepakt hebben met hun crowdfunding, is dan weer een ander verhaal als ik de reacties hier zo'n beetje lees.

 

En als je Gilles graag had terug gezien, dan heb je het toch niet graag genoeg terug gezien, anders had je wel een flinke donatie gedaan ;)

Link naar reactie

Tja, maar kijk eens: 

 

-229 van de 400 benodigde  donateurs (meer dan de helft)

-zekere voorpublicatie in de Eppo, mogelijkheden elders (Veronica gids)

-Royalties van wellicht : 10.000 scers en 1000 hcers.

De originele platen hou je achter voor het pensioen.

 

Ik denk dat je dan een aardig sommetje bij elkaar krijgt.

 

Sterker nog ik denk dat Hanco Kolk minder verdient op zijn GNs. Peter de Wit is een ander verhaal want die heeft een dagelijkse strip (Sigmund) in de Volkskrant.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten hoeveel ze er verkocht van krijgen, maar 10.000 lijkt me persoonlijk toch aan de hoge kant, maar ik kan me vergissen. Dan nog, 1 euro bruto op 10.000, daar hou je niks aan over (da's ook maar een gok van die 1 euro hoor). Die HC's misschien nog wat meer. Tja, we hebben dan blijkbaar een linkse hobby zeker?

Link naar reactie

Ik zie het toch vooral als een experimentje van de heren. Gegokt en verloren. Jammer dat ze hun kroonjuweel hebben ingezet en vooraf niet goed genoeg hebben nagedacht over de 'voorwaarden'. Het had kunnen werken is mijn idee.

Dus laten we maar stoppen met al die bedrijfseconomische beschouwingen  :e009:  :e015:

Link naar reactie

Beste Aap, je laat je toch niet leiden door een paar donateurs, dat zou voor beide heren triest zijn.

Ze geven aan graag Gilles te willen maken, dan doe je dat toch gewoon, dat hangt toch niet af van een crowd funding, waarvan 96% van NL/BEL het bestaan niet eens afweet.

Het zal toch verdorie niet afhangen van die 170 gemiste donateurs, je verkoopt toch gewoon boeken.

 

Wat ik wil zeggen, je moet als mens cq kunstenaar doen waar je goed in bent en wat je wilt doen. Als je alles van te voren wil laten garanderen moet je naar Utopia gaan.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Als je van een dergelijke (voorheen en nog steeds) populaire serie geen 10.000 sc en 1.000 hc denkt te kunnen verkopen, dan is het misschien maar beter dat er geen deel 10 is verschenen. Toch blijf ik het jammer vinden.

 

en hoeveel inheemse reeksen verkopen er +11.000 in het nederlands? ik heb, eerlijk waar, geen idee omdat de verkochte cijfers nergens gepubliceerd worden voor zover ik weet. Maar ik schat the big 5 in vlaanderen, en in Nederland storm, Franka, dirkjan, jan jans, misschien jump? Wie het weet, vult maar verder aan.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Beste Aap, je laat je toch niet leiden door een paar donateurs, dat zou voor beide heren triest zijn.

Ze geven aan graag Gilles te willen maken, dan doe je dat toch gewoon, dat hangt toch niet af van een crowd funding, waarvan 96% van NL/BEL het bestaan niet eens afweet.

Het zal toch verdorie niet afhangen van die 170 gemiste donateurs, je verkoopt toch gewoon boeken.

 

Wat ik wil zeggen, je moet als mens cq kunstenaar doen waar je goed in bent en wat je wilt doen. Als je alles van te voren wil laten garanderen moet je naar Utopia gaan.

 

dus, als een Franse uitgeverij een reeks zo maar stopt en mensen daar wat van zeggen, dan begrijpen we de economie niet, maar als jij vindt dat Gilles dan maar voor een habbekrats gemaakt moet worden dan snappen we het weer niet?

 

Ik ken het hele verhaal niet, ik weet niks van de verkoopcijfers, maar als beide stripmakers zeggen, we willen Gilles maken voor dàt bedrag en niets minder, dan heeft Van bavel misschien eens effe tussen de tanden gefloten en gezegd dat ie dat nooit op tafel kon leggen. Die Van Bavel lijkt me geen dommerik te zijn, die weet heus wel wat er verkocht wordt.

En toen zijn ze gaan crowdfunden. Hoeveel gingen ze ophalen? 38000 euro voor twee personen? Da's 19000 bruto, rijk wordt je daar niet van hoor. Maar met de verkoop er bij kwamen ze misschien aan een mooi jaarloon.

 

en ja, je moet als kunstenaar (of is het vermaakmaker?) doen waar je goed in bent, dus hebben Kolk en De Wit iets gevonden waar ze goed in zijn en dat beter betaalt dan Gilles maken en dus maken ze Gilles niet. Dat vinden wij allemaal jammer, maar wij hebben niet genoeg betaald voor ons vermaak, dus komt het er niet. Simpele economie lijkt me. Of maak jij je boten ook in de hoop dat er genoeg verkocht worden? Het lijkt me dat het oude verdienmodel van strips stillaan plaats gaat maken voor een nieuw verdienmodel. De opdrachtgevers (de kopers van het album) leggen eerst genoeg geld op tafel om het album te maken. dat is niet het bakkersmodel, maar wel het loodgietersmodel. en wie ben ik om te pretenderen dat dit juist of fout is.

 

Ik kan het wel eens zijn met een aantal stellingen over de kwaliteit van hun crowdfunding aanbod. Misschien was dat niet helemaal marktconform?

Link naar reactie

En toen zijn ze gaan crowdfunden. Hoeveel gingen ze ophalen? 38000 euro voor twee personen? Da's 19000 bruto, rijk wordt je daar niet van hoor. Maar met de verkoop er bij kwamen ze misschien aan een mooi jaarloon.

 

Een jaarloon :e010: Zo maken ze er wel een paar per jaar!

 

en ja, je moet als kunstenaar (of is het vermaakmaker?) doen waar je goed in bent, dus hebben Kolk en De Wit iets gevonden waar ze goed in zijn en dat beter betaalt dan Gilles maken en dus maken ze Gilles niet. Dat vinden wij allemaal jammer, maar wij hebben niet genoeg betaald voor ons vermaak, dus komt het er niet. Simpele economie lijkt me. Of maak jij je boten ook in de hoop dat er genoeg verkocht worden? Het lijkt me dat het oude verdienmodel van strips stillaan plaats gaat maken voor een nieuw verdienmodel. De opdrachtgevers (de kopers van het album) leggen eerst genoeg geld op tafel om het album te maken. dat is niet het bakkersmodel, maar wel het loodgietersmodel. en wie ben ik om te pretenderen dat dit juist of fout is.

 

Dan gaat de stripwereld een langzame dood sterven; vooruit betalen zal het voor de meesten niet gaan worden. Terecht ook, vind ik!!

 

 

 

Link naar reactie

Maar aap, als dat het leven is wat je wilt leiden, prima.

Twee artiesten willen graag een boek maken (dus doen dit liever dan hetgeen ze nu gaan doen, anders starten ze dit niet op), maar laten dit afhangen van een paar stripfanaten die daarvoor moeten intekenen op een website. Dat is heel heel heel erg triest.

En ja, Aap, als ik (wij) deze instelling had gehad, hadden wij inderdaad nooit een jacht gebouwd en waren wij nu nog in de "veilige" marge aan het rommelen (wat achteraf wellicht niet zo veilig was).

 

Maar misschien ben ik te idealistisch, ik (wij) doe ook zakelijk wat ik wil, zeker als ik daar in geloof en dat is zeer succesvol gebleken.

Ook wij hebden risico's genomen, maar wij zagen de kansen en gingen uit van eigen kunnen.

Misschien als je er zelf niet in gelooft, is het inderdaad beter om deel 10 nooit te maken.

En "rijk wordt je er niet van" zou ook te schandalig voor woorden zijn, crowdfunding om er rijk van te worden?

 

Reeksen stoppen, die niet verkopen, is volledig logisch en terecht. Je gaat niet voor de ramsj drukken.

Deze Gilles verkocht (nog) niet slecht, als ze daar vanuit gingen (wat jij door te vergelijken aanneemt??) is dat ook een goede reden om het niet te maken.

 

Ik begrijp best de beweegredenen hoor :e005:  :e005: , maar ik heb misschien de ijdele hoop dat kunstenaars niet alleen geleid worden door geld, ik had beide heren hoger ingeschaald, Ik denk wel dat de strip succesvol kan worden.

Tevens drukt van Bavel genoeg andere boeken, die 100% zeker minder verkopen, dat probeert hij toch ook.

 

Trouwens, ik lig hier verder geen nacht wakker van, het is een leuke reeks, die ik waarschijnlijk best zou kopen, maar ik heb niet meegedaan aan de crowdfunding en zou dit ook niet doen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

Een jaarloon :e010: Zo maken ze er wel een paar per jaar!

 

 

 

ik heb geen idee hoe lang ze over een Gilles doen maar misschien kunnen ze er maar 1 per jaar maken. I don't know. Hoeveel per jaar zijn er in het verleden van verschenen?

 

 

 

Dan gaat de stripwereld een langzame dood sterven; vooruit betalen zal het voor de meesten niet gaan worden. Terecht ook, vind ik!!

 

 

 

 

tja, ik weet het ook niet, ik heb geen glazen bol. Voor Gilles was het niet zo'n langzame dood dan blijkbaar. Niet genoeg geld, ok, hak, klaar.

 

En anderzijds is het voorintekenmodel bij exclusieve producten een gangbaar model. Strips worden met de dag exclusiever als je de verkoopcijfers er op naslaat. Sherpa doet het soms ook. Sandawe doet dat ook voor hun strips.

 

Nogmaals, ik heb geen idee hé, ik speculeer ook maar wat.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...