Ga naar inhoud

Andre Franquin Voor Robbedoes


Menner

Recommended Posts

Google is voor dat soort vragen je beste vriend:

 

Franquins tekencarrière begon in 1935 toen zijn werk gepubliceerd werd in de krant La Nation Belge. Na een Grieks-Latijnse opleiding aan de Sint-Bonifatiusschool in Brussel trok hij in 1942 naar de Sint-Lucasacademie waar hij Eddy Paape leerde kennen. Franquins interesse strookten echter niet met die van de school. De school was religieus en conservatief ingesteld, terwijl Franquin veeleer opkeek naar de typische Amerikaanse cultuur van komische films, cartoons, comics en tekenfilms. In het najaar van 1944 rond de Bevrijding sloot de school een tijdje haar deuren vanwege de bombardementen op Brussel. Franquin bleef daardoor een tijdje bij zijn ouders wonen zonder naar eigen zeggen vaak uit bed te komen. Franquin keerde nadien ook niet meer terug naar het instituut, want hij had intussen werk gevonden. Op aanbeveling van Paape, die inmiddels als animator werkte, kon Franquin aan de slag in tekenfilmstudio CBA waar ook de latere striptekenaar Maurice De Bevere (Morris) werkte en wat later ook Pierre Culliford (Peyo) kwam werken. Franquin kon de eigenaar van de tekenfilmstudio overtuigen met een reeks tekeningen en werd aangesteld als animator, wat een van de hogere functies was. Franquin kon er goed opschieten met Geo Salmon, Morris en Jacques Eggermont. Met Salmon maakte hij in zijn vrije tijd twee filmpjes, met Eggermont deelde hij het dromerige karakter en met Morris had hij gedeelde interesses in jazz en de Amerikaanse popcultuur. De invloed van Morris, die al meer technische vaardigheden had, doet Franquins tekenstijl omvormen van een realistische stijl naar een meer cartoonachtige stijl.[1][2][3] Toen de studio failliet ging kon Franquin via De Beveres connecties bij uitgeverij Dupuis als illustrator beginnen. De bladen die hij met zijn tekenwerk mocht opvrolijken waren Le Moustique, Spirou (Robbedoes) en tot 1947 het verkennersblad Plein Jeu.

Op aanvraag van Charles Dupuis werden De Bevere en Franquin door Joseph Gillain, die toen Robbedoes en Kwabbernoot tekende, verder ingewijd in het tekenvak. In 1946 mocht Franquin na een eerste vingeroefening in de "Robbedoes Almanak 1947" de serie overnemen. Hij voltooide Gillains verhaal "Het geprefabriceerde huis" en zou de reeks zo'n 21 jaar voort zetten.

Link naar reactie

Op zich een heel interessante vraag, en er is meer te vinden dan op wikipedia. Bijvoorbeeld op de onvolprezen Stripspeciaalzaak site waar Franquins eerste (bewaarde) tekening (Franquin was 5 jaar) te vinden is:

 

post-41-0-15193200-1391367437_thumb.jpg

 

En ook Franquin's eerste gepubliceerde tekening (Franquin was 11 jaar), in het hierboven al genoemde La Nation Belge:

 

post-41-0-30431100-1391367735_thumb.jpg

 

Het lijkt erop uit deze biografie, dat Robbedoes inderdaad Franquin's eerste serie was, na los illustratiewerk.

Link naar reactie

Bedankt, dat is interessant, maar ik doelde inderdaad op voltooide strips, die hij dus kennelijk niet getekend heeft, alhoewel het eerste stripverhaal van robbedoes dat hij overnam van Jijé toch sterk anderssinds doet vermoeden. Dat zou betekenen dat zijn kunde in dit verhaal geheel op zijn opleiding, illustratief werk en animatiewerk berust? En ook dat hij geen volledige strips had getekend tot zijn 22e? :e010:

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie

Vorige week is er een album van Guust verschenen

Ik probeerde het te lezen maar na een paar pagina's heb ik het aan de kant gegooid....

Ik raak daar echt niet door...In zijn tijd was dat misschien grappig...(Maar dat waren 'De Lustige Kapoentjes' ook)

Ik vond het alleen maar flauw.

Er zit wel ontzettend veel beweging in de tekeningen.

Link naar reactie

Vorige week is er een album van Guust verschenen

Ik probeerde het te lezen maar na een paar pagina's heb ik het aan de kant gegooid....

Ik raak daar echt niet door...In zijn tijd was dat misschien grappig...(Maar dat waren 'De Lustige Kapoentjes' ook)

Ik vond het alleen maar flauw.

Er zit wel ontzettend veel beweging in de tekeningen.

 

Het toeval wil dat ik dit weekend een tiental bladzijden van een Urbanus gelezen heb die mijn kinderen meebrachten uit de bib. Wel, ik geraak daar ook niet door. 

Als tekenaar is Franquin in mijn ogen onovertroffen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Bedankt, dat is interessant, maar ik doelde inderdaad op voltooide strips, die hij dus kennelijk niet getekend heeft, alhoewel het eerste stripverhaal van robbedoes dat hij overnam van Jijé toch sterk anderssinds doet vermoeden. Dat zou betekenen dat zijn kunde in dit verhaal geheel op zijn opleiding, illustratief werk en animatiewerk berust? En ook dat hij geen volledige strips had getekend tot zijn 22e? :e010:

 

Het is niet voor niets dat Franquin als een van de grote genieën in stripland wordt gezien.

Link naar reactie

Ik heb nog nooit een Nero gelezen eigenlijk (kom je ook niet zo veel tegen in Nederland), ik vind het tekenwerk wel erg fraai (geen idee of dat die van sleen zijn of een van zijn latere assistenten).

Je gaat het niet goed vinden (inhoudelijk) omdat het typisch Vlaams is. Beetje zoals De Familie Doorzon voor Vlamingen ook erg ver van het bed is ;)

Link naar reactie

Het toeval wil dat ik dit weekend een tiental bladzijden van een Urbanus gelezen heb die mijn kinderen meebrachten uit de bib. Wel, ik geraak daar ook niet door. 

Als tekenaar is Franquin in mijn ogen onovertroffen. 

De Urbanussen uit de bib zijn inderdaad het lezen niet waard!

Het  zijn enkel de nieuw gekochte boekjes die onovertroffen zijn!  :e005: :e005: :e005: :e005:

Link naar reactie

Guust werd eerst idd door Franquin en Jidehem samen gemaakt, later was het pas puur Franquin. Geen idee waar die verandering precies zit in de albums...

Hier lees je het antwoord: http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_051-075.htm#Weetje071

Franquin wilde ooit ook de serie overdragen aan Luc Warnant, zie http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_001-025.htm#Weetje016

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Franquin schakelde ook over van penseel naar pen om Guust te tekenen. Je ziet het aan de lijvoering waarbij de eerste Guusten zwaarder geïnkt zijn dan de latere. De vroege Guust is dan ook stijver dan de latere Guust.

Link naar reactie

Franquin schakelde ook over van penseel naar pen om Guust te tekenen. Je ziet het aan de lijvoering waarbij de eerste Guusten zwaarder geïnkt zijn dan de latere. De vroege Guust is dan ook stijver dan de latere Guust.

 

Apart aangezien het toch bekend is dat een penseelstreek zwieriger is dan een pennenstreek. Waarschijnlijker lijkt het mij dat Franquin is overgestapt van pen naar penseel.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Apart aangezien het toch bekend is dat een penseelstreek zwieriger is dan een pennenstreek. Waarschijnlijker lijkt het mij dat Franquin is overgestapt van pen naar penseel.

Een pennetje wordt ook soepeler naarmaate je het gebruikt. Tot het breekt. Dus vanaf het punt dat de pen soepel wordt tot het breekt heb je een hele tijd waarbij de lijnvoering heel soepel kan zijn  en lijkt op penseelvoering.

 

Die uitleg staat ook op de officiële site van Franquin.

 

http://www.franquin.com/atelier/techniques_atelier.php

 

La plume

 

" Au début, je travaillais au pinceau ; j'étais entouré de dessinateurs qui travaillaient à la plume, et on me conseillait d'en faire autant. On prétendait que ça allait plus vite. Moi, ça m'énervait, le travail à la plume, parce que les entendait grincer autour de moi ! Et puis je me suis dit : " Bon. Je vais quand même essayer ".

Alors, j'ai été dans un grand magasin, j'ai demandé: "- Ce sont des plumes pour le dessin ?

- Oui.

- Donnez-m'en une boîte ".

Et je suis rentré chez moi avec une boîte de plumes ; il devait y en avoir cent, deux cents, je ne sais plus. Et j'ai dessiné pendant douze ans avec ces plumes-là. Il s'agissait de plumes " à profiler ", Sommerville, je crois.

La Sommerville est une plume dure, résistante. Il faut appuyer très fort au début et puis elle s'use, elle se rode, et elle devient très douce... alors elle casse ! C'est très ennuyeux. On essaie toujours de garder l'usage d'une plume le plus longtemps possible.

Je trouve le dessin à la plume plus nerveux. Tellement nerveux que le jour où je me suis remis au pinceau, ça m'a fait un bien énorme. Je me suis assagi !

Pour " Gaston Lagaffe ", j'ai commencé au pinceau ; cela se voit un peu, car le dessin est plus lourd.

Mais je suis rapidement revenu à la plume.

Le lettrage est toujours fait à la plume. "

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...