Ga naar inhoud

Apache Junction


Recommended Posts

Kom kom, Ben, als je zelf stevig uitdeelt is het altijd handig wanneer je ook zelf wat kan incasseren. Daarnet stelde je dat Kontiki en ik recht lullen wat krom is, dat is ook niet zo heel aardig. Te meer omdat Kontiki, naar mijn weten, een van de aardigste oprechte stripliefhebberts is en ik alleen onder werktijd recht lul wat krom is. Ik heb je geprobeerd uit te leggen hoe een bedrijf (lees uitgeverij) werkt, een aantal anderen heeft dat ook gedaan. Je kan het aannemen of niet.

Link naar reactie

Ben wil het niet aannemen. Hij wil dat elke uitgever ook nog eens een onfeilbare toekomstvoorspeller is. Nuyten had bij de start van zijn trilogie geen enkel contract met een Duitse uitgever. Daar heeft hij eerst deel 1 van moeten/mogen publiceren bij Silvester (met i, niet y) voordat een Duitse uitgever in hem geïntersseerd raakte. Waarom deel 2 niet in het Nederlands verschijnt, daar heb ik nu net zo goed het raden naar al denk ik wel dat het met centen te maken heeft. Ik ken de boekhouding niet bij Silvester, en daar heb ik verder ook geen zaken mee, dus kan ik me daar ook niet over uitspreken. Ik loop hier Silvester niet te verdedigen, wel de hele stripmarkt die in een en dezelfde hoek wordt geduwd. En verlieslatende strips uitgeven dankzij de opbrengsten van winstgevende strips... Boy, hoe lang gaat dat duren voordat een uitgeverij dan moet stoppen. William Vance heeft daar eens tegen geprotesteerd, hij wilde dat de winsten op XIII naar promotie voor zijn eigen strips ging in plaats van te investeren in nieuw talent. Het is niet dat uitgeverijen dat niet proberen, maar het moet uiteindelijk wel renderen.

Het probleem met strips is dat kopers het enkel willen zien als entertainment of toch al eens een kunstvorm terwijl de verkopers ervan, van tekenaars over uitgevers tot winkeliers, ervan moeten leven. Het aantal kopers is sowieso gezakt. Ik wil nog altijd aannemen dat dit komt door ontzettend veel uiteenlopende factoren waarbij de door Ben beschreven misstoestanden er slechts een paar van zijn. Maar probeer het aub eindelijk eens te bekijken vanuit een NIET-liefhebbersstandpunt want van dat soort stripkopers lopen er het minst van al rond terwijl ze wel het hardst schreeuwen.

Link naar reactie

Ben wil het niet aannemen. Hij wil dat elke uitgever ook nog eens een onfeilbare toekomstvoorspeller is. Nuyten had bij de start van zijn trilogie geen enkel contract met een Duitse uitgever. Daar heeft hij eerst deel 1 van moeten/mogen publiceren bij Silvester (met i, niet y) voordat een Duitse uitgever in hem geïntersseerd raakte. Waarom deel 2 niet in het Nederlands verschijnt, daar heb ik nu net zo goed het raden naar al denk ik wel dat het met centen te maken heeft. Ik ken de boekhouding niet bij Silvester, en daar heb ik verder ook geen zaken mee, dus kan ik me daar ook niet over uitspreken. Ik loop hier Silvester niet te verdedigen, wel de hele stripmarkt die in een en dezelfde boek wordt geduwd. En verlieslatende strips uitgeven dankzij de opbrengsten van winstgevende strips... Boy, hoe lang gaat dat duren voordat een uitgeverij dan moet stoppen. William Vance heeft daar eens tegen geprotesteerd, hij wilde dat de winsten op XIII naar promotie voor zijn eigen strips ging in plaats van te investeren in nieuw talent. Het is niet dat uitgeverijen dat niet proberen, maar het moet uiteindelijk wel renderen.

Het probleem met strips is dat kopers het enkel willen zien als entertainment of toch al eens een kunstvorm terwijl de verkopers ervan, van tekenaars over uitgevers tot winkeliers, ervan moeten leven. Het aantal kopers is sowieso gezakt. Ik wil nog altijd aannemen dat dit komt door ontzettend veel uiteenlopende factoren waarbij de door Ben beschreven misstoestanden er slechts een paar van zijn. Maar probeer het aub eindelijk eens te bekijken vanuit een NIET-liefhebbersstandpunt want van dat soort stripkopers lopen er het minst van al terwijl ze wel het hardst schreeuwen.

Apache Junction 1 lag dit weekend op het Boekenfestijn, weliswaar nog voor 9 Euro, maar dat wijst er toch op dat het in de Nederlanden niet zo'n succes was.

Link naar reactie

Silvester vs Nuyten. Volgens mij ligt het wat genuanceerder; heb namelijk gisteravond diverse interviews met Nuyten nog nagelezen. Belangrijkste met een trilogie is, dat er ook wat continuïteit is met verschijnen van de albums. Silvester kwam al in 2011 met deel 1, en uit die interviews blijkt dat "Apache Junction" een tussendoor project was. E.e.a. maakt een vrijblijvende indruk (achter af gezien "te"), amper info over vervolg. Nog geen woord over een trilogie dus. Dat komt pas in 2014, wanneer de Duitse uitgever Splitter met "Apache Junction" in zee gaat en nu duidelijk op hun site aangeeft, dat het een trilogie betreft. Elk jaar verschijnt er een album, dus continuïteit.Vermoedelijk zijn er ditmaal duidelijke afspraken gemaakt tussen de Duitse uitgever en Nuyten.

 

Met opleving van Western-genre überhaupt hoeft van mij Silvester de resterende voorraad Apache Junction #1 niet te versnipperen, ze moeten al gemerkt hebben dat dit album weer in beeld is, mede sinds in Duitsland afgelopen najaar deel 2 werd aangekondigd. Als zo doorgaat misschien zelfs een 2e druk (en dan kunnen die 2 foutjes er meteen uit).

 

PS

@ Ben kan een fijn uurtje beleven door dit album te kopen, werkt veel beter dan een pilletje...

NL review deel 1: http://www.moorsmagazine.com/cartoons/apachejunction/

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Er zijn veel minder kopers omdat de kopers belazerd worden. Series worden niet afgemaakt. Buiten een aantal die hards die bv hier zitten wordt dat niet geaccepteerd. Uiteindelijk schieten ze zichzelf in de voet want als Silvester weer met wat nieuws komt wordt het ook niet gekocht omdat men het niet vertrouwt en terrecht. Zoals ik al zei al brengen ze Comanche prachtig uit integraal ik koop het niet. Een liefhebber misschien wel maar ik en velen anderen niet meer. De mensen laten zich niet meer belazeren. Zo'n uitgever gaat uiteindelijk wel op de fles want op een paar hier pikt niemand dat meer. Ik weet nog wel dat er plannen waren voor de heruitgaven van Philemon en in verschillende stripwinkels werd me gevraagd of ik dat wat vond. Dat zullen ze bij andere klanten ook gedaan hebben. Volgens mij heet dat marktonderzoek. Kijk ik heb dat deel 1 gekocht en ik ga dat niet in het Duits voortzetten alleen de gedachte al. Dus wordt het oud papierbak. Dat ze dat op beurzen nog proberen te verkopen is natuurlijk schandalig. Willens en wetens de kluit belazeren. We hebben hier Radar een consumentenprogramma en dat is wel een idee om het daar eens onder de aandacht te brengen en even los te gaan hoe verrot die stripwereld wel niet is. Ik denk dat ze wel 10 van hun studio's kunnen vullen met stripkopers die er precies over denken als ik.

 

Ik snap de emotie Ben maar zoals eerder gezegd kunnen kleine uitgevers als Silvester zich weinig zeperds veroorloven. Marktonderzoek klinkt leuk maar geeft te weinig kans op succes. Silvester werkt bv regelmatig met reeksen waarop men kan intekenen. Prins Vaillant is hier een mooi voorbeeld van. De eerste delen van de case editie zijn nog verkocht maar daarna kwam de klad erin. Er liggen volgens mij nog behoorlijk wat vervolgdelen in het magazijn. RADAR zal hier dan ook geen verandering inbrengen. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik snap de emotie Ben maar zoals eerder gezegd kunnen kleine uitgevers als Silvester zich weinig zeperds veroorloven. Marktonderzoek klinkt leuk maar geeft te weinig kans op succes. Silvester werkt bv regelmatig met reeksen waarop men kan intekenen. Prins Vaillant is hier een mooi voorbeeld van. De eerste delen van de case editie zijn nog verkocht maar daarna kwam de klad erin. Er liggen volgens mij nog behoorlijk wat vervolgdelen in het magazijn. RADAR zal hier dan ook geen verandering inbrengen.

 

Ik denk dat we tevreden mogen zijn dat uitgevers als Silvester nog hun nek wilen uitsteken. Langs de andere kant mag je je wel vragen stellen over hun adviseurs. Prins Vailant is een behoorlijk oubollige reeks die bovendien al een paar keer heruitgegevan was.
Link naar reactie

Zoals ik al eerder zei dan had Silvester er beter niet aan kunnen beginnen. Nu ontevreden klanten en ze lijden verlies. Ik bedoel het Talent debacle is toch niet vergeten? Daar leer je toch van? Het stripwereldje is al onbetrouwbaar vandaar de vele afhakers dus waarom zoiets doen? Om iemand een kans te geven? Waarschijnlijk zagen de grote uitgevers er niets in.

 

Als jij vooraf kan voorspellen welke nieuwe reeks wel of niet succesvol is Ben ligt er nog een mooie loopbaan bij de uitgevers op jou te wachten.. :e007:

Met de kennis van nu is het eenvoudig om je gelijk te krijgen...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Onafgemaakte reeksen zijn een fact of life. Vervelend, maar ook weer geen ramp. Vaak ben ik ook zelf na een paar delen met een serie gestopt, soms kwam dat door een uitgever. 

 

Het komt zelfs voor bij hele grote uitgevers als Dargaud, zie bv reeksen als Tony Corso of Dantes. En dat terwijl zo'n uitgever de boeken alleen maar hoeft te laten vertalen en drukken en ook groot genoeg is om risico's te kunnen nemen.

Dus ik vind het niet gek dat bij een kleinere uitgever die wat minder middelen heeft er af en toe reeksen stopgezet worden.   

Link naar reactie

Ik denk dat we tevreden mogen zijn dat uitgevers als Silvester nog hun nek wilen uitsteken. Langs de andere kant mag je je wel vragen stellen over hun adviseurs. Prins Vailant is een behoorlijk oubollige reeks die bovendien al een paar keer heruitgegevan was.

 

Van wat ik zie is Silvester tegenwoordig veel voorzichtiger bij het uitgeven van boeken. Wat ik zie uitkomen is veel conventioneler dan vroeger. Ik zie geen eigen Nederlandse productie meer en ook de vertaalde formaten bestaan vrijwel allemaal uit vertaalde France-Belgische strips van ca. 48 pagina's.

Link naar reactie

Van wat ik zie is Silvester tegenwoordig veel voorzichtiger bij het uitgeven van boeken. Wat ik zie uitkomen is veel conventioneler dan vroeger. Ik zie geen eigen Nederlandse productie meer en ook de vertaalde formaten bestaan vrijwel allemaal uit vertaalde France-Belgische strips van ca. 48 pagina's.

 

Komend kwartaal staan eigenlijk alleen de goedlopende reeksen op het programma om uitgebracht te worden en ja.., nog pas een aantal jaren geleden gaven ze meer albums per maand uit dan nu in een kwartaal.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Als jij vooraf kan voorspellen welke nieuwe reeks wel of niet succesvol is Ben ligt er nog een mooie loopbaan bij de uitgevers op jou te wachten.. :e007:

Met de kennis van nu is het eenvoudig om je gelijk te krijgen...

Niet alleen bij uitgevers. Bij banken, de beurs, alle bedrijven wereldwijd die nieuwe producten lanceren, start-ups die met innovaties komen, tv- en filmproducenten,... Ik hou ermee op. Het is al door diverse mensen uitgelegd en je snapt er geen hol van. Je houdt halsstarrig vast aan wat jij denkt dat iedereen wel goed vindt en massaal zou kopen omdat jij en je clubje kennissen dat graag lezen. Er bestaan wel meer striplezers. De duizenden die Undertaker hebben gekocht en een strip als Apache Junction links hebben laten liggen bijvoorbeeld, wat over het algemeen als een matige strip werd bevonden of niet eens werd gekocht.

Het zijn allemaal uitlegjes die je niet graag leest, maar het zal niets veranderen aan de situatie zoals die is. Ik zou zeggen, geef eens zelf een strip uit in drie delen. Je gaf aan dat je die ook zou afmaken in de streek waar jij vandaan komt. Woord houden als je met die eerste strip niet uit de kosten komt, hé.

Link naar reactie

@Ben. Adverteer dat album dan maar. Twee kennissen hebben er vorige week bij stripwinkels nog € 16,95 voor betaald.

Dat de serie wordt doorgezet gaf voor hen doorslag alsnog te kopen heb ik vernomen. Binnen 3 weken deel 2 (met 64 blz.) op de deurmat, ook ik kijk er naar uit.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Altijd weer die veralgemeningen. Dat is toch niet geloofwaardig? Mijn vergelijkingen moeten die veralgemeningen tegenspreken. En onze site moeten we dan ook maar meteen opdoeken want wie gelooft al onze leugens nog? We staan toch aan de kant van oplichters.

Dat je al ferm onderschat dat het niet moeilijk is om een stripje uit te geven is een teken aan de wand. Volgens mij wil je vooreerst al geen tekenaar voor zijn werk betalen (dat is toch ook maar een banale hobby van hem voor het plezier van de lezer?) en de strips zullen wel vanzelf in winkels terechtkomen. Distributie kan oplopen tot meer dan de helft van je kostenplaatje.

Je kan ook gewoon doorgaan met voorspellen. Zulke dingen las ik 5-10 jaar geleden al.

Link naar reactie

Volgens mij is series afmaken kopers blij uitgevers ook want als een serie langer loopt wordt ie ook meer verkocht. Hier nog mensen die aan Blueberry zijn begonnen. Meer vertrouwen bij de stripkopers dus meer omzet. Nu gaat het bergafwaarts. En we leven nu niet 10 jaar geleden. Hier wordt al gemeldt dat Silvester nu op safe speelt met langlopende series en dat is precies wat er gaat gebeuren.

 

Met respect Ben maar je stelt de zaak echt te simpel voor. Het is echt niet zo dat als series worden afgemaakt de kopers dan blij worden en meer gaan kopen..

Ik ben een verzamelaar die gemiddeld zo'n 250 euro per maand uitgeeft aan strips. Ik merk de afgelopen jaren dat alles wat ik graag zou willen hebben dit bedrag ruimschoots overstijgt. ik moet dus keuzes maken wat betekent dat ik albums dus niet koop cq series (nog) niet afmaak..

Ik ben bang dat ik niet de enige verzamelaar ben die met dit dilemma worstelt, dus mijn simpele conclusie is dat het aanbod op de stripmarkt veel groter is dan de vraag..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

 Heel veel stripliefhebbers vinden een strip als Apache Junction leuk. Dat blijkt ook uit de verkoop van de integrale Blueberry. Maar wat ik al zei. Ze zien het in de stripwinkel maar in het achterhoofd zit de vraag: wordt het wel voortgezet en ondanks dat ze het mooi vinden kopen ze het niet. Ik ben zat keren in de stripwinkel geweest met een bedrag in mijn hoofd wat ik wilde uitgeven zeg 200 euro en dan gaf ik met moeite 50 uit. En met mij velen. Ik hoor niet anders om me heen. Waarom kopen want het wordt waarschijnlijk toch niet afgemaakt. Door schade en schande wijs geworden.

 

Ik ken Silvio al een jaar of 30 en neem 1 ding maar van mij aan Ben, als heel veel stripliefhebbers Apache Junction leuk vonden was deel 2,3 en weet ik hoeveel delen meer gewoon door Silvester uitgegeven..

 

Als veel liefhebbers redeneren zoals jij Ben dan blijft het aanbod inderdaad groter dan de vraag en kunnen we over 10 jaar kiezen tussen de nieuwste van Thorgal en die van Jommeke...

De rest ligt dan bij oud papier..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik ben ook zo, ik koop geen delen meer van nieuwe series, er is 0,0 garantie dat ze allemaal uitkomen. Het is jammer maar helaas..ik ben een verzamelaar..niet een geldbeurs voor de startende stripmaker. Hoe goed ik ook begrijp dat die een kans verdienen en mijn aankoop hun dat gunt..ik ga niet met allemaal delen 1 in mn kast zitten en vervolgens niks.

 

En one shots Paul ?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Daarom zijn mensen zo blij met die integrales. Ik bedoel je kan ook 3 sc's kopen 2e hands voor 10 euro maar ik heb liever die mooie integrale. Dus we willen wel kopen maar geen onafgemaakte series. Die tijd is geweest en de consument bepaalt de vraag. Dat ligt zeker aan het beleid van de uitgevers.

 

Jij en Paul vergeten dat het overgrote deel van de integrales ouwe meuk is uit een ver verleden.

Mensen kopen die uit sentiment of om alsnog hun collectie compleet te krijgen.

 

Maar wie weet verschijnt over 20 jaar bij Silvester de integraal van Apache Junction  :e007: Kopen??

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

De strips die in 2015 het best verkochten zijn als vanouds reeksen als Suske en Wiske, Jommeke, De Kiekeboes, enzovoort. Van integrales worden er doorgaans lang geen 1000 exemplaren per bundel gedrukt. Roodbaard startte met 600 exemplaren, alle andere reeksen zitten in die buurt. Da's nog geen 10% van al die populaire reeksen.

 

Verwar de markt van liefhebbers niet met supermarktkopers. Die laatsten bepalen het grote omzetcijfer van de totale markt.

Link naar reactie

Daarnaast snap ik de persoonlijke aanvallen (zo ervaar ik ze) op Ben ook niet, hij heeft een goed punt.

 

En schijnbaar, ook leuk, is deze mening van Ben overeenkomstig met die van de markt, want wat verkocht het beste in 2015? integrales.

 

Het is niet zo zeer een aanval op Ben maar op zijn wat simplistische kijk op het probleem en hoe dit op te lossen. Het ligt, mijns inziens, veel genuanceerder en het zal niets oplossen als uitgevers doen wat Ben stelt; tegen de stroom in series met verlies blijven uitgeven om de klant aan zich te binden..

Na het wegvallen van de stripbladen is het moeilijk om nieuw talent de ruimte te geven om zich te ontplooien. Uitgevers en klanten gaan inderdaad op de veilige toer van de integrales want die verkopen goed...

Deze verarming van het aanbod zal uiteindelijk de stripmarkt doen instorten en reduceren tot een bijproduktje in de supermarkt..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik denk het niet..ik denk dat door die druk van slechte verkoop er meer nadruk op kwaliteit komt te liggen.

 

Ik help het je hopen Paul maar als de verzamelaars wachten tot die kwaliteit zich bewezen heeft in continuïteit zal de wal het schip keren en het geheel ten onder gaan zoals de Titanic..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Wat betreft die persoonlijke aanvallen op mij...ik leg de vinger op de zere plek en daar kan niet iedereen tegen. 

 

Sorry Ben, dat heeft er niets mee te maken. 

 

Silvester belazert de boel, ik ben een promotor van Silvester en Kontikis wil is wet. Je trekt de discussie zelf in het persoonlijke, weg van het onderwerp Apache Junction en de onafgemaakte reeksen. 

 

Als de discussies verhardt, hoef jij je niet af vragen waardoor dat komt.

Link naar reactie

Apache Junction is geen undertaker en zeker géén Blueberry. Het uitgeven in SC zal waarschijnlijk beter verkopen maar minder opbrengen... Silvio heeft er een jaar of 10 geleden voor gekozen om vooral op de kwaliteit te gaan zitten met zijn dure HC's. Dit marketingconcept heeft een aantal jaren zeer goed gewerkt maar de laatste paar jaar is de klad erin gekomen. Zoals je misschien al gezien hebt brengt Silvester steeds meer SC's uit....

 

Je kan veel over Silvester zeggen maar je kan hem geen gebrek aan visie verwijten. Hij heeft de markt met een aantal vernieuwende ideeën verrast waaronder het Mecenasproject van Gilles de Geus, lang voordat het idee crowdfunding actueel werd. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Die SC-uitvoeringen komen er meer en meer omdat Silvester vanaf maart samen met Dark Dragon Books in een nieuw gezamenlijk distributiesysteem stappen met het oog op een grotere verspreiding in supermarkten.

Van softcoverstrips moet je er wel een pak meer verkopen om uit de kosten te geraken. Ik hoop dat ik dat niet een zoveelste keer moet uitleggen of we blijven in dezelfde cirkel van onbegrip draaien.

Link naar reactie

Ik ben ook zo, ik koop geen delen meer van nieuwe series, er is 0,0 garantie dat ze allemaal uitkomen. Het is jammer maar helaas..ik ben een verzamelaar..niet een geldbeurs voor de startende stripmaker. Hoe goed ik ook begrijp dat die een kans verdienen en mijn aankoop hun dat gunt..ik ga niet met allemaal delen 1 in mn kast zitten en vervolgens niks.

 

Ik koop ze in ieder geval wel en dan zie ik wel. Als ik tenminste bij het doorbladeren de indruk heb dat het een goed boek is.

 

Het zou wel slim zijn als de uitgevers nieuwe series beginnen met een afgesloten verhaal in deel 1 en dan kijken hoe goed het verkoopt.

Link naar reactie

Volgens mij zeg ik steeds dat het jammer en slecht is dat Silvester zoiets doet met een strip als Apache Junction dus nee het wordt niet weggetrokken van het onderwerp.

Ik zeg niet dat Silvester de boel belazerd maar ik heb een heel vaag vermoeden dat dit niet goed is voor de stripwereld.  En daardoor haken liefhebbers af, ze zijn het echt zat. Dat jij dat allemaal wel wil kopen wil niet zeggen dat wij dat dan ook maar moeten doen. Je zit hier wel een uitgever te verdedigen die zijn lezers laat zitten met een onafgemaakte reeks. Dat klinkt wel als promotie. Kontiki komt met vergelijkingen als innovatie wat totaal niet te vergelijken valt met een stripuitgeverij. Ook de vergelijking met Comanche is niet terzake, andere tijd, nauwelijks aanbod van dat soort strips. Hier wordt gezegd dat Apache Junction geen Blueberry of Undertaker is. Dat zal best maar waarom ga je dat dan in een dure hardcover uitbrengen, waarom breng je het eigenlijk uit? Wat betreft de dicussie verharden, ik ga toch niet tegen iemand zeggen hier dat ie zijn pilletje is vergeten en ik kom ook niet aan met dooddoeners aan van "je hebt je eigen waarheid" Wat is dat voor flauwekul? Dat er hier een paar mensen zijn die alles kopen zegt helemaal niks, dat is een hele kleine minderheid. Stripliefhebbers haken massaal af omdat reeksen niet worden afgemaakt, er een hoop troep uitkomt. Bovendien als je de striprecensies op stripspeciaalzaak leest dan zijn die alleen maar goed tot zeer goed. Dat moeten ze zelf weten maar mag dat niet gezegd worden? Maak je een site dan is er altijd wel iemand die kritiek heeft. Kun je daar niet tegen maak dan die site niet. Als een uitgever een serie uitbrengt en vervolgens niet afmaakt mag dat dan niet gezegd worden? Die uitgever belazert dan toch zijn kopers? Wat moet je met dat deel? In het Duits vervolgen? Heb je wel enig idee hoe raar dat klinkt? Een aantal hier heeft wel een reden waarom dat Apache Junction niet aanslaat (ik niet) alleen de uitgever weet dat blijkbaar niet. Hoe kan dat nou? Jullie kunnen wel met een klein groepje hier roepen dat het allemaal wel meevalt maar stripliefhebbers haken massaal af bij nieuwe reeksen, die onderhouden hun collectie, kopen die integrales omdat dat mooier is maar meer niet. Dan kan Kontiki wel roepen dat er maar 1000 verkocht worden van een bepaalde integrale serie maar als die oplage maar 1000 is (slimme uitgever) dan is het toch gewoon uitverkocht. Dat moet ie er dan wel even bijzetten. Nu is het net alsof er maar 1000 verkocht worden. 

 

Het zou wel slim zijn als uitgevers nieuwe series beginnen met een afgesloten verhaal? Nee het zou slim zijn als ze met wat nieuws komen het dan ook afmaken. Ik lees hier (ook niet door mij verzonnen) dat ze bv kunnen samenwerken met een andere uitgever. Ik doe hetzelfde als veel liefhebbers, zelfs als het ongelofelijk mooi is ga ik niet zomaar in een nieuwe serie instappen. Het risico dat het niet afgemaakt wordt is enorm. Nogmaals door schade en schande wijs geworden. Nu kun jij wel anders beweren en doen maar we gaan je echt niet volgen. 

Ik meen dat Kontiki ooit gezegd heeft dat ze enkel strips bespreken die ze (iemand van hen) goed vinden. Zo hebben ze Dagboek van een Spook nooit besproken. Eigenlijk hadden ze dat wel moeten doen, dan had ik dat kreng nooit gekocht.

Link naar reactie

Van een integrale ga je er geen duizenden verkopen. Het gaat hier wel om boeken van minstens 25 euro.

Zou een uitgever niet beter de strips goedkoper kunnen maken en van tevoren marktonderzoek doen naar wat gewenst is en daarmee minder verschillende series uitbrengen? Jij geeft hier aan dat een integrale minstens 25 euro kost, maar een hc kost tegenwoordig al gauw 17 a 18 euro. Dan is het risico voor de consument natuurlijk groter als hij het niks vindt. Ik koop al heel lang selectief mijn strips omdat ik een bepaald budget heb (dat geldt neem ik aan voor de meeste hier). Als ik dan iets koop wat niks is kan ik dat geld in principe niet weer uitgeven aan iets anders. Dan moet ik hem verkopen of ruilen (als dat mag). Ik snap dat uitgeverijen aan risicospreiding moeten doen. Het zijn natuurlijk gewoon bedrijven, maar er is niks zo vervelend als een onafgemaakte serie (ik ben bijv. superblij dat Er was eens... nu afgemaakt wordt, nooit begrepen waarom Standaard daarmee gestopt is). Misschien moet er dus een andere modus operandi gevonden worden in het uitgeven?

Link naar reactie

 

De conclusie dat we dan steeds minder nieuw werk van tekenaars zullen vinden in de schappen, of de strip uitsterft: onzin.

Alleen het nieuwe werk wat er komt, zal kwalitatief van hoger niveau moeten zijn, de uitgeverijen nu lijken te streven op ''kwantiteit is kwaliteit'' en daar zullen ze vanaf moeten.

 

Ik deel jouw uitgangspunt maar niet al jouw conclusies. De conclusie is juist dat de Nederlandse stripmarkt te klein is geworden om rendabel te zijn. De conclusie is juist dat uitgevers series, helaas, voortijdig afbreken omdat ze niet rendabel zijn. De conclusie is juist dat er beter ingestoken kan worden op afgeronde verhalen van één album in plaats van verhalen die vele albums blijven doorlopen.

 

Ik deel helaas niet jouw optimisme dat dit geen gevolgen zal hebben voor het werk van nieuwe auteurs. Waar vroeger oplages van 5000 tot 10.000 exemplaren de maatstaf was kun je nu het aantal reeksen op één hand tellen die in zulke oplages werden uitgegeven. Tegenwoordig is het al lastig om 1000 exemplaren goed in de markt weg te zetten; Zeker voor iets nieuws. Ook de goudvinkjes als Suske en Wiske zijn in oplage meer dan gehalveerd in vergelijking met vroeger..

 

Jouw standpunt Paul is, dat er tegenwoordig, te weinig kwaliteit op stripgebied is waardoor de afzet sterk verminderd maar als de nieuwelingen meer kwaliteit gaan leveren het dan van zelf goed komt en de strip zal overleven...

 

Vanuit ons als consumenten is dit wishful dreaming maar ik hoop dat je gelijk krijgt  :e012:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Wat Ben veel zure oprispingen zou besparen: auteurs moeten meer werken met afgeronde verhalen in één album.

Wordt een serie dan niets, dan kan de uitgever er makkelijker de stekker uit trekken zonder dat de koper met een niet afgerond verhaal blijft zitten.

Zo was het toch vroeger vaak? Op zichzelf staande verhalen, zodat je ook bij elk nieuw deel niet eindeloos moest gaan herlezen.

Link naar reactie

Maar apache junction was niet vanaf het begin een drieluik. Dat was nog niet bekend. Dus dan snap ik dat je ergens moet kiezen als uitgever. Ikzelf vond hem niet heel bijzonder. Heb deel 1 ook niet gekocht. Deel 2 zal ik dus zeker niet aanschaffen. En als er meer reacties als deze binnen komen bij een uitgever wordt dat uiteraard meegenomen in de overweging.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...