Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

2 minutes ago, Ambreville said:

Ja, situeert zich vooral in die hele flower power periode en heavy metal. Die zat in het kliekje met Moebius en Dionnet.

Aha! Tja.. dat is echt ouwe koek van voor mijn tijd :-)

 

Ik heb sowieso ogal een hiaat in mijn stripkennis wat die hoek van Moebius en zo betreft.. Nooit gelezen en het spreekt me eerlijk gezegd ook niet direct aan.. Het lijkt me allemaal nogal vaag en (te) experimenteel voor mijn smaak.. 

Link naar reactie
2 hours ago, Rene said:

Ja, absolute cult-status, vooral in Italie, maar toch ook daarbuiten.

 

 

Aha! Wist ik niet- maar dat verklaart (enigszins) de enorme prijzen. 

 

Met dit soort artiesten vraag ik me altijd af wat de prijzen in de toekomst zullen doen. Een cult status houdt toch een beetje in dat er sprake is van een niche. Dit kan dan kunnen betekenen dat over pakweg een jaar of 20 niemand het meer kent en je vele malen minder voor zo'n pagina zou vangen dan de 10k die je er nu voor moet betalen. Met de prijzen van nu voor origineel stripwerk kan ik het me bijna niet voorstellen dat er veel werk door beleggers wordt gekocht die hoper op een meerprijs bij toekomstige doorverkoop.

 

Dit soort werk lijkt me dus voor beleggers niet direct interessant als er nu al 10k voor moet worden betaald. 

 

Vraag me dit overigens sowieso een beetje af voor de gehele originelenhandel qua strips. De jeugd leest bijna geen strips meer dus ik kan me niet voorstellen dat over n jaar of 20-30 er nog veel vraag zal zijn naar origineel stripwerk. Misschien heb ik t mis hoor maar het lijkt me toch een beetje 17e eeuwse tulpenbollenhandel..

Link naar reactie

Paar jaar geleden nog maar waren er zat Crepax pagina's te koop voor zo'n 5.000-8.000. Dat is nu dus 7.500-12.000; 50% stijging.

Maar goed, dat is wat ze vragen; wil niet zeggen dat het ook betaald gaat worden.

Ik denk overigens dat Crepax binnen Italie qua status, na Manara en Pratt, toch wel de 3e plek inneemt. Zou niet weten wie anders. Mattotti, Liberatore, Jacovitti, Serpieri… In ieder geval top-5. Als je de Franse top 5 neemt; dan ben je heel wat duurder uit. Laat staan de Belgische.

Er zit nog groei in! Niks tulpenbollen! Ik denk eerder dat er steeds meer striptekeningen de 'gewone' kunst binnenstromen, met prijsstijgingen tot gevolg.

 

Link naar reactie
30 minutes ago, Rene said:

Paar jaar geleden nog maar waren er zat Crepax pagina's te koop voor zo'n 5.000-8.000. Dat is nu dus 7.500-12.000; 50% stijging.

Maar goed, dat is wat ze vragen; wil niet zeggen dat het ook betaald gaat worden.

Ik denk overigens dat Crepax binnen Italie qua status, na Manara en Pratt, toch wel de 3e plek inneemt. Zou niet weten wie anders. Mattotti, Liberatore, Jacovitti, Serpieri… In ieder geval top-5. Als je de Franse top 5 neemt; dan ben je heel wat duurder uit. Laat staan de Belgische.

Er zit nog groei in! Niks tulpenbollen! Ik denk eerder dat er steeds meer striptekeningen de 'gewone' kunst binnenstromen, met prijsstijgingen tot gevolg.

 

Er zal dan wel een markt voor origineel stripwerk moeten blijven in de toekomst en met de (zeer) geringe aanwas van nieuwe striplezers vraag ik me dat een beetje af.

 

Afijn- ik hoop persoonlijk dat je gelijk hebt want ik heb zelf ook een voorraadje originelen 😛 

Zou jammer zijn als mijn kinderen daar later slechts nog een grijpstuiver voor kunnen vangen (als ze mijn werkjes van de hand zouden willen doen wanneer ik het tijdelijke voor het eeuwige zal hebben verruild)

Link naar reactie

Ik ga ervan uit dat niets van wat ik koop een investering is. In het beste geval, als ik iets beu zou zijn, dan hoop ik mijn originele centen met postzegels erbij terug te kopen.

Over lange termijn durf ik me zelfs niet uit te spreken. Kuifje blijft een sterk merk omdat Moulinsart daar constant aan werkt, Franquin, en nog een aantal zoals Mirales, Will halen het op hun grafische kwaliteiten los van strips. Maar ik vrees dat er ook veel in een hype-cycle zitten. populaire serie of album en dan schieten die prijzen omhoog. Of die daar kunnen blijven op de lange termijn is een vraag. Twee weken geleden had ik in brussel een afspraak met Daniel Maghen.  Die begint nu meer en meer tekenaars onder exclusiviteitscontract te hebben, zoals Ralph Meyer, en dus ook de aanvoer naar de markt van hun werk te controleren. Concreet voor Meyer en in mindere mate voor Pellé worden werken van de markt geweerd tot er volgend jaar  een grote verkoopsexpo doorgaat. Dat laat toe om de prijzen per pagina gevoelig omhoog te draaien.

 

 

 

Link naar reactie

 

17 minuten geleden, sanderg zei:

en met de (zeer) geringe aanwas van nieuwe striplezers

Ik betwijfel sterk dat er geen nieuwe lezers bijkomen. In de USA is de tendens in ieder geval weer stijgend, al sinds een aantal jaar.

Daar zijn de comic verkopen gewoon openbaar - helaas in Europa niet, maar ik neem aan dat er toch ook in Europa aanwas voldoende zal zijn.

linkje: https://www.comichron.com/yearlycomicssales/industrywide/2018-industrywide.html

Comic sales.jpg

Link naar reactie
18 minutes ago, Ambreville said:

Ik ga ervan uit dat niets van wat ik koop een investering is. In het beste geval, als ik iets beu zou zijn, dan hoop ik mijn originele centen met postzegels erbij terug te kopen.

Over lange termijn durf ik me zelfs niet uit te spreken. Kuifje blijft een sterk merk omdat Moulinsart daar constant aan werkt, Franquin, en nog een aantal zoals Mirales, Will halen het op hun grafische kwaliteiten los van strips. Maar ik vrees dat er ook veel in een hype-cycle zitten. populaire serie of album en dan schieten die prijzen omhoog. Of die daar kunnen blijven op de lange termijn is een vraag. Twee weken geleden had ik in brussel een afspraak met Daniel Maghen.  Die begint nu meer en meer tekenaars onder exclusiviteitscontract te hebben, zoals Ralph Meyer, en dus ook de aanvoer naar de markt van hun werk te controleren. Concreet voor Meyer en in mindere mate voor Pellé worden werken van de markt geweerd tot er volgend jaar  een grote verkoopsexpo doorgaat. Dat laat toe om de prijzen per pagina gevoelig omhoog te draaien.

Ik heb begrepen dat ook Ana Miralles een contract heeft met Maghen dat alle verkopen van werk van haar hand louter via Maghen verloopt. 

Interessant overigens dat je 'postzegels 'noemt- er was ooit een tijd dat ook die massaal werden gespaard en dat sommige exemplaren erg duur waren. Daar is volgens mij ook weinig meer van over.  

 

Bij exclusieve aanbieding van werk is er minder concurrentiewerking hetgeen de prijs kan opdrijven. Wat me echter dan wel opvalt is dat Maghen over het algemeen erg stevig aan de prijs is, ook bij toch iets mindere goden (waartoe ik bijvoorbeeld (nog) Cuzor reken) - voor diens werk vraagt Maghen ook al zo'n € 4.000 voor een plaat. 

Dat kan een gok zijn van zo'n galerie - wellicht dat mensen het er voor willen betalen wanneer er geen andere partijen zijn die werk van bijvoorbeeld Miralles biedt. Aan de andere kant- als die door Magen ingezette prijs te hoog blijkt blijven ze met veel onverkocht werk zitten en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Als voorbeeld noem ik bijvoorbeeld de Batman expo van Marini van Galerie9art. De kleine werkjes lopen wel maar de pagina's uit die albums moesten om en nabij € 12k doen. Daarvan geraakte toen (zeer) weinig verkocht. Op dit forum meldde toen ook al eens iemand (terecht) dat de prijzen te hoog waren ingezet.


Om nog maar even bij Miralles te blijven-- uitstekende tekenares hoor maar ik vraag me af hoe lang haar werk op het huidige prijsniveau blijft nu haar voornaamste serie Djinn is afgerond (en volgens mij in de vergetelheid zal raken in de toekomst) en zij, zoals het er nu naar uitziet, al geruime tijd geen nieuw werk meer heeft uitgebracht dat echt een (groot) publiek trekt. 
De reeks Djinn is zeker geen Blake en Mortimer of iets dergelijks dus bij zo'n tekenaar ben ik toch wat bang dat de ster zal verbleken in de (nabije) toekomst (en daarmee ook de prijzen voor haar werk). 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, sanderg zei:

Ik heb begrepen dat ook Ana Miralles een contract heeft met Maghen dat alle verkopen van werk van haar hand louter via Maghen verloopt. 

Interessant overigens dat je 'postzegels 'noemt- er was ooit een tijd dat ook die massaal werden gespaard en dat sommige exemplaren erg duur waren. Daar is volgens mij ook weinig meer van over.  

 

Bij exclusieve aanbieding van werk is er minder concurrentiewerking hetgeen de prijs kan opdrijven. Wat me echter dan wel opvalt is dat Maghen over het algemeen erg stevig aan de prijs is, ook bij toch iets mindere goden (waartoe ik bijvoorbeeld (nog) Cuzor reken) - voor diens werk vraagt Maghen ook al zo'n € 4.000 voor een plaat. 

Dat kan een gok zijn van zo'n galerie - wellicht dat mensen het er voor willen betalen wanneer geen andere partijen zijn die werk van bijvoorbeeld Miralles biedt. Aan de andere kant- als die door Magen ingezette prijs te hoog blijkt blijven ze met veel onverkocht werk zitten en dat lijkt me ook niet de bedoeling.


Om nog maar even bij Miralles te blijven-- uitstekende tekenares hoor maar ik vraag me af hoe lang haar werk op het huidige prijsniveau blijft nu haar voornaamste serie Djinn is afgerond (en volgens mij in de vergetelheid zal raken in de toekomst) en zij, zoals het er nu naar uitziet, al geruime tijd geen nieuw werk meer heeft uitgebracht dat (groots) aan slaat.

 

Als ik me niet vergis maakt Miralles nu een kinderboek over een Blauwe Beer. Daar zie ik me geen geld aan geven. Zoals bij veel moderne tekenaars (om Marini niet te noemen) blijft ze vasthangen in haar oud werk en tekeningen erover maken. Dat geeft dan weer een pervers effect waar de artiest meer kan verdienen door niet te veel boeken te maken. Marini levert bv; tal vna tekeneningen tussen de 1000-2000 euro die veel beter verkopen dan zijn platen. Plus, dat geld gaat bij Enrico in het zwarte rugzakje en zal de fiscus nooit passeren. Enfin, dat gaat me morgenvroeg toch niet tegenhouden om bij hem aan te schuiven en te kijken wat hij in zijn kaftje heeft meegebracht.

 

 

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, sanderg zei:

Ik heb begrepen dat ook Ana Miralles een contract heeft met Maghen dat alle verkopen van werk van haar hand louter via Maghen verloopt. 

Interessant overigens dat je 'postzegels 'noemt- er was ooit een tijd dat ook die massaal werden gespaard en dat sommige exemplaren erg duur waren. Daar is volgens mij ook weinig meer van over.  

 

Bij exclusieve aanbieding van werk is er minder concurrentiewerking hetgeen de prijs kan opdrijven. Wat me echter dan wel opvalt is dat Maghen over het algemeen erg stevig aan de prijs is, ook bij toch iets mindere goden (waartoe ik bijvoorbeeld (nog) Cuzor reken) - voor diens werk vraagt Maghen ook al zo'n € 4.000 voor een plaat. 

Dat kan een gok zijn van zo'n galerie - wellicht dat mensen het er voor willen betalen wanneer er geen andere partijen zijn die werk van bijvoorbeeld Miralles biedt. Aan de andere kant- als die door Magen ingezette prijs te hoog blijkt blijven ze met veel onverkocht werk zitten en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Als voorbeeld noem ik bijvoorbeeld de Batman expo van Marini van Galerie9art. De kleine werkjes lopen wel maar de pagina's uit die albums moesten om en nabij € 12k doen. Daarvan geraakte toen (zeer) weinig verkocht. Op dit forum meldde toen ook al eens iemand (terecht) dat de prijzen te hoog waren ingezet.


Om nog maar even bij Miralles te blijven-- uitstekende tekenares hoor maar ik vraag me af hoe lang haar werk op het huidige prijsniveau blijft nu haar voornaamste serie Djinn is afgerond (en volgens mij in de vergetelheid zal raken in de toekomst) en zij, zoals het er nu naar uitziet, al geruime tijd geen nieuw werk meer heeft uitgebracht dat echt een (groot) publiek trekt. 
De reeks Djinn is zeker geen Blake en Mortimer of iets dergelijks dus bij zo'n tekenaar ben ik toch wat bang dat de ster zal verbleken in de (nabije) toekomst (en daarmee ook de prijzen voor haar werk). 

 

Over Marini gesproken.... gisteren is de er een nieuwe expo vente begonnen bij 9 art met pagina's van het laatste album van de schorpioen.

http://galerie9art.fr/index.php?artist=6

Prijzen zijn zoals steeds redelijk hoog maar de verkoop valt blijkbaar toch een beetje tegen.

Maar als verklaring hiervan zie ik toch vooral het gebrek aan detail in zijn nieuwe pagina's, alles lijkt wel slordiger en vlugger gedaan als vroeger of ben ik gewoon een oude man aan het worden die vindt dat alles vroeger beter was?

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
36 minutes ago, Ambreville said:

Als ik me niet vergis maakt Miralles nu een kinderboek over een Blauwe Beer. Daar zie ik me geen geld aan geven. Zoals bij veel moderne tekenaars (om Marini niet te noemen) blijft ze vasthangen in haar oud werk en tekeningen erover maken. Dat geeft dan weer een pervers effect waar de artiest meer kan verdienen door niet te veel boeken te maken. Marini levert bv; tal vna tekeneningen tussen de 1000-2000 euro die veel beter verkopen dan zijn platen. Plus, dat geld gaat bij Enrico in het zwarte rugzakje en zal de fiscus nooit passeren. Enfin, dat gaat me morgenvroeg toch niet tegenhouden om bij hem aan te schuiven en te kijken wat hij in zijn kaftje heeft meegebracht.

Marini doet dat erg slim inderdaad.. Groot gelijk overigens dat je morgen nog even gaat kijken wat hij nog in de aanbieding heeft. 

Ongelofelijk eigenlijk dat een kleine tekening van Marini net zoveel moet kosten als bijvoorbeeld een originele Franka-plaat (voor € 1.000 heb je echt een hele mooie). T is en blijft echter een zeer goede tekenaar.

Bij Marini vraag ik me echter een beetje af of hij nu niet juist te veel op de markt brengt van zijn kleine werkjes (net zoals bijvoorbeeld een Jim- die heeft de markt echt overspoeld en daarmee zijn eigen prijzen de nek omgedraaid)

Link naar reactie
Zojuist, sanderg zei:

Uitoznderingen bevestigen de regel he 😉 overigens moet diegene die dit aanbiedt het er nog maar voor zien te krijgen.. je kunt altijd vragen wat je wilt.. 

Weet ik, weet ik! Maar ik kon het niet laten de duurste op eBay even op te zoeken. 

650.000 Pond, en dan OOK nog eens 20 voor verzend vragen. Laat dan maar zitten….

Link naar reactie
4 minuten geleden, Rene zei:

Weet ik, weet ik! Maar ik kon het niet laten de duurste op eBay even op te zoeken. 

650.000 Pond, en dan OOK nog eens 20 voor verzend vragen. Laat dan maar zitten….

Terwijl dat als je die postzegel op een briefomslag plakt hij zonder extra kosten ook toekomt 🙂

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
25 minutes ago, Mzee said:

Over Marini gesproken.... gisteren is de er een nieuwe expo vente begonnen bij 9 art met pagina's van het laatste album van de schorpioen.

http://galerie9art.fr/index.php?artist=6

Prijzen zijn zoals steeds redelijk hoog maar de verkoop valt blijkbaar toch een beetje tegen.

Maar als verklaring hiervan zie ik toch vooral het gebrek aan detail in zijn nieuwe pagina's, alles lijkt wel slordiger en vlugger gedaan als vroeger of ben ik gewoon een oude man aan het worden die vindt dat alles vroeger beter was?

 

T loopt zo te zien inderdaad nog niet direct storm en lijkt t dus een beetje diezelfde kant op te gaan als de Batman expo. 
Wat mij betreft zijn de te hoge prijzen die er worden gevraagd daar debet aan.

Overigens ben ik het met je eens dat het tekenwerk ook minder is.

Bijgaande werkjes bijvoorbeeld - t is niet niveau meer van vroeger

 

De ervaring leert me overigens dat bij dit soort expo's de eerste klap vaak een daalder waard is- daar bedoel ik mee dat je het succes lijkt af te kunnen lezen aan de verkopen direct bij de aanvang van de expo. Als een expo al wat langer loopt lijkt er nooit veel meer te worden verkocht dan wat er direct bij aanvang al is verkocht.  

 

MARINI-I-258.jpg

MARINI-I-256.jpg

Link naar reactie
37 minutes ago, Ambreville said:

Als ik me niet vergis maakt Miralles nu een kinderboek over een Blauwe Beer. Daar zie ik me geen geld aan geven. Zoals bij veel moderne tekenaars (om Marini niet te noemen) blijft ze vasthangen in haar oud werk en tekeningen erover maken. Dat geeft dan weer een pervers effect waar de artiest meer kan verdienen door niet te veel boeken te maken. Marini levert bv; tal vna tekeneningen tussen de 1000-2000 euro die veel beter verkopen dan zijn platen. Plus, dat geld gaat bij Enrico in het zwarte rugzakje en zal de fiscus nooit passeren. Enfin, dat gaat me morgenvroeg toch niet tegenhouden om bij hem aan te schuiven en te kijken wat hij in zijn kaftje heeft meegebracht.

Maar met de illustratie van zo'n kinderboek zal ze toch niet zoveel verdienen lijkt me? 
Zoiets lijkt eerder een soort hobby-projectje voor erbij als je reeds een aardig succes hebt geboekt als stripauteur. 

 

Ben overigens benieuwd naar je eventuele nieuwe aanwinst. Waar ga je Marini eigenlijk ontmoeten?

 

Link naar reactie

Overigens de Morancho's bij Creabulles.be (Galerie Passerelle) zijn een dikke aanrader. Sara Lone zat in het faillissement van Sandawe. Die heeft dus geen cent gezien van de laatste strips, en de rechten zitten ook nog eens vast. Dus je helpt hem door een origineeltje te kopen. Die dan nog eens zeer mooi en relatief goedkoop zijn. Platen zijn er niet omdat hij digitaal tekent.

 

 

 

Link naar reactie
Op 15/11/2019 om 14:49, sanderg zei:

Ongelofelijk eigenlijk dat een kleine tekening van Marini net zoveel moet kosten als bijvoorbeeld een originele Franka-plaat (voor € 1.000 heb je echt een hele mooie). T is en blijft echter een zeer goede tekenaar.

Dat is toch overal zo? Een grote naam kost geld, zelfs al is het kwaliteitsverschil miniem. Een Govaert Flinck is ook veel goedkoper dan een Rembrandt, al zullen veel mensen niet eens het verschil zien.

 

 

flinck.jpg

Link naar reactie
Op 15/11/2019 om 14:49, sanderg zei:

Bij Marini vraag ik me echter een beetje af of hij nu niet juist te veel op de markt brengt van zijn kleine werkjes (net zoals bijvoorbeeld een Jim- die heeft de markt echt overspoeld en daarmee zijn eigen prijzen de nek omgedraaid)

Ik denk het niet. Volgens mij zijn er veel meer Marini dan Jim fans en veel daarvan kunnen wel een kleiner origineeltje betalen, maar niet een hele originele plaat. 

Link naar reactie
Op 16/11/2019 om 16:32, Tweetie zei:

Dat is toch overal zo? Een grote naam kost geld, zelfs al is het kwaliteitsverschil miniem. Een Govaert Flinck is ook veel goedkoper dan een Rembrandt, al zullen veel mensen niet eens het verschil zien.

 

 

 

Veel mensen niet, maar de mensen die er een kopen wel.

Link naar reactie
52 minuten geleden, Rene zei:

Veel mensen niet, maar de mensen die er een kopen wel.

Hm, dat betwijfel ik. Vaak zullen die afgaan aan de experts die ze hebben ingehuurd.  

En die zijn het ook niet altijd eens. 

 

Bovendien is het maar de vraag of  dat uberhaupt zo eendduidig is te bepalen. Rembrandt had een atelier met veel leerlingen en specialisten.  Vaak zal hij maar een gedeelte van een schilderij hebben gemaakt en bepaalde delen door anderen hebben laten doen.  Net als een striptekenaar die de achtergronden door een andere tekenaar laat maken.   

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...