Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

1 uur geleden, Aloys Oosterwijk zei:

een voorschets van Hanco Kolk voor de wereldreeks die hij samen met Peter de Wit maakte, Gilles de Geus. Gered uit de prullenbak. En raden maar: uit welk verhaal is dit?Hanco.thumb.jpg.f00f3bdc69e9391e4d19305200953108.jpg

 

 

 

Dag Aloys, als jij met iemand een duo presentatie zou willen doen, welke Nederlandse tekenaar zou jouw

voorkeur hebben ?

 

Link naar reactie
6 uren geleden, bouncer zei:

 

Ik bedoel eigenlijk, een samenwerkingsverband zoals Peter de Wit en Hanko Kolk met Gilles de Geus, met welke

auteur/tekenaar zou u willen samenwerken.

 

Ah, op die manier. Altijd jaloers geweest op de samenwerking tussen Hanco en Peter maar kwam er al vroeg achter dat dat er voor mij niet inzat, terwijl ik Hanco al ken sinds m`n 18e en Peter van ietsje later. Zo`n klik is vrij uitzonderlijk. Ik heb wél vrij veel contact met andere tekenaars en scenaristen, altijd in studioverband gewerkt bijvoorbeeld, spreek ideeën door e.d. Maar behalve een zeer prettige samenwerking in de jaren negentig met Patty Klein (Blanche & Gijske) is het er bij nooit van gekomen.

Link naar reactie

Toch wel frappant weer op de Marini expo die vandaag begonnen is bij galerie9art.. de losse tekeningen gaan als zoete broodjes maar de pagina's in het geheel niet.. er is er nog nog niet een verkocht zo te zien...

 

Toch te duur wellicht?

 

Bij de Batman expo enkele jaren geleden was het van t zelfde.. die pagina's zaten toen in dezelfde prijsklasse.. verkochten ook niet/nauwelijks.. 

 

Al met al is om en nabij 12- 17k ook wel heel erg veel geld natuurlijk.. en de markt blijft toch wel n niche..

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

Al met al is om en nabij 12k ook wel erg veel geld natuurlijk...

 

Het is simpel. Nu de grootste striplezersgeneratie op zijn kapitaalkrachtigst is, moeten ze tot de laatste druppel gemolken worden zolang ze nog meedraaien. :P

Bij volgende generaties zullen er veel minder kandidaten gevonden worden die hopen euro's gaan willen neertellen voor de negende kunst zoals we die kennen.

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

 

Het is simpel. Nu de grootste striplezersgeneratie op zijn kapitaalkrachtigst is, moeten ze tot de laatste druppel gemolken worden zolang ze nog meedraaien. :P

Bij volgende generaties zullen er veel minder kandidaten gevonden worden die hopen euro's gaan willen neertellen voor de negende kunst zoals we die kennen.

Zo begrijp ik het ook inderdaad.. stripkunst lijkt me daarmee overigens geen goede belegging (met de prijzen die er nu worden gevraagd heb ik het idee dat voor sommigen/ velen dat wel het idee is..) ik weet bijvoorbeeld van een verzamelaar die effectief stripkunst heeft gekocht voor de invulling van zijn pensioen.. mijns inziens erg riskant..

 

Zelf heb ik altijd alleen verzameld omdat ik de werken serieus mooi vind.. het is een plezier om er naar te kijken.

 

Aardig voorbeeld overigens wat betreft kunst- mijn opa had een mooie collectie klassieke schilderkunst (olieverf op doek) uit de zogenaamde "romantische tijd" (19e eeuw) waar hij vrij fors voor in de buidel heeft getast destijds.. inmiddels is hij helaas overleden en de schilderijen zijn getaxeerd.. volkomen verminderd in waarde.. het is niet meer de smaak van deze tijd (alhoewel het echt wel heel knap werk is). Ik kan het wel begrijpen.. ik zou het zelf ook niet ophangen in mijn huis.. en mogelijk zal hetzelfde ook opgaan voor mijn eigen kinderen inzake mijn verzameling van stripkunst. 

 

Antieke klokken is hetzelfde laken een pak. Die waren in - pak m beet- de jaren 80 ontzettend duur. Nu koop je soms al een antieke klok (zoals bij oma vroeger thuis 😉 (en dat is nu eigenlijk juist het probleem) als je even kijkt op bijvoorbeeld marktplaats voor een appel en een ei..

 

Grote namen (dat zal voor stripkunst Herge zijn bijvoorbeeld) houden uiteraard wel altijd hun waarde.. maar ja.. dan zit je echt in de topklasse en dat is veelal echt onbetaalbaar 

Link naar reactie

Dit is er toch ver over aan het gaan voor een dergelijke tekening.

Francq tekent heel goed, en is een meester in het controleren van zijn eigen markt, maar twee personnages, zonder decor, geen albumcover en dan 32K vragen?

Of is het omdat het een Khani Cover is?

Ik heb toevallig van Berthet's Yoni een Khani-cover op mijn toilet hangen. Misschien moet ik die toch maar eens op een andere plaats hangen.

image.thumb.png.31a00d3b9b5a881e42b027c8a02930f7.png

 

 

 

Link naar reactie
21 uren geleden, Ambreville zei:

Dit is er toch ver over aan het gaan voor een dergelijke tekening.

Francq tekent heel goed, en is een meester in het controleren van zijn eigen markt, maar twee personnages, zonder decor, geen albumcover en dan 32K vragen?

Of is het omdat het een Khani Cover is?

Ik heb toevallig van Berthet's Yoni een Khani-cover op mijn toilet hangen. Misschien moet ik die toch maar eens op een andere plaats hangen.

image.thumb.png.31a00d3b9b5a881e42b027c8a02930f7.png

Zag t ook... Absurd..

 

En dan te bedenken dat over een jaar of 50 (tegen die tijd ben ik bang dat t medium strip wel redelijk dood zal zijn..) zoiets wellicht nog slechts n paar tientjes op zal brengen.. 

 

An sich is het immers helemaal niet zo'n mooie tekening.. (als je de reeks niet zou kennen zou volgens mij geen hond dit aan de muur hangen)

 

De (opgeklopte) waarde komt m puur door t feit dat er nu nog veel fans van de serie zijn.. al vond ik t laatste deel eerlijk gezegd ook geen meesterwerk..

Link naar reactie

Gelukkig zit mijn smaak meer bij betaalbare artiesten zoals Tarquin, Mourier en Floch. En rechtstreeks. Een gallerist vraagt gemiddeld 30% commissie. Aan de hand van kortingen die ik al bij Maghen gehad heb denk ik dat dat gerust kan oplopen tot 40, wie weet zelfs meer. Hier is dan waarschijnlijk een verzamelaar of erf die die andere prijzen zag voor 20K en hoopt een tekening te verkopen voor dat bedrag. Exclusief commissie dus.

 

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Ambreville zei:

Gelukkig zit mijn smaak meer bij betaalbare artiesten zoals Tarquin, Mourier en Floch. En rechtstreeks. Een gallerist vraagt gemiddeld 30% commissie. Aan de hand van kortingen die ik al bij Maghen gehad heb denk ik dat dat gerust kan oplopen tot 40, wie weet zelfs meer. Hier is dan waarschijnlijk een verzamelaar of erf die die andere prijzen zag voor 20K en hoopt een tekening te verkopen voor dat bedrag. Exclusief commissie dus.

Rechtstreeks is inderdaad prijstechnisch het meest interessant.. alhoewel ik me dat dan bij iemand als Marini weer afvraag..

 

Mijn smaak is helaas ook van de duurdere... Ik heb t geluk gehad de duurdere werken al zo'n jaar of 10 a 20 geleden aan te kunnen kopen.. nu was het me niet meer gelukt werk van o.a. Rosinski te kunnen bemachtigen..

Link naar reactie

Marini is gemakkelijk rechtstreeks, en daar gaat die onder de prijzen van zijn galerist voor bestaand werk. Hij moet je wel een beetje kennen. Al wat commissies gedaan hebben en er geen problemen mee hebben dat een bundel geld rechstreeks naar zijn letterlijk zwart rugzakje gaat.

Voor Rosinski er een andere route die niet via Maghen passeert. Dat is al een stuk goedkoper. maar voor Thorgal zit je toch vlug op een redelijk bedrag. Ik ga komend jaar wat verkopen, en dan zien hoe dat lukt.

 

 

 

Link naar reactie

Misschien beetje out of the box maar wel aansluitend op bovenstaande: hoe staan jullie tegenover afdrukken van digitale pagina’s die verkocht worden met certificaat? Nu meer en meer tekenaars digitaal beginnen te werken proberen ze nu zo er een duit uit te halen. Uniek werk maar wel geen origineel getekend werk..

Link naar reactie
22 minuten geleden, Flow_ zei:

Misschien beetje out of the box maar wel aansluitend op bovenstaande: hoe staan jullie tegenover afdrukken van digitale pagina’s die verkocht worden met certificaat? Nu meer en meer tekenaars digitaal beginnen te werken proberen ze nu zo er een duit uit te halen. Uniek werk maar wel geen origineel getekend werk..

Vind ik niks... Enkel ambachtelijk handwerk in potlood verf en inkt vind ik mooi...

Link naar reactie
26 minuten geleden, sanderg zei:

Als iemand trouwens weet hoe aan origineel werk van Tardi te komen... Dat is echt moeilijk te vinden.. behalve dan wellicht via veilingen... Nooit eens een verkoopexpo...

 

Die lagen vroeger met honderden bij Petit Papier (Huberty Breyne).

 

En nu ze allemaal weg zijn is het niet meer betaalbaar. Maar er moeten wel verzamelaars met een serieuze stock zitten

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
4 uren geleden, Flow_ zei:

Misschien beetje out of the box maar wel aansluitend op bovenstaande: hoe staan jullie tegenover afdrukken van digitale pagina’s die verkocht worden met certificaat? Nu meer en meer tekenaars digitaal beginnen te werken proberen ze nu zo er een duit uit te halen. Uniek werk maar wel geen origineel getekend werk..

Deze vraag komt regelmatig terug. In elk geval niks voor mij...

Link naar reactie
12 uren geleden, Flow_ zei:

Misschien beetje out of the box maar wel aansluitend op bovenstaande: hoe staan jullie tegenover afdrukken van digitale pagina’s die verkocht worden met certificaat? Nu meer en meer tekenaars digitaal beginnen te werken proberen ze nu zo er een duit uit te halen. Uniek werk maar wel geen origineel getekend werk..

 

Daar doe ik niet aan mee. Het mooie aan een originele plaat op papier is dat ze leeft: je ziet waar er gekrast, gecorrigeerd, gegumd, gevloekt en gezweet is. Als ik de strip koop heb ik al een afdruk van een digitaal werk. Volgens mij zijn er tekenaars die niet overstappen naar digitaal omdat ze zo de lucratieve verkoop van platen mislopen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Merci voor de reacties in ieder geval.  Eerlijk gezegd ben ik nog maar weinig tot geen liefhebbers of verzamelaars tegengekomen die pro zijn. Ik sta er ook eerder sceptisch tegenover omwille van de hierboven aangehaalde argumenten. Maar er is ook een markt voor, die weliswaar traag op gang komt.. als voorbeeld is er nu oa de expositie van Vignaux en Xavier, waar ze prints van hun digitaal werk verkopen. De slang en coyote doet het goed in verkoop, de rest blijft precies achter.

Link naar reactie
23 uren geleden, sanderg zei:

Als iemand trouwens weet hoe aan origineel werk van Tardi te komen... Dat is echt moeilijk te vinden.. behalve dan wellicht via veilingen... Nooit eens een verkoopexpo...

‘k heb hier ‘ns een Tardi-print gekocht. Misschien kan je ‘ns contact met hen opnemen of ze niet aan originelen geraken: https://www.galeriecollin.com/tardi-jacques,2,29,1

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...