Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

we kunnen inderdaad speculeren over het aantal werken dat effectief zal worden verkocht en tegen welke prijs. feit is dat het gaat om een zeer grote hoeveelheid originelen van diverse auteurs dat tegelijk op de markt wordt gebracht. ik zou mijn geld zetten op de topstukken en de rest aan mij laten voorbijgaan, maar ik heb jammer genoeg niet het geld op de bank en kan enkel watertanden bij zo veel moois  :e005:

 

het verzamelen van originelen is volgens mij ook gebonden aan de populariteit van de personages/albums, en elke generatie heeft zijn eigen favoriete auteurs. wie herinnert zich nog de tekenaars van indianenstrips of tarzanstrips uit de jaren "40 en '50? die albums werden toendertijd ook graag gelezen, maar "het publiek" is ze vergeten. namen als franquin en rosinski (en anderen met hen) zullen volgens mij de tand des tijds gemakkelijker doorstaan, en zo zullen ook hun originelen waardevast blijven. voor andere auteurs van wie de originelen vandaag de dag op de markt worden gegooid tegelijkertijd met (of kort na) het verschijnen van de albums is dit m.i. zeer de vraag. alles is nu eenmaal vraag en aanbod. 

 

je ziet het ook bij schilderijen. bepaalde schilders werden in hun tijd op handen gedragen, en 100 jaar later kent niemand ze nog. het omgekeerde gaat ook op, bv. van gogh zag ook zwarte sneeuw en zie wat ze voor zijn schilderijen nu betalen.  

 

maar wie verzamelt en een origineel aankoopt doet dit natuurlijk om iets moois in huis te halen als blijvend souvenir aan een jeugdsentiment, en niet omdat de kleinkinderen kunnen verdienen aan de speculatie van grootvader  :e005:

Link naar reactie

maar wie verzamelt en een origineel aankoopt doet dit natuurlijk om iets moois in huis te halen als blijvend souvenir aan een jeugdsentiment, en niet omdat de kleinkinderen kunnen verdienen aan de speculatie van grootvader  :e005:

 

Absoluut! Ik zie niet goed in waarom je het anders zou willen doen.. winst maken misschien maar dan denk ik dat er wel betere manieren zijn om dt te doen ><

Link naar reactie

maar wie verzamelt en een origineel aankoopt doet dit natuurlijk om iets moois in huis te halen als blijvend souvenir aan een jeugdsentiment, en niet omdat de kleinkinderen kunnen verdienen aan de speculatie van grootvader  :e005:

 

Juist. Ik ben een tweetal jaar geleden begonnen met het kopen van originelen en mijn streefdoel is om nooit meer dan (ongeveer) 200 euro te geven. Eén keer zat ik daarover toen ik 400 euro betaalde voor een Vandersteen/Paul Geerts, maar ik heb dat gecompenseerd toen ik rechtstreeks van een tekenaar 14 pagina's voor een totaal van 200 euro kon kopen. Er zit in mijn collectie geen enkele écht grote naam maar ze doen me wel allemaal iets, én van één pagina kende ik de tekenaar of de reeks (Tiny Tim uit 1940) niet eens, maar ik vond het gewoon een mooie plaat om naar te kijken.

Link naar reactie

Juist. Ik ben een tweetal jaar geleden begonnen met het kopen van originelen en mijn streefdoel is om nooit meer dan (ongeveer) 200 euro te geven.

 

Ik denk toch dat vroeg of laat het moment gaat komen waarop je gaat zeggen, terugkijkende "Goh, ik had toch beter eens af en toe in plaats van 5 pagina's van 200 euro eens 1 pagina van 1000 euro gekocht"

Link naar reactie

Juist. Ik ben een tweetal jaar geleden begonnen met het kopen van originelen en mijn streefdoel is om nooit meer dan (ongeveer) 200 euro te geven. Eén keer zat ik daarover toen ik 400 euro betaalde voor een Vandersteen/Paul Geerts, maar ik heb dat gecompenseerd toen ik rechtstreeks van een tekenaar 14 pagina's voor een totaal van 200 euro kon kopen. Er zit in mijn collectie geen enkele écht grote naam maar ze doen me wel allemaal iets, én van één pagina kende ik de tekenaar of de reeks (Tiny Tim uit 1940) niet eens, maar ik vond het gewoon een mooie plaat om naar te kijken.

 

Idem, mijn duurste is 600 euro voor een halve plaat van't prinske.

Gecompenseerd door een van PP en BB te kunnen aanschaffen in ruil voor een een paar antiquariatische suskes en wiskes die ik aan 30 cent het stuk had gekocht. :)

Link naar reactie

voor wie een interssant interview wil lezen met daniel maghen, zie onderstaande link:

http://www.lemonde.fr/le-magazine/article/2014/01/31/marchand-de-bulles_4357022_1616923.html

 

het blijkt dat hij een stock heeft van 8.000 pagina's en illustraties, groter zelfs dan die van het centrum voor het beeldverhaal te brussel!  :e005:

 

Enkel de inleiding is te lezen. Voor het overige moet je aboonement hebben op Le Monde :-p

 

Bij elke bezoekje in Parijs spring ik eens binnen bij hem, meestal gewoon om al die originelen eens te kunnen bewonderen

Link naar reactie

Enkel de inleiding is te lezen. Voor het overige moet je aboonement hebben op Le Monde :-p

 

Bij elke bezoekje in Parijs spring ik eens binnen bij hem, meestal gewoon om al die originelen eens te kunnen bewonderen

als je googled op de woorden daniel maghen dan kan je deze link naar de site van lemonde ook zien, en heb je toegang tot het volledig artikel. bij mij werkt het toch zo. 

Link naar reactie

ik stel me de vraag: welke tekeningen zouden tekenaars verzamelen van andere tekenaars? 

op youtube staat een filmpje van martin lodewijk in zijn werkkamer waar heel wat originelen aan de muur hangen, zie

 

(kijken rond 8:25)

 

en ik herinner me een aflevering van televisie waar henk kuijpers trots een tekening van een auto door franquin toonde. 

 

kennen jullie er nog andere? zijn er onder de tekenaars fanatieke verzamelaars van het werk van "collega's"? 

Link naar reactie

Ik verzamel zoveel mogelijk verschillende Popeye-tekenaars. Helaas kan en wil ik de mensen die voor Sagendorf kwamen (momenteel) niet betalen. En heb je de vreemde situatie dat de Popeye-stroken door Bobby London die iedere week op e-bay aangeboden worden iedere week opnieuw door dezelfde mens worden opgekocht. Hij overbiedt iedereen via het systeem van het automatisch bieden (waardoor de prijzen eigenlijk veel te hoog liggen).

Link naar reactie

van de "oude" strips vind ik de katzenjammer kids best nog leuk, is ook niet zo gedateerd. maar dan wel in de versie van harold knerr. 

 

@tom b: die pagina's staan vast heel leuk op je muren maar ze kosten wel rond de 600 euro  :e005:

Er is toch amper verschil tussen Knerr en Dirks? Die lijken zo goed op elkaar dat het me weinig uitmaakt.

Link naar reactie

Ik heb een Captain and the Kids pagina van Zoon Dirks. Mijn allereerste aankoop dacht ik. Immens grote pagina, maar heel betaalbaar. Of dat nu van vader of zoon Dirks is of van Knerr, maakt me allemaal niet uit, het blijft sowieso een stukje stripgeschiedenis. Zolang het maar niet van Hy Eisman is, de man die nu al twintig jaar lang zowel de Katzenjammer Kids als Popeye de dieperik in helpt.

Link naar reactie

ik stel me de vraag: welke tekeningen zouden tekenaars verzamelen van andere tekenaars? 

op youtube staat een filmpje van martin lodewijk in zijn werkkamer waar heel wat originelen aan de muur hangen, zie

 

(kijken rond 8:25)

 

en ik herinner me een aflevering van televisie waar henk kuijpers trots een tekening van een auto door franquin toonde. 

 

kennen jullie er nog andere? zijn er onder de tekenaars fanatieke verzamelaars van het werk van "collega's"? 

Merho heeft een hele uitgebreide collectie in zijn gang hangen.

"Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"

Link naar reactie

Voor diegenen die nog geld over hebben na de Christie's veiling van zaterdag zijn er op het einde van de maand ook nog koopjes te doen :-)

 

http://www.comicartfans.com/gallerynew.asp?GCat=53384

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Eind vorig jaar, hij werd toen uit de kluis gehaald als voorbereiding op de verkoop, wel handjes wassen zodat er geen vet op komt. Top stuk en in uitstekende kwaliteit, alleen jammer dat het gezicht van Kuifje er niet op staat.

 

Om duidelijk te zijn, ik ben niet de (mede)-eigenaar en heb ook niet de centjes om dat te worden. :)

Link naar reactie

Ik was een keer, samen met Urbanus, uitgenodigd door een secretaresse van Hergé en nog een paar mensen,(ik veronderstel de erven Hergé) om te praten over tekenfilms, we hadden toen net een Urbanus gemaakt van 30 minuten voor Fox. Ze vroegen, tot mijn uiterste verbazing, of we een keer wilden rondsnuffelen in Hergé zijn bureel....Urbanus interesseerde dat niet...Maar mij wel!!!!!!!

Ik heb toen een uur helemaal alleen in dat bureel gezeten....Honderden originelen, wenskaarten, ik herinner me nog dat het origineel van de achterkaft een grote indruk op mij maakte...Er lagen zelfs schrijfboekjes uit Hergé zijn jeugd...Met krabbeltekeningetjes...

Een van de leukste stripmomenten van mijn leven...En, nee, ik heb niks in mijn zakken gestopt! Ik heb het allemaal braaf laten liggen!

Link naar reactie

Ik was een keer, samen met Urbanus, uitgenodigd door een secretaresse van Hergé en nog een paar mensen,(ik veronderstel de erven Hergé) om te praten over tekenfilms, we hadden toen net een Urbanus gemaakt van 30 minuten voor Fox. Ze vroegen, tot mijn uiterste verbazing, of we een keer wilden rondsnuffelen in Hergé zijn bureel....Urbanus interesseerde dat niet...Maar mij wel!!!!!!!

Ik heb toen een uur helemaal alleen in dat bureel gezeten....Honderden originelen, wenskaarten, ik herinner me nog dat het origineel van de achterkaft een grote indruk op mij maakte...Er lagen zelfs schrijfboekjes uit Hergé zijn jeugd...Met krabbeltekeningetjes...

Een van de leukste stripmomenten van mijn leven...En, nee, ik heb niks in mijn zakken gestopt! Ik heb het allemaal braaf laten liggen!

Schitterende anekdote! 

Link naar reactie

Eind vorig jaar, hij werd toen uit de kluis gehaald als voorbereiding op de verkoop, wel handjes wassen zodat er geen vet op komt. Top stuk en in uitstekende kwaliteit, alleen jammer dat het gezicht van Kuifje er niet op staat.

 

Om duidelijk te zijn, ik ben niet de (mede)-eigenaar en heb ook niet de centjes om dat te worden. :)

superleuk om die foto's te zien, bedankt om met ons te willen delen. 

een foto van de tekening in real life ziet er toch altijd heel anders uit dan een scan op een witte webpagina vind ik. 

 

iedereen heeft hier heeft de video wellicht al gezien, maar ik breng hem graag in herinnering: 

het interview met roger decadt die in gezelschap van patrick van gompel vertelt over het verzamelen van originelen en er een pagina van kuifje bijhaalt: 

http://www.een.be/programmas/villa-vanthilt/stripverzamelaars 

 

het is heel jammer dat het gesprek met roger decadt niet veel langer duurde, zo veel interessante dingen heeft hij te vertellen. 

Link naar reactie

Ik was een keer, samen met Urbanus, uitgenodigd door een secretaresse van Hergé en nog een paar mensen,(ik veronderstel de erven Hergé) om te praten over tekenfilms, we hadden toen net een Urbanus gemaakt van 30 minuten voor Fox. Ze vroegen, tot mijn uiterste verbazing, of we een keer wilden rondsnuffelen in Hergé zijn bureel....Urbanus interesseerde dat niet...Maar mij wel!!!!!!!

Ik heb toen een uur helemaal alleen in dat bureel gezeten....Honderden originelen, wenskaarten, ik herinner me nog dat het origineel van de achterkaft een grote indruk op mij maakte...Er lagen zelfs schrijfboekjes uit Hergé zijn jeugd...Met krabbeltekeningetjes...

Een van de leukste stripmomenten van mijn leven...En, nee, ik heb niks in mijn zakken gestopt! Ik heb het allemaal braaf laten liggen!

Dat was lang geleden zeker? Ik kan me moeilijk inbeelden dat die originelen ondertussen niet allemaal goed weggestoken zitten.

Link naar reactie

Dat was in 1991 of 1992. Juist weet ik het niet meer.  Dat bezoek heeft een blijvende indruk bij mij achtergelaten...

Ik heb wel meer leuke dingen meegemaakt...

 

Vertel !!!  Wij luisteren graag!! :)

Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...