Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
TomP

Originelen

Recommended Posts

Enkel de inleiding is te lezen. Voor het overige moet je aboonement hebben op Le Monde :-p

Bij elke bezoekje in Parijs spring ik eens binnen bij hem, meestal gewoon om al die originelen eens te kunnen bewonderen

als je googled op de woorden daniel maghen dan kan je deze link naar de site van lemonde ook zien, en heb je toegang tot het volledig artikel. bij mij werkt het toch zo. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik stel me de vraag: welke tekeningen zouden tekenaars verzamelen van andere tekenaars? 

op youtube staat een filmpje van martin lodewijk in zijn werkkamer waar heel wat originelen aan de muur hangen, zie

(kijken rond 8:25)

en ik herinner me een aflevering van televisie waar henk kuijpers trots een tekening van een auto door franquin toonde. 

kennen jullie er nog andere? zijn er onder de tekenaars fanatieke verzamelaars van het werk van "collega's"? 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Niet lang geleden was ik bij Luc Cromheecke te gast. In zijn toilet hangt een ingekaderd prentje van Guust Flater dat hij ooit van Franquin heeft gekregen.

Marc Hardy is een grote fan van het vroege werk van Vandersteen en heeft er dan ook een collectie originelen van.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb een originele pagina van Buster Brown. (Outcault ) Honderd jaar oud ongeveer...

En nog teen en tander...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik verzamel zoveel mogelijk verschillende Popeye-tekenaars. Helaas kan en wil ik de mensen die voor Sagendorf kwamen (momenteel) niet betalen. En heb je de vreemde situatie dat de Popeye-stroken door Bobby London die iedere week op e-bay aangeboden worden iedere week opnieuw door dezelfde mens worden opgekocht. Hij overbiedt iedereen via het systeem van het automatisch bieden (waardoor de prijzen eigenlijk veel te hoog liggen).

Deel dit bericht

Link naar bericht

van de "oude" strips vind ik de katzenjammer kids best nog leuk, is ook niet zo gedateerd. maar dan wel in de versie van harold knerr. 

@tom b: die pagina's staan vast heel leuk op je muren maar ze kosten wel rond de 600 euro  :e005:

Deel dit bericht

Link naar bericht

van de "oude" strips vind ik de katzenjammer kids best nog leuk, is ook niet zo gedateerd. maar dan wel in de versie van harold knerr. 

@tom b: die pagina's staan vast heel leuk op je muren maar ze kosten wel rond de 600 euro  :e005:

Er is toch amper verschil tussen Knerr en Dirks? Die lijken zo goed op elkaar dat het me weinig uitmaakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb een Captain and the Kids pagina van Zoon Dirks. Mijn allereerste aankoop dacht ik. Immens grote pagina, maar heel betaalbaar. Of dat nu van vader of zoon Dirks is of van Knerr, maakt me allemaal niet uit, het blijft sowieso een stukje stripgeschiedenis. Zolang het maar niet van Hy Eisman is, de man die nu al twintig jaar lang zowel de Katzenjammer Kids als Popeye de dieperik in helpt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik stel me de vraag: welke tekeningen zouden tekenaars verzamelen van andere tekenaars? 

op youtube staat een filmpje van martin lodewijk in zijn werkkamer waar heel wat originelen aan de muur hangen, zie

(kijken rond 8:25)

en ik herinner me een aflevering van televisie waar henk kuijpers trots een tekening van een auto door franquin toonde. 

kennen jullie er nog andere? zijn er onder de tekenaars fanatieke verzamelaars van het werk van "collega's"? 

Merho heeft een hele uitgebreide collectie in zijn gang hangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat is de reden waarom grote handelaars vaak bij het overlijden van een tekenaar hun volledige collectie originelen (tekenaar & van collega's) opkopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er is toch amper verschil tussen Knerr en Dirks? Die lijken zo goed op elkaar dat het me weinig uitmaakt.

ik heb de katzenjammer kids leren kennen in de versie van knerr, vandaar mijn voorkeur. 

uiteraard zijn ze allebei kwalitatief goed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor diegenen die nog geld over hebben na de Christie's veiling van zaterdag zijn er op het einde van de maand ook nog koopjes te doen :-)

http://www.comicartfans.com/gallerynew.asp?GCat=53384

Die cover van Kuifje heb ik nog in m'n handen gehad, toch een leuke belevenis, anders zie je die zaken enkel achter glas ofzo. :)

.

4E3C.jpg

4E6F.jpg

4E92.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Eind vorig jaar, hij werd toen uit de kluis gehaald als voorbereiding op de verkoop, wel handjes wassen zodat er geen vet op komt. Top stuk en in uitstekende kwaliteit, alleen jammer dat het gezicht van Kuifje er niet op staat.

Om duidelijk te zijn, ik ben niet de (mede)-eigenaar en heb ook niet de centjes om dat te worden. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Niet helemaal een 1 april grap, want of Hergé nou alles zelf heeft getekend vanaf de jaren '40 voor Kuifje...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik was een keer, samen met Urbanus, uitgenodigd door een secretaresse van Hergé en nog een paar mensen,(ik veronderstel de erven Hergé) om te praten over tekenfilms, we hadden toen net een Urbanus gemaakt van 30 minuten voor Fox. Ze vroegen, tot mijn uiterste verbazing, of we een keer wilden rondsnuffelen in Hergé zijn bureel....Urbanus interesseerde dat niet...Maar mij wel!!!!!!!

Ik heb toen een uur helemaal alleen in dat bureel gezeten....Honderden originelen, wenskaarten, ik herinner me nog dat het origineel van de achterkaft een grote indruk op mij maakte...Er lagen zelfs schrijfboekjes uit Hergé zijn jeugd...Met krabbeltekeningetjes...

Een van de leukste stripmomenten van mijn leven...En, nee, ik heb niks in mijn zakken gestopt! Ik heb het allemaal braaf laten liggen!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik was een keer, samen met Urbanus, uitgenodigd door een secretaresse van Hergé en nog een paar mensen,(ik veronderstel de erven Hergé) om te praten over tekenfilms, we hadden toen net een Urbanus gemaakt van 30 minuten voor Fox. Ze vroegen, tot mijn uiterste verbazing, of we een keer wilden rondsnuffelen in Hergé zijn bureel....Urbanus interesseerde dat niet...Maar mij wel!!!!!!!

Ik heb toen een uur helemaal alleen in dat bureel gezeten....Honderden originelen, wenskaarten, ik herinner me nog dat het origineel van de achterkaft een grote indruk op mij maakte...Er lagen zelfs schrijfboekjes uit Hergé zijn jeugd...Met krabbeltekeningetjes...

Een van de leukste stripmomenten van mijn leven...En, nee, ik heb niks in mijn zakken gestopt! Ik heb het allemaal braaf laten liggen!

Schitterende anekdote! 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Eind vorig jaar, hij werd toen uit de kluis gehaald als voorbereiding op de verkoop, wel handjes wassen zodat er geen vet op komt. Top stuk en in uitstekende kwaliteit, alleen jammer dat het gezicht van Kuifje er niet op staat.

Om duidelijk te zijn, ik ben niet de (mede)-eigenaar en heb ook niet de centjes om dat te worden. :)

superleuk om die foto's te zien, bedankt om met ons te willen delen. 

een foto van de tekening in real life ziet er toch altijd heel anders uit dan een scan op een witte webpagina vind ik. 

iedereen heeft hier heeft de video wellicht al gezien, maar ik breng hem graag in herinnering: 

het interview met roger decadt die in gezelschap van patrick van gompel vertelt over het verzamelen van originelen en er een pagina van kuifje bijhaalt: 

http://www.een.be/programmas/villa-vanthilt/stripverzamelaars 

het is heel jammer dat het gesprek met roger decadt niet veel langer duurde, zo veel interessante dingen heeft hij te vertellen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...