Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Wat is materialisme? Wat zijn ervaringen en herinneringen?

 

Veel van die zaken zijn met elkaar gerelateerd hoor. 

 

Natuurlijk heeft een verzamelaar altijd die lichte dwang om de grootste, de mooiste, de compleetste verzameling te hebben en natuurlijk spelen de altijd stijgende prijzen mee. Maar zoiets ondefinieerbaars en anders zoals 'jeugdsentiment' speelt bijvorbeeld ook ongelooflijk mee. In mijn verzameling originelen zal je bijvoorbeeld niets vinden waar ik niet zomaar van kan vertellen van welk verhaal het komt en welke pagina ervoor en erna komt bijvoorbeeld.

 

En ik ga ook op reis en op restaurant hoor, de jaarlijkse reis komt zelfs op de eerste plaats. Is dat weggesmeten geld? Niet echt maar als je het louter materieel bekijkt wel natuurlijk, als je ooit geld nodig hebt kan je altijd je tekening verkopen, je reis niet meer natuurlijk

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Is dat weggesmeten geld? 

 

Weggooien wat (op zich) waardeloos is kan niet veel kwaad... 

 

"Many value the valueless, but do not price the priceless" - tja, wat dat dan juist is, maakt ieder voor zich wel uit zeker?

 

Mocht ik het geld hebben voor een (duur) kunstwerk te kopen (wat dat dan ook moge zijn), dan kocht ik het - mocht ik het geld hebben om mezelf de tijd te geven om zelf iets te maken (kunst of niet), dan deed ik dat...

Veelal is het verwerven van iets 'moois' middels geld gewoon het kopen van de tijd die een ander er heeft aan besteed om het te maken (of dat nu veel of weinig was). Het creëren is wat ons als 'mensen' uniek maakt volgens mij, en het geeft een goed gevoel een 'creatie' te 'bezitten' (al is dat bezit een illusie)...

 

Soit, 't is wat te laat voor mijn gewauwel - maar koop lustig verder en deel vooral de beelden van alle moois, dan kan iedereen meegenieten! :)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Even terug naar de veiling van Artcurial, naar een kavel dat aan de aandacht van de pers toch wat was ontsnapt, meerbepaald kavel 393, bestaande uit een reeks van 25 aquarellen door Hugo Pratt. Het kavel werd verkocht aan de prijs van 725,450 EUR! Reken maar uit hoeveel dat is per pagina... 

 

Link 1 verkoopsresultaten: http://www.artcurial.com/en/asp/results.asp

Link 2 catalogus met de foto's van de aquarellen: http://www.artcurial.com/pdf/2014/2490.pdf

Link naar reactie

Een plaat van Corentin haalde ook een recordbedrag voor een origineel van Cuvelier.

Inderdaad, het ging om een cover van Corentin. 

De pagina stond gewaardeerd tussen 25.000 en 30.000 euro maar werd uiteindelijk verkocht voor 65,728 euro. 

Voor zover ik kan oordelen op basis van een foto, begint het papier toch wel te lijden onder de ouderdom (gemaakt in 1950?). 

 

Zijn er verzamelaars op het forum van tekeningen uit de jaren '40 en '50 die uit ervaring kunnen spreken van papierconservatie-maatregelen? 

Bewaren in zuurvrije mappen is altijd goed, maar daar heb je niets aan als je een tekening van 70 jaar oud koopt die al door honderden handen is gegaan en sterk is verkleurd of bespikkeld is. Kunnen die pagina's met succes worden behandeld (ontzuurd?)

Link naar reactie

Ik vind die dédicace van Pruimpit toch wel een heel hoge prijs hoor (1.490 euro, zonder veilingkosten) ook al is het geen Guust Flater. 

Enige weken geleden werden toppagina's van Don Lawrence verkocht aan het dubbele van de prijs. 

Ok het is Franquin, maar je moet de zaken toch wel in perspectief zien. Don Lawrence is ook niet van de minste.

De prijzen van originelen zijn gewoon fel scheefgetrokken. Vinden jullie de prijs van 2,5 miljoen euro voor de Kuifje schutbladen een "correcte" prijs? 

 

Het is voor mij niet te zeggen of 2,5 miljoen een "correcte" prijs is. Ik beschik niet over een dergelijk budget. Ik koop wel originelen, maar dan echt aan de "onderkant" van de markt (25 tot 200 euro per origineel).

 

Als ik er wel het geld voor zou hebben, dan zou ik niet 2,5 miljoen hebben besteed aan die schutbladen. Hoewel ze een historische betekenis hebben, vind ik ze op zich vrij lelijk. Ik zou dan liever meerdere echte pagina's van tekenaars als Franquin, Hermann, Bourgeon, Pratt, etc.etc. aanschaffen.

 

Maar ik deel wel je mening dat de prijzen beginnen scheef te groeien. Er lijkt een zwaar speculatief component te zitten in die prijs van 2,5 miljoen. Strips als belegging. Maar hoever kunnen die prijzen nog doorgroeien? Gaat een Kuifje origineel ooit hetzelfde als een Van Gogh opleveren?

Link naar reactie

 

 

Zijn er verzamelaars op het forum van tekeningen uit de jaren '40 en '50 die uit ervaring kunnen spreken van papierconservatie-maatregelen? 

Bewaren in zuurvrije mappen is altijd goed, maar daar heb je niets aan als je een tekening van 70 jaar oud koopt die al door honderden handen is gegaan en sterk is verkleurd of bespikkeld is. Kunnen die pagina's met succes worden behandeld (ontzuurd?)

 

 

Een "restaurateur" die zijn vak kent, heeft de nodige technieken om conserveren en indien nodig te herstellen! 

Geen probleem!

Link naar reactie

 Gaat een Kuifje origineel ooit hetzelfde als een Van Gogh opleveren?

 

Ik vermoed dat de prijzen van enkele grootmeesters van de stripwereld inderdaad naar nog hogere niveau's zullen gaan in de toekomst.

Dit onder andere doordat steeds meer digitaal getekend wordt en de vraag naar bepaalde tekenaars groter is dan het aanbod.

 

Ik ken een groot liefhebber van Franquin die spaart om een origineel van de meester te bezitten. Telkens als hij voldoende geld heeft is de prijs alweer gestegen :e007:  :P  

Link naar reactie

En behoorlijk betaalbaar ook. De veilingsmeester zat er in ieder geval telkens flink over met zijn schattingen.

 

We kunnen ervan uitgaan dat die stukken niet verkocht zijn, als er een schatting is dan is er ook een reserveprijs die dan niet gehaald is.

Link naar reactie

We kunnen ervan uitgaan dat die stukken niet verkocht zijn, als er een schatting is dan is er ook een reserveprijs die dan niet gehaald is.

Volgens mij zijn die stukken wel degelijk verkocht, want anders staat er de vermelding 'reserve price' behaald, of niet behaald.

Als je een item te koop zet op de veiling moet je vooraf zelf een geschatte opbrengst meedelen. Waarschijnlijk neemt de veilingmeester die gewoon over in de definitieve beschrijving.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Volgens mij zijn die stukken wel degelijk verkocht, want anders staat er de vermelding 'reserve price' behaald, of niet behaald.

Als je een item te koop zet op de veiling moet je vooraf zelf een geschatte opbrengst meedelen. Waarschijnlijk neemt de veilingmeester die gewoon over in de definitieve beschrijving.

 

Ja, maar als er een schatting is dan is er ook een reserveprijs, tijdens het bieden zie je dan of je die reserveprijs gehaald hebt maar ik weet niet of je dat nog ziet na de veiling. Echt duidelijk is het niet.

 

Het lijkt me sterk dat de reserve prijs van het eerste lot maar 900 euro zou zijn als de schatting 3-4000 is.

Link naar reactie

Ik denk dat het een mix van beiden is. De reserved price kan zeker onder de bodem van de geschatte prijs liggen, of misschien zelfs niet gebruikt worden. Maar een geschatte prijs van 3000-4000 zonder reserve price of met een reserve price van slechts 900 lijkt mij onwaarschijnlijk.

 

Ik heb al eerder gesignaleerd dat je volgens mij tijdens een veiling wel ziet dat de reserve price niet is bereikt, maar na aflopen van de veiling niet meer. Maar misschien vergis ik me.

 

Hier nog wat informatie op de Catawiki site over de reserve price: http://www.catawiki.nl/help/reserve_price

 

Een kavel met een schatting zonder reserve price is zo te zien wel degelijk mogelijk. En de schatting (gemaakt door de veilingmeester)  staat ook los van de reserve price (gemaakt door de aanbieder).

Link naar reactie

Ik heb gisterenavond een album met 4 originele stroken gekocht voor 495 euro. De onderkant van de schatting was 800 euro. Er was inderdaad geen reserve prijs. De kavels gingen regelmatig voor niet al te hoge prijzen weg. Wellicht het gevolg van het grote aanbod in 1 veiling.

 

De gemiddelde prijzen lagen ergens rond 550 denk ik. Ik weet niet hoeveel zo'n luxe waard is, maar die prijs mag je er eigenlijk van aftrekken.

Als je bijna 200 kavels op één avond aanbiedt riskeer je idd dat de prijzen laag blijven. Hoeveel verzamelaars van origineel Sleen/Nero-werk lopen er rond? En hoeveel hebben het budget om op één avond verschillende stukken te kopen? Echt veel gaan dat er toch niet zijn?

Soit, ik ga niet klagen, ik heb met de paar 100 euro die ik had voorzien niet één maar twee stuks kunnen kopen. Eentje van Sleen en eentje van Stallaert. Mijn dag is weer goed.

Link naar reactie

Je hebt gelijk, als de reserve prijs niet is gehaald is het lot niet verkocht, alle loten in de veiling zijn dus verkocht. 

 

Jamaar, in het antwoord waar Hounddog naar linkt staat helemaal op het einde "Die tekening van Sleen is dus gewoon niet verkocht. Ik weet niet waarom daarover zo geheimzinnig wordt gedaan."

Link naar reactie

De gemiddelde prijzen lagen ergens rond 550 denk ik. Ik weet niet hoeveel zo'n luxe waard is, maar die prijs mag je er eigenlijk van aftrekken.

Als je bijna 200 kavels op één avond aanbiedt riskeer je idd dat de prijzen laag blijven. Hoeveel verzamelaars van origineel Sleen/Nero-werk lopen er rond? En hoeveel hebben het budget om op één avond verschillende stukken te kopen? Echt veel gaan dat er toch niet zijn?

Soit, ik ga niet klagen, ik heb met de paar 100 euro die ik had voorzien niet één maar twee stuks kunnen kopen. Eentje van Sleen en eentje van Stallaert. Mijn dag is weer goed.

 

De inschatting van de veilingmeester klopte wel. Normaliter kost een luxe Nero + origineel ongeveer 900 euro. De oudere uitgegeven door Vermeirre worden aangeboden (en verkocht!) voor ongeveer 1200 euro.

Link naar reactie

De inschatting van de veilingmeester klopte wel. Normaliter kost een luxe Nero + origineel ongeveer 900 euro. De oudere uitgegeven door Vermeirre worden aangeboden (en verkocht!) voor ongeveer 1200 euro.

Ik heb al Vermeirre uitgaven gezien die voor 2.000 en 2.500 werden verkocht. Dat waren toppagina's van Nero, genre Beo de Verschrikkelijke. 

De prijzen van Sleen zitten al een paar jaar in dalende lijn. Een paar jaar geleden heb ik een grote verzamelaar gekend die heel veel originele pagina's had en ze allemaal heeft verkocht. Die mens heeft het moeilijk gehad om alles van de hand te doen, aan veel stukken heeft hij verlies geleden. 

De veiling van catawiki, dat was een echte koopjesveiling. Jammer dat er geen Oktaaf Keunink bijzat!  :e005:

Link naar reactie

Een vraagje voor de "oudere" verzamelaars: wat waren de verkoopprijzen voor de Vermeirre uitgaven toen ze voor het eerst op de markt werden geplaatst? In welke mate weken de prijzen voor de vroege albums af van de prijzen voor latere albums? Werkte dit met voorinschrijving of werden deze albums met pagina willekeurig verspreid over een aantal speciaalzaken? Wat met de pagina's van Keunink? (hier bestaan toch ook een 600-tal pagina's van dacht ik maar ik zie ze zelden op veilingen). 

 

Catawiki is handig voor de huidige catalogusprijs maar over de evolutie van de historische prijs kan ik geen info vinden. 

Link naar reactie

De prijzen op de Sleenveiling vielen inderdaad heel goed mee (voor de kopers dan toch) al moet er toch bijgezegd worden dat er geen echte topplaten bijzaten.

 

Bevestigd een beetje de tendens dat de markt meer en meer opschuift naar het Amerikaanse systeem waar topplaten makkelijk tot 10 maal duurder verkocht worden dan de mindere platen terwijl dat voor de Franco Belge veel minder was. Daar bestaat/bestond nog zo een soort 'cote' per auteur/serie.

 

Al moet ik zeggen dat ik mij toch ook laten vangen heb aan de lage prijzen :-) van donderdag om eindelijk een Nero plaat aan de collectie toe te voegen

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Vandaag, na lang wachten, mijn plaat van Andreas gaan ophalen bij petits papiers. Fantastische service, certificaat meegekregen zonder probleem. Dank aan Mzee voor het beantwoorden van mijn vele vragen :D

 

 

 

kwijl....

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Bevestigd een beetje de tendens dat de markt meer en meer opschuift naar het Amerikaanse systeem waar topplaten makkelijk tot 10 maal duurder verkocht worden dan de mindere platen terwijl dat voor de Franco Belge veel minder was. Daar bestaat/bestond nog zo een soort 'cote' per auteur/serie.

 

Volledig akkoord. Zoeken naar kwaliteit is belangrijker dan een collectie lukraak samenstellen op basis van auteursnaam alleen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...