Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar van een originele pagina heb ik liefst net geen splash page: graag verschillende personages & dat je iets duidelijk ziet gebeuren op die ene page (mysterie, cliffhanger in laatste plaatje). Als dat kan zonder tekstballonnen is dat fantastisch.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

splashpages zijn volgens mij vooral typisch iets voor US comics.. in franco Europese strips (waar mijn voorliefde naar uit gaat) zie je ze weinig. 

 

Ze kunnen overigens prachtig zijn maar voor mij persoonlijk is het als verzamelaar geen must.. (los dus van het feit dat ze in het genre waar ik van houd bijna niet lijken te bestaan).

 

Bijgaand een pagina uit mijn verzameling die nog het meeste bij een splash in de buurt komt. persoonlijk vind ik hier het samengaan van een splash met klassieke losse (strip)afbeeldingen goed gelukt daar deze mijns inziens een meerwaarde bieden aan het geheel (qua dramatiek en verhaal). Een splash an sich vind ik persoonlijk vaak wat nietszeggend. Als onderdeel van een verhaal kan het echter schitterend zijn.

 

De maker van deze pagina is Keith Burns, een Brit. Britse strips zijn eigenlijk naar mijn idee vrij weinig bekend hier op het vasteland. Don Lawrence kennen we wel, maar verder... (en Storm was natuurlijk half Nederlands destijds).

 

Britse strips zijn wat mij betreft een heel interessante tussenstap tussen US comics (qua tekenstijl) en Euro franco comics. In Britse strips zie je wel met meer regelmaat splash pagina's (o.a. bij Charly's war- een meesterwerk naar mijn mening maar dat terzijde...) misschien is dat wel naar US comics voorbeeld?

 

burns-1917-air-combat-at-the-western-front-336r.jpg

Link naar reactie
Op 19/7/2020 om 20:56, Suske zei:

Twee jaar geleden heb ik onderstaande foto's gepost van enkele van mijn mappen. Deze heb ik gekocht bij Lucas Creativ.

https://www.lucascreativ.be/nl/

 

 

en welke heb je dan uitgekozen?

Op 19/7/2020 om 20:01, Hamirubi zei:

 

In deze topic is daar al over gepraat.

@Ambreville, @sanderg, @boomvavavoom, @Mzee, @AHMO, @Suske en anderen hebben wel wat ervaring.

Er was wel een afzonderlijk topic over het bewaren of tentoonstellen van originelen. Maar die lijkt verdwenen?

 

(bij voorbaat excuses voor het taggen, collega's)

 

o maakt niets...

Ik heb veel in schetsboeken zitten, maar heel veel originelen heb ik nog steeds bij de tientallen in grote kartonnen enveloppen. Dus niet netjes eigenlijk....

Ik vind de prijzen bij Dickblick wel meevallen maar verzending is heftig
Bij Gerstaecker bestel je dus mappen en inlegvellen apart... duf en duur

Lucascreativ laat volgens mij enkel lege mappen zien, maar geen beschrijvingen bij de mappen. Niet echt handig
Modulor.de is dan weer een stuk duurder als Dickblick... vreemd hoor.
Amazon.nl heeft mappen voor 60-90 ? Dan klinkt amazon.de toch beter.  Of https://www.amazon.co.uk
Bol.com heeft gewoon niets beschikbaars lijkt het.

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
20 minuten geleden, boomvavavoom zei:

en welke heb je dan uitgekozen?

o maakt niets...

Ik heb deze van Mapac gekocht: https://www.lucascreativ.be/nl/product/124/Mapac-Artsafe-presenter

De mappen voor A2-formaat zijn van het merk Paladin. Die heb ik ook in die winkel gekocht, maar blijkbaar staan ze niet op de website.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
14 uren geleden, boomvavavoom zei:

en welke heb je dan uitgekozen?

o maakt niets...

Ik heb veel in schetsboeken zitten, maar heel veel originelen heb ik nog steeds bij de tientallen in grote kartonnen enveloppen. Dus niet netjes eigenlijk....

Ik vind de prijzen bij Dickblick wel meevallen maar verzending is heftig
Bij Gerstaecker bestel je dus mappen en inlegvellen apart... duf en duur

Lucascreativ laat volgens mij enkel lege mappen zien, maar geen beschrijvingen bij de mappen. Niet echt handig
Modulor.de is dan weer een stuk duurder als Dickblick... vreemd hoor.
Amazon.nl heeft mappen voor 60-90 ? Dan klinkt amazon.de toch beter.  Of https://www.amazon.co.uk
Bol.com heeft gewoon niets beschikbaars lijkt het.

Ik heb als mappen gekozen voor Itoyas en wel bij Amazon.com. In Europa was nergens iets van 11 x 17 inch te vinden. Dit is een URL voor zo'n map: https://www.amazon.com/gp/product/B002XIV07O Inclusief verzending en belastingen net iets meer dan drie tientjes. En dus veel goedkoper dan de mappen die ik in Europa kon vinden. Je zou denken dat Amazon.nl .de of .fr goedkoper is,  maar het is dus het goedkoopste om het vanuit Amerika te laten bezorgen.

 

Het bleek ook dat niet alle comic paginas erin pasten, sommige waren gewoonweg net iets te breed. Ik heb daarom ook wat 13 x 19s besteld, maar nog niet binnen. Vanwege de verzendkosten ditmaal een twopack: https://www.amazon.com/gp/product/B01IFLEEKC  

 

Link naar reactie
12 hours ago, SPeeDy said:

Als je originelen in mappen moet stoppen dan heb je er te veel 😈. Inlijsten en ophangen die handel!

je hebt absoluut gelijk..  echter- de ruimte in huis is beperkt en de verzamelaar in mij wil door.. (en daarbij komt dat mijn vrouw ook zeker niet alles mooi vindt dat ik heb- een euvel waar meer verzamelaars van originelen mee te maken hebben weet ik inmiddels :-).

Ik heb dus de originelen die niet aan de muur hangen in een speciale map die erg mooi is om door te bladeren. De buitenbladen zijn van metaal (de tekeningen zijn dus wat dat betreft zeer goed beschermd) en elk van de tekeningen zitten achter plastic bevestigd (wel makkelijk hierachter weg te halen) op buigzame maar stevige kartonnen bladeren- t is in feite n soort boekwerk met op elke pagina een origineel. Omdat de tekeningen achter plastic zitten kan ik de map doorbladeren zonder de tekeningen beet te hoeven pakken. Twee grotere platen heb ik in plastic steekhoezen op A2 formaat in een grote kartonnen tekenmap.

 

Verder heb ik een aantal originelen op mijn werk hangen- erg leuk om naar te kijken tijdens het werk. Het biedt wat afleiding en ik heb er al vaak positieve reacties op gehad (wat toch ook altijd wel leuk is).

Link naar reactie

Ik dacht eerst aan punaises, maar dat maakt gaatjes in de muur.

Nee, ernstig, lijm werkt erg goed. Het laat echt niet gauw los, en het is beter dat het loskomt dan dat je her nooit meer afkrijgt.

Het is ook veel beter beveiligd tegen diefstal, want als je ze wilt loskrijgen voor ze er vanzelf afvallen, lukt dat nooit, tenzij met veel geduld, en een dief heeft dat niet.

Link naar reactie
9 minutes ago, Peter Motte said:

Ik dacht eerst aan punaises, maar dat maakt gaatjes in de muur.

Nee, ernstig, lijm werkt erg goed. Het laat echt niet gauw los, en het is beter dat het loskomt dan dat je her nooit meer afkrijgt.

Het is ook veel beter beveiligd tegen diefstal, want als je ze wilt loskrijgen voor ze er vanzelf afvallen, lukt dat nooit, tenzij met veel geduld, en een dief heeft dat niet.

Ik ben eerlijk gezegd wel beniewd naar hoe die muur met daarop geplakte originelen eruit ziet :-) Heb je een foto?

Link naar reactie

(Gefotografeerd met mijn tablet.)

 

Links: gekocht tijdnes de veiling vorig jaar vooçr die rolstoelgebruikers:

Rechts: alle standen van de maan van het jaar 2001, gekregen van een wat creatief aangelegde klant

Daaronder: klok om te meten hoe lang ik er naar kijken. Het voorschrift is vijf minuten/dag, da's tweeëneenhalve minuut per tekening.

 

 

20200808_133820.jpg

Link naar reactie
Op 31/7/2020 om 11:30, Peter Motte zei:

Prachtig voorbeeld van een verknoeide pagina: waarom staat dat onderste vakje erbij? Had hij dat niet beter op de volgende pagina gezet?

Dat zie je wel meer in strips.

Waar ik me ook zo aan kan ergeren: een fantastische mooie, pagina-grote tekening, en dan wordt ze verknoeid door zo'n lullige tekstballon.

Ik heb lang gestaard naar deze m.i. prachtige pagina. Waar staat die lullige tekstballon? Kijk ik daar nu echt over? 😳

 

edit: Ah het ging over andere pagina's. Desalniettemin vind ik dat extra vakje onderaan erg geslaagd om deze pagina te breken als het ware.

Link naar reactie
Op 8/8/2020 om 08:54, Johan zei:

Ik koop mijn mappen bij Viking (maar ik denk dat je een BTW-nummer nodig hebt)...showmappen noemen ze dat (origineel voor presentaties,...)

 

maar zijn die mappen zuurvrij?
Indien ja, welke heb je dan uitgekozen?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...