Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

10 minuten geleden, WILCO zei:

Een link naar een originele plaat uit de Gouden Jaguar die herwerkt is voor de kleurenversie (zie foto): 

 

https://www.2dgalleries.com/art/gil-jo-jommeke-de-gouden-jaguar-134412

 

Wat opvalt is het atypische lettertype. 

Hebben jullie weet van andere kleuruitgaves uit die periode met dit lettertype of zou het bij die ene keer gebleven zijn?

 

20221219_174605.jpg

Screenshot_20221219_175204_Gallery.jpg

Das voor de Nederlandse versie. Blijkbaar had die uitgever geen zin om dat allemaal opnieuw met de hand te letteren.

Link naar reactie

Ik dacht, ik heb hier zo'n nederlandse versie van Het Rode Oog liggen, ik ga die lettering eens vergelijken. Maar ook al is de cover aangepast (andere nummering, Filiberke ook in de hoofding) toch is het met de Vlaamsche tekst (met gij en ge en zo) en handmatig geletterd. Op de titelpagina hebben ze een sticker geplakt met de naam van uitg Nooitgedacht, maar daaronder kan ik de naam Het Volk ontwaren.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
2 hours ago, sanderg said:

Ik overweeg mogelijk een aankoop van een van de volgende tekeningen van Schuiten (ben al lang op zoek naar een origineel van de beste man), maar ik twijfel toch een beetje... Wat is jullie mening over beide prenten? Ze komen uit zijn Mars "reisgids"...

 

 

IMG_20230112_062005.jpg

bcd04d39c2e64425b11314029290e451.jpeg

Schuiten staat synoniem voor architectuur. Dat zit hier helemaal niet in. De compositie van de onderste valt nog mee, maar het hadden evengoed tekeningen van iemand totaal anders kunnen zijn.

 

 

 

Link naar reactie
6 minutes ago, shakeitupguy said:

Er loopt een mooie verkoopsexpo van Marvano in Champaka met eigenlijk wel ok prijzen voor zijn platen.

 

http://www.galeriechampaka.com/?page_id=80163

 

 

 

image001.jpg

Mooi idd. Ik vond de prijzen bij de preview al aan de lage kant voor zo'n beroemd werk. Ik vermoed dat het is omdat Marvano zijn initiele lettering in het Nederlands heeft gedaan op de pagina's.

 

image.png.437016e33b810efe9c12a4178cf287f4.png

 

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Ambreville zei:

Mooi idd. Ik vond de prijzen bij de preview al aan de lage kant voor zo'n beroemd werk. Ik vermoed dat het is omdat Marvano zijn initiele lettering in het Nederlands heeft gedaan op de pagina's.

 

image.png.437016e33b810efe9c12a4178cf287f4.png

Champaka vertelde dat enkel een paar Fransozen daar een opmerking over maakten. 

 

De prijs van de platen zijn inderdaad bijna aan de helft dan die plaat die een paar jaar geleden werd verkocht op Catawiki 

https://www.catawiki.com/nl/l/5134117-marvano-originele-pagina-eeuwige-oorlog-1-soldaat-mandela-1988

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Ambreville zei:

Schuiten staat synoniem voor architectuur. Dat zit hier helemaal niet in. De compositie van de onderste valt nog mee, maar het hadden evengoed tekeningen van iemand totaal anders kunnen zijn.

Dat is waar maar ik denk dat hij daar o.a. met zijn album Douze zich van heeft willen onttrekken.. 

 

Ik vind de tekeningen toch wel echt Schuiten in die zin dat het prachtige arceerwerk typisch iets voor hem is

 

De Marvano expo heb ik ook gezien- heel mooi! Maar een mens moet keuzes maken :-)...

Link naar reactie

Via een opmerking op mijn origineel van Charles Burns heb ik een interview met Art Spiegelman ontdekt waarin hij het achtergrondverhaal van zijn legendarische New Yorker cover vertelt (en hoe Burns hier onrechtstreeks heeft aan bijgedragen...). 

https://www.2dgalleries.com/art/burns-charles-mutant-tilley-32428

Link naar reactie

nieuwste aanwinst 😄 Ein-de-lijk een originele Schuiten... ben er zeker 20 jaar naar op zoek geweest...


Het nieuwe jaar had niet beter kunnen beginnen voor mij! 

Het is misschien geen gebouw, maar de geheimzinnige sfeer, het fenomenale arceerwerk... ik smul ervan! Dat is toch wel echt 'des Schuitens'... en het formaat- 50 x 60 cm (ingelijst) is ook erg prettig 🙂


 

Schuiten.jpeg

Link naar reactie
Op 13/1/2023 om 16:02, sanderg zei:

nieuwste aanwinst 😄 Ein-de-lijk een originele Schuiten... ben er zeker 20 jaar naar op zoek geweest...


Het nieuwe jaar had niet beter kunnen beginnen voor mij! 

Het is misschien geen gebouw, maar de geheimzinnige sfeer, het fenomenale arceerwerk... ik smul ervan! Dat is toch wel echt 'des Schuitens'... en het formaat- 50 x 60 cm (ingelijst) is ook erg prettig 🙂


 

Schuiten.jpeg

Proficiat. Dat krijgt zeker een mooie plaatsje in je woonst.

Link naar reactie
21 uren geleden, cinco zei:

Als er platen zijn waar mensen 19000 euro voor betalen, dan zullen er ook wel te vinden zijn die 70000 euro willen neerleggen. :P

Het is wel ongelofelijk hoeveel duurder die platen van Thorgal in de loop van de jaren zijn geworden.


In de good old Petits papiers tijden heb ik nog eens een Thorgal plaat gezien voor € 1.800...  Als student zijnde kon ik dat destijds helaas al niet betalen..

Ze hadden daar destijds ook werken van Schuiten.. zelfde verhaal.. Ik werd er altijd een beetje treurig van als ik er achteraf aan dacht voor wat voor goede prijzen ik daar destijds iets had kunnen kopen. Temeer vreugde dus dat ik inmiddels ook een werk van Schuiten op de kop heb kunnen tikken 🙂

Ik ben wel  erg blij dat ik mijn Thorgal pagina nog 'op tijd' heb gekocht (wat heet- het was nog steeds een rib uit mijn lijf... )... het was nu echt out of my reach geweest.

Als fervent Thorgal (tijdperk Van Hamme) liefhebber was het mijn droom om een originele plaat te kunnen kopen.. Toch leuk dat dit indertijd is gelukt

Toch blijf ik het vreemd vinden dat (nog steeds ) platen van o.a. Rosinski, Cosey etc voor absurd hoge prijzen worden aangeboden. De stripwereld is vrij klein immers (oké oké- in Frankrijk is ie wel groter, maar van Franse collega's begrijp ik dat het toch ook nog steeds daar wel een niche is).

Neem nou die Cosey expo in het verleden bij Maghen- daar werd volgens mij echt weinig verkocht. Ook van Rosinski staan al verschillende platen (te) lang te koop bij Maghen. Om maar over de platen van Marini bij Galerie9 te zwijgen..

Mijn enige conclusie is- die platen worden echt voor een te hoge prijs verkocht. Dat is an sich jammer want zo blijft het iets dat voor velen niet te bereiken is. Maar allee.. die exclusiviteit is misschien voor veel mensen dan juist weer de 'sjeu'... 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...