Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
1 uur terug, shakeitupguy zei:

Een hele mooi. Ik twijfel nog want zou anders ook mijn laatste aankoop van het jaar zijn 🤣

Dank je! Mijn keuze was snel gemaakt dit keer 🙂

 

Het is echt wel n prachtige expo met veel divers werk... Juillard is toch wel een van mijn favoriete tekenaars vandaar dat de knoop snel was doorgehakt om hier toch voor te gaan 

Link naar reactie

Pagina's worden zelden vervalst.

Maar er zijn altijd idioten die er een kleurenprint van maken en dan proberen te verkopen.

Maar controleer altijd het origineel en vergelijk het bijvoorbeeld met de album

Kijk naar het soortpapier (René Folet deed bijvoorbeeld zijn schetswerk op kettingprintpapier en en ik ken ook tekenaars die het liefst op goedkoop printpapier werken),

by-the-way...  oudere tekeningen zijn meestal niet meer spierwit.

kijk naar fouten of er correcties zijn. (knip partijen/ witkalk i.v.m. correcties. M.a.w. leeft de tekening).

Grote vlakken zwart zijn nooit egaal zwart

Soms staan er aan de buitenkant nog aantekeningen.

Bijvoorbeeld bij oudere tekeningen die gepubliceerd zijn in Stripbladen Sjors , Eppo en Pep. Staan er aantekeningen van de redactie, zoals de percentage dat het verkleind moet worden.

Vertrouw je het niet! Niet kopen!

Zo heb ik een (relatief simpele) tekening van Sjors en Sjimmie naar de Pintoplaneet (achterkant van de album) op een beurs afgeslagen.

Omdat het te duur was en voor mij te verdacht was.

Later kwam het op Catawiki en daar werd het uiteindelijk voortijdig uit de veiling gehaald.

Relatieve dure tekeningen die nooit gepubliceerd zijn, vooral van dode tekenaars, pas dan op!

Koop dan alleen van gerenommeerde firma's.

Maar koop de tekeningen, liefst, van de tekenaar zelf.

Hij blij en jij krijgt vaak ook nog de achtergrond verhaal er nog gratis erbij.

 

De tekening die je plaatste.

Lijkt me, in eerste instantie, echt.

 

Link naar reactie
56 minuten geleden, TDPB zei:

Wat is volgens jou een niet echte origineel? Die dingen worden zelden vervalst. Véél te veel werk.

Op dit gebied kan men mij veel wijsmaken, meestal koop ik wel eens iets bij Rob van Fantasia, daarop kan

ik mij vertrouwen, maar hoor toch ook wel spookverhalen.

Link naar reactie
11 minuten geleden, AHMO zei:

Pagina's worden zelden vervalst.

Maar er zijn altijd idioten die er een kleurenprint van maken en dan proberen te verkopen.

Maar controleer altijd het origineel en vergelijk het bijvoorbeeld met de album

Kijk naar het soortpapier (René Folet deed bijvoorbeeld zijn schetswerk op kettingprintpapier en en ik ken ook tekenaars die het liefst op goedkoop printpapier werken),

by-the-way...  oudere tekeningen zijn meestal niet meer spierwit.

kijk naar fouten of er correcties zijn. (knip partijen/ witkalk i.v.m. correcties. M.a.w. leeft de tekening).

Grote vlakken zwart zijn nooit egaal zwart

Soms staan er aan de buitenkant nog aantekeningen.

Bijvoorbeeld bij oudere tekeningen die gepubliceerd zijn in Stripbladen Sjors , Eppo en Pep. Staan er aantekeningen van de redactie, zoals de percentage dat het verkleind moet worden.

Vertrouw je het niet! Niet kopen!

Zo heb ik een (relatief simpele) tekening van Sjors en Sjimmie naar de Pintoplaneet (achterkant van de album) op een beurs afgeslagen.

Omdat het te duur was en voor mij te verdacht was.

Later kwam het op Catawiki en daar werd het uiteindelijk voortijdig uit de veiling gehaald.

Relatieve dure tekeningen die nooit gepubliceerd zijn, vooral van dode tekenaars, pas dan op!

Koop dan alleen van gerenommeerde firma's.

Maar koop de tekeningen, liefst, van de tekenaar zelf.

Hij blij en jij krijgt vaak ook nog de achtergrond verhaal er nog gratis erbij.

 

De tekening die je plaatste.

Lijkt me, in eerste instantie, echt.

 

 

Dank voor u uitgebreide uitleg, ik ga vanavond proberen deze te kopen via de Catawikiveiling.

Link naar reactie

S6!

Ik hoop dat je hem win!

Voordeel van Catawiki, wat andere ook zeggen, dat er nog een redelijke kopersgarantie is.

En als je win geniet er dan van!

De eerste is altijd de meest speciale (Was van mij, geloof ik, een mooie pagina van Franz/Jugurtha).

En pas erop dat je niet, zoals ik, doorslaat 😉

En een verzameling van originelen (400+ ) aan overhoudt.

En dat zijn vaak niet dure tekeningen, zoals laatst van Bara (3 stuks) die waren 15 Euro per stuk.

Link naar reactie
14 hours ago, TDPB said:

Wat is volgens jou een niet echte origineel? Die dingen worden zelden vervalst. Véél te veel werk.

Hier zeker niet het geval denk ik, maar het gebeurt wel.

 

image.thumb.png.ba6c3f285e3e905c59d73e52450bf3ea.png

 

image.thumb.png.ccc53758743fd4c36e9de545149e315c.png

 

Dit zijn bv. hertekeningen door een Spaanse tekenaar die ik heb leren kennen via strip Ronse. Hij is er wel netjes in en geeft duidelijk aan dat het hommages zijn. Hij verkoopt dergelijke tekeningen voor een 100-150 euro. Er zullen ongetwijfeld collegas van hem zijn met minder goede wil die dat niet vermelden.

Ook iets raar is Dick Matena die zijn eigen platen hertekent als commissie.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Ambreville zei:

Hier zeker niet het geval denk ik, maar het gebeurt wel.

 

image.thumb.png.ba6c3f285e3e905c59d73e52450bf3ea.png

 

image.thumb.png.ccc53758743fd4c36e9de545149e315c.png

 

Dit zijn bv. hertekeningen door een Spaanse tekenaar die ik heb leren kennen via strip Ronse. Hij is er wel netjes in en geeft duidelijk aan dat het hommages zijn. Hij verkoopt dergelijke tekeningen voor een 100-150 euro. Er zullen ongetwijfeld collegas van hem zijn met minder goede wil die dat niet vermelden.

Ook iets raar is Dick Matena die zijn eigen platen hertekent als commissie.

 

 

Een hommage is een eerbetoon. Een nagetekend werk vind ik geen hommage

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
On 3/17/2023 at 9:35 AM, Ambreville said:

Ook iets raar is Dick Matena die zijn eigen platen hertekent als commissie.

Dat gebeurt wel vaker. Diverse Amerikaanse tekenaars doen dat ook. 

 

On 3/16/2023 at 7:44 PM, bouncer said:

 

Dank voor u uitgebreide uitleg, ik ga vanavond proberen deze te kopen via de Catawikiveiling.

Heb je hem gewonnen? 

Link naar reactie
14 uren geleden, Waldorf zei:

 

Hoe bedoel je? Door het onderwerp van het gestorven kind? Of visueel door de dichte close-ups?

Ik ken het verhaal niet maar vermoedde al wel dat er iets tragisch achter zat. 
Zonder kennis van het verhaal en als losse plaat is dit raar dat er een taart met kaarsen gezet wordt voor een lege stoel, en dan uitgeblazen alsof er een geest zit. Dus vandaar een beetje eng.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Parijs - Dakar van Sarah Spits is één van mijn favoriete albums uit mijn jeugd. Ik scheurde de pagina's uit Zonneland en hield die bij. Het album kocht ik pas jaren later. Ik was 10 of 11, en dit was anders dan de andere strips die ik tot dan gelezen had. Serieuzer, in realiteit gedrenkt, er vielen echte doden. Het ging over de burgeroorlog in Libanon, toen vaak op tv. Maar het ging ook over Parijs - Dakar, het grootste avontuur dat je in mijn ogen in die tijd kon beleven. Echt jeugdsentiment.

 

IMG_6809.thumb.jpg.34dd5d8e804d6b7f1287143c1513e93c.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

ik heb onlangs een origineel van Vampirella gekocht, door tekenaar Cafaro. Van tekenaar Cafaro. Omdat mijn gelijkenis (en die van mijn vrouw en oudste zoon) werden gebruikt in een paar panels :)

 

Vond ik te cool om niet te hebben!

 

image.thumb.png.c659107b135380a373b3ea06945df0c0.png

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Waldorf zei:

Parijs - Dakar van Sarah Spits is één van mijn favoriete albums uit mijn jeugd. Ik scheurde de pagina's uit Zonneland en hield die bij. Het album kocht ik pas jaren later. Ik was 10 of 11, en dit was anders dan de andere strips die ik tot dan gelezen had. Serieuzer, in realiteit gedrenkt, er vielen echte doden. Het ging over de burgeroorlog in Libanon, toen vaak op tv. Maar het ging ook over Parijs - Dakar, het grootste avontuur dat je in mijn ogen in die tijd kon beleven. Echt jeugdsentiment.

 

IMG_6809.thumb.jpg.34dd5d8e804d6b7f1287143c1513e93c.jpg


Top!

Ik heb zelf ook 2 pagina's van Sarah Spits.

Ik kan me helemaal vinden in je sentiment.

 

groet,

RJ

Link naar reactie
10 uren geleden, Waldorf zei:

Parijs - Dakar van Sarah Spits is één van mijn favoriete albums uit mijn jeugd. Ik scheurde de pagina's uit Zonneland en hield die bij. Het album kocht ik pas jaren later. Ik was 10 of 11, en dit was anders dan de andere strips die ik tot dan gelezen had. Serieuzer, in realiteit gedrenkt, er vielen echte doden. Het ging over de burgeroorlog in Libanon, toen vaak op tv. Maar het ging ook over Parijs - Dakar, het grootste avontuur dat je in mijn ogen in die tijd kon beleven. Echt jeugdsentiment.

 

IMG_6809.thumb.jpg.34dd5d8e804d6b7f1287143c1513e93c.jpg

Het verhaal Parijs-Dakar had ik in een hardcover Robbedoes-bundeling. Het moet kort na '89 geweest zijn dat ik die dingen allemaal las, want ik kon meteen de link leggen met het overlijden van VTM-journalist Dany Huwé in Roemenië, toen daar in '89 de opstand tegen Ceauşescu plaatsvond.

 

In de strip was het Carlos, de cameraman waarmee Sarah een rapportage aan het draaien was in Libanon, die om het leven kwam. Door een mortiergranaat.

Link naar reactie

En met Marlies bedoel je Marine (van Tranchand)?

 

Ik heb enkel Valstrik op Corsica weten verschijnen in Zonneland. Ik had deze pagina's ook uitgescheurd, op ander papier gekleefd, geperforeerd en in een ringmap gestoken. Helaas heb ik die ringmap niet meer teruggevonden. 

 

Welke verhalen van Marine heb jij nog in Zonneland gelezen?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...