Ga naar inhoud

Vlaamse <-> Nederlandse Familiestrips


Lecram

Recommended Posts

Gast Natte aap

Kari Lenti boekjes kreeg je kado bij Knorr soep ! Ik bezat er een stuk of 5. Later heb ik bij Bonte zo'n box Lentes gekocht. De boekjes waren best wel duur maar de gratis box en de geweldige covers trokken me over de streep. Kari Lente is geen tijdloze geweldig geschreven en getekende strip. Toch heb ik het met plezier gelezen, en dan vooral de verhalen zonder rare professoren, vreemde uitvindingen, diertjes met snuitaandrijving ed. Het chinese beeldje, Caramello, Hersendictator, Loch Pens, Alles om Zeep zijn zeer goed te lezen.

 

dus nou zeg je eigenlijk dat kari lente op hetzelfde niveau staat als jommeke maar dat je dit niet hoeft af te breken omdat het jeugdherinneringen zijn?

:e011:

Link naar reactie

Hoe zit het met Kari Lente en de bekendheid/verkoop ervan bij de Noorderburen? Kan het ook ondergebracht worden bij de bar en barslechte Vlaamse strips, gekenmerkt door haastig studiowerk en infantiele scenario's?

Geen haastig studiowerk en geen infantiele scenario's, maar het springt er ook niet uit. Het probleem met Kari Lente en veel andere van die familiestrips is dat ze niet bijzonder origineel zijn. Zelfs dat snuitdier is meer een achterstevoren getekende marsipulami dan een originele inval.

Link naar reactie

dus nou zeg je eigenlijk dat kari lente op hetzelfde niveau staat als jommeke maar dat je dit niet hoeft af te breken omdat het jeugdherinneringen zijn?

:e011:

 

Daar zou wat inzitten wanneer KL een kinderstrip zou zijn als Jommeke. Ik heb trouwens als kind Jommeke ook gelezen dus daar zit het hem niet in.

 

Die KLs smaken me wel omdat sommige verhalen goed zijn: Caramello, Chinees beeldje ed. Het tekenwerk is niet heel voortreffelijk maar Mau was toch een echte krantenstripbroodtekenaar dus het moest allemaal snel. Als ik Kari Lente trouwens vergelijk met Piet Pienter en Bibber is eerstgenoemde toch wel veel beter. Vlot scenario, er zit een zekere vaart in en zo'n KL lees ik gewoon in één keer uit terwijl ik Piet Pienter niet door kom... 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Bob Mau is zo een beetje de link tussen de klare lijn die de toenmalige Vlaamse strip kenmerkte en hetgeen voortkwam uit de Dupuis-stal. En dan meer bepaald de vroege Franquin, toen hij nog Robbedoes en Guust met penseel inkte. Iets beter dan Jommeke. Wat nog altijd niet aantoont dat Jommeke slecht getekend is. Wel heel eenvoudig, juist op maat voor de doelgroep.

Link naar reactie

Hoe zit het met Kari Lente en de bekendheid/verkoop ervan bij de Noorderburen? Kan het ook ondergebracht worden bij de bar en barslechte Vlaamse strips, gekenmerkt door haastig studiowerk en infantiele scenario's?

 

Haastig studiowerk kan het zeker niet zijn, want er kwam geen studio aan te pas.

(Ik heb de indruk dat de meesten hier strips die gemaakt zijn in studioverband per definitie als minderwaardig beschouwen. Tom Poes was studiowerk. Kuifje was studiowerk. De Smurfen is studiowerk...)

Kari Lente lijkt me geen slechte strip te zijn, maar ik geraak er wel niet doorheen.

Voor mij staat Kari Lente op het niveau van Dees Dubbel en Cesar. Pretentieloos amusement zonder enige drang tot vernieuwing of originaliteit.Ze hebben niet dat sprankeltje extra dat het verschil maakt tussen doorsnee en goed.

Link naar reactie

Ik vind Kari Lente wel leuk eigenlijk. Simpel maar doeltreffend.

 

Kuifje vind ik slechter verouderd eigenlijk. Een paar dagen geleden wou ik "De 7 kristallen bollen" herlezen en ik geraakte er gewoon niet door.

Kari Lente heeft toch echte copy/paste scenario's. En het is een echte kinderstrip.

 

Kuifje is stukken verzorgder getekend en aan de scenario's is toch wat meer tijd besteed. Dat het ( zowat 20 jaar) ouder is valt niet te ontkennen ;)

Link naar reactie

Kuifje is stukken verzorgder getekend en aan de scenario's is toch wat meer tijd besteed. Dat het ( zowat 20 jaar) ouder is valt niet te ontkennen ;)

 

Het is voornamelijk de manier van vertellen waar ik niet door geraakte. Ik kan gerust genieten van een traag vertelritme, maar dit was gras zien groeien:

0603.jpg

Link naar reactie

Het is voornamelijk de manier van vertellen waar ik niet door geraakte. Ik kan gerust genieten van een traag vertelritme, maar dit was gras zien groeien:

 

Het zijn natuurlijk wel verhalen uit de jaren 40-50 toen televisie nog niet bestond. Wat vind je trouwens van Blake en Mortimer, dat is nog trager?

 

Ik vind het veel nostalgische charme hebben, net zoals Agatha Christie. Ik kan me voorstellen dat die verhalen ook helemaal voorbij gaan aan de gsm generatie.

Link naar reactie

Het zijn natuurlijk wel verhalen uit de jaren 40-50 toen televisie nog niet bestond. Wat vind je trouwens van Blake en Mortimer, dat is nog trager?

De oude verhalen hebben ondertussen een handige inkleuring gekregen, de tekst die je kan overlaten is groen of zoiets en dan is het nog leesbaar. Eerst een hele tekst lezen om dan in de tekening net hetzelfde te zien is echt niet meer te doen.

Link naar reactie

De oude verhalen hebben ondertussen een handige inkleuring gekregen, de tekst die je kan overlaten is groen of zoiets en dan is het nog leesbaar. Eerst een hele tekst lezen om dan in de tekening net hetzelfde te zien is echt niet meer te doen.

In de Septimus-golf zitten toch ook enorme lappen (zelfs witte) tekst. Het moet zijn dat daar toch een publiek voor is. Ik ben halfweg geraakt...

Link naar reactie

Captain America:

'Wham!' 'Boom!' 'Dzing!' 'Boink!'

 

Thor:

'Aaargh' 'Wham' ' Big Wham!!'

 

Batman:

'Wham Wham Wham!!!'

 

The world is saved, but Captain America has a nasty dent in his shield.

 

De trailers van die films zijn nog erger.

 

Captain America :

Bwaaaah! Bwaaaah! Bwaaaah!

 

Thor:

Bwaaaah! Bwaaaah! Bwaaaah!

 

Batman:

Bwaaaah! Bwaaaah! Bwaaaaah!

 

Datgene waarvoor Inception herrinnerd zal worden. Niet de visuals noch het plot (ondanks dat beide goed zijn) maar dat frickin irritante geluid dat je nu in iedere trailer terug vind!

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ben je hier iets mee? Komt uit een vroege herdruk.

 

Het verschil tussen de bovenste twee stroken en de onderste twee is groot.

 

Die pagina, ja. De kwaliteit van de scan is iets te laag om er iets mee te kunnen doen, maar toch bedankt. Dit is het moment waarop Edwin Wouters (Jefs eerste medewerker) van de ene dag op de andere moest invallen voor een zieke Nys. Voor de ene is het verschil immens, een ander ziet geen verschil.

Link naar reactie

Ze hebben het album recent herwerkt. Alle stroken vanaf 75 werden herschreven en hertekend. Aan de stroken die Jef Nys tekende zijn ze afgebleven. Alleen hebben ze (zie ik nu) op ieder prentje Jommeke's sproetjes weggewerkt (die sproetjes hebben we volgens mij te danken aan de inbreng van Leo Loedts, die gaf al zijn personages drie sproetjes, maar het kan ook Loedts zijn die beïnvloed werd door Nys).

Link naar reactie

Die pagina, ja. De kwaliteit van de scan is iets te laag om er iets mee te kunnen doen, maar toch bedankt. Dit is het moment waarop Edwin Wouters (Jefs eerste medewerker) van de ene dag op de andere moest invallen voor een zieke Nys. Voor de ene is het verschil immens, een ander ziet geen verschil.

 

De scan wordt verkleind door het forum. Ik probeer het eens als zip-bestand te plaatsen.

Jommeke36089.zip

Link naar reactie

En nóg een pagina verder nu je toch bezig bent, het wordt erger.

 

Ik zou het hele album wel kunnen inscannen want het verbetert er inderdaad nog niet onmiddellijk op.  :e012:  Stroken 117-118 bijvoorbeeld vond ik ook altijd vreemd ogen. En let eens op de gezichtsuitdrukking van Teofiel in de laatste strook. Ook het veelvuldig gebruik van onomatopeeën en uitroepen is atypisch en valt op: Teofiel die met zijn neus tussen de deur zit of struikelt over dat blikje. En bij de stroken 88-91, ik som even op: help, ai oei ai, oei..ai..aieai, tjak, waar?, halt!, oeioei, bops, wauw, plets,... allemaal in koeien van letters. En zo gaat het nog even door ("flotz" passeert ook nog de revue).

 

Maar toch heb ik het album graag gelezen als kind!

post-102-0-17868600-1396449180_thumb.jpg

post-102-0-09386700-1396449216_thumb.jpg

post-102-0-12861700-1396449244_thumb.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...