Ga naar inhoud

Ooku, The Inner Chamber


Timhardt

Recommended Posts

Deze tiendelige mangareeks ben ik dit weekend beginnen lezen.

Ik ga er wat over schrijven omdat het - als het over manga gaat - veelal om deze lfde reeksen gaat. Ten onrechte, want in de breedte zijn er een hele hoop uitstekende titels.

 

Ik ben twee delen ver en dit belooft een zware brok te worden. het verhaal gaat over de edo- periode (14de-17de eeuw japan) en over dat een plaag (the redface fox) disease, ervoor gezorgd heeft dat de mannelijke bevolking (want die treft de ziekte het meest) tot slechts 1/4 herleid is. Dit is één gegeven, maar het gaat er hem vooral om hoe dit gevolgen heeft gehad voor het dagelijks bestuur van Edo castle. The inner chamber slaat dus eigenlijk op de politieke en sociale structuur binnen Edo castle, het bestuursorgaan zeg maar. Enorm boeiend, maar allesbehalve evident.

 

Voor liefhebbers van Lone wolf & cub, blade of the immortal en vagabond (Ik!) die al veel over deze periode lazen, is dit een totaal andere invalshoek.

 

Ik kom hier nog op terug.

Link naar reactie

Inderdaad veelal dezelfde titels in veel lijstjes, gelukkig is dit Na Vinland Saga en Bride's story alweer een nieuwe titel voor mij. Het bevalt mij ook dat het uit 10 delen bestaat. Veel manga's bestaan uit teveel boeken vind ik.

Link naar reactie

Zit in deel 3. Dit gaat echt heel diep. In deel 1 wordt er vanuit het nu verteld (het nu dat rond 1780 is en gaat over de 7de shogun die vrouwelijk is). Vanaf deel 2 gaat het 80 jaar terug, net voor de eerste vrouwelijk shogun wordt aangesteld. Er wordt heel diep ingegaan hoe de bloedlijn werd doorbroken, waarom er door gebrek aan mannen voor een vrouwelijke lijn werd gekozen, welke drastische veranderingen dit met zich meebracht en hoe de inner chambers zich herpositioneerde ten opzichte van de buitenwereld.

 

Het verklaart ook enorm veel hoe het komt dat japan tot op de dag van vandaag zo gesloten is eigenlijk. Hier ligt een groot deel van de wortels.

 

Zeer zeer boeiend, maar niet eenvoudig hoor.

 

De manier waarop er in een soort shakespeariaans dialect wordt gesproken - met thee shallt enzo - maakt de drempel redelijk hoog.  

Maar zoals dat gaat met drempels: eens je erover bent, is het uitzicht en inzicht fenomenaal.

 

wat betreft het aantal volumes heb ik me vergist met de anime, die 10 delen telt. het is dus nog een ongoing.

 

(later meer)

Link naar reactie

over het aantal volumes vond ik nog dit:

 

"Volume 7 should be out sometime in 2012 and the series is projected to be 10 volumes long, with a year between publication of each."

 

Over een einde vind ik even niets, dus veel meer dan 10 volumes zullen het niet worden (als er al meer worden)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

uitgelezen. diepgaande lectuur, maar dat wordt gecompenseerd doordat een verhaallijn niet enorm lang duurt. Het speelt zich allemaal in Edo castle af, gedurende een tijdsperiode van zo'n 80 jaar. Maar mensen komen en gaan. wetten komen en gaan. Maar de korte lijnen houden de politieke intriges draagbaar.

 

Ik ga dit bij herlezing nog beter vinden, omdat ik de sfeer dadelijk ga vasthebben.

 

En daarom koop ik ook strips op papier, om ze te kunnen herlezen :)

 

Aanrader dus, maar alleen voor de (opgelet: hautaine uitspraak) meerwaardezoeker! ;)

Link naar reactie
  • 1 year later...

uitgelezen. fantastisch.

 

in edo japan heerst een ziekte, de redfacepox die ervoor zorgt dat de mannelijke bevolking tot 1/4 wordt herleid. daardoor worden veel belangrijke taken door vrouwen opgenomen en zijn mannen een luxeprodukt geworden. In deze tijd volgen we het leven van een 10tal shoguns (keizerinnen). Hun leven, hun familie, hun entourage, de hele gebruiken van the inner chamber, het hoofdkwartier zeg maar.

 

Ooku leest als een familiekroniek vol drama, spanning en tragiek. het is niet minder dan het beste dat ik in dit genre ooit las.

10 delen en gedaan, maar neem er wel je tijd voor want het gaat zeer diep.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...