Ga naar inhoud

Hoofdpijn Plaatjes


Daan

Recommended Posts

Een nieuwe draad over onuitstaanbare plaatjes.

In de laatste strips die ik las was het weer raak, en het valt me wel vaker op. In heel veel stripverhalen gebeurt het dat de tekenaar zich in het perspectief verstrikt. Hoe langer ik dan naar zo'n Hoofdpijn Plaatje kijk hoe zwaarder mijn hoofd wordt. Zag de tekenaar het zelf niet? Had hij/zij haast...

Leuk om ze eens te posten!

Link naar reactie

De eerste komt uit Suske en Wiske 209, het eerste plaatje uit de kwaaie Kwieten, overigens best een leuk verhaal, met Krimson!

post-78-0-14146500-1395778482_thumb.jpg

 

Het lijkt net alsof dit toestel twee verschillende vleugels heeft. De romplijn waaraan de linker vleugels zitten klopt vooraan bij de cockpit nog redelijk maar verder naar achteren had deze nooit zo breed mogen zijn. AUW

Link naar reactie

Deze kwam ik vandaag tegen, van Eric Heuvel in De Zoektocht / The Search op pagina 22

 

post-78-0-76544500-1395778654_thumb.jpg

 

Het lijkt notabene haar linker been die uiterst rechts op de sport staat waarbij de enkel (haar sokje) op de hoogte van een sport zit.... huh? Ze staat dus op geen van beide benen en de handen van de jongen maken het plaatje alleen maar nog onmogelijker. Het onderste been lijkt dwars door de ladder te duwen...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De eerste komt uit Suske en Wiske 209, het eerste plaatje uit de kwaaie Kwieten, overigens best een leuk verhaal, met Krimson!

attachicon.gifSuskeWiske209.jpg

 

Het lijkt net alsof dit toestel twee verschillende vleugels heeft. De romplijn waaraan de linker vleugels zitten klopt vooraan bij de cockpit nog redelijk maar verder naar achteren had deze nooit zo breed mogen zijn. AUW

Ja, de F111 General Dynamics Aardvark...nochthans referentiemateriaal genoeg om het toestel correct te kunnen weergeven.

 

 

F-111-2.jpg

Link naar reactie

Inderdaad, is vorig jaar ook verscheidene keren besproken geweest naar aanleiding van de verkoop van deze originele pagina.

Enfin, toch op de franstalige fora, is dus niet zo slecht dat dit hier ook eens ter sprake komt

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Hier is nog zo eentje waar de richting niet klopt.

Uit Guus Slim.

Boven de originele, onder hoe ik het verbeterde. In het rood de rijrichting aangeduid.

 

De 'camera' mag tijdens een 'cut' nooit de lijn van beweging overschrijden want dan lijkt het of de beweging in de andere richting verloopt.

In film is dit ook een dooddoener, al zijn er wel regisseurs (waaronder spielberg bijvoorbeeld als ik het me goed herinner) die deze gouden regel aan hun laars lappen. De kunst is om de regel te overschrijden wanneer het niet opvalt. Bij Guus Slim stoort het nog erger als je het in kleur ziet (ik ben nu te lui om dit op te zoeken).

post-442-0-40287400-1396214759_thumb.jpg

Link naar reactie

Tegenrichting is nochtans wel te doen. Larcenet zei me ooit dat hij op school geleerd had, dat als je tegenleesrichting in gaat, dat je verwijst naar het verleden. Larcenet gebruikt het anders : naar rechts is positief en toekomst, de actie naar links is negatief en naar het verleden

 

zie http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/ManuLarcenet.pdf onder de Blauwbloezen

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

De eerste komt uit Suske en Wiske 209, het eerste plaatje uit de kwaaie Kwieten, overigens best een leuk verhaal, met Krimson!

 

Het lijkt net alsof dit toestel twee verschillende vleugels heeft. De romplijn waaraan de linker vleugels zitten klopt vooraan bij de cockpit nog redelijk maar verder naar achteren had deze nooit zo breed mogen zijn. AUW

 

Foutje van de inkter. Kan gebeuren. Zeker als de potloodtekening niet nauwgezet uitgewerkt zijn.

 

De strips van Vandersteen, en zeker Robert & Bertrand, barsten overigens van de foute en rare perspectieven.

 

"over uwen as gaan", heet dat in vaktermen. :)

 

In films doe je dat inderdaad beter niet, maar in strips is dat een veel kleiner probleem omdat de lezer zo lang hij wenst de prentjes in zich kan opnemen. Ziet hij iets wat op hem op het eerste zicht verwart, kan hij wat langer kijken. Bij pratende hoofden mag je zoveel over je as gaan als je wilt (zolang het decor achter de hoofden aan beide zijden niet hetzelfde is), zeker als dat de leesrichting ten goede komt (als daardoor de persoon die eerst praat links staat).

In het geval van de Guus Slim zou ik enkel het vierde prentje gespiegeld hebben ( 't is te zeggen, ik zou natuurlijk nooit zo'n scène getekend hebben).

Link naar reactie

Een van die voorbeelden uit Robert & Bertrand (een willekeurige prent van het net geplukt). In het tweede prentje zie je dezelfde deur als in het vierde prentje. Afgaand op de verhoudingen deur/personages zijn de mannen die binnen zitten ofwel reuzen, ofwel zijn Robert & Bertrand gekrompen.

En zelfs al is dat niet dezelfde deur (want logisch zou zijn, want het gat in de deur zit aan beide kanten aan de linker onderkant), dan nog is dat een opmerkelijke kleine binnendeur.

En nu ik dan toch bezig ben: de balken waarop het stro van het dak ligt komen aan de binnenkant niet overeen met wat we langs de buitenkant zien.

 

vandersteen_robertbertrand.jpg

Link naar reactie

Daarbij klopt de dakrand aan de buitenkant niet. Binnen zitten zij links van de deur. Als je naar de deur aan de binnenkant kijkt, zie je dat de dakrand links vlak boven de deur langsscheert. Dat moet aan de buitenkant dus rechts gebeuren. Daar is de dakrand ver weg, zoals blijkt uit de doorlopede planken. Staat het laatste plaatje in spiegelbeeld? Nee, want als je het omdraait klopt het nog niet. :e005:

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie

ik herinner me een prentje van een Suske en Wiske album, waarbij Sus en Wis bewusteloos geraken bovenop een brandend appartementsgebouw. Ik denk het zoemende ei maar ben niet zeker. Het lijkt in ieder geval alsof er gewoon twee 'lappenpopjes' liggen bovenop het appartement.

Link naar reactie

Een van die voorbeelden uit Robert & Bertrand (een willekeurige prent van het net geplukt). In het tweede prentje zie je dezelfde deur als in het vierde prentje. Afgaand op de verhoudingen deur/personages zijn de mannen die binnen zitten ofwel reuzen, ofwel zijn Robert & Bertrand gekrompen.

En zelfs al is dat niet dezelfde deur (want logisch zou zijn, want het gat in de deur zit aan beide kanten aan de linker onderkant), dan nog is dat een opmerkelijke kleine binnendeur.

En nu ik dan toch bezig ben: de balken waarop het stro van het dak ligt komen aan de binnenkant niet overeen met wat we langs de buitenkant zien.

 

vandersteen_robertbertrand.jpg

 

Bovendien is het hoofd van "Joeki" gigantisch... (tov de romp)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Bomvol fouten dus, maar hoofdpijn krijg ik er niet van. ik vind dat eigenlijk een heel aantrekkelijke halve pagina, vreemd he?

Zolang het niet stoort kan er veel... ;-)  Hangt een beetje van het lezerspubliek af.

Neem nu bijvoorbeeld Krazy Kat (George Herriman). Van prentje tot prentje verschillen de decors totaal. Soms zelfs letterlijk dag en nacht verschil. Stoort niemand. Integendeel.

Nu ja, sommigen krijgen er misschien hoofdpijn van.

Link naar reactie

 

En zelfs al is dat niet dezelfde deur (want logisch zou zijn, want het gat in de deur zit aan beide kanten aan de linker onderkant), dan nog is dat een opmerkelijke kleine binnendeur.

 

 

vandersteen_robertbertrand.jpg

 

Dat het niet dezelfde deur is is evident want dan zou ook het raam links van de deur in het binnenshot zichtbaar moeten zijn (op de hoogte waar nu de plank met de pistolen bevestigd is). Het is dus een kleine achterdeur.

Link naar reactie

Bomvol fouten dus, maar hoofdpijn krijg ik er niet van. ik vind dat eigenlijk een heel aantrekkelijke halve pagina, vreemd he?

Ik krijg eigenlijk enkel hoofdpijn van lelijk kleurgebruik. Té felle kleuren. Of strips zoals de Nederlandse Popeye-albums uit de jaren '70 waar de achtergronden (muur of lucht, maakt niet uit) afwisselend blauw, geel, groen en roze ingekleurd worden.

Link naar reactie

Ik zie die wand met plank als de wand van een klein binnenkamertje. De onderkant van die wand is lager getekend dat de onderkant van de deur, dat doet vermoeden dat de wand meer naar voor staat.

 

Maar in het geval van een wand kan Robert praktisch niet zien wie er zich allemaal in dat stulpje bevinden. Misschien hooguit de drie man aan de tafel.

Dat raam is trouwens op het vierde plaatje veel hoger geplaatst dan op het eerste plaatje en lijkt te zijn gekrompen.

Hoe langer je kijkt hoe meer fouten je ontdekt. 

Link naar reactie

Haha. Dat moet wel, want als dit het raam naast de deur is waar hij door kijkt, kan hij helemaal niemand zien, want dan kijkt hij tegen een houten wand aan. Of dat nu in een zijkamertje is, ofwel de wand recht voor het raam staat. Het lijkt wel een zoekplaatje. Maar mooi getekend hoor. :e005:

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...