Ga naar inhoud

748 Stripmakers Richten Open Brief Aan Franse Ministerie Van Cultuur (Afsplitsing Van Updates Stripspeciaalzaak.be)


retep

Recommended Posts

Mensen in loondienst dragen iha verplicht pensioenpremie af. De werkgevers verdubbelen die afdracht meestal dan. In Nederland kan de pensioenafdracht, na aftrek van het franchisebedrag, oplopen tot 10% van het brutoloon. Ik neem aan dat de meeste Franse striptekenaars (kleine) zelfstandigen zijn. Hoewel een afdracht van 8 % voor een pensioen redelijk lijkt (je wil toch als tekenaar niet tot je 91e levensjaar in trieste beurshallen signeren voor een extra centje) is het toch een groot deel van je inkomsten. Ik kan het me goed voorstellen dat, wanneer je al een marginaal bestaan hebt, 8 % inleveren teveel is.

Link naar reactie

Een kanttekening: het gaat om een afdracht voor het aanvullend pensioen. Het bedrag dat je bovenop je wettelijk pensioen krijgt.

 

In Nederland is de discussie ook gevoerd. De overheid is bang dat er een leger ZZP-ers wordt geformeerd dat nauwelijks aanvullend pensioen opbouwt. Een verplichte regeling is er nog niet van gekomen omdat veel ZZP-ers nu al nauwelijks kunnen bestaan.....

Link naar reactie

Tekenaar Augustin Popescu (De Geheime Dagboeken van het Vaticaan), niet eens een grote naam in het stripwereldje, is het hele gedoe al beu. In niet mis te verstane woorden laakt hij "de parvenu's" die onophoudelijk recidiveren door de boekhandels te bestoken met "het afgrijselijke resultaat van hun min of meer artistieke masturbatie". "En net zij zijn de eersten die de vinger leggen op het fenomeen van de marktverzadiging." Van 80% van die illustere onbekenden vindt hij dat ze de mensheid een dienst doen door werkelijk te stoppen met het vak in plaats van ermee te dreigen. "Ze dragen meer bij aan de Franse gemeenschap door de stront in de straat op te ruimen". Popescu weigert om solidair te zijn met "bedriegers die nog geen twee ogen op een gezicht kunnen zetten zonder een foto over te trekken".

 

Ik word een beetje moe van die auteurs die willen bepalen welke tekenstijlen gehanteerd mogen worden en de rest willen verbieden. Tekeningen die in hun eigen straatje passen zijn de enige norm, de rest kan zogezegd niet tekenen en moet maar oprotten. Oncollegiaal en elitair gezwam.

 

Dat ze om te beginnen eens met concrete voorbeelden komen, in plaats van holle uitspraken te doen en de boel te generaliseren.

Link naar reactie

Ik heb dit commentaar er zeer bewust bijgezet om het niet te eenzijdig te houden want bij zo'n verhalen moet je het vanuit meerdere invalshoeken kunnen bekijken.

Zou het niet kunnen dat dit boertig commentaar er net zo goed komt na jarenlange frustraties om te zien hoe mindere goden (in te vullen naar eigen goeddunken) in veelvoud strips publiceren aan financiële voorwaarden die de markt verzieken? Er is wel degelijk een onderscheid te maken tussen ambacht, een kwalitiatieve productie en haastwerk - of zoals de afscheid nemende Bonifay het in een eerder interview opmerkte 'krabbelstrips' want hij heeft in se dezelfde mening als Popescu. De frustratie bereikt hoge pieken bij heel veel tekenaars. Op facebook heb ik nog wel meer commentaren gelezen van al dan niet bekende namen die net zo goed Popescu's mening delen.

Link naar reactie

Komaan Koen, sla Spirou eens open, Wandel eens langs een vak met Franstalige strips. Je haalt er meteen de strips uit waar er volgens Deribs oplagecijfers amper 500 van worden verkocht.

Het wordt hier afgedaan als een kwestie van smaak, maar er bestaat ook nog zoiets als een concensus.

Link naar reactie

Strips zijn voor mij geen kunst, het is entertainment. En net zoals bij veelbekeken films of bij grijsgedraaide muziek heb je Hollywood- en studioproducten, waar net zo goed pareltjes uit voortvloeien (ook dankzij grotere budgetten) als alternatieve sectoren die een ander ei willen leggen dat meer is dan louter entertainment. Gelukkig maar! Maar voor de een is het een job: correct betaald worden voor een correct aanbod dat een beoogd publiek er in ruil aan kwijt wil. En voor de ander is het 'iets' anders.

Link naar reactie

Ik heb dit commentaar er zeer bewust bijgezet om het niet te eenzijdig te houden want bij zo'n verhalen moet je het vanuit meerdere invalshoeken kunnen bekijken.

Zou het niet kunnen dat dit boertig commentaar er net zo goed komt na jarenlange frustraties om te zien hoe mindere goden (in te vullen naar eigen goeddunken) in veelvoud strips publiceren aan financiële voorwaarden die de markt verzieken? Er is wel degelijk een onderscheid te maken tussen ambacht, een kwalitiatieve productie en haastwerk - of zoals de afscheid nemende Bonifay het in een eerder interview opmerkte 'krabbelstrips' want hij heeft in se dezelfde mening als Popescu. De frustratie bereikt hoge pieken bij heel veel tekenaars. Op facebook heb ik nog wel meer commentaren gelezen van al dan niet bekende namen die net zo goed Popescu's mening delen.

 

Ik had de quote van Popescu als uitgangspunt erbij gezet omdat dat vandaag in het artikel stond, maar ik had inderdaad ook nog die recente kritieken van o.a. Bonifay in mijn hoofd.

 

Verder blijft mijn vraag, zoals Koen al aangeeft, onbeantwoord. Wat zijn krabbelstrips? Ik ben niet thuis in de Franse markt, maar als we even de vergelijking leggen met ons taalgebied: valt bijvoorbeeld Michiel van de Pol onder die noemer? Dat lijkt op het eerste zicht misschien slordig getekend maar na 2 pagina's lezen wordt je volledig in het album gezogen en blijken die tekeningen plots perfect te passen bij het verhaal.

 

Natuurlijk zullen er ook 'krabbelstrips' zijn die het lezen niet waard zijn. Net zoals er ambachtelijke, kwalitatieve, traditionele strips zijn die ik niet gelezen krijg. Maar om de ene categorie resoluut als goed te bestempelen en de andere categorie te generaliseren als rommel, is toch onzin? Bij beiden worden zowel toppers als brol voortgebracht. En wat ik goed vind, zal een ander slecht vinden. Of omgekeerd.

 

 

Is het niet mogelijk dat de aangevallen (naar eigen goeddunken in te vullen) auteurs/tekenaars een ander segment van de markt bedienen ?

 

Dat lijkt mij ook. Wat heeft het feit dat een gesubsidieerde krabbelstrip op 500 exemplaren gedrukt wordt, waarvan er 450 in retour gaan, te maken met het feit dat er minder exemplaren van pakweg Yakari verkocht worden? Ik zie toch echt het verband niet.

 

Dat de situatie niet rooskleurig is en men daarvan gefrustreerd raakt, kan ik begrijpen. Maar ik betwijfel of ze hun kritiek in dit geval op de juiste personen richten.

Link naar reactie
Wat heeft het feit dat een gesubsidieerde krabbelstrip op 500 exemplaren gedrukt wordt, waarvan er 450 in retour gaan, te maken met het feit dat er minder exemplaren van pakweg Yakari verkocht worden? Ik zie toch echt het verband niet.

 

 

Ik kan alleen maar vaststellen dat ikzelf zo goed als geen strips meer gekocht heb dit jaar omdat ik gewoon een dégout gekregen heb van wat er allemaal verschijnt. Vroeger ging ik elke week naar de stripwinkel, nu zelfs niet meer maandelijks. Ik vind dat er gewoon te veel bucht is.

Dus ja ik kan me wel voorstellen dat het een wel het ander kan veroorzaken.

Link naar reactie

In het artikel stond ook een aanvulling want het gaat niet alleen over oplages. Het gaat in de eerste plaats om de verloning voor tekenaars, waar wat wij als striplezers doorgaans niets van weten.

In andere interviews las ik over wurgcontracten. Dat kan zomaar want tekenaars zijn er genoeg, de concurrentie is een feit. Je kan toch begrijpen dat tekenaars die vinden dat ze veel langer aan een album werken zich aan de kant geschoven voelen door tekenaars die haastiger produceren? Haastiger in de betekenis dat het allemaal niet zo erg moet kloppen of juist zijn want er zijn snelle tekenaars wiens werk niet lijden onder tijdsdruk. En het zijn zulke krabbeltekenaars die er mee voor verantwoordelijk zijn dat de algemene voorwaarden er voor zo goed als àlle tekenaars op achteruit gaat.

Je moet/mag er ook vanuit gaan dat er zelden van die krabbeltekenaars bij naam genoemd worden omdat die simpelweg niet blijven bestaan. Het zijn geen grote namen. En ze kunnen zelden blijven teren op een snel gewonnen succesje.

 

Overproductie is nog zo'n fenomeen die scheefgetrokken contractvoorwaarden in de hand spelen. Ik ken geen enkele uitgever, tekenaar of scenarist die vindt dat hijzelf mee de oorzaak is van de overproductie. Het zijn altijd de anderen.

Link naar reactie

Ik kan alleen maar vaststellen dat ikzelf zo goed als geen strips meer gekocht heb dit jaar omdat ik gewoon een dégout gekregen heb van wat er allemaal verschijnt. Vroeger ging ik elke week naar de stripwinkel, nu zelfs niet meer maandelijks. Ik vind dat er gewoon te veel bucht is.

Dus ja ik kan me wel voorstellen dat het een wel het ander kan veroorzaken.

 

Toch vind ik dat een vreemde redenering, de strips die je goed vindt niet kopen omdat er daarnaast teveel bucht in de winkel ligt. Dat is zo een beetje als denken: ik koop geen brood meer, want er liggen te veel pateekes bij de bakker en ik heb een hekel aan pateekes...

Link naar reactie

Toch vind ik dat een vreemde redenering, de strips die je goed vindt niet kopen omdat er daarnaast teveel bucht in de winkel ligt. Dat is zo een beetje als denken: ik koop geen brood meer, want er liggen te veel pateekes bij de bakker en ik heb een hekel aan pateekes...

 

Neen hoor, boeken koop ik nog altijd, niettegenstaande ik een allergie voor strips gekregen heb.

Link naar reactie

Ik vind dat opnieuw niet vreemd. Hij heeft het zelf over een degout. Dan moet alles wat goed is of was het bekopen voor de rommel die er in zijn ogen te veel of te onevenredig is.

Als ik eens een misschien idiote vergelijking mag maken. Ik leerde een zeer mooi meisje kennen, ze is slim, zeer sociaalvaardig, prettig, heeft weinig zorgen... maar ze kan ongelofelijk zagen, gelukkig nog niet te veel over de politiek waarin ze actief is. Sinds ik er tegenop zag met haar te babbelen of op mijn uurwerk begon te kijken om weer naar huis te kunnen, liet ik het maar zo. Meer heeft een degout soms niet nodig.

Link naar reactie

Ik vind dat opnieuw niet vreemd. Hij heeft het zelf over een degout. Dan moet alles wat goed is of was het bekopen voor de rommel die er in zijn ogen te veel of te onevenredig is.

Als ik eens een misschien idiote vergelijking mag maken. Ik leerde een zeer mooi meisje kennen, ze is slim, zeer sociaalvaardig, prettig, heeft weinig zorgen... maar ze kan ongelofelijk zagen, gelukkig nog niet te veel over de politiek waarin ze actief is. Sinds ik er tegenop zag met haar te babbelen of op mijn uurwerk begon te kijken om weer naar huis te kunnen, liet ik het maar zo. Meer heeft een degout soms niet nodig.

 

Het is geen idiote vergelijking, maar zou ze niet treffender zijn als je een degout zou krijgen van álle mooie meisjes?

Link naar reactie

Je komt dat toch ook vaak tegen: vrouwen die op een bepaald moment zeggen: en nu moet ik geen man meer hebben, en omgekeerd.

 

Ja, je komt dat vaak tegen. En ook dat vind ik vreemd, dus het is een goede vergelijking.  :e012:  Misschien moet ik zelf eerst eens een degout krijgen van iets dat mij lief is, voor ik dat kan begrijpen. (maar dan blijf ik toch liever "dom" op dat vlak) :e012:

Link naar reactie

Even puur objectief bekeken is het een beetje een storm in een glas water dit. 1200 euro per maand is niet veel maar het is ook niet schromelijk laag. Toen ik nog thuis woonden was ons gezamelijk inkomen in totaal net onder de 1200 euro en wij konden het prima rooien. Ik heb zelfs in mum van tijd een vrij fatsoenlijke stripcollectie opgebouwd. Armoede in de westerse wereld is relatief. Altjd gezegd en blijf het zeggen. Vervelend dat zoveel tekenaars uitgebuit worden maar ze zijn nu niet direct arme Afrikaantjes die asbest uit schepen moeten verwijderen voor één (insert plaatselijke valuta) per dag.

 

Edit: pardon is een reactie op het artikel van een paar paginas terug. Had niet door dat we inmiddels verder waren.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Natte aap

Even puur objectief bekeken is het een beetje een storm in een glas water dit. 1200 euro per maand is niet veel maar het is ook niet schromelijk laag. Toen ik nog thuis woonden was ons gezamelijk inkomen in totaal net onder de 1200 euro en wij konden het prima rooien. Ik heb zelfs in mum van tijd een vrij fatsoenlijke stripcollectie opgebouwd. Armoede in de westerse wereld is relatief. Altjd gezegd en blijf het zeggen. Vervelend dat zoveel tekenaars uitgebuit worden maar ze zijn nu niet direct arme Afrikaantjes die asbest uit schepen moeten verwijderen voor één (insert plaatselijke valuta) per dag.

 

Edit: pardon is een reactie op het artikel van een paar paginas terug. Had niet door dat we inmiddels verder waren.

 

1200 als zelfstandige is wel weinig. Er is geen vangnet dus je moet alles zelf opbouwen en dan red je het niet met 1200. (tenzij die 1200 na deductie is :) )

 

Maar voor 1200 in de maand netto (als loontrekkende) wil ik wel mijn job opgeven en strips gaan maken (en met een schnabbeltje hier en daar kan dat sommige maanden nog fijn oplopen).

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

Overproductie is nog zo'n fenomeen die scheefgetrokken contractvoorwaarden in de hand spelen. Ik ken geen enkele uitgever, tekenaar of scenarist die vindt dat hijzelf mee de oorzaak is van de overproductie. Het zijn altijd de anderen.

 

Je hebt inderdaad een aantal strips waar ik van denk, moest dat nu echt uitgegeven worden? Er is naar mijn gevoel inderdaad te veel dat uitkomt waar ik geen interesse voor heb (die dinges ... allez, hoe heet dat ... van die popescu kén ik niet eens, dus die heb ik in de winkel, bib en zelfs via torrents niet eens geproefd) Maar aan de andere kant, wie ben ik om te bepalen wat wel en niet verkocht mag worden én als beginners geen beginnende strips meer in de winkel krijgen, hoe gaan ze dan ooit weten of hun product aanslaat of niet?

 

Je zou kunnen zeggen dat uitgevers een soort van gatekeeper moeten zijn. En de grote uitgeverijen zijn dat misschien wel een beetje. Bij hen geraak je niet binnen als je niet eerst wat opgebouwd hebt of een rastalent bent. Maar ook al produceren de kleinere uitgeverijen dan misschien alles wat ze onder ogen krijgen, wie zijn wij om te zeggen dat ze dat niet mogen doen?

 

Je kan op basis van verkoopcijfers na verloop van tijd wel triëren wie er wel en niet bestaansrecht heeft in het commerciëlere circuit. Maar je moet wel eerst bestaan om gekocht te kunnen worden. 

 

Dat overaanbod is trouwens niet enkel bij strips. Hoeveel nieuwe boeken verschijnen er? Hoeveel nieuwe films komen er per week in de zalen, muziek, games, spaghetti, magazines, auto's, kledingwinkels, tandpasta, ... cornucopia. Zou soubry ook ooit zeggen dat die smeerlappen van Benito onder de prijs werken en daardoor de markt verzieken? Vast wel, maar na hun gevloek doen ze er iets aan en smijten ze er een marketingbudget tegenaan.

Link naar reactie

Dat Appie in Belgie goedkoper is dan pak hem beet Delhaize verbaast me dan weer, AH geldt in NL als één van de duurste supers.

 

Popescu heeft de serie:

 

0ffff360-fcbc-012c-a150-0050569428b1.jpg

 

Aardig getekende reeks die op mij nu ook weer geen verpletterende indruk heeft gemaakt. de man zelf trof ik een keer op de stripbeurs van Valkenswaard (of was het nu Breda). Een weinig matineus, wat nors type dat door een paar Leffes s"ochtend op gang moest worden getrokken. Wel aardige dedies trouwens.

 

Veder sluit ik aan bij wat K'tiki eerder meldde: met zoveel tekenaars staan de prijzen op de tocht en dreigt er overproductie. Als je dan vrij veel tijd kwijt bent aan het vervaardigen van een verhaal werk je op een gegeven moment voor heel weinig eurotjes per maand. Of Popescu die kritiek moet geven is dan wel weer de vraag.

Link naar reactie
Gast Natte aap

in elk geval zal dit probleem zich zelf wel oplossen. Door de steeds dalende verkoop moet een beginnende tekenaar quasi gratis starten. Er zal op die manier een natuurlijke selectie ontstaan tussen gratis tekenaars die wel een hit scoren, gratis tekenaars die gedopeerd zijn, gratis tekenaars voor wie het een hobby blijft (met ofwel een productie van eens in de drie jaar of vlug getekende strips voor een nog beperkter niche publiek) en gratis tekenaars die er de brui aan geven.

Uitgeverijen hebben ook geen geld voor een marketingbudget (op een paar grote uitgeverijen na die ondertussen bewezen hebben dat het werkt) dus gaan ze nog minder verkopen en er ook de brui aan geven.

Lezers gaan een overproductie hebben in haasttekeningen en eendagsduiven van 1 deel (al hebben de grote uitgeverijen hier al wel voldoende en adequaat op gereageerd door afgeronde cycli te publiceren) en de stijgende prijzen en velen geven er ook de brui aan.

 

Er is nogal wat brui te geven, heb ik zo de indruk. We zijn nog niet aan de nief patatten, we moeten het voorlopig nog met brui doen.

 

Wat is brui eigenlijk?

 

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/brui

 

http://www.encyclo.nl/begrip/brui

 

(mja, door Yncke haar gesplits kon ik geen aanvulling meer doen :) )

Link naar reactie

in elk geval zal dit probleem zich zelf wel oplossen. Door de steeds dalende verkoop moet een beginnende tekenaar quasi gratis starten. Er zal op die manier een natuurlijke selectie ontstaan tussen gratis tekenaars die wel een hit scoren, gratis tekenaars die gedopeerd zijn, gratis tekenaars voor wie het een hobby blijft (met ofwel een productie van eens in de drie jaar of vlug getekende strips voor een nog beperkter niche publiek) en gratis tekenaars die er de brui aan geven.

Uitgeverijen hebben ook geen geld voor een marketingbudget (op een paar grote uitgeverijen na die ondertussen bewezen hebben dat het werkt) dus gaan ze nog minder verkopen en er ook de brui aan geven.

Lezers gaan een overproductie hebben in haasttekeningen en eendagsduiven van 1 deel (al hebben de grote uitgeverijen hier al wel voldoende en adequaat op gereageerd door afgeronde cycli te publiceren) en de stijgende prijzen en velen geven er ook de brui aan.

 

Er is nogal wat brui te geven, heb ik zo de indruk. We zijn nog niet aan de nief patatten, we moeten het voorlopig nog met brui doen.

 

Wat is brui eigenlijk?

Wat een oprecht liberaal gedachtengoed. :e005:  Neen, nu gaan ze naar de politiek. Zij gaan dit naar zich toetrekken, en een leefbaar loon bepleiten. Dan worden die politici geconfronteerd met een marktonevenwicht. Hun oplossing wordt dan een ingangsexamen of een evaluatiedocument met bepaalde standaardeisen, samengesteld door een ervaren 'rechtbank' van uitgerangeerde stripauteurs. En dan gaat Lupano een strip maken over krasse knarren vol geïdealiseerde syndicalisten die ten strijde trekken tegen die rechtbank. De cirkel is rond.... *switch off cynical mode* 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Gast Natte aap

Wat een oprecht liberaal gedachtengoed. :e005:  Neen, nu gaan ze naar de politiek. Zij gaan dit naar zich toetrekken, en een leefbaar loon bepleiten. Dan worden die politici geconfronteerd met een marktonevenwicht. Hun oplossing wordt dan een ingangsexamen of een evaluatiedocument met bepaalde standaardeisen, samengesteld door een ervaren 'rechtbank' van uitgerangeerde stripauteurs. En dan gaat Lupano een strip maken over krasse knarren vol geïdealiseerde syndicalisten die ten strijde trekken tegen die rechtbank. De cirkel is rond.... *switch off cynical mode* 

 

:)

 

Dat kan natuurlijk ook.

De vraag is, wat ga jij als lezer liever hebben? Dat de reeksen in het midden blijven bestaan (dan denk ik dat we naar de politieke oplossing moeten kijken) of dat er enkel nog een 20 tal topverkopers blijven en een aanbod quasi-gratis liefhebbers die via internet of smallpress hun boekjes beschikbaar maken (en ik zeg dat met het grootste respect voor die liefhebbers en met geen enkel greintje dedain, dat meen ik. De manier waarop bvb de stripjes van feli zijn voor mij in die laatste categorie en ik heb daar niets dan respect voor).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...