Ga naar inhoud

748 Stripmakers Richten Open Brief Aan Franse Ministerie Van Cultuur (Afsplitsing Van Updates Stripspeciaalzaak.be)


retep

Recommended Posts

Ik kan me een tv programma van 30 jaar terug herinneren waar aan kunst critici een "kunstwerk" werd getoond. Een bruin schilderij met wat aardige textuur verschillen. De heren critici vonden het mooi en vooral kunstig, bleek later dat het een sterk uitvergroot fragment was van dit werk:

 

zigeunerkind.jpg

Link naar reactie

Ik kan me een tv programma van 30 jaar terug herinneren waar aan kunst critici een "kunstwerk" werd getoond. Een bruin schilderij met wat aardige textuur verschillen. De heren critici vonden het mooi en vooral kunstig, bleek later dat het een sterk uitvergroot fragment was van dit werk:

 

zigeunerkind.jpg

Dat lijkt op een onderzoek waarbij literaire critici een reeks zinnen moesten beoordelen. Ze konden het verschil niet zien tussen zinnen uit "literatuur" en "lectuur".

Link naar reactie

Er gaan er wereldwijd wel een paar zijn, veronderstel ik.

 

 

Er zijn wel kunstenaars die strips maken (zoals een Gerolf van de Perre of een Barron Storey of die Hollanders van Eiland, of ) maar als ze strips maken, doen ze heel duidelijk niet aan kunst. 

Zelfs als men met abstrakte strips bezig is of grafisch/literaire experimenten zoals de OuBaPaBo-beweging, dan is het eindresultaat een strip en niet een kunstwerk.

 

Het eindresultaat zijn ook niet op zichzelf staande kunstwerkjes, maar ze zijn ondergeschikt in een massaal gereproduceerd narratief geheel.

 

Daarmee lijk je jezelf tegen te spreken, Mario. Er worden wel degelijk strips gemaakt door makers die iets in zichzelf willen uitdrukken.

 

Mja, maar dan zie ik ze eerder onderverdeeld als schrijver dan als kunstenaar. De "kunst" van de schrijver bestaat ook maar als het gepubliceerd is, gereproduceerd. Een schilderij bestaat van het moment dat de kunstenaar het beslist.

Link naar reactie

Dat lijkt op een onderzoek waarbij literaire critici een reeks zinnen moesten beoordelen. Ze konden het verschil niet zien tussen zinnen uit "literatuur" en "lectuur".

 

Jamaar, een boek is de totale verzameling van zinnen. 

Jamaar, is het op een dusdanig radicale wijze herinkaderen van een dergelijk archetypisch element uit de massacultuur, als daad van fundamentele kritiek op het vertoog van de hedendaagse kunst, an sich dan geen verregaand 'kunstzinnige' interventie?

 

Tuurlijk. da's het hele principe van de Pop-art.

Link naar reactie

Het eindresultaat zijn ook niet op zichzelf staande kunstwerkjes, maar ze zijn ondergeschikt in een massaal gereproduceerd narratief geheel.

 

Het is toch niet omdat een tekening onderdeel is van een narratief geheel dat het geen kunst kan zijn? Ga je alle toneel dan ook aan de kant gooien? En film? En romans? En novellen? En epen? En zovoort.
Link naar reactie

Mja, maar dan zie ik ze eerder onderverdeeld als schrijver dan als kunstenaar.

Bedoel je dan dat een schrijver geen kunstenaar is? Of je houdt daaraan vast, of je geeft toe dat er hier begripsverwarring is. Het begrip "kunst" is hier in de draad inderdaad meestal gebruikt in de betekenis "beeldende kunsten", maar dat betekent niet dat schrijvers geen kunstenaars zijn.

Link naar reactie

Ik vind nog altijd dat jullie er per se kunst van willen maken. Waarom? Om het voor jullie zelf - eventueel tegenover anderen? - goed te praten dat het 'maar' om stripboekjes zou gaan?

Voor mij - in mijn beleving - gebruik ik strips in de eerste en belangrijkste plaats als een middel om mijzelf entertainment te gunnen. Dat staat bewondering voor inhoud en/of beeld geenszins in de weg, vind ik.

Link naar reactie

Waarom zijn strips minder dan een andere kunstvorm ?  Waarom wil je het niet als kunst bestempelen ?  In die zin vind ik de term 'comics' ook minder gepast dan 'sequential art'.

 

Ik denk toch dat die hele eerste generatie comic artiesten de term "comics" veel beter vonden passen dan "sequential art"

Link naar reactie

Ik vind nog altijd dat jullie er per se kunst van willen maken. Waarom? Om het voor jullie zelf - eventueel tegenover anderen? - goed te praten dat het 'maar' om stripboekjes zou gaan?

Voor mij - in mijn beleving - gebruik ik strips in de eerste en belangrijkste plaats als een middel om mijzelf entertainment te gunnen. Dat staat bewondering voor inhoud en/of beeld geenszins in de weg, vind ik.

 

Ondanks dat Kontiki sommige woorden cursief schrijft (waarom doe je dat toch ?) ben ik het alweer met hem eens.....

Link naar reactie

Daar ga je weeral door mijn standpunt meteen onder te brengen in het geringschattend beschouwen van strips en het door mij als iets "minder" te beschouwen. Dat beweer ik toch niet? Je weet toch best dat ik alles behalve neerkijk op strips en zij die ze maken. Jouw 'probleem', en dat van anderen hier, is dat jullie neerkijken op entertainment!

 

Retep, als ik mijn eigen standpunt niet nadrukkelijk als een eigen standpunt verkoop, gaan de tegenanalyses de richting in van algemene definiëringen. En daar houd ik mij niet mee bezig.

Link naar reactie

Retep, als ik mijn eigen standpunt niet nadrukkelijk als een eigen standpunt verkoop, gaan de tegenanalyses de richting in van algemene definiëringen. En daar houd ik mij niet mee bezig.

 

Dat wist ik natuurlijk wel, het was alleen een mislukt grapje.

 

Ik stel me wel de vraag waarom het nu zo belangrijk gevonden wordt of strips kunst zijn, waar komt dat Calimero gevoel toch vandaan. Ik zie een strip (ook de moeilijker te volgen boekjes die ik bezit) als aangename entertainement maar niet als kunst. Dat is toch niet erg, het is juist fijn dat strips niet in de handen van kunstcritici zijn gevallen...... 

Link naar reactie

Ik hou van entertainment, ik ben een veelvraat van entertainment.  Wat voor de ene entertainment is, is voor de ander een bron van ergernis.  Zo wilden mijn kinderen kijken naar "F.C. De Kampioenen".  Ze hadden dat nog nooit gezien, enkel de strips gelezen.  Ze wilden dat ik meekijk.  Ik heb dat 10 minuten uitgehouden, ik kan niet naar zo'n programma kijken, hoe succesvol het ook is bij een groot deel van de bevolking.  Ik heb natuurlijk ook wel mijn guilty pleasures.

 

Maar Koen, je gaat er van uit dat entertainment simpel vermaak is. Monty Python is ook entertainment, al die krabbelstrips graphic novels die je verslindt zijn entertainment. Nothing wrong with that.

Link naar reactie

De oorspronkelijke betekenis van "kunst" stond tegenover "natuur". "Kunst" was wat door de mens was gemaakt, "natuur" wat door de natuur was gemaakt.

 

 

 

Vroeger was ik banketbakker van beroep. Ik heb in die tijd veel taarten gemaakt die echte kunstwerken genoemd konden worden en die na opgegeten te zijn teruggegeven werden aan de natuur.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Ik vind nog altijd dat jullie er per se kunst van willen maken. Waarom? Om het voor jullie zelf - eventueel tegenover anderen? - goed te praten dat het 'maar' om stripboekjes zou gaan?

Voor mij - in mijn beleving - gebruik ik strips in de eerste en belangrijkste plaats als een middel om mijzelf entertainment te gunnen. Dat staat bewondering voor inhoud en/of beeld geenszins in de weg, vind ik.

 

Wat kunst is hangt inderdaad sterk af van de definitie die je aanhangt. Zie bijvoorbeeld de definities van Mario en Koen. Ik hang/hing hierbij, zeker voor het tekenwerk, meer de definitie van Koen aan. Tuurlijk, strips lezen is in de eerste plaats voor je eigen vermaak en dus entertainment, daar is niks mis mee.

 

Dat neemt niet weg dat er tussen de strips veel verschil zit in de mogelijke stijlen, gebruikte technieken en kwaliteit van de tekenaar. Gelukkig maar, want anders zou het voor mij een saaie bedoening zijn. Dat ik strips eerder in dit topic "kunstwerkjes" heb genoemd was om dit verschil aan te tippen en bedoeld als compliment aan de auteurs (wellicht zit er ook wat goedpraterij bij). Misschien moet ik hierbij kunst vervangen door "grafisch interessanter"? Waarom wordt kunst als vies woord beschouwd (goed, een blik op de tekeningencollectie van het Stedelijk Museum verklaart hierin een hoop, net als minimaal een van de "graphic novels" uit die tv-documentaire).

 

Daarbij wil ik zeker niet denigrerend zijn tegenover auteurs van andere series die minder de grafische grenzen van het vak opzoeken, want ook hier zitten tekenaars/scenaristen bij die hun vak zeker verstaan en prima strips afleveren. Objectief kun je zelfs zeggen dat hier betere strips tussen zitten dan tussen de grafisch interessantere strips. Subjectief behoren de grafisch interessantere strips dan weer sneller tot mijn favorieten.

Link naar reactie

Ik vrees ook dat Jan Fabre en co een zeker dégout voor het woord 'kunst' hebben gecreëerd.... 

 

Ik vind Fabre nét een archetypische kunstenaar...  

 

van 'klassiek' ( het plafond van keverschildjes in het kon. paleis )

 

Jan%20Fabre%20plafond%20paleis%20Capture

 

tot 'heel klassiek'

 

57_Gyselinck_2_Hoofdstuk%20VIII%20%C2%A9

 

of nog klassieker

 

0ee96740-7c32-11e2-bcfe-f4a7a620b510_ori

 

 

over experimenten met vlees. Geef toe dat marmereffect is toch mooi, en zeker als het wat groen wordt 

 

fabre2_tS.jpg

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Je kan ook vragen: waar komt het dégout voor het woord "ambacht" (of "amusement") dan vandaan, dat andere forumgangers stripmakers niets als ambachtslui willen bestempelen?

 

Ik denk niet dat forumgangers stripmakers niet als kunstenaars willen bestempelen, maar eerder dat ze niet de behoefte voelen om dat te doen.

Link naar reactie

Je kan ook vragen: waar komt het dégout voor het woord "ambacht" (of "amusement") dan vandaan, dat andere forumgangers stripmakers niets als ambachtslui willen bestempelen?

 

Zonder over te willen gaan op weer een nieuw topic maar slechts om je vraag te beantwoorden:

 

Amusement (dit beeld kan enkele jaren verouderd zijn): Reality TV, voorrondes van talentenshows en BN'ers (meestal bekend van Reality TV of jurylid bij de talentenshows) die je overal op TV weer tegenkomt. De documentaires / docu-series zijn ook niet meer wat het geweest zijn. Buitengewoon slechte boekverfilmingen die als meesterwerk worden gepresenteerd omdat ze gemaakt zijn naar aanleiding van een beroemd boek.

 

Ambacht is een eretitel voor iemand die z'n vak verstaat en prima strips maakt en is dus uiterst acceptabel.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...