Ga naar inhoud

We Verkopen Geen Graphic Novels


Recommended Posts

Gezien de beperkte verdeling zou je wellicht niet opvallend meer verkopen indien je 5 euro zou vragen. Misschien dat je optimistisch gezien het dubbele zou verkopen. 500 ipv 250 ex. (ik zeg maar wat). Aan 5 euro krijg je als uitgever dan 1250 euro binnen. De drukkosten ga je daarmee al niet betalen. Als ze 17 euro vragen, en ze verkopen 250 ex krijgen ze 2125 euro binnen. Daarmee zouden ze de drukkosten toch al moeten kunnen betalen. Zelfs met 150 kopers hou je nog meer over dan bij die 500 kopers die 5 euro betaalden.

 

En drukkosten betalen is natuurlijk niet voldoende. Je wilt als uitgever en auteur toch ook nog wat verdienen aan je werk en investering.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Gezien de beperkte verdeling zou je wellicht niet opvallend meer verkopen indien je 5 euro zou vragen. Misschien dat je optimistisch gezien het dubbele zou verkopen. 500 ipv 250 ex. (ik zeg maar wat). Aan 5 euro krijg je als uitgever dan 1250 euro binnen. De drukkosten ga je daarmee al niet betalen. Als ze 17 euro vragen, en ze verkopen 250 ex krijgen ze 2125 euro binnen. Daarmee zouden ze de drukkosten toch al moeten kunnen betalen. Zelfs met 150 kopers hou je nog meer over dan bij die 500 kopers die 5 euro betaalden.

 

En drukkosten betalen is natuurlijk niet voldoende. Je wilt als uitgever en auteur toch ook nog wat verdienen aan je werk en investering.

 

Sorry Tom, je hebt uiteraard gelijk wat de cijfers betreft. Die wil ik ook niet betwisten, maar ik bedoelde het eerder retorisch. Zouden er nog maar 300 stripverzamelaars in vlaanderen overgebleven zijn als strips niet zo duur waren geworden? Waarschijnlijk wel omdat het product nu eenmaal een nostalgisch belegen product wordt gepercipieerd, maar je kan daar nooit zeker van zijn natuurlijk.

 

ik weet dat er geen antwoord op is, maar daarom is het ook retorisch :)

 

Zou coca cola nog evenveel blikjes verkopen als ze morgen driedubbel zo duur zijn of zijn ze driedubbel zo duur geworden t.o.v. een strip in de jaren 80? Anderzijds zie ik blijkbaar toch ook een goed gevuld stadion in Brazilië als de Belgen spelen, dus zijn er veel Belgen die toch een bedrag over hebben dat ik nooit bij elkaar zou krijgen, om een paar matchen te gaan volgen. (zouden die nu allemaal ook klagen dat het crisis is?) Dus die mensen hebben meer dan voldoende geld maar beslissen om het niet aan een oudbakken product te geven. (hoeveel van de Belgische toeschouwers in Brazilië zouden er ook een GN in huis hebben?)

Link naar reactie

Zouden er nog maar 300 stripverzamelaars in vlaanderen overgebleven zijn als strips niet zo duur waren geworden?

 

Dat heeft niets met de prijs te maken. Een novelle op het formaat van de strip van 'Het zotte geweld' kost even veel. En daar zal niemand klagen dat het te duur is. 128 pagina's voor 17 €, per pagina is dat goedkoper dan een album van pakweg Urbanus of De Kampioenen. Dus op zich valt die prijs mee. En zelfs al vind je het veel geld, dan nog kan je als je een beetje rondneust gemakkelijk goedkope strips op de kop tikken.

Het is niet de prijs die de mensen wegjaagt. De strip heeft gewoon zijn beste tijd gehad. Ik zeg al minstens tien jaar dat strips in de winter van hun bestaan zijn gesukkeld. Dat is amusement uit een vorige eeuw. Ondertussen zijn er betere dingen op de markt om je mee te amuseren waarmee strips niet gemakkelijk kunnen concurreren. Net zoals opera nog steeds bestaat gaan strips ook nog wel een tijdje blijven bestaan, maar het publiek zal (verhoudingsgewijs) steeds kleiner worden. Niets aan te doen, dat is nu eenmaal hoe de wereld evolueert. In 2154 gaan de fans van computerspelen wellicht dezelfde discussie voeren. Als het al zo lang zal duren.

Link naar reactie

Dat heeft niets met de prijs te maken. Een novelle op het formaat van de strip van 'Het zotte geweld' kost even veel. En daar zal niemand klagen dat het te duur is. 128 pagina's voor 17 €, per pagina is dat goedkoper dan een album van pakweg Urbanus of De Kampioenen. Dus op zich valt die prijs mee. En zelfs al vind je het veel geld, dan nog kan je als je een beetje rondneust gemakkelijk goedkope strips op de kop tikken.

Het is niet de prijs die de mensen wegjaagt. De strip heeft gewoon zijn beste tijd gehad. Ik zeg al minstens tien jaar dat strips in de winter van hun bestaan zijn gesukkeld. Dat is amusement uit een vorige eeuw. Ondertussen zijn er betere dingen op de markt om je mee te amuseren waarmee strips niet gemakkelijk kunnen concurreren. Net zoals opera nog steeds bestaat gaan strips ook nog wel een tijdje blijven bestaan, maar het publiek zal (verhoudingsgewijs) steeds kleiner worden. Niets aan te doen, dat is nu eenmaal hoe de wereld evolueert. In 2154 gaan de fans van computerspelen wellicht dezelfde discussie voeren. Als het al zo lang zal duren.

 

Persoonlijk denk ik dat het toch iets met de prijs te maken heeft, maar eerder de combinatie van prijs/tijdsverdrijf.

Een gemiddelde familiestrip heeft men wel uit op een goed kwartiertje. Pak dat deze 5 euro kost.

Een game, het laatste dat ik heb uitgespeeld was Sniper Elite V2 en had ik een gameplay van 11 uur. Deze game kost 13,99.

Een film in de bioscoop duurt 2 uur en kost 10 euro. 

 

Qua entertainmentswaarde komt dat dus eigenlijk neer dat de familiestrip 20 euro, de game 1,27 euro en de film 5 euro per uur kost.

Dat is, volgens mij, de voornaamste reden waarom het aan publiek inboet.

De prijs is een te grote drempel voor het eigenlijke entertainment dat je er uit krijgt. 

 

De strip op zich is een vertelvorm dat aanpasbaar is aan verschillende media. Een verhaal met opeenvolgende afbeeldingen/tekeningen al dan niet met tekst waarbij de lezer zelf het vertelritme bepaald is een strip. Dat kan in de vorm van het klassieke krantenstrookje, dat kan gebeiteld worden in een muur, dat kan digitaal of dat kan in een klassieke boekvorm. 

De strip zal dus nooit verdwijnen, maar er zal moeten worden geïnvesteerd om een serieuze distributie van de stripverhalen, al dan niet in een ander medium, op poten te zetten om de drempel te verlagen waardoor de strip inzake prijs/entertainmenswaarde kan concurreren met andere vormen van entertainment. (And my money is on digital!) 

Link naar reactie

De inflatie van graphic novels en het misbruik van de term is natuurlijk geen actueel thema. Koen 'verweet' me in het begin van deze thread dat ik in mijn korte artikeltje voor De Standaard alleen maar mijn visie op de feiten gaf.

Toevallig las ik gisteren een essay in Zone5300 van de hoofdredacteur van het blad over strips, kunst, pulp en curiosa over exact dezelfde beschreven situatie waarbij uitgevers, boekenwinkels en media een veeg uit de pan krijgen. Ik voeg er ook een ietwat extremer gestelde column bij.

Beide artikels komen uit hetzelfde nummer dat in het najaar van 2010 verscheen.

 

post-35-0-90214400-1403856150_thumb.jpg

post-35-0-75901500-1403856159_thumb.jpg

post-35-0-00226900-1403855899_thumb.jpg

Link naar reactie

@Kontiki: interessante artikels, stof tot nadenken.

 

Qua entertainmentswaarde komt dat dus eigenlijk neer dat de familiestrip 20 euro, de game 1,27 euro en de film 5 euro per uur kost.

Dat is, volgens mij, de voornaamste reden waarom het aan publiek inboet.

De prijs is een te grote drempel voor het eigenlijke entertainment dat je er uit krijgt. 

 

Een film in de bioscoop herbekijken kun je niet doen voor 't zelfde ticket, een game herspelen is eigenlijk maar leuk een paar jaar later, en dan nog is dat meestal een teleurstelling. Terwijl familiestrips toch een veel grotere herleeswaarde hebben, en typisch ook na het uitlezen gewisseld worden met de strip die broer net uitgelezen heeft. Een familiestrip is dus eigenlijk een behoorlijk goede investering, en als je ziet hoe vaak er nog kindjes op de achterbank met hun neus in een kapotgelezen Jommeke zitten, maak ik me daar eigenlijk niet zoveel zorgen over.

De prijs voor de leeftijd voorbij de Jommekes en de Kiekeboes, da's wat anders, maar dan gewoon op een absolute manier. Een kleine twintig euro voor een strip die wel interessant lijkt, da's niet zo vlot neergeteld door een tiener. En als de tiener niet in de strips blijft, zal de volwassene daar ook waarschijnlijk niet meer aan beginnen.

Ik hoop ook mee dat digitaal een frisse wind zal kunnen doen waaien: impulsaankopen mogelijk maken.

Link naar reactie

Zone5300 is echt wel een fijn blad met waarlijk goeie recensies over strips en films. Na elk gelezen nummer betrap ik me erop dat ik weer een bestelling heb geplaatst voor een of andere obscure pulp- of cultdvd. Ook de gepubliceerde gags en kortverhalen zijn de moeite. Vele ervan hebben geleid naar uitgaven die als graphic novels wél het lezen waard zijn. In het nummer dat ik nu lees staat een voorpublicatie van Erik Krieks Lovecraft-verstripping (eigenlijk ook wel een literatuurverstripping dat in het artikel als concept verguisd wordt).

Link naar reactie

Literaire romans woord voor woord overschrijven en die tekst in tekeningen proppen noem ik geen strips en ook geen graphic novels, maar projecten om cultuursubsidies te krijgen. Dat soort geld moet je bij wijsneuzige snobs losweken die er een beroep van hebben gemaakt om te leven op kosten van de staat. Dat doe je niet met goede projecten, dat doe je met gebakken lucht.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...