Ga naar inhoud

We Verkopen Geen Graphic Novels


Recommended Posts

Vanmorgen toevallig een grappige voorspelling gelezen. Jan Baetens, hoogleraar literatuur aan de KUL, beweerde dat binnen vijf jaar het aanbod in boekenwinkels voor de helft uit graphic novels zou bestaan.

 

Ik las dit in een nummer van Zone5300... uit 2009. We zijn inmiddels vijf jaar later.

 

Zijn fout was om onze behoudsgezinde, op eigen producties verkikkerde Vlaamse markt te vergelijken met wat hij in Amerikaanse boekenwinkels constateerde.

In prime time zenden heel veel buitenlandse zenders internationale succesreeksen uit, actiereeksen in het genre van CSI. Hier moeten op dat uur Nederlands gesproken producties van eigen bodem zijn wil het scoren.

Buitenlandse netwerken begrijpen er geen snars van hoe het nieuws hier een van de best bekeken programma's is op een uur waar de meeste kijkers hun tv-avond mee beginnen.

Merho getuigde in zijn monografie hoe ze tot in het hoofdkwartier van Disney weten dat hun figuren hier niet kunnen concurreren met Vlaamse reeksen.

In onze boekentoplijsten hebben kookboeken van Vlaamse tv-koks een abonnement voor de top 10, hier nog wel afgewisseld met wat er doorgaans in het buitenland hoge toppen scheert.

Manga's hebben tot voor enkele jaren geleden tot bijna de helft van de markt in het buitenland (Frankrijk, VS, Duitsland,...) opgepeuzeld. Dat het hier niet van de grond kwam, is nog een understatement.

 

Als je hier iets wil forceren, dan is het duidelijk: spiegel je niet aan wat het buitenland doet want dan werkt het categoriek niet.

Link naar reactie

Maar ze staan er wel. Een grote reden waarom de uitgeverijen in de jaren 90 plots allemaal met TPB's begonnen is net dat ze zo een plaats kregen in de boekenwinkels, en zo weer een deel van hun publiek terugkregen dat ze verloren waren aan het volwassen worden/geen comics meer lezen dus.

Link naar reactie

Zijn er hier mensen die ook ervaring hebben met de prijzenpolitiek van De Standaard Boekhandel?
Ik hoorde zeggen dat ze altijd voor een zeer grote winstmarge gaan (bv. boeken inkopen aan 2 euro, en verkopen aan 10 euro of zo).

Met ons eigen boek hebben we gemerkt dat in sommige (ik weet niet of het overal zo was) SB's de officiële verkoopprijs van 18,5 euro werd opgetrokken naar 28 euro, waarschijnlijk om die winstmarge toch te halen....

Link naar reactie

Vanmorgen toevallig een grappige voorspelling gelezen. Jan Baetens, hoogleraar literatuur aan de KUL, beweerde dat binnen vijf jaar het aanbod in boekenwinkels voor de helft uit graphic novels zou bestaan.

 

Ik las dit in een nummer van Zone5300... uit 2009. We zijn inmiddels vijf jaar later.

Och ja, hij doceert literatuur, en hij is hoogleraar. Als je mensen zoekt die van de echte wereld niets kennen, moet je wel daar zijn. Geen wonder dat onlangs in een krant stond dat de Blandijnberg in Gent (waar al die literatuurfreaks studeren) een werklozenfabriek is.

Link naar reactie

Zijn er hier mensen die ook ervaring hebben met de prijzenpolitiek van De Standaard Boekhandel?

Ik hoorde zeggen dat ze altijd voor een zeer grote winstmarge gaan (bv. boeken inkopen aan 2 euro, en verkopen aan 10 euro of zo).

Met ons eigen boek hebben we gemerkt dat in sommige (ik weet niet of het overal zo was) SB's de officiële verkoopprijs van 18,5 euro werd opgetrokken naar 28 euro, waarschijnlijk om die winstmarge toch te halen....

Huh????

Ik ga er altijd vanuit dat de SB de aanbevolen winkelprijs van de uitgevers hanteert. Er zijn echter ook vaak afgeprijsde boeken verkrijgbaar, eigenlijk verramsjte boeken.

Dat ze van 18,5 naar 28 zouden gaan, lijkt me sterk. Ik zou zelfs durven zeggen dat het naar oplichting riekt.

En het is ook dom: op internet kun je direct de echte prijs vinden. Er zal toch niemand 10 euro meer betalen?

Oké, dat kan één keer werken, maar een klant laat zich geen twee keer vangen.

Link naar reactie

Zijn er hier mensen die ook ervaring hebben met de prijzenpolitiek van De Standaard Boekhandel?

Ik hoorde zeggen dat ze altijd voor een zeer grote winstmarge gaan (bv. boeken inkopen aan 2 euro, en verkopen aan 10 euro of zo).

Met ons eigen boek hebben we gemerkt dat in sommige (ik weet niet of het overal zo was) SB's de officiële verkoopprijs van 18,5 euro werd opgetrokken naar 28 euro, waarschijnlijk om die winstmarge toch te halen....

 

Lijkt me een heel sterk verhaal. ff de jongste balans van de Standaard Boekhandels opgezocht op de NBB.

 

Omzet : 198 Mio

Handelsgoederen (voorraad): 140 Mio

Waardevermindering van voorraad: 334K ( Heel laag, mi wil dat zeggen dat ze alles wat ze niet verkocht krijgen, retourneren aan de uitgeverijen )

=> Bruto winst marge van 30%. Lijkt me normaal voor hun concept, want alles moet hiermee nog betaald worden ( lonen, winkels, etc. )

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Omzet : 198 Mio

Handelsgoederen (voorraad): 140 Mio

Waardevermindering van voorraad: 334K ( Heel laag, mi wil dat zeggen dat ze alles wat ze niet verkocht krijgen, retourneren aan de uitgeverijen )

=> Bruto winst marge van 30%. Lijkt me normaal voor hun concept, want alles moet hiermee nog betaald worden ( lonen, winkels, etc. )

 

Hoe haal je uit deze gegevens dat ze een winst marge van 30% hebben?

Link naar reactie

Lijkt me een heel sterk verhaal. ff de jongste balans van de Standaard Boekhandels opgezocht op de NBB.

 

Omzet : 198 Mio

Handelsgoederen (voorraad): 140 Mio

Waardevermindering van voorraad: 334K ( Heel laag, mi wil dat zeggen dat ze alles wat ze niet verkocht krijgen, retourneren aan de uitgeverijen )

=> Bruto winst marge van 30%. Lijkt me normaal voor hun concept, want alles moet hiermee nog betaald worden ( lonen, winkels, etc. )

 

Hoe haal je uit deze gegevens dat ze een winst marge van 30% hebben?

 

Omdat hij het wel goed uitrekent, maar de verkeerde namen gebruikt:

Het komt niet van de balans, maar van de resultatenrekening

Omzet 198 miljoen 

Bedrijskosten inkoop handelsgoederen, grond- en hulpstoffen 140 miljoen 

Verschil 58 miljoen 

58 /198 = 29,2%, dus net geen 30%.

Link naar reactie

Och ja, hij doceert literatuur, en hij is hoogleraar. Als je mensen zoekt die van de echte wereld niets kennen, moet je wel daar zijn. Geen wonder dat onlangs in een krant stond dat de Blandijnberg in Gent (waar al die literatuurfreaks studeren) een werklozenfabriek is.

uhm... Dit is niet kort door de bocht, je rijdt hier gewoon los het veld in...

 

 

Los daarvan: ik heb het boekje/de GN van meneer Vermassen eens nagekeken (en de recensie van Fluiten op Stripinfo gelezen) en het staat op mijn verlanglijstje (wellicht koop ik het zelfs dubbel - ook eentje voor m'n zus...)

 

Conclusie: "zagen" helpt? (tenminste als de Reep het oppikt... :D )

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Och ja, hij doceert literatuur, en hij is hoogleraar. Als je mensen zoekt die van de echte wereld niets kennen, moet je wel daar zijn. Geen wonder dat onlangs in een krant stond dat de Blandijnberg in Gent (waar al die literatuurfreaks studeren) een werklozenfabriek is.

Literatuur afschaffen dan maar? Blijkbaar is er geen aansluiting in de marktwerking...

Link naar reactie

@Tom MDP :)

 

@iedereen:

 

Ten eerste is de Germaanse eigenlijk afgeschaft. Ze hebben enkele jaren geleden de boel zo omgegooid, dat je het niet meer kunt herkennen.

Het is wel zo dat er nog altijd richtingen talen & letteren bestaan, maar je kunt tegenwoordig bijv. Frans met Engels combineren. Vroeger zat Frans in de richting Romaanse filologie, en Engels zat bij Germaanse filologie, en je kon moeilijk vakken uit de verschillende richtingen combineren.

Nu kan dat wel, waardoor die richtingen dus eigenlijk niet meer bestaan.

Nogal verwarrend, vind ik.

 

Ten tweede ken ik ook wat mensen die het na hun Germaanse (dus talen & letteren) goed hebben gedaan, MAAR (!) (er is dus een grote 'maar'), zij zijn niet verder gegaan in de richtingen waarvoor de Germaanse en anderen richtingen talen & letteren eigenlijk voorbereiden, nl. talen en/of letteren.

Wie het goed deed, liet die talen & letteren eigenlijk vallen, en deed er daarna iets bij met marketing of pr en dat soort dingen.

Met andere woorden: de Germaanse bereidt inderdaad niet voor op wat je achteraf zou nodig hebben.

 

@Kameraad Mauser:

Toen ik nog studeerde ging een kwart tot een derde van onze tijd op aan literatuur. Ik denk altijd dat het een derde was, maar een vriend van mij beweert dat het niet zoveel was. Ik kan me vergissen, en ik heb de lijsten met het curriculum al lang weggegooid, maar als je de lesuren bij elkaar optelt, kom je volgens mij toch aan een derde voor literatuur. Het kan wat minder zijn, maar het was minstens een vierde.

En blijkbaar is dat inderdaad niet realistisch.

Ik vermoed dat ze daarom die richtingen zo hebben omgegooid.

Literatuurstudies volledig afschaffen zou natuurlijk sneu zijn, maar het is in elk geval duidelijk dat er in mijn tijd veel te veel de nadruk op lag. Hoe dat nu zit, weet ik niet, maar er stond een tijd geleden inderdaad in een krant dat de Blandenberg een werklozenfabriek is. Dus blijkbaar is het niét verbeterd.

De Blandenberg in Gent is zo'n beetje het centrum voor studenten talen, letteren, geschiedenis en filosofie. Geen enkele van die richtingen doet het op de banenmarkt goed.

 

Jaren gelden vertelde een Nederlander me dat hij een richting Uitgeven ging volgen. Dat kan blijkbaar in Nederland, waarschijnlijk door hun lange traditie van uitgeven en door de internationale reikwijdte van hun uitgeverijen (grondslag: 16e eeuw doordat ze uitgaven wat in andere landen verboden was).

Hij zei me dat het een goede keuze was, omdat 93% van de afgestudeerden snel werk vond.

Een dag of wat later viel het me op: 93% die wél werk vindt, is 7% die géén werk vindt, en dat is een behoorlijk hoog cijfer.

Dus, pas op als je de cijfers ziet: als een richting geen 99% tewerkgestelden kan garanderen, kies je een zwakke richting.

Pas dus ook op met de cijfers waarmee studierichtingen goochelen als ze studenten aantrekken, want vergeet niet: hoe meer studenten, hoe meer subsidies.

 

Dat cijfergegoochel is dus eigenlijk ook wat

Safetyboy heeft dus wel gelijk: statistieken zijn cijfers zonder inhoud. Je moet de juiste achtergrond ervan vinden. Tom gaf daarvan een aardig voorbeeld. Safetyboy vulde de inhoud in met wat persoonlijke ervaringen, en dat mag je niet veralgemenen.

 

Eén van de studentes die samen met mij in de Germaanse afstudeerde, is een huwelijksbureau begonnen. Dat is toch niet normaal. Ze heeft haar eigen weg moeten zoeken. Dan is er toch iets verkeerd met die richting?

 

 

Wat geschiedenis:

de Germaanse filologie werd in België voor de eerste keer in de 19e eeuw opgericht om leraren Nederlands op te leiden (jawel). Dus eigenlijk zouden allemaal die Germanisten leraar moeten worden, maar uiteindelijk werd slechts de helft dat.

Terwijl de opleiding oorspronkelijk dus een lerarenopleiding was, hebben ze tegenwoordig het opleidingsgedeelte voor het lesgeven volledig uit de richtingen talen etc losgeweekt, en er een aparte, derde graad van gemaakt. Zodat je dus nog een jaar of zo langer moet studeren. Efficiënter is het dus niet geworden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat geschiedenis:

de Germaanse filologie werd in België voor de eerste keer in de 19e eeuw opgericht om leraren Nederlands op te leiden (jawel). Dus eigenlijk zouden allemaal die Germanisten leraar moeten worden, maar uiteindelijk werd slechts de helft dat.

Terwijl de opleiding oorspronkelijk dus een lerarenopleiding was, hebben ze tegenwoordig het opleidingsgedeelte voor het lesgeven volledig uit de richtingen talen etc losgeweekt, en er een aparte, derde graad van gemaakt. Zodat je dus nog een jaar of zo langer moet studeren. Efficiënter is het dus niet geworden.

Aan het kennisniveau van de huidige jonge leraren te zien, niet neen. :e011:

Link naar reactie

Dat is een probleem van de huidige tijd. Een opleiding wordt gezien als een middel om je in het keurslijf van een bepaald vak te gieten. Als je aan een opleiding Germaanse filologie begint moet je blijkbaar leraar Nederlands worden, alsof je dat op je 16e - 18e kunt bepalen. En dan wordt er ook nog romeinse filologie ingeweven en kun je de klassieke vakken laten vallen en inruilen voor pr, marketing, uitgeven en een lerarenopleiding (met een extra jaartje dan). Volgens mij is die richting juist uitstekend. Want een opleiding kan zoveel meer zijn dan een voorzet voor een dwangbuis van het latere leven. Juist de combinatie van vormende vakken als filologie en praktische vakken als marketing of een lerarenopleiding bereiden je voor op je latere leven en stellen je in staat om op de juiste trein te springen van alle mogelijkheden die je voorgeschoteld krijgt. En een groot deel van de vereisten is inderdaad karakter en mentaliteit. Met de juiste instelling en verwachting maakt het weinig uit wat je hebt gestudeerd, het gaat erom de juiste kansen te pakken en die beloften waar te maken (wat waarschijnlijk 9 van de 10 keer niet lukt). En dat je dan je eigen weg gaat zoeken en eindigt met een huwelijksbureau i.p.v. als leraar Nederlands maakt niet zoveel uit, waarschijnlijk doe je dat nog beter ook.

 

Iedere jeugdvoetballer heeft wel degelijk een kans om in de nationale selectie te komen. Maar met 11 willekeurige jeugdvoetballers die de best mogelijke voetbalopleiding krijgen ga je het WK niet winnen. Netzo als je met een strip met een geweldig verhaal en belabberde tekeningen (kwestie van smaak uiteraard) de graphic novel niet in de boekenwinkel of stripspeciaalzaak gaat houden.

Link naar reactie

De algemene vorming kan in het middelbaar worden gegeven. In het hoger onderwijs mag je argument geen rol meer spelen.

Overigens werd bij ons in de Germaanse filologie geen marketing gegeven.

Als technisch vertaler ben ik nog redelijk uitgekomen waar ze me heen wilden sturen, maar om te beginnen denken ze in de Germaanse al dat ze verstand hebben van techniek omdat ze "elektriciteit" zonder fouten kunnen schrijven (en de meesten daar zijn anti-technisch ingesteld), en ten tweede werden we verondersteld niet eens een vertaalwoordenboek te gebruiken, maar alleen maar verklarende woordenboeken - wat dus iets zegt over hun opvattingen over vertalen.

Ik heb me dus ook helemaal uit dat gedachtengoed van de Germaanse filologie moeten lostrekken, en ik heb me moeten omscholen. Dat betekent toch minstens vier verloren jaren.

Link naar reactie

De algemene vorming kan in het middelbaar worden gegeven. In het hoger onderwijs mag je argument geen rol meer spelen.

 

Algemene vorming is het geheel van ervaringen van je geboorte tot aan je dood. Onderwijs is hier een belangrijk onderdeel van, op welk moment van je leven dan ook. Vorming is bovendien iets wat je zelf moet doen en niet opgelegd moet krijgen zoals je hier laat zien.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Algemene vorming is het geheel van ervaringen van je geboorte tot aan je dood. Onderwijs is hier een belangrijk onderdeel van, op welk moment van je leven dan ook. Vorming is bovendien iets wat je zelf moet doen en niet opgelegd moet krijgen zoals je hier laat zien.

2

 

Inderdaad niet opleggen, maar wel een stimulerende atmosfeer creëren. Vandaar dat onderwijs vrij toegankelijk moet zijn.

Link naar reactie

Dan kun je evengoed zeggen dat iedere jeugdvoetballer in de nationale ploeg kan komen.

Kortom: je braakt onzin uit, maar je beseft het niet.

Ik vrees dat je 'statistieken' verwart met 'algemene waarheden', of beter nog 'feiten'...

Statistieken zijn uitgevonden om inzicht te krijgen in een veelheid aan gegevens, maar ik heb lichtelijk de indruk dat inzicht je worst zal wezen - maar goed: dit is allemaal nogal off-topic en 'moddergooierij'...

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Dat is een probleem van de huidige tijd. Een opleiding wordt gezien als een middel om je in het keurslijf van een bepaald vak te gieten. Als je aan een opleiding Germaanse filologie begint moet je blijkbaar leraar Nederlands worden, alsof je dat op je 16e - 18e kunt bepalen. 

 

Precies - ik denk dat er weinigen starten aan filologie/filisofie/kunstgeschiedenis/... in de veronderstelling dat ze (alleen) daarmee de rest van hun leven gaan vullen - in die zin is de Blandijnberg een 'werklozenfabriek': er zijn weinig vacatures voor filologen/filosofen/kunsthistorici/...

Anderzijds levert de combinatie van een studie filologie, wiskunde en een manama artificiële intelligentie wel de unieke mix om zonder enige andere werkervaring een topjob te krijgen bij het bedrijf dat Siri voor Apple mee helpt ontwikkelen...

 

En voor er hier foute veronderstellingen zijn: ik heb zelf één diploma in de hardcore exacte wetenschappen... En daar vond ik nou ook niet bepaald onmiddellijk de droomjob mee...

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Dus, op basis van de statistieken speel je op de Lotto?

 

Op basis van statistieken blijkt dat het gemiddelde loon van studenten met een diploma uit de werklozenfabriek lager ligt dan van studenten uit andere richtingen (behalve misschien van pol&soc), en dat blijft hun héle loopbaan zo.

Vergeet niet dat het betekent dat het wérkelijke loon dus nog lager ligt dan het gemiddelde, want dat wordt opgetrokken door de toplonen.

Het gaat niet altijd om dé droomjob, het gaat om realisme (wie had het hier over realistische verwachtingen?): wie realistische verwachtingen heeft, begint niet in de richtingen talen & letteren.

Tenzij je niet anders kunt, natuurlijk, bijv. omdat je niet kunt rekenen.

Je moet niet de uitzonderingen gebruiken om te bewijzen dat de statistieken ongelijk hebben, met de hoop dat jij een van de gelukkige uitzonderingen zult zijn. Dat noem ik niet "realistische verwachtingen" hebben.

Link naar reactie

Mensen toch, het is zo makkelijk om altijd zo te schelden op de statistiek. Er zijn zoveel verschillende statistieken voor zoveel verschillende doelen: verbanden leggen (hoe zuurder de GN auteur des te minder zin heeft de boekhandelaar om die GN aan te bieden), potentieel berekenen (hoeveel GNs kun je op de markt gooien voordat deze verzadigd raakt), correlatie en regressie (wie koopt GNs, denk aan opleiding, inkomen of woonplaats), multivariate statistiek etc. In feite is statistiek (zeker voor een Popperaanhanger als ik) geweldige wetenschap: je kunt de meest uiteenlopende verbanden leggen die dan weer door anderen worden weerlegd.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...