Ga naar inhoud

Bashdrive Tekent Zomaar Wat...


Recommended Posts

Dat 'van hot naar her' gevoel is wel de bedoeling, daarom dat ik ze niet allemaal naar rechts laat lopen. Ik wou eigenlijk een S-beweging in de hele plaat, maar dan als je dan naar rechts wil beginnen en eindigen heb je een oneven aantal kaders nodig... en 3 kaders was te weinig en 5 teveel :)

 

Ben inderdaad geen al te grote fan van spiegelen, maar soms werkt het verrassend wel.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Merci! Inderdaad, er moet zeker nog kleur in voor de leesbaarheid. Zelf ben ik er niet 100% tevreden over, maar er zit wel redelijk wat dynamiek in en dat was feitelijk wel het doel. Maar bijvoorbeeld de houtstructuur op de bomen vind ik niet overal even geslaagd.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Deze week niet al te veel zin om aan het stripverhaal te tekenen. Heb mij nog eens gewaagd aan een aantal comicpersonages, dat was toch al minstens een aantal jaren geleden. De één is al wat beter dan de ander, maar ik heb er mij wel mee geamuseerd.

 

post-654-0-31764400-1437083584_thumb.jpg

 

Eentje een beetje closer...

 

post-654-0-05998600-1437083389_thumb.png

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Merci! Inderdaad, er moet zeker nog kleur in voor de leesbaarheid. Zelf ben ik er niet 100% tevreden over, maar er zit wel redelijk wat dynamiek in en dat was feitelijk wel het doel. Maar bijvoorbeeld de houtstructuur op de bomen vind ik niet overal even geslaagd.

Vertrouw niet te veel op inkleuren voor de leesbaarheid. Da's een misvatting. Bij de allergrootste tekenaars, zowel in Europa als de States, staan hun originele platen als een huis dankzij uitgebalanceerde zwart-witcontrasten. Peyo, van De Smurfen, was daar een meester in. Zijn assistenten getuigden dat je zijn platen vanop een grotere afstand kon bekijken en het nog goed kon volgen. Dàt is leesbaarheid.

Uiteraard lezen we geen strips vanop een  afstand, maar "het moet nog ingekleurd worden" lees ik te regelmatig eerder als een excuus om het basismateriaal niet beter aan te pakken. Diepte creëer je in je jungle beter met donkere partijen op de achtergrond waarop je figuren beter zullen uitkomen tenzij je die achtergrond integendeel héél licht wil houden waarbij je als tegengewicht dan beter elementen op de voorgrond donker maakt, zelfs gerust als zwarte silhouetten mag gebruiken. Het oog zal veel beter geleid worden naar het centrum en het levert een aangenamere plaat op. Nu loop ik erin verloren omdat het te vlak is.

Link naar reactie

Op zich heb je geen ongelijk, dat heb ik zelf ook al een aantal keren aangehaald: ik vind mijn platen niet goed genoeg om zwart-wit op zichzelf te staan. En dat heb je wel bij de top-tekenaars (wat ik voor alle duidelijkheid niet pretendeer te zijn). Mijn platen hebben echt een goeie inkleurder nodig, die meedenkt met de plaat en dat contrast licht-donker aanbrengt.

 

Aan de andere kant vind ik ook niet dat een inkleuring hier de boel echt moet 'redden'.

 

Al moet ik wel toegeven dat ik heel tevreden was over die plaat (waarvan je overigens maar de helft ziet) toen ik ze op papier had, maar minder toen ik de scan zag. Da's meestal een goeie indicator van hoe goed een plaat uiteindelijk wordt. Maar je gaat zien, die kleinere kaders gaan heel goed zijn met een inkleuring. Die grote, tjah, misschien herdenk ik die nog eens. Het is niet de enige kader waarvan ik denk: zou ik die nu niet nog 10% beter kunnen maken?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Vertrouw niet te veel op inkleuren voor de leesbaarheid. Da's een misvatting. Bij de allergrootste tekenaars, zowel in Europa als de States, staan hun originele platen als een huis dankzij uitgebalanceerde zwart-witcontrasten. Peyo, van De Smurfen, was daar een meester in. Zijn assistenten getuigden dat je zijn platen vanop een grotere afstand kon bekijken en het nog goed kon volgen. Dàt is leesbaarheid.

Uiteraard lezen we geen strips vanop een  afstand, maar "het moet nog ingekleurd worden" lees ik te regelmatig eerder als een excuus om het basismateriaal niet beter aan te pakken. Diepte creëer je in je jungle beter met donkere partijen op de achtergrond waarop je figuren beter zullen uitkomen tenzij je die achtergrond integendeel héél licht wil houden waarbij je als tegengewicht dan beter elementen op de voorgrond donker maakt, zelfs gerust als zwarte silhouetten mag gebruiken. Het oog zal veel beter geleid worden naar het centrum en het levert een aangenamere plaat op. Nu loop ik erin verloren omdat het te vlak is.

 

Dit. Waarheid als een koe. De basis voor een goeie inkleuring, ligt in je zwartwit. 

 

Je zegt dat je je platen zelf niet goed genoeg vindt om op zich te staan in zwartwit, maar ik denk dat als je er schaduwvlakken in zou introduceren, dat dat zeker wél het geval is. Je hebt een sterke, dynamische lijn en leuke personages, wat er voor mij vaak nog ontbreekt om het echt af te maken is die dieptewerking. Mede door het ontbreken hiervan voelen je platen ( voor mij persoonlijk)  geregeld te druk aan. Mijn ogen moeten te hard zoeken.

Link naar reactie

Bedankt Lav :)

 

Nu, als je geen tips aanneemt van mensen die met kennis van zaken opbouwende kritiek geven, ben je niet goed bezig. Da's natuurlijk de belangrijkste reden om op een stripforum te zitten. Dat en de occasionele ego-boost :D Maar goed, daarom twee dagen serieus geëxperimenteerd om meer diepte in de plaat en dan vooral de inkting te steken.

 

Hieronder het desbetreffende stukje op een andere manier. Een paar voorgrondsilhouetten, de achtergrond donkerder uitgewerkt en de beweging iets meer richting camera geplaatst. En een darling-aap gekilled :) Om het in zijn context te zien heb ik ook de volledige pagina eronder gezet. Persoonlijk vind ik het beter, maar wel vrij donker. Laat gerust weten wat jullie er van denken.

 

post-654-0-21548300-1437339081_thumb.jpg

 

post-654-0-99620100-1437339019_thumb.jpg

 

 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat is echt een meerwaarde. Je hebt nu echt diepte in je platen. Het helpt ook om net dat ietsje meer onderscheid te maken tussen de 3 vakjes van de 2e rij en het eerste vakje.

 

Kijk eens hoe Varanda zijn takken, stronken, stammen en flora tekent, vooral het schaduwwerk.

Link naar reactie

Véél beter. Doe vooral zo verder. Je zal wel merken dat je de voordelen nog meer zal uitspelen. Ik vind het nu echt een mooi ogende plaat.

Alleen in de zwarte vlek op de achtergrond kan je nog wat meer variatie steken om er daar geen doods donker gat van te maken. Haal je witte plakkaatverf boven en werk daar nog wat lianen in of de uitsparing van een stam die splitst.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb, maar ik geraak stilaan terug uit vakantiemodus. Efkens een tussendoortje, experimenteren met inkten (volledig penseelpen). Het is meer een stijloefening dan een echte illustratie, maar het heeft wel iets, vind ik.

 

post-654-0-89689500-1439417143_thumb.jpg

 

 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ondertussen een paar bladzijden Monstereiland van potlood naar inkt overgezet. Ik hou toch altijd meer van de potloodversie dan van de inktversie. Inkten zal nooit mijn sterkste punt worden vrees ik...

 

post-654-0-77412300-1439755735_thumb.jpg post-654-0-74584400-1439755762_thumb.jpg

 

En tussendoor ook nog wat experimenteren met potloodtekeningen.

 

post-654-0-59159000-1439755706_thumb.jpg

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

De potloodtekeningen vind ik ook mooier. bij het inkten verlies je aan subtiliteit.

Als je potloodtekeningen al zo gedetailleerd en uitgewerkt zijn, kan je je de vraag stellen: waarom nog inkten?

Met huidige druktechnieken is het toch geen probleem als je wil laten drukken op papier.
En ook (digitaal) inkleuren (als dat de bedoeling zou zijn) kan op de potloodtekening.

Maar dat zijn misschien bedenkingen voor een volgend project.

Link naar reactie

De potloodtekening is inderdaad een stuk dynamischer. Herkenbaar hoe een deel van de tekening verloren gaat in, wat zou moeten, een meer afgewerkte fase van het werk zijn. Trouwens mooi om te zien hoe je je strippagina hier boven heel wat sterker hebt gemaakt dankzij de tips hier, chapeau. 

Link naar reactie

Ik zou de potloodtekening nog wat bijschaven: volgens mij is dit een bultrug en ik denk dat de snuit dan spitser moet, de zijvinnen moeten ook langer. Die aanpassingen (de walvis wordt zo slanker)  zullen bijdragen tot de dynamiek van de tekening.

 

Franquin maakte ooit een tekening van een walvis (zijaanzicht weliswaar) die samen met de Marsupilami opsprong uit de zee, net voor de kust - tot groot ongenoegen van de zonnebaders :e005: moet je eens bekijken: zeer dynamisch, en humoristisch (de walvis lachte ook nog eens). Ik denk dat de gag in een Guust Flater stond.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Die is 't. Franquin tekent hier ook een loggere bultrug (en eigenlijk niet correct) maar hij wil suggereren dat het een enorme plons (en tsunami) zal worden.

 

Emotie hoeft niet, het hangt er vanaf wat je wil: iets realistischer of iets humoristischer.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Als je resolutie hoog genoeg is moet dat lukken:

 

1,90mx2,50m = 75x100inch (ongeveer)

A3=29,7x42cm = 12x16,5inch

 

 

je scant bvb. aan 6400 DPI (dots per inch), dat geeft je dan een 'kwaliteit' van 6.400x12x16,5=1.267.200 dots/puntjes

Op je "canvas" van 2x2,5m geeft je dat (ruwweg) een resolutie van 1.267.200/(75x100)=168 DPI

 

Gene vette om af te drukken (toch liefs minimaal 300DPI), maar hangt ervan af wat je er juist mee wil doen, van hoever je het kan bekijken, enzovoort

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...