Ga naar inhoud

Cartoonisten Ontslagen Bij Kranten En Tijdschriften


Kurt M.

Recommended Posts

De Morgen is eigenlijk nooit links geweest (wat dat ook moge wezen). Dat Kim (wiens cartoons ik trouwens heel goed vond/vind) ontslagen is heeft gewoon alles te maken met de integratie/kostenbesparing in de Persgroep. Als ik de Morgen vergelijk met het Laatste Nieuws zie ik daar meer en meer gekopieerde/herbewerkte artikels. Zowat 50% is hetzelfde en ik vrees dat het nog meer gaat worden.

 

En het ergste is dat het Laatste Nieuws soms kritischer is dan de Morgen, dat zich meer en meer op hipsters gaat afstemmen.

Link naar reactie

De Morgen is eigenlijk nooit links geweest (wat dat ook moge wezen). Dat Kim (wiens cartoons ik trouwens heel goed vond/vind) ontslagen is heeft gewoon alles te maken met de integratie/kostenbesparing in de Persgroep. Als ik de Morgen vergelijk met het Laatste Nieuws zie ik daar meer en meer gekopieerde/herbewerkte artikels. Zowat 50% is hetzelfde en ik vrees dat het nog meer gaat worden.

 

En het ergste is dat het Laatste Nieuws soms kritischer is dan de Morgen, dat zich meer en meer op hipsters gaat afstemmen.

 

Hij is weggegooid officieel omdat "zijn cartoon niet paste in het nieuwe stramien".

omdat de layouter zijn werk belangrijker vond dan hetgene ie erin most zetten...

 

De Morgen -net als Humo- heeft allang zijn ziel verkocht aan liberale kapitalisten en vanaf toen is het fout gegaan als je ziet hoe ze moeten bedelen voor nieuwe abonnementen te slijten.

Ja, het gaat slecht in de media-wereld maar veel van die media hebben het zelf gezocht!

Link naar reactie

Ik heb het nooit anders geweten dan wanneer er nieuwe hoofdredacteurs komen of de lay-out verandert. Dan zijn cartoonisten het makkelijkste slachtoffer om een nieuwe stempel te drukken want protesten van lezers doven razendsnel uit. Lectrr en zoveel anderen kunnen erover meespreken.

Link naar reactie

Hij is weggegooid officieel omdat "zijn cartoon niet paste in het nieuwe stramien".

omdat de layouter zijn werk belangrijker vond dan hetgene ie erin most zetten...

 

De Morgen -net als Humo- heeft allang zijn ziel verkocht aan liberale kapitalisten en vanaf toen is het fout gegaan als je ziet hoe ze moeten bedelen voor nieuwe abonnementen te slijten.

Ja, het gaat slecht in de media-wereld maar veel van die media hebben het zelf gezocht!

 

En stiekem geniet ik er dan ook een beetje van dat al die kranten en bladen elk jaar achteruit boteren :ph34r:

Link naar reactie

En stiekem geniet ik er dan ook een beetje van dat al die kranten en bladen elk jaar achteruit boteren :ph34r:

Eerlijk gezegd herken ik dit. In mijn achterhoofd klinkt er dan een gemeen stemmetje dat zegt: "Jullie hebben het altijd beter willen weten, draag er nu maar de gevolgen van."

Link naar reactie

In deze wereld is juist een krant/magazine/website met een eigen smoel een meerwaarde in deze eenheidsworstmedialandschap.

 

Tekenaars waren vroeger de reden om een krant te kopen totdat de marketeers het voor het zeggen kregen en enkel naar de directe cijfertjes begonnen te kijken. 

Voor de prijs van 1 full page advertentie van 1 dag kan je een jaar een goede dagstrip hebben.

Link naar reactie

In deze wereld is juist een krant/magazine/website met een eigen smoel een meerwaarde in deze eenheidsworstmedialandschap.

 

Tekenaars waren vroeger de reden om een krant te kopen totdat de marketeers het voor het zeggen kregen en enkel naar de directe cijfertjes begonnen te kijken. 

Voor de prijs van 1 full page advertentie van 1 dag kan je een jaar een goede dagstrip hebben.

Ha ja??? Hoeveel kost het voor een pagina advertentie in de krant?

Link naar reactie

Laat de krantenredacties een voorbeeld nemen aan William Randolph Hearst:

 

"Public reaction at the time was mixed; many were puzzled by its iconoclastic refusal to conform to linear comic strip conventions and straightforward gags. But publishing magnate William Randolph Hearst loved Krazy Kat, and it continued to appear in his papers throughout its run, sometimes only by his direct order.

Due to the objections of editors, who didn't think it was suitable for the comics sections, Krazy Kat originally appeared in the Hearst papers' art and drama sections. Hearst himself, however, enjoyed the strip so much that he gave Herriman a lifetime contract and guaranteed the cartoonist complete creative freedom.

marcelherms.nl

Link naar reactie

In deze wereld is juist een krant/magazine/website met een eigen smoel een meerwaarde in deze eenheidsworstmedialandschap.

 

Tekenaars waren vroeger de reden om een krant te kopen totdat de marketeers het voor het zeggen kregen en enkel naar de directe cijfertjes begonnen te kijken. 

Voor de prijs van 1 full page advertentie van 1 dag kan je een jaar een goede dagstrip hebben.

Ik heb het even opgezocht, een volledige pagina nationaal in Het Nieuwsblad kost bijvoorbeeld 5000 Euro.

Jij wil hen dus een goede dagstrip maken voor 16,50 euro per dag?

Link naar reactie

Ik heb het even opgezocht, een volledige pagina nationaal in Het Nieuwsblad kost bijvoorbeeld 5000 Euro.

Jij wil hen dus een goede dagstrip maken voor 16,50 euro per dag?

Teken dan maar voor De Tijd.

In De Tijd betaal je als adverteerder voor een nationale advertentie (L'Echo is de Franstalige versie) 1/1 quadri op een weekdag 34.300 euro. Alleen in De Tijd 13.700 euro. Op zaterdag respectievelijk 39.450 en 20.900 euro.

Maar er wordt - zoals bij elke krant - kwistig met kortingen gegooid om advertentiepagina's gevuld te krijgen.

Link naar reactie

Teken dan maar voor De Tijd.

In De Tijd betaal je als adverteerder voor een nationale advertentie (L'Echo is de Franstalige versie) 1/1 quadri op een weekdag 34.300 euro. Alleen in De Tijd 13.700 euro. Op zaterdag respectievelijk 39.450 en 20.900 euro.

Maar er wordt - zoals bij elke krant - kwistig met kortingen gegooid om advertentiepagina's gevuld te krijgen.

 

het lijkt me toch eerder net andersom dat de krant je niet meer betaalt om een strip te plaatsen maar dat de uitgeverij de krant betaalt om de strip te plaatsen. Allez, zo werd mij toch verteld :) 

 

(ik spreek niet over cartoons, die zullen nog wel een vergoeding krijgen en de grote supermarktstrips zullen ook nog wel betaald krijgen, vermoed ik maar weet ik niet)

Link naar reactie

Ik heb het even opgezocht, een volledige pagina nationaal in Het Nieuwsblad kost bijvoorbeeld 5000 Euro.

Jij wil hen dus een goede dagstrip maken voor 16,50 euro per dag?

Toen de Gazet van Antwerpen mijn 'Avontuur in de 21e eeuw'-album (PP en BB) als gratis album aan hun lezers cadeau wou doen wilden ze me daarvoor 3000 euro betalen. Hun geplande advertentiebudget voor die actie was een tienvoud daarvan.

Link naar reactie

Een ander geluid:

 

 

BRUSSEL 16/09 (BELGA) = Cartoonist en striptekenaar Kim Duchateau maakt
niet langer cartoons voor De Morgen. Dat is dinsdag zowel door
Duchateau zelf als door Lisbeth Imbo, adjunct-hoofdredacteur van De Morgen,
aan Belga bevestigd. Kim Duchateau zette een bericht over het
beëindigen van de samenwerking op zijn Facebook en kreeg daar heel veel
reacties van zijn vrienden en volgers.
Kim Duchateau zegt dat hij ontslagen is. Volgens Lisbeth Imbo geldt dat
alleen voor iemand in vaste dienst, en dat was hier niet het geval.
"Kim werkt als freelancer voor De Morgen en we hebben een punt
gezet achter de samenwerking. Dat is niet van vandaag op morgen gebeurd.
Er is sinds begin juli wederzijds overleg geweest over
mogelijkheden om te blijven samenwerken", aldus Imbo.
Aanleiding voor het stoppen van de samenwerking is de nieuwe
lay-out waarmee De Morgen op 7 oktober wil uitpakken. In het licht daarvan
werd van Duchateau iets anders verwacht dan wat hij totnogtoe deed,
"maar de proef die hij maakte was niet waar we naar op zoek waren",
aldus Imbo. "Kim wil Kim blijven en als kunstenaar is dat zijn
volste recht. Ik heb alle respect voor de integriteit van een artiest,
maar als opdrachtgever zat er voor ons niets anders op dan er een
punt achter te zetten."
In zijn Facebookbericht beklaagt Kim Duchateau zich erover dat hij
de eerste 12 van de 14 jaar dat hij voor De Morgen werkte
"onderbetaald" zou zijn. "Ik kan niet de rekening maken van voor de periode
dat ik hier zelf werkte", antwoordt Lisbeth Imbo, "maar ik sta er wel
op dat de stopzetting van de overeenkomst met Kim op een faire
manier wordt afgewikkeld."
Imbo vindt het zeer jammer dat Kim zijn "ontslag" op Facebook heeft
bekendgemaakt. "Ik heb enorm veel reacties gekregen van vrienden en
kennissen", zegt Kim Duchateau. "Daar eet ik wel geen boterhammen
van, maar het is hartverwarmend."

Link naar reactie

Toen de Gazet van Antwerpen mijn 'Avontuur in de 21e eeuw'-album (PP en BB) als gratis album aan hun lezers cadeau wou doen wilden ze me daarvoor 3000 euro betalen. Hun geplande advertentiebudget voor die actie was een tienvoud daarvan.

Ja, zo gaat dat nu eenmaal... Het was wel een Barnumreclame van 30000 euro voor jou en je strips geweest.

Ik had, in jouw plaats, ZEKER toegehapt. We kunnen erover zagen dat het allemaal niet eerlijk verdeeld is, maar

beter iets dan niets. Ik zeg altijd ja tegen dergelijke voorstellen.

Link naar reactie

Heb een 5tal jaar geleden al eens een lezersbrief naar de mensen van DM gestuurd toen de strippagina plots zonder boe of ba afgevoerd werd. Was wel niet belangrijk genoeg om te publiceren...  :e002:

 

Ook voor de satirische pagina 'Daily Herald' was geen plaats meer in hun nieuwe concept, heb ik van de maker zelve gehoord.

 

Ben nu wel benieuwd wat dit nieuwe concept zal voorstellen. Anders moet ik idd eens bekijken of ze daar in Kobbegem mijn abonnementsgeld nog waard zijn.

Link naar reactie

Ik verschiet ervan dat er zoveel aandacht gaat naar het ontslag van Kim.

Ik ben overal al buiten gesmeten!

TV Ekspres, Dag Allemaal, Joepie, dagblad Het Volk, dagblad Het Laatste Nieuws, Panorama, Spirou, Taptoe, De Ontdekkers...En ik vergeet er vast een paar!

Allemaal plaatsten ze werk van mij, allemaal hebben ze mij er uitgegooid!

Maar ze vonden allemaal dat ik goed werk leverde!!!! :e005: :e005: :e005:

Zo gaat dat nu eenmaal...

Link naar reactie

Bestond Facebook al in die periodes?

Nee, dat is een goede opmerking.

Maar goed, Kim leek mij heel afhankelijk te zijn van die job. Ik vind het zeker ook erg

maar bovenal dom van die krant om hem eruit te gooien.

Waarschijnlijk gaan we ook amper iets merken van de nieuwe lay-out van De Morgen.

Dat lijkt me meer een excuus om een aantal mensen aan de kant te zetten.

Ik heb nog nooit een nieuwe lay-out gezien bij een krant waardoor cartoons plots niet meer passen bij die krant.

Link naar reactie

Ja, zo gaat dat nu eenmaal... Het was wel een Barnumreclame van 30000 euro voor jou en je strips geweest.

Ik had, in jouw plaats, ZEKER toegehapt. We kunnen erover zagen dat het allemaal niet eerlijk verdeeld is, maar

beter iets dan niets. Ik zeg altijd ja tegen dergelijke voorstellen.

Ja, maar bij jou gebeurt dat dan met herdrukken van albums die al een tijdje uit zijn. In dit geval was er nog geen albumpublicatie geweest. Ik had het hen aangeboden als voorpublicatie. En het spreekt voor zich dat een album achteraf niets meer opgebracht zou hebben.

Er waren nog wel wat andere juridische redenen waarom we het niet hebben gedaan hoor. Dat geld was niet de hoofdredenen.

Anyway, ik wou maar zeggen dat advertenties inderdaad veel opbrengen.

Link naar reactie

Ik verschiet ervan dat er zoveel aandacht gaat naar het ontslag van Kim.

Ik ben overal al buiten gesmeten!

TV Ekspres, Dag Allemaal, Joepie, dagblad Het Volk, dagblad Het Laatste Nieuws, Panorama, Spirou, Taptoe, De Ontdekkers...En ik vergeet er vast een paar!

Allemaal plaatsten ze werk van mij, allemaal hebben ze mij er uitgegooid!

Maar ze vonden allemaal dat ik goed werk leverde!!!! :e005: :e005: :e005:

Zo gaat dat nu eenmaal...

Het verschil is natuurlijk dat Kim 15 jaar lang in De Morgen stond en voor vele lezers deel uitmaakt van het gezicht van De Morgen. Er gaan er zelfs een hele hoop zijn die nooit anders hebben geweten.

Link naar reactie

Nee, dat is een goede opmerking.

Maar goed, Kim leek mij heel afhankelijk te zijn van die job. Ik vind het zeker ook erg

maar bovenal dom van die krant om hem eruit te gooien.

Waarschijnlijk gaan we ook amper iets merken van de nieuwe lay-out van De Morgen.

Dat lijkt me meer een excuus om een aantal mensen aan de kant te zetten.

Ik heb nog nooit een nieuwe lay-out gezien bij een krant waardoor cartoons plots niet meer passen bij die krant.

 

 

Natuurlijk is dit een excuus geweest: tekenaars en cartoonisten zijn de duurste uitgavepost voor de beschikbare ruimte voor een blad/krant. 

 

Moest men nog gezegd hebben dat het een besparing was, zou men daar nog enigzins mee hebben kunnen leven. Het is gewoon het abject gebrek aan respect dat mij dan stak. Na 15 jaar dienst verdien je meer te zijn als gewoon wat bladvulling . Dan pas je je layout aan jou aan ipv dat jij je door allerlei bochten moet wringen om "in het concept" te passen.

Link naar reactie

Fotografen verdienen nog minder. Weet je hoeveel ze momenteel blijkbaar bij De Persgroep krijgen voor een fotoreportage? Vandaag vernomen: 40 euro! Niet per foto, hé, voor een complete fotoreportage. Ze verliezen dan nog de rechten op herpublicaties. Da's ook een vak dat aan het verdwijnen is.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...