Ga naar inhoud

Blueberry-Integrale


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ik was vergeten hoe heerlijk je meegezogen kunt worden in die oude verhalen van Blueberry.

 

2

Maar Blueberry is nieuw voor me. Ik werd indertijd meegezogen in Roodbaard. Maar ik ken het gevoel :)

Veel tekst, en sfeervol getekend. Met een soort van ouderwetse naïviteit (ik bedoel dit positief), en zoals blijkt uit de razend interessante inleiding: pionierswerk bijna :)

 

eerlijkheidshalve moet ik bekennen deze nog niet te hebben gelezen

buiten die Sherpa bundelingen :e008:

2

Maar ik heb maar een deel van de eerste Sherpa bundeling gelezen. 

 

Dan is dit toch wel het moment lijkt me :e002:

Yep, dat lijkt me ook :)

 

Ik ben ook een newby op het Blueberry-front. Net dossier en eerste album in de integrale gelezen. Absoluut geen spijt van de aankoop :)

2

 

Hoeveel integrale gaan er eigenlijk verschijnen?

Inderdaad 9.

Link naar reactie

Kan iemand eens iets duidelijk maken? 

Er zouden dus 27 albums opgenomen worden in deze Integralen? 

Wat met 28 (Dust) & 29 (Apachen) ?

 

Mis ik iets? (ik bedoel: begrijp ik iets verkeerd?)

Wat is er speciaal aan 28 & 29?

of misschien zullen die toch in de Integralen opgenomen worden...

 

Ben dit eens gaan opzoeken omdat Mojo al over Apachen sprak. 

 

En hoeveel spin offs zijn er eigenlijk? 

Link naar reactie

Kan iemand eens iets duidelijk maken? 

Er zouden dus 27 albums opgenomen worden in deze Integralen? 

Wat met 28 (Dust) & 29 (Apachen) ?

 

Mis ik iets? (ik bedoel: begrijp ik iets verkeerd?)

Wat is er speciaal aan 28 & 29?

of misschien zullen die toch in de Integralen opgenomen worden...

 

Ben dit eens gaan opzoeken omdat Mojo al over Apachen sprak. 

 

En hoeveel spin offs zijn er eigenlijk? 

kan zijn dat de laatste integrales vier delen gaan bevatten hé

Link naar reactie

Kan iemand eens iets duidelijk maken? 

Er zouden dus 27 albums opgenomen worden in deze Integralen? 

Wat met 28 (Dust) & 29 (Apachen) ?

 

Mis ik iets? (ik bedoel: begrijp ik iets verkeerd?)

Wat is er speciaal aan 28 & 29?

of misschien zullen die toch in de Integralen opgenomen worden...

 

Ben dit eens gaan opzoeken omdat Mojo al over Apachen sprak. 

 

En hoeveel spin offs zijn er eigenlijk? 

 

Apache is eigenlijk een bundeling van platen uit diverse Blueberry verhalen aangevuld met extra platen. Een beetje in de trend van tv-series waarbij ze soms een aflevering doorspekken met flashbacks.

 

Dust is het afsluitende deel uit de Mister Blueberryreeks en zou dus gewoon in de integrale uitgave thuishoren.

Overigens is de Blueberryreeks een rommeltje wat nummering betreft, meerdere albums hebben hetzelfde nummer.

Het totaal aantal `Charlier-Giraud albums is namelijk 32 albums. 

Hierbij zitten 3 bundelingen jonge jaren + het buitendeel Apachen. Misschien gaan ze bij de integrale albums uit van de 28 overige albums?

 

Blueberry kent de volgende reeksen:

 

De Fort Navajo reeks: Deze naam wordt gehanteerd tot en met Chihuahua Pearl. Daarna is de reeks omgedoopt in Luitenant Blueberry. (Giraud-Charlier)

Dit zijn 26 albums inclusief 3 bundelingen jonge jaren.

Mister Blueberry (Charlier -Giraud 5 albums + buitendeel Apachen)

Marshall Blueberry ( Vance-Giraud 3 albums)

Jonge jaren van Blueberry Missouri reeks ( Wilson-Charlier 2 albums)

Jonge jaren van Blueberry ( Wilson-Corteggegiani 4 albums)

Jonge jaren van Blueberry ( Blanc-Dumont -Corteggegiani 11 albums)

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Buiten die eerste jonge jaren albums, ben ik daar echt geen fan van. Tis te zeggen, zolang Charlier ze nog zelf schreef, vond ik ze de moeite.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Vind de detaillering van Giraud's tekeningen nog mooier uitkomen in zwart-wit (re. de Sherpa uitgaven!).

Kocht recent twee Franstalige albums met de platen in zwart-wit groot formaat uit de reeks Mister Blueberry:

 

blueberry-tome-24-mister-blueberry-n-b.jblueberry-tome-25-ombres-sur-tombstone-n

 

Dat zwart/wit is inderdaad prachtig, maar deze originele kleuren van de nieuwe integralen voegen toch iets toe aan de sfeer. Iets pulpy (voor mij is pulp altijd een woord met een positieve betekenis als het over strips of films gaat), iets nostalgisch. De kleuren zijn voor mij een deel van de beleving, van de fun. 

Dat ze bijvoorbeeld twee bladzijden herdrukken in twee kleuren druk, omdat dat indertijd per abuis zo verschenen is in Pilote, vind ik prachtig :)

Link naar reactie

Blueberry kent de volgende reeksen:

 

De Fort Navajo reeks: Deze naam wordt gehanteerd tot en met Chihuahua Pearl. Daarna is de reeks omgedoopt in Luitenant Blueberry. (Giraud-Charlier)

Dit zijn 26 albums inclusief 3 bundelingen jonge jaren.

Mister Blueberry (Charlier -Giraud 5 albums + buitendeel Apachen)

Marshall Blueberry ( Vance-Giraud 3 albums)

Jonge jaren van Blueberry Missouri reeks ( Wilson-Charlier 2 albums)

Jonge jaren van Blueberry ( Wilson-Corteggegiani 4 albums)

Jonge jaren van Blueberry ( Blanc-Dumont -Corteggegiani 11 albums)

Tnkx Rik.. Die wirwar aan uitgaven is voor reden geweest BB steeds te laten liggen. Nu hoeft dat dus niet meer B)

Link naar reactie

Vind de detaillering van Giraud's tekeningen nog mooier uitkomen in zwart-wit (re. de Sherpa uitgaven!).

Kocht recent twee Franstalige albums met de platen in zwart-wit groot formaat uit de reeks Mister Blueberry:

 

blueberry-tome-24-mister-blueberry-n-b.jblueberry-tome-25-ombres-sur-tombstone-n

Vraagje: zijn dit nu echt zwart/wit platen of zijn het facsimile platen waarbij potlootlijnen en correcties te zien zijn?

Link naar reactie

Ik heb die grote Blueberry's vandaag gezien en het gaat inderdaad om een reproductie van de originele platen, dus met oneffenheden, restanten van potloodlijntjes, aanduidingen voor afmetingen, heel erg mooi! Effetcief wel afgedrukt in zwart-wit met grijswaarden. Voor een kleine 20 euro per stuk vind ik dit een zeer schappelijke prijs.

Link naar reactie

Ik vind die oneffenheden, restanten van potloodlijntjes etc. een charme van dit soort uitgaven en is voor mij de belangrijkste reden dat ik de albums heb aangeschaft.

@Sherpa: goed te lezen dat jullie de Mister Blueberry serie gaan uitgeven op het hetzelfde formaat als jullie eerdere zwart-wit delen! Neem aan dat jullie eerst de cyclys 'Het Goud van de Confederatie' afronden; voor wanneer staat Vogelvrij Verklaard/Angel Face gepland?

Link naar reactie

9, waarvan ondertussen 4 verschenen in het Frans. Staat al ergens in dit draadje met wat meer info

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ja, in de eerste integraal staat het heel duidelijk: 9 delen.    :e015:  :116:

 

Ondertussen ook De Eenzame Adelaar gelezen. 

Indertijd namen ze nog de tijd om een verhaal te vertellen. Veel tekst ook, natuurlijk, maar dat geeft de lezer de tijd om zich helemaal in het verhaal in te leven en zich onder te dompelen in de sfeer. De zorgvuldig opgezochte details maken de strip nog beter.  :hartje:

Link naar reactie

Ja, in de eerste integraal staat het heel duidelijk: 9 delen.    :e015:  :116:

 

Ondertussen ook De Eenzame Adelaar gelezen. 

Indertijd namen ze nog de tijd om een verhaal te vertellen. Veel tekst ook, natuurlijk, maar dat geeft de lezer de tijd om zich helemaal in het verhaal in te leven en zich onder te dompelen in de sfeer. De zorgvuldig opgezochte details maken de strip nog beter.  :hartje:

 

Zien we hier een nieuwe Blueberry fan? :e005:

And the best had yet to come :e005:

Vanaf de 2e indianenoorlog wordt het alleen maar beter met het goudmijn tweeluik als absolute hoogtepunt...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ja, als Western fan, is het me een raadsel dat ik deze reeks nooit vroeger heb opgepikt. Ik heb als kind wel enkele delen gelezen (Chichuhua Pear, bijvoorbeeld), en 25+ jaar geleden heb ik wel Roodbaard gelezen, maar Blueberry heb ik nooit gekocht. En ik dacht: hey, mooie Integraal, 't is tijd om dat eens te kopen :)

 

 

Let op: Western fan, maar dan vooral de films. Western strips liggen bij mij wat moeilijker (Durango bijvoorbeeld, vind ik na 7 delen al niet zo denderend meer), en Western comics zijn nog minder mijn ding. Ik heb zo mijn rare trekjes... ;)

Link naar reactie

Van Comanche zou ik ook wel Integralen willen kopen ;)

 

 

 

Dan mag je een dikke geldbuidel meenemen  :e007:

De 10 albums van Hermann en Greg zijn in 5 bundelingen verschenen maar deze zijn helaas onbetaalbaar voor de modale stripverzamelaar...

 

Het goede nieuws is dat begin volgend jaar de 3 delen over de Dobbsbende gebundeld gaan worden. Dit album staat zeer hoog op mijn verlanglijstje  :e012:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...