Ga naar inhoud

Blueberry-Integrale


Gast Kontiki

Recommended Posts

5 uren geleden, Elvis zei:

Wat de Blueberry verhalen nr.10 tot nr.17 betreft , veel beter zal het niet meer worden op stripgebied.

Deze albums zijn absolute hoogtepunten.

Ze zijn heel erg goed maar kom kom om te zeggen dat ze het beste zijn op stripgebied is wat overdreven. In het westerngenre ok maar niet het totale stripgebeuren. 

In de Geelkop cyclus stond ook heel vaak: en toen gebeurde er van alles tegelijk. De man met de Zilveren Ster vond ik persoonlijk niet al te best. Nadeel was natuurlijk ook dat men toen nog aan die 48 pagina's per album regel vastzaten.

Link naar reactie
Op 26-9-2017 om 15:37, Elvis zei:

Wat de Blueberry verhalen nr.10 tot nr.17 betreft , veel beter zal het niet meer worden op stripgebied.

Deze albums zijn absolute hoogtepunten.

Betekent dit dat je 8 en 9  minder sterk vindt? Ze maken namelijk deel uit van de ijzeren vuist-geelkopcyclus

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Is persoonlijk natuurlijk.

Ik lees nu toch al meer dan 35 jaar strips en Blueberry komt bij mij als één der besten aller tijden uit. (en ik lees comics , manga , Europese strips , .. van alles dus )

De eerste albums van Charlier/Giraud is nog wat zoeken maar dan komt de serie tot een ongekende climax wat tekeningen en scenario betreft.De Mister cyclus is wat minder qua verhaal.En de jonge jaren , tja , geraak ik met moeite door....

Link naar reactie

Raar om jullie hier zo enthousiast te zien over strips die ik dertig jaar geleden al gelezen heb.

De tekeningen van de latere albums vind ik fenomenaal.

Enthousiast ben ik er dan ook een paar beginnen herlezen.

Om tot de conclusie te komen dat ik die vroegere albums allemaal sterk verouderd vind.

Er is een rare evolutie aan de gang met al die integrales...

Een massa van wat op die manier wordt herdrukt vind ik verouderd...Niet meer van deze tijd.

Het is om dezelfde reden dat ik de meeste van mijn oude strips heb weggedaan.

Een groot deel vind ik niet meer leesbaar...

Ik ga me eens aan Comanche en Bernard Prince zetten ...Hopelijk heb ik hier een andere mening over de verhalen.

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, linthout zei:

Ik ga me eens aan Comanche en Bernard Prince zetten ...Hopelijk heb ik hier een andere mening over de verhalen.

 

Bernard Prince zal dik tegenvallen. Dan vind ik Comanche beter bewaard. Maar een groot deel van het succes van die integrales is natuurlijk jeugdsentiment: mensen kopen de dingen die ze als kind al kenden. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Verouderd betekent niet perse dat ze onleesbaar zijn. Wat ik aan Blueberry zeer waardeer is de ontwikkeling die deze strip heeft doorgemaakt.

Vanaf de klare lijn van de held naar de rauwe realistische stijl van de anti-held.

Vele, zeer vele strips van recentere datum zijn schatplichtig aan Giraud en Charlier.

De films van Chaplin zijn ook niet slecht omdat ze al 100 jaar oud zijn...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
45 minuten geleden, Waldorf zei:

Bernard Prince zal dik tegenvallen. Dan vind ik Comanche beter bewaard. Maar een groot deel van het succes van die integrales is natuurlijk jeugdsentiment: mensen kopen de dingen die ze als kind al kenden. 

Voor een keer niet met je eens.

Comanche, trent, blueberry en ravian. Ik lees dat het laatste jaar allemaal voor het eerst. Verouderd? Zo voelt het bij mij helemaal niet aan. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik zoveel franse strips kocht. Even lang geleden dat ik me er mee amuseerde. Hetzelfde gevoel als ik met strips begon om eerlijk te zijn.

 

Bernard prince volg ik niet.

Link naar reactie

Wat met die oude integrale van strips die zich in de toentertijd tegenwoordige tijd afspeelden (zoals een Bernard Prince of De Brokkenmakers etc...), wel interssant maakt is dat je de technische evolutie van de maatschappij kunt volgen... van telegram, naar telefoon in een kotje met operatoren, naar telefoon met draad, naar eerste mobieltje, naar eerste iphone, naar mobiel internet...

 

Link naar reactie
14 uren geleden, linthout zei:

Raar om jullie hier zo enthousiast te zien over strips die ik dertig jaar geleden al gelezen heb.

De tekeningen van de latere albums vind ik fenomenaal.

Enthousiast ben ik er dan ook een paar beginnen herlezen.

Om tot de conclusie te komen dat ik die vroegere albums allemaal sterk verouderd vind.

Er is een rare evolutie aan de gang met al die integrales...

Een massa van wat op die manier wordt herdrukt vind ik verouderd...Niet meer van deze tijd.

Het is om dezelfde reden dat ik de meeste van mijn oude strips heb weggedaan.

Een groot deel vind ik niet meer leesbaar...

Ik ga me eens aan Comanche en Bernard Prince zetten ...Hopelijk heb ik hier een andere mening over de verhalen.

 

Een "leesevolutie " behoeft perse niet chronologisch te zijn.

Verhalen van dertig jaar geleden "voelen " natuurlijk anders aan met de bril van nu, maar met enig

inlevingsvermogen en een vleugje nostalgie kun je een eind komen.

Gister gelezen "De nacht van de spin " van Rene Follet, inderdaad verouderd en onleesbaar, maar die

tekeningen zijn van een klassieke schoonheid.

Dertig jaar geleden was dit scenario ook al k t.

Trouwens maak van die dertig maar veertig of vijftig.

Link naar reactie
Op 26-9-2017 om 21:18, Renegade zei:

Ze zijn heel erg goed maar kom kom om te zeggen dat ze het beste zijn op stripgebied is wat overdreven. In het westerngenre ok maar niet het totale stripgebeuren. 

In de Geelkop cyclus stond ook heel vaak: en toen gebeurde er van alles tegelijk. De man met de Zilveren Ster vond ik persoonlijk niet al te best. Nadeel was natuurlijk ook dat men toen nog aan die 48 pagina's per album regel vastzaten.

Hoofdreeks "Blueberry": nog steeds veruit het beste op Western-stripgebied (qua script van Charlier, tek. van Giraud en qua inkleuring), met inderdaad "De Man met de Zilveren Ster" als minder geslaagd.

 

Die "48 pagina's - lees 46 platen- regel" is tegenwoordig ook geen regel meer, steeds vaker slechts 44 platen. En betreft het album een 2e of 3e deel van een 2- of 3-luik, dan effectief nog 1 -2 platen minder i.v.m. samenvatting 1e deel.

Bij Thorgal voor dezelfde prijs nog wel eens 52 platen, maar bij Blake & Mortimer betalen voor meer pagina's de hoofdprijs.

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Raar eigenlijk, want de vernieuwing van BLueberry was net dat Charlier voor zijn verhalen niet meer in afgeronde albums dacht maar -mede door de continue wekelijkse publicatie- in lange verhalen waar de hoofdstukken toevallig 44 pagina's telden.

De Indianen-cyclus is 6, 7 albums lang. Daarna volgde er een cyclus van 10 albums.

Enkel de Man met de zilveren ster was een "tussendoortje" van een afgerond verhaal.

Link naar reactie

24 nov. a.s.: 

 

33pfq75.jpg

 

Met: 20. De ongrijpbare Navajo's, 21. De laatste kaart, 22. Het einde van de lange rit.

 

N.B.

Waarom ook niet meteen: 23. Arizona Love, is immers laatste deel van 11-luik. Daarna Mr. Blueberry 5-luik.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
Op 5-10-2017 om 12:37, marioboon zei:

Raar eigenlijk, want de vernieuwing van BLueberry was net dat Charlier voor zijn verhalen niet meer in afgeronde albums dacht maar -mede door de continue wekelijkse publicatie- in lange verhalen waar de hoofdstukken toevallig 44 pagina's telden.

De Indianen-cyclus is 6, 7 albums lang. Daarna volgde er een cyclus van 10 albums.

Enkel de Man met de zilveren ster was een "tussendoortje" van een afgerond verhaal.

De meeste Blueberry albums hebben 46 platen, deel 16 "Vogelvrijverklaard": 44.

 

PS

Wordt onderstaande cover-art ook in de Integrales afgedrukt?

Bleub, PEP.png

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Gisteren in Frankrijk de integrale van Marshal Blueberry zien staan. Ik weet niet meer of deze ook vertaald ging worden?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Dit jaar verschijnt ook die Baard en Kale door Blutch. Dupuis start in april (in het Frans) met een eerste “cahier” waarvan er drie zullen verschijnen voor het werkelijke album wordt gepubliceerd.

Link naar reactie

Dargaud omschreef die Blueberry als een hommage en niet zozeer als een voortzetting van de officiële reeks.

Min of meer te vergelijken met Mathieu Bonhommes De Moordenaar van Lucky Luke of het Ravian-album van Lauffray en Lupano.

Link naar reactie

. Ik heb niet het hele artikel kunnen lezen, je moet je daarvoor registeren, maar deze prent stond er al bij. 

 

blueberry-1_6001236.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
46 minuten geleden, mojo zei:

. Ik heb niet het hele artikel kunnen lezen, je moet je daarvoor registeren, maar deze prent stond er al bij. 

 

blueberry-1_6001236.jpg

Ben geen kenner, maar vind dit een vreemde prent. Zo gedetailleerd aan de linkerzijde, om vervolgens bij het opschuiven naar rechts gradueel luier/slordiger te werk te gaan. Het is nu niet dat die mannekes aan de rechterkant zo ver weg staan.

 

edit: en wat een linkervuist heeft die Blueberry.

Link naar reactie
2 hours ago, lukoste said:

Interessant! Ik kan Philippe Charlier in deze perfect volgen.

 

In het Spaans is er de integrale van Los Gringos van Charlier & Victor de la Fuente.

Speelt zich af rondom 1914. Dus Blueberry als oude man.

Blueberry als een (oud) Senator (?) speelt een rol in de laatste deel (nr5) Viva Nez Casse. 

Met referenties naar zijn avonturen vooral de Navajo verhalen.

5a56501b04d64_LosGringosVictordelaFuente.jpg.3f1aee243a60b8a0424eafc8f4b67509.jpg

Link naar reactie
18 minuten geleden, darthfrysk zei:

Zoveel hoop toen ik hoorde dat Blueberry verfilmd was....

Het was niet slecht als cowboy film, maar die new-age "trip" :e010:. Wat was dat? Niet Blueberry :e006:

Het ludieke hieraan is het feit dat Phillipe Charlier ageerde tegen de magie en droomwerelden

die Giraud blijkbaar creeerde, maar dat de filmversie deze juist wel bevatten.

Dat over Los Gringos is weer een leuk nieuwtje, thanks

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...