Ga naar inhoud

Kunst


Dr. Benway

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Schilderkunst en kunst in het algemeen is gestopt in de jaren 60.

De grote schuldige is Andy Warhol. Die is erin geslaagd om slechte tekeningen en slechte reproducties voor veel geld te verkopen.

En nu krijgen we digitale rotzooi. Dan heb ik nog liever die verwaande Vlaming met zijn lang haar en kostuumpje die houten kastjes aan de muur hangt. Ben zijn naam even vergeten.

Link naar reactie

Ik denk dat je dan best nog eens een kijkje neemt naar de kunstgeschiedenis. Indien je bedoelt dat het ambachtelijke en academisch schilderen zoals klassieke de enige echte kunst is (dat is je volste recht al vind ik dat kunst meer is dan ambacht alleen) dan is dat een fenomeen dat al van begin vorige eeuw verdwenen is. Ik vind persoonlijk dat schilderkunst en kunst in het algemeen zich de vorige eeuw in verschillende decennia steeds opnieuw heeft proberen uit te vinden en de verschillende bewegingen die daaruit zijn voort gekomen vind ik minstens even interessant als de oude klassieke meesters. Klassieke kunst is niet alle kunst, ik vind je uitspraak dus ook zeer straf maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening over kunst (en maar best ook, anders zou er geen spraken zijn van diversiteit)

Link naar reactie

Die uitgelopen vogels zijn schilderijen. Ik vind ze afgrijselijk lelijk en welke/of er een idee achter zit ontgaat me.... Ik zie dan zo'n kunstenaar denken: vogels maar dan met uitgelopen kleuren, heeft iemand dat al gedaan ? 

 

Ik vind Zwendels mening over kunst helemaal niet straf, zo heeft iedereen over kunst een aparte mening.

Waarschijnlijk ligthet aan mezelf maar ik zie zelden, ook in deze draad, iets wat me vandaag de dag bekoort. Dr Benway geeft met zijn postjes soms een aardig ding mee maar verder is het vooral interessant doenerij.

Link naar reactie

De laatste kunststroming die ik interessant vind is het impressionisme. Surrealisme en expressionisme ook vroeger, maar ik heb nu de indruk dat dat 'gemaakte' kunst is. Die technieken en ideeen (want dat zijn het) werden vroeger ook al gebruikt (Bosch, Goya,...).

Momenteel is het allemaal kwestie van hype, wat kan ik doen om op te vallen, beetje shockeren en wat kunstpausen meehebben.

Maar smaken verschillen.

De gustibus... :)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het is geschilderd. Kijk maar naar de textuur.

 

Nu, enkel een referentie naar het digitale vind ik wel wat weinig als idee. Als uitgangspunt, ok. Maar ik vind het wat arm aan achterliggende gedachte.

Link naar reactie

Daar moet ik je gelijk in geven maar in feite was dat vroeger ook zo hoor. De voorbije eeuwen hadden ook kleine aparte stromingen die in hun tijd gewoon een hype waren, kijk maar naar het maniërisme en het werk van Giuseppe Arcimboldo

 

vertumnus.jpg

Ja wansmaak is van alle tijden. Gelukkig kan het oeuvre van Wim Delvoye de producties van Arcimboldo probleemloos 'verwerken'. :)
Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De cloaca van Delvoye vind ik dan wel weer goed gevonden.

 

Daarmee wordt het ganse snob - en elitair kunstwereldje eens flink te kakken gezet.  Wat meteen aantoont dat lui die investeren in kunst, feitelijk geen bal afweten van kunst en het gewoon niet begrijpen. Meestal gaat het dan ook om knullen uit de zaken - en financiële wereld die dure werken aankopen om hun leeg bestaan wat te camoufleren.

Link naar reactie

Daar moet ik je gelijk in geven maar in feite was dat vroeger ook zo hoor. De voorbije eeuwen hadden ook kleine aparte stromingen die in hun tijd gewoon een hype waren, kijk maar naar het maniërisme en het werk van Giuseppe Arcimboldo

 

vertumnus.jpg

 

Verschoning: dit schilderij was verre van een spielerei, hoewel vele mensen dat nu denken.  Je moet dit werk kaderen binnen het hele idee van de Kunstkammers, waar artefacten vele betekenissen toebedeeld kregen, een beetje volgens de regels van de topiek.  Dit schilderij stelt Rudolf II voor, die een van de grootste Kunstkammers had weten samen te stellen.  De afgebeelde groenten en fruit staan symbool voor de eenheid der seizoenen, en zo stellen ze Rudolf II voor als leider van een politieke eenheid en diens streven naar absolute macht.

 

Om maar te zeggen... kunst wordt soms ook helemaal niet meer begrepen zoals in de tijd waarin deze werd geconcipieerd, en dat vind ik best wel jammer.  Ik heb dankzij mijn huidige opleiding heel wat (oude) kunst opnieuw leren waarderen, net door de hele maatschappelijke context ervan te leren kennen.  Vroeger moest ik niets weten van kunst voor eind negentiende eeuw.  Nu is dat wel anders.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Verschoning: dit schilderij was verre van een spielerei, hoewel vele mensen dat nu denken.  Je moet dit werk kaderen binnen het hele idee van de Kunstkammers, waar artefacten vele betekenissen toebedeeld kregen, een beetje volgens de regels van de topiek.  Dit schilderij stelt Rudolf II voor, die een van de grootste Kunstkammers had weten samen te stellen.  De afgebeelde groenten en fruit staan symbool voor de eenheid der seizoenen, en zo stellen ze Rudolf II voor als leider van een politieke eenheid en diens streven naar absolute macht.

 

Ik spreek je zeker niet tegen maar als je naar maniërisme kijkt kan je toch wel spreken van een bepaalde stijl die in die periode heel geliefd was en dus gehyped maar daarna, zoals iedere trend, weer verdween

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

blijkbaar :P

bewust of onbewust bouwt een maatschappij en dus ook kunst voort op hetgene dat al bestaat (of heeft bestaan) dus ik snap niet waarom mensen hard neerkijken tegen zoiets. Het was vroeger trouwens een grote kunst om intertekstualiteit in je eigen werk te gebruiken (We zijn trouwens meer dan ooit een create and share maatschappij (voornamelijk vanwege internet) en je hebt ontelbaar veel mensen die iets creatief en nieuw maken van al reeds bestaande werken), waarom moet dat voor visuele kunst dan zo hard anders zijn en alles direct als een rip-off bestempeld worden? 

Ik vraag me af wat jij (en Mrs Retep) dan bvb van collage vinden als medium

Link naar reactie

blijkbaar :P

bewust of onbewust bouwt een maatschappij en dus ook kunst voort op hetgene dat al bestaat (of heeft bestaan) dus ik snap niet waarom mensen hard neerkijken tegen zoiets. Het was vroeger trouwens een grote kunst om intertekstualiteit in je eigen werk te gebruiken (We zijn trouwens meer dan ooit een create and share maatschappij (voornamelijk vanwege internet) en je hebt ontelbaar veel mensen die iets creatief en nieuw maken van al reeds bestaande werken), waarom moet dat voor visuele kunst dan zo hard anders zijn en alles direct als een rip-off bestempeld worden? 

Ik vraag me af wat jij (en Mrs Retep) dan bvb van collage vinden als medium

 

Tja blijkbaar, hahaha.

 

Ik vind dit inderdaad een rip off en bovendien niet mooi geschilderd. Dit laatste is een persoonlijke mening die idd door mijn partner werd gedeeld. Dat dit door jou en Stuvio (alhoewel ik nooit zeker ben of die gewoon aan het trollen is) erg wordt gevonden kan me eigenlijk geen reet schelen. Wat ik in kunst zoek is inventiviteit, vakmanschap, visie en soortgelijke zaken. Het combineren van (delen van) bekende kunstwerken is  makkelijk en goedkoop. Wat krijg je dan ? Een fietsertje dat door een landschapje van van gogh voortploetert, een waterfiets door een zeegezicht van turner ? Ik zou zeggen bedenk eerst zelf eens iets.

Link naar reactie

Kom, we pikken wat van bekende schilders, rommelen er wat bij en we hebben kunst ?????

 

Mrs retep liep net langs en zei: wat is dat lelijk, gelijk heeft ze.

 

Waarschijnlijk was ze op haar tenen getrapt omdat je naar halfnaakte dames aan het kijken was.

Link naar reactie

ok, scuzi. Collages, tja, ik heb nooit zo nagedacht of ik collages (als op zich staande artform that is) nu bijzonder aardig (of onaardig) vind. Nu je het zo stelt denk ik dat er maar weinig collages zijn die ik echt mooi vind (wat popart).  Vaak vind ik het wat rommelig, willekeurig bij elkaar geharkt.....

 

Nu ik er wat meer over denk, sommige outsider art collages vind ik dan weer zeer goed:

 

SH0000010845-Urbanisme-et-architecture-4

 

Een eenduidig oordel over collages kan ik dus bij nader inzien niet geven.

 

big-a9256-16.jpg

Link naar reactie

Ik houd er wel erg van, en we hebben in België ook wel enkele belangrijke namen op dat vlak gekend zoals Mariën.  Ook in het Tsjechische surrealisme maakt men er nog steeds gretig gebruik van, en daar heb ik sowieso een zwak voor.  Meer nog, ik heb me er al enkele aangeschaft, onder meer van een mijner meest geliefde artiesten Svankmajer.  Hij heeft zelfs al gesteld dat net dat België en Tsjechië in zekere zin verbindt, en misschien mijn zwak ervoor verklaart.

 

En daarnaast is er nog mijn voorliefde voor outsiderkunst, waar ze me ook vaak kunnen bekoren.  Mooie voorbeeldjes hierboven van onze retep.  Van de schilderijen hierboven, in zekere zin ook wel collages, ben ik echter geen fan.  Maar wat geeft het, een wereld waar ieder eenzelfde smaak deelt zou maar wat saai zijn.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...