Ga naar inhoud

J. Rom - Force Of Gold


Kurt M.

Recommended Posts

Niemand blijkt me te geloven als ik zeg dat het om een nieuwe reeks rond Sidonie (voorheen Sidonia) gaat.

In haar gouden kookpotten bereidt ze de leukste recepten, die dan weer aanleiding geven tot allerlei avonturen.

Het leuke is dat je die recepten zelf ook kunt bereiden!!!

Maar goed, meer zeg ik niet, de uitgeverij heeft mij zwijgplicht opgelegd! :e010:

Link naar reactie

Ik heb een andere naam gehoord, maar ik vernam ook dat er meerdere scenaristen zijn. Die andere is zeer verrassend en associeer je allerminst met een superheldenserie.

 

Er komen trouwens nog spinoffsels, eentje per keer.

Link naar reactie

 

"We mogen niet de fout maken om met al onze personages 'een Amoraske' te doen."
Ellen Van Schaik, business manager strips bij Standaard Uitgeverij, in De Standaard van 28 december 2013
 
maar ja, als het verkoopt, dan verkoopt het zeker?

 

 

Je kan dat op verschillende manieren interpreteren.

Ofwel: "we gaan het allemaal duister en gritty maken",

 

ofwel "we gaan eens zien wat we met die personages en werelden kunnen doen."

 

Bijvoorbeeld: stel ze maken er een superheld van.

Wordt het een DC superheld (een Griekse God uit het parthenon) of een Marvel superheld (everyday man met persoonlijke problemen)?

Misschien ook iets anders?

Link naar reactie

250.000 lezers van Amoras, waaronder heel veel nieuwe of zelfs die het lezen van strips hadden opgegeven (vandaag was ik daar weer getuige van op FACTS) geven je ongelijk. Wat wij hier op het forum of puristen ervan denken, maakt eigenlijk helemaal niets uit. :-)

Link naar reactie

Ik heb de eerste drie albums van de reeks Amoras hier staan, 't is een leuke miniserie. Helaas zegt de pessimist in me dat de geldruikende kleppenkijkers bij Standaard weer denken dat ze het succes telkens zullen kunnen herhalen. Wel, volgens mij kunnen ze dat misschien nog een keer en heel misschien een derde keer. 

 

Nee, volgens mij is er gewoon nood aan een echte "commercant" zoals Vandersteen en een beetje goodwill van de uitgeverij(en) om nieuwe (über)commerciële een vaste plaats op de markt te geven. 

 

Ze mogen bij Standaard Uitgeverij denken wat ze willen, Suske en Wiske is een product van de vorige eeuw. De oude reeks dooft hier langzaam maar zeker verder uit, en zal dat in Nederland op termijn zeker ook nog doen. Dat probleem lossen ze echt niet op met tijdelijke oplossingen zoals miniseries en spinoffs. 

Link naar reactie

250.000 lezers van Amoras, waaronder heel veel nieuwe of zelfs die het lezen van strips hadden opgegeven (vandaag was ik daar weer getuige van op FACTS) geven je ongelijk.

 

250000 verkochte albums betekent niet dat er 250000 lezers zijn. Eerder 83333 lezers (ervan uitgaand dat ze telkens het volgende deel kopen).

Link naar reactie

Daar begrijp ik geen zak van. Als je het echt wil proberen uitrekenen vergeet je nog de vermenigvuldiging van lezers per album, in het gezin bijvoorbeeld of met uitleningen. Zijn het trouwens geen 250000 verkochte exemplaren per deel?

Link naar reactie

Wat Standaard zal moeten doen is een tekenaar/scenarist vinden voor de oude Suske en Wiske reeks om die nieuw leven in te blazen, want dat kan zeker.

Maar persoonlijk zie ik dat niet snel gebeuren. Ik ben afgehaakt na de 'run' van Geerts.

Kan moeilijk. Sus en Wis mogen niet van jetje gaan en Lambik en Sidonie al evenmin. In de jaren 90 was er eens een restyling en die is snel teruggedraaid.
Link naar reactie

Ik nog tijdens op een paar albums van Marc Verhaegen na. Ben een tweetal jaar geleden weer ingepikt (rond Suske de Rat) en sinds een paar maanden heb ik mijn achterstand toch weer ingehaald. Tussendoor lees ik weer wat ik indertijd liet liggen. De latere Geertsperiode vind ik helaas zeer slecht vinden. Nog moralistischer dan Vandersteen, afgrijselijk veel toevalligheden en wisselvallig van (studio)tekeningen.

Link naar reactie

Suske en Wiske is de enige Vandersteenreeks die eigendom is gebleven van Studio Vandersteen. Met alle respect, maar volgens mij is er geen enkele persoon daar op die Kalmthoutse heide die ook maar enig greintje talent van Willy heeft geërfd. Vandersteen ging al veel vroeger ingezien hebben dat Verhaegen een scenarist naast hem nodig had, of zelfs twee. Marc is een fantastisch tekenaar maar voor een reeks als Suske en Wiske niet de beste scenarist. Daarvoor is het verschijningstempo veel te hoog. Na een rel over een verhaal over WOII hebben ze hem dan opzij geschoven voor een team. Met alle respect voor de heren die nu aan het roer zijn, maar 't is er echt niet op verbeterd. De beste tekenaar die ze in huis hebben is Dirk Stallaert, en van wie zie je amper Suske en Wiske op papier? Juist... Volgens mij heeft Dirk zelfs nog geen enkel verhaal in de lopende reeks op papier mogen zetten. 

 

Enfin, ik ben tegenwoordig redelijk bitter als het over Suske en Wiske gaat. Dat is geen nieuwtje. 

De reden daarvoor is omdat het een naam is die quasi iedereen in onze contreien kent als het over strips gaat. Dan doet dat ergens een beetje pijn als er alleen maar rommel van op de markt verschijnt. Het bezorgt strips nog steeds een slechte naam.

Link naar reactie

Daar begrijp ik geen zak van. Als je het echt wil proberen uitrekenen vergeet je nog de vermenigvuldiging van lezers per album, in het gezin bijvoorbeeld of met uitleningen. Zijn het trouwens geen 250000 verkochte exemplaren per deel?

Ik begrijp het misschien verkeerd, maar ik ga er vanuit dat de 'reeds 300.000 exemplaren verkocht' waarvan onlangs sprake was op de promotie voor deel 4 slaat op de volledige verkoop van de vorige drie delen samen. Indien het om 300.000 ex per deel zou gaan, hadden ze wel gesproken over 900.000 verkochte exemplaren. Bescheidenheid en promotie gaan zelden samen. (Edit: in het panelgesprek met de uitgevers van standaard en ballon op de laatste strip gids prijsuitreiking spraken ze over 65000 exemplaren.)

En natuurlijk kan je nooit uitrekenen hoeveel lezers er exact zijn. Maar verkoopcijfers zijn zeker niet hetzelfde als lezerscijfers. Desondanks blijft het veel voor een nieuwe reeks (maar ook weer niet overdreven veel voor een nieuwe Suske en Wiske. 't is allemaal zeer relatief).

Met alle respect voor de heren die nu aan het roer zijn, maar 't is er echt niet op verbeterd. De beste tekenaar die ze in huis hebben is Dirk Stallaert, en van wie zie je amper Suske en Wiske op papier? Juist... Volgens mij heeft Dirk zelfs nog geen enkel verhaal in de lopende reeks op papier mogen zetten.

Het huidige team is zwak begonnen (ze gaan dat wellicht zelf ook wel toegeven), maar al doende leert men, en ze hebben de laatste jaren toch enkele geslaagde albums gemaakt.

 

Het is jammer en compleet onbegrijpelijk dat zijn naam niet vermeld wordt, maar Dirk tekende 'De zappende ziel', de eerste helft van 'De Kaperkoters', 'Suske de rat' en 'De watersater'. Hij tekende ook een aantal kort-- en promotieverhalen die vrij vlot te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld 'De laaiende linies', 'de treiterende trien' (Suske gaat écht dood!), 'het vervloekte venster', 'de tragische tante', 'de pronte professor', 'het rinkelende raderwerk' en de drie delen van 'Het labyrint van de leeuw', een verhaal dat niet zou misstaan naast het beste uit S&W.

Link naar reactie

Tja, Verhaegen..hij heeft net als zijn voorgangers beduidend mindere verhalen gemaakt maar vlak voor zijn ontslag (om welke reden dan ook) vond ik zijn verhalen zéér hoogstand (de flierende fluiter daargelaten, maar dat was niet van hem). En om eerlijk te zijn vind ik de albums ervoor doorgaans toch ook een pak beter dan wat je nu krijgt. De insteek is doorgaans wel leuk, maar je hebt het uit in een zucht en bent het nog sneller vergeten. Uitzonderingen zoals De Tijdbobijn daargelaten. 

 

Tot zover mijn aandeel in deze terugkerende discussie.

 

Wat deze nieuwe serie betreft: Ik hoop stiekem heel erg dat het idee waarin we het oorsprongsverhaal van Jerom zien hierin zal worden behandeld. Al vrees ik dat die droom niet zal uitkomen met deze titel. Hoewel, je weet maar nooit. Maar die eerste pagina's met Barabas staan nog altijd op mijn netvlies gebrand en smaken naar meer. 

Link naar reactie

Ik ben alvast benieuwd. Ik heb helemaal niks met superhelden maar Amoras vind ik erg goed. Zelfs als het geen S&W spin of was zou ik het kopen. En laten we eerlijk zijn hoe verder de reeks gaat hoe minder het een duidelijke S&W spin of wordt. Dus misschien dat dit mij ook gaat bekoren.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ja maar Sus en Wis is gewoon een kinderstrip. Als je ouder bent dan pakweg 15 lees je dat toch niet meer tenzij uit nostalgie.

 

 

Nou... ik denk dat het gros van de mensen die vroeger S&W lazen, dat nu op oudere leeftijd nog steeds doen!!

Evenals Donald Duck!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...