Ga naar inhoud

J. Rom - Force Of Gold


Kurt M.

Recommended Posts

250.000 lezers van Amoras, waaronder heel veel nieuwe of zelfs die het lezen van strips hadden opgegeven (vandaag was ik daar weer getuige van op FACTS) geven je ongelijk. Wat wij hier op het forum of puristen ervan denken, maakt eigenlijk helemaal niets uit. :-)

Gelukkiglijk! Ik lees Amoras met veel plezier, en kijk al uit naar 't volgende deel. En als de nieuwe spin off hetzelfde leesplezier oplevert als Amoras, hebben ze aan mij ook een klant. 

Link naar reactie

Nou... ik denk dat het gros van de mensen die vroeger S&W lazen, dat nu op oudere leeftijd nog steeds doen!!

Evenals Donald Duck!

baaa, ik ben al lang afgehaakt. Als prille tiener kreeg ik de laatste S&W bij een goed rapport maar toen ik strips als Thorgal ontdekte, ben ik gestopt met S&W. Da's toch al meer dan 20 jaar geleden. Ik krijg die albums nu gewoon niet uitgelezen. Te saai in mijn ogen, te voorspelbaar enzovoort.  Dat is geen oordeel over de strip zelf maar gewoon een persoonlijke visie. En ouderdom en leeservaring heeft daar veel mee te maken.

Link naar reactie

heb ik ook.

 

Maar ik ken er genoeg die ENKEL die boeken nog lezen terwijl ze volwassen zijn. Ik oordeel niet over hen.

 

Dat zij niet nieuwe strips (willen) ontdekken, niet Daedelus of DDB of Silvester zien als de volgende eolutionaire stap in het leesproces, niet originele comics gaan kopen of alles van Vampirella kopen, niet naar beurzen gaan of zich ontwikkelen tot dedi-jagers of FACTS-organisatie of comic-artiest (Romano?)... niet aan mij om daar wat van te vinden.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Het valt me trouwens wel op dat er op voorhand al wel weer een flink pak mensen de strip al veroordeeld hebben zonder nog maar 1 penseelstreek of letter gezien te hebben.

Ik wacht wel af. Ik zal de amoras integrale ooit wel eens kopen en dan zien of het iets voor mij is of niet.

Zelf heb ik niet zo'n probleem met spin off's. Zo lang het maar goed gedaan is, kan het mij niet schelen of het meer van hetzelfde is of meer van iets anders.

Link naar reactie

Het valt me trouwens wel op dat er op voorhand al wel weer een flink pak mensen de strip al veroordeeld hebben zonder nog maar 1 penseelstreek of letter gezien te hebben.

Valt je dat nu pas op, na al die jaren op het forum?

Link naar reactie

Het valt me trouwens wel op dat er op voorhand al wel weer een flink pak mensen de strip al veroordeeld hebben zonder nog maar 1 penseelstreek of letter gezien te hebben.

Ik heb die spin-off van Jerom nooit gemogen. Zelfs Vandersteen had moeite met Jerom. Vanaf het moment dat Jerom op het toneel komt is alles opgelost zei hij. En dat is het probleem met de meeste superhelden, er moet één of andere soort van kryptoniet tussenkomen of alles is met een vingerknip opgelost.

 

Maar bon, ik zal het eerste album wel kopen en zien.

Link naar reactie

't Hangt ervan af wat je precies "veroordeelt". Ik veroordeel niet iets wat ik nog niet las, mijn probleem is dat Standaard Uitgeverij en Studio Vandersteen tegenvallende cijfers wil oplossen door telkens tijdelijke oplossingen te introduceren. Ze introduceren een soort van comics-werkwijze naar een medium/reeks die zich daar in mijn ogen niet toe leent. 

 

De kwaliteit van die toekomstige Force of Gold heeft daar op zich niets mee te maken.

Link naar reactie

Ik heb die spin-off van Jerom nooit gemogen. Zelfs Vandersteen had moeite met Jerom. Vanaf het moment dat Jerom op het toneel komt is alles opgelost zei hij. En dat is het probleem met de meeste superhelden, er moet één of andere soort van kryptoniet tussenkomen of alles is met een vingerknip opgelost.

 

Maar bon, ik zal het eerste album wel kopen en zien.

 

niet akkoord. hun superheldenkracht is maar één gedeelte van hun personaliteit. Je kan alles als deus ex machina inroepen, los van superkracht, het is maar hoe je het inzet. Als je een superheldenstrip als invincible leest, dan weet je dat er oneindig veel verrassende mogelijkheden zijn. Je moet het alleen kunnen verzinnen.

Link naar reactie

niet akkoord. hun superheldenkracht is maar één gedeelte van hun personaliteit. Je kan alles als deus ex machina inroepen, los van superkracht, het is maar hoe je het inzet. Als je een superheldenstrip als invincible leest, dan weet je dat er oneindig veel verrassende mogelijkheden zijn. Je moet het alleen kunnen verzinnen.

 

Ja, maar Jerom zoals we hem nu kennen (maar dat kan dus misschien veranderen) heeft die mogelijkheden niet. Hij lost inderdaad alles op. Tenzij de slechteriken van dienst hem kunnen verdoven of als hij op reis is. Wat héél vaak gebeurt in Suske en Wiske (eigenlijk hadden de makers van die verhalen beter gezegd dat hij bezig was gouden stuntman te spelen. Ik vond het altijd heel vreemd dat die twee reeksen elkaar nooit overlapten, met uitzondering van dat ene latere Suske en Wiske verhaal ).

Link naar reactie

't Hangt ervan af wat je precies "veroordeelt". Ik veroordeel niet iets wat ik nog niet las, mijn probleem is dat Standaard Uitgeverij en Studio Vandersteen tegenvallende cijfers wil oplossen door telkens tijdelijke oplossingen te introduceren. Ze introduceren een soort van comics-werkwijze naar een medium/reeks die zich daar in mijn ogen niet toe leent. 

 

De kwaliteit van die toekomstige Force of Gold heeft daar op zich niets mee te maken.

 

het punt is dat SU amoras gemaakt heeft. Een reeks van 6 albums waar er op een heel andere manier met de bestaande figuren wordt omgesprongen. Dat blijkt succesvol te zijn en heeft meer lezers dan de originele reeks. (naar wat ik vernomen heb, want ik heb geen cijfers gezien). Blijkbaar wordt die aanpak ook door een groot aantal mensen wel gewaardeerd (ook dat heb ik vernomen want ik heb het nog niet gelezen, dat komt nog wel). Is dat een comics-werkwijze? Geen idee, wat bedoel je met comics-werkwijze? Dat er op een andere manier met de bestaande karakters wordt omgegaan? Misschien is de formule van 4 albums per jaar wel uitgewerkt? (zoals ik subtiel in een ander draadje probeerde open te trekken ter discussie :D )

 

Als dat dan uw probleem is, dan begrijp ik niet goed wat je probleem is.

 

Nu goed, misschien is die nieuwe strip wel mega slecht. Geen idee, als ik het gelezen heb, zal ik het beoordelen.

 

Persoonlijk vind ik het wel uitdagend en origineel wat er met Amoras gedaan is. Als ze dat nog willen doen met karakters uit het SU universum, dan zie ik niet goed in waarom ze dat niet zouden mogen? Zolang het maar goed gedaan is. Misschien zelfs the ultimate dark force justice avengers new 52 cross over universe. Waar Urbanus, Fanny, Schanulleke en Markske het moeten opnemen tegen Anakwaboe ... of zoiets :P (maar anakwaboe is niet van SU, I know ;) )

Link naar reactie

Die formule van 4 albums per jaar is nog lang niet uitgewerkt. Kort na een vorige release komen ze in stripwinkels al vragen wanneer het volgende deel verschijnt. Het halfjaar tussen twee Amoras-albums vinden de meeste lezers nog te lang.

Link naar reactie

. Dat blijkt succesvol te zijn en heeft meer lezers dan de originele reeks. (naar wat ik vernomen heb, want ik heb geen cijfers gezien).

 

Zolang de verkoopcijfers niet duidelijk meegedeeld worden valt daar natuurlijk over te discussiëren, maar ik ga ervan uit dat de rode reeks nog steeds beter verkoopt.

Link naar reactie
 Misschien zelfs the ultimate dark force justice avengers new 52 cross over universe. Waar Urbanus, Fanny, Schanulleke en Markske het moeten opnemen tegen Anakwaboe ... of zoiets :P (maar anakwaboe is niet van SU, I know ;) )

 

Ik zeg al jaren dat ze, nu S&W wordt getekend door een ex-Jommeke tekenaar, ze dringend eens werk moeten maken van een cross-over tussen Jommeke en Suske en Wiske. Verschillende uitgevers kunnen gerust met elkaar samenwerken.

Link naar reactie

Die formule van 4 albums per jaar is nog lang niet uitgewerkt. Kort na een vorige release komen ze in stripwinkels al vragen wanneer het volgende deel verschijnt. Het halfjaar tussen twee Amoras-albums vinden de meeste lezers nog te lang.

 

Ik wil ook helemaal nergens beweren dat ik denk dat de formule uitgewerkt is hoor. Gewoon om er eens over te discussiëren.

 

enkele bedenkingen

in de US en Japan is dat een maandelijks ritme van een twintigtal pagina's.

 

als je 1 miljoen kopers had waarvan er 125000 komen vragen wanneer het nieuwste deel uitkomt en 875000 het niet meer kopen ... (ok, ik goochel een beetje met cijfers hé)

 

Het gros van de stripverkoop van SU ligt, volgens mij, in de supermarkt. Van die weinige stripwinkeliers waar ik mee gesproken heb, heb ik opgevangen dat ze het niet moeten hebben van de verkoop van S&W/jommeke/urbanus/... Zouden de kinderen er wakker van liggen dat er drie maanden voorbij zijn en dat er wel eens een nieuwe S&W zou kunnen verschijnen? Zouden hun moeders er van wakker liggen dat ze hun cloruytschema moeten omgooien omdat binnenkort de nieuwe S&W in de winkel ligt?

 

Nogmaals, ik wil niks beweren, suggereren of stellen. 

Link naar reactie

Zolang de verkoopcijfers niet duidelijk meegedeeld worden valt daar natuurlijk over te discussiëren, maar ik ga ervan uit dat de rode reeks nog steeds beter verkoopt.

 

ik had ergens opgevangen van niet, maar zoals je al zei is dat inderdaad speculatie zolang we daar geen cijfers van zien. Dus laten we zeggen dat ik dit voorzichtig poneer :P

Link naar reactie

Ik wil ook helemaal nergens beweren dat ik denk dat de formule uitgewerkt is hoor. Gewoon om er eens over te discussiëren.

 Zouden de kinderen er wakker van liggen dat er drie maanden voorbij zijn en dat er wel eens een nieuwe S&W zou kunnen verschijnen? Zouden hun moeders er van wakker liggen dat ze hun cloruytschema moeten omgooien omdat binnenkort de nieuwe S&W in de winkel ligt?

 

Sommige kinderen liggen daar idd van wakker. Het soort lezers die perse willen weten wat de titels van de volgende vijf albums van de kampioenen zal zijn bijvoorbeeld. Maar voor de meeste lezers zal het niet veel uitmaken of ze nu met het laatste nummer naar huis gaan of met een van de vele andere nummers die ze nog niet hebben.

Link naar reactie

Probleem is misschien niet het best gekozen woord. Ik zie het zo: Amoras is een goeie miniserie (volgens een paar Suske en Wiske-liefhebbers die ik ken gaat het wel in tegen de principes van Vandersteen zijnde geen verwijzingen naar seks en geweld). Nu komt men alweer met een nieuwe mini-serie op de proppen nog voor Amoras helemaal verschenen is. Dit wijst dus volgens mij op een eerste stap naar de Amerikaanse formule van een hoofdreeks en diverse kort lopende series. De one shots hebben we eigenlijk ook al met de albums buiten de reeks. 

 

Enfin, de nieuwe tactiek is dus eigenlijk herkauwen en blijven herkauwen van reeds bestaande personages. Nieuwe series krijgen bij Standaard Uitgeverij geen kans meer omdat ze nog niet bekend genoeg zijn. Ik herhaal dat ik de eerste drie albums van Amoras heb gelezen en goed bevonden, maar ik zie dergelijk niveau en succes geen honderd keer evenaren.

Link naar reactie

Sommige kinderen liggen daar idd van wakker. Het soort lezers die perse willen weten wat de titels van de volgende vijf albums van de kampioenen zal zijn bijvoorbeeld.

 

Of die dag noteren op hun kalender. Of al nog voor ze de strip lezen, achteraan kijken wat de titel is van het volgende. Trust me, ze bestaan.... en ze wonen onder mijn dak.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Allee, ze hebben mijn niet al te subtiele hints dan toch opgepikt. Al jaaren heb ik een remake van de Gouden Stuntman gesuggereerd. :)

 

 

En als ze geen gouden cover uitbrengen, al was het maar een variant, dan ga ik serieus teleurgesteld zijn in de marketing van SU!

 

Alleen, die Engelse titel en ondertitel... I get the flying shit of that. 

Link naar reactie

Enfin, de nieuwe tactiek is dus eigenlijk herkauwen en blijven herkauwen van reeds bestaande personages. Nieuwe series krijgen bij Standaard Uitgeverij geen kans meer omdat ze nog niet bekend genoeg zijn. Ik herhaal dat ik de eerste drie albums van Amoras heb gelezen en goed bevonden, maar ik zie dergelijk niveau en succes geen honderd keer evenaren.

Goh, een bedrijf als SU heeft niet de financiele ruimte voor nieuwe series. Bij een kleine uitgeverij met een kleine overhead kan dat misschien maar bij SU zie ik dat niet meer gebeuren. Nieuwe series krijgen niet geen kans meer omdat ze niet bekend genoeg zijn, maar omdat je er minstens 15000. Van moet verkopen om rendabel te zijn. Dat lukt nooit met een opstartende reeks in vlaanderen.

 

Maar dat bederft dus jouw pret als je amoras leest? Nochtans vind je dat best goed. En wat de nieuwe strip betreft, laat ons afwachten. Misschien is ie goed en misschien trekt ie op niks. Wees blij dat ze tenminste wat doen. Ik maak een hele diepe buiging voor de marketing van jommeke en amoras. Eindelijk is er een marketingvisie die buiten de lijntjes durft kleuren. Dat kan alleen maar de strip in het algemeen ten goede komen, denk ik.

Link naar reactie

Maar dat bederft dus jouw pret als je amoras leest? Nochtans vind je dat best goed. En wat de nieuwe strip betreft, laat ons afwachten. Misschien is ie goed en misschien trekt ie op niks. Wees blij dat ze tenminste wat doen. Ik maak een hele diepe buiging voor de marketing van jommeke en amoras. Eindelijk is er een marketingvisie die buiten de lijntjes durft kleuren. Dat kan alleen maar de strip in het algemeen ten goede komen, denk ik.

 

Niet als ik Amoras lees, maar het stoort me inderdaad een beetje dat er hier wel weer marketing voor mogelijk is. Ik herinner me niet dat er iets dergelijks geprobeerd werd toen Apostata, Figaro, Betty en Dodge of Orphanimo!!! uitgegeven werd door SU. 

 

Nuja, ik ga die Force of Gold sowieso proberen. Ik ken mezelf.... Die link met Jommeke snap ik wel niet echt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...