Ga naar inhoud

De Beste Belgische Strip


Waldorf

Beste Belgische Strip  

75 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is volgens forumgangers van De Reep de beste strip uit volgende 25 genomineerden

    • Het gele teken - Blake en Mortimer
      4
    • De dorpsgek van Schoonvergeten 1
      7
    • De duistere steden, Brüsel
      2
    • De Kiekeboes 26: Album 26
      6
    • De liefhebbers
      2
    • De zwarte smurfen
      2
    • Grand Prix (box deel 1-3)
      0
    • Het zotte geweld
      2
    • De gewetenloze erfgenamen - Jeremiah 3
      0
    • De koningin van Onderland - Jommeke 3
      0
    • De juwelen van Bianca Castafiore - Kuifje
      2
    • De Daltons breken uit - Lucky Luke 15
      0
    • De hoed van Geeraard de Duivel - Nero
      2
    • QRN op Bretzelburg - Robbedoes en Kwabbernoot 18
      8
    • De zwarte madam - Suske en Wiske 140
      4
    • De boogschutters - Thorgal 9
      8
    • Toen David zijn stem verloor
      1
    • XIII 01, Zwarte vrijdag
      3
    • Zoo, deel 3
      1
    • Zwartkijken
      5
    • De avonturen van Blake en Mortimer 0: De U straal
      0
    • Frommeltje en Viola Integraal
      5
    • Piet Pienter en Bert Bibber 11 - Avontuur in San Doremi
      2
    • De blauwbloezen 15 - Rumberley
      1
    • De Chninkel (zwart-wit)
      8


Recommended Posts

Ik vind niet dat ik me hier nog eens moet verantwoorden.  Dat heb ik al heel uitvoerig gedaan.  Lees het uitgebreide interview dat Gert en ik met Rosinski, Van Hamme en Graza hadden n.a.v het 25-jarig jubileum van 'De Chninkel' in BSM 195 of achteraan in de integrale gekleurde herdruk.  Daar lees je waarom 'De Chninkel' een van de grootste meesterwerken uit de stripwereld is, blijft en altijd zal zijn.  Voor Gert en mezelf de beste strip ooit gemaakt.  En het feit dat onze interviews in de herdruk opgenomen zijn, blijft voor ons iets om héél, héél erg trots op te zijn.

post-69-0-62418000-1414762024_thumb.jpg

post-69-0-83232900-1414762025_thumb.png

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik vind niet dat ik me hier nog eens moet verantwoorden.  Dat heb ik al heel uitvoerig gedaan. 

 

Ach, laat je niet opnaaien. Als jij dat een van de beste strips ooit vindt, dan hoef je je daar inderdaad niet voor te verantwoorden. En de mensen die het maar niks vinden, hoeven zich ook niet te verantwoorden. Het is soms leuk om te weten waarom iemand dat goed of slecht vindt, verder koop je er geen brood mee hoor.

 

Ik vond het toen ik 'm las ergens jaren 80 een grote schok, een wereld die open ging, iets wat ik nog nooit eerder had gelezen. Moest ik 'm nu voor de eerste keer lezen nadat ik al zo veel had gelezen, dan zou ik het niet weten.

 

Dat geldt zo wat voor alles denk ik. Zelf was ik aardig onder de indruk van het stoppen van star trek the next generation. ik volgde dat vroeger en vind dat nu nog steeds een mijlpaal omdat het zo'n indruk op mij gemaakt heeft. Ik probeerde jarenlang mijn beste vriend die serie te slijten en uiteindelijk ging hij overstag. Anderhalf seizoen en toen kon hij het niet meer aan. Saai, traag, gedateerd, en niks origineel. Sommige dingen spreken op emotioneel gevoel anders als je dat voor de eerste keer ziet en je kan het daarna nooit meer anders zien.

 

Dus geniet jij nou maar van je duizendste lezing van de chninkel en laat anderen dat gerust een slecht of middelmatig boek vinden. Ieder zijn/haar smaak hé.

Link naar reactie

Die twee voorbeelden behoren voor mij langs geen kanten tot hetzelfde genre en zijn te vergelijken met appels of citroenen. De Chninkel is fantasy. Je verwart het met beeldromans omdat die nu eenmaal in eenzelfde collectie verschenen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Nou nou, tuttut, niet zomaar Kiekeboe, maar Album 26, het postmoderne experiment in collaborative storytelling waarin de protagonisten de kont tegen de krib gooien (“Ik eis inspraak in mijn eigen avonturen!”) en metacommentaren het artificiële van het stripverhaal an sich beklemtonen.

 

Dat zijn niet mijn woorden trouwens (maar het klinkt me wel meer opwindend dan de obligate bijbelplundering van de Chninkel).

Link naar reactie

Beter had geweest 'de beste Vlaamse kinderstrip ' ipv beste Belgische strip...

 En ik blijf erbij : Een Vandersteen , Nys en Sleen zijn van een hoger niveau dan Merho.

Enfin ,een Franquin of Jacobs of Hergé hadden op het podium gemoeten ,volgorde speelt geen rol.

Al de rest er achter aan....

Link naar reactie

Ik dacht idd net hetzelfde als Elvis toen ik de top drie zag.  Hier is duidelijk gekozen voor de beste kinderstrip in Vlaanderen.  'Album 26' is toch in de verste verte niet de beste Belgische strip die ooit gemaakt is, komaan !?  Ik denk dat Merho het ook moeilijk kan geloven...

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Kiekeboe is een familiestrip, geen kinderstrip. Het gaat trouwens duidelijk om een populariteitswedstrijd, meer kan je er niet over zeggen. De lijsten die samengesteld zijn door de bezoekers van De Stripspeciaalzaak zijn daarom stukken beter. Die zijn volledig samengesteld door stripliefhebbers zonder dat er een soort van elite de eerste twintig koos. 

 

Er moet overigens ook worden bij verteld dat als iedereen die de boekenbeurs bezoekt ook zijn favoriete strips had ingegeven bij bijvoorbeeld De Belgische Top500 van DSSZ. Die er ook volledig anders had uitgezien.

Link naar reactie

Dat begreep ik ook uit zijn reactie. Zelf denkt hij ook dat het meer zegt over de populariteit. En dat klopt ook wel: Bij polls is het populaire element vaak doorslaggevender dan de kwaliteit of wijsheid heb ik in het verleden gezien, al is deze strip nou ook weer niet kwalitatief laag vind ik. Maar tegenover een Kuifje en een Blake en Mortimer toch wel even iets anders.

 

Misschien had men beter in meerdere genre's de populairste of 'beste' kunnen kiezen? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...