Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Waldorf

De Beste Belgische Strip

Beste Belgische Strip  

75 leden hebben gestemd

1. 1. Wat is volgens forumgangers van De Reep de beste strip uit volgende 25 genomineerden

• Het gele teken - Blake en Mortimer
      4
    • De dorpsgek van Schoonvergeten 1
      7
    • De duistere steden, Brüsel
      2
    • De Kiekeboes 26: Album 26
      6
    • De liefhebbers
      2
    • De zwarte smurfen
      2
    • Grand Prix (box deel 1-3)
      0
    • Het zotte geweld
      2
    • De gewetenloze erfgenamen - Jeremiah 3
      0
    • De koningin van Onderland - Jommeke 3
      0
    • De juwelen van Bianca Castafiore - Kuifje
      2
    • De Daltons breken uit - Lucky Luke 15
      0
    • De hoed van Geeraard de Duivel - Nero
      2
    • QRN op Bretzelburg - Robbedoes en Kwabbernoot 18
      8
    • De zwarte madam - Suske en Wiske 140
      4
    • De boogschutters - Thorgal 9
      8
    • Toen David zijn stem verloor
      1
    • XIII 01, Zwarte vrijdag
      3
    • Zoo, deel 3
      1
    • Zwartkijken
      5
    • De avonturen van Blake en Mortimer 0: De U straal
      0
    • Frommeltje en Viola Integraal
      5
    • Piet Pienter en Bert Bibber 11 - Avontuur in San Doremi
      2
    • De blauwbloezen 15 - Rumberley
      1
    • De Chninkel (zwart-wit)
      8

Recommended Posts

Ik stel me eigenlijk ook serieus vragen bij die keuze. Dat album is ondertussen al zo archaïsch geworden dat er velen zijn die er niet meer door geraken. 

De zoektocht naar een Beste Belgische Strip zal altijd wel een subjectief aspect bevatten, maar ik kan me echt niet vinden in veel van de genomineerde titels. De U-straal, De Zwarte Madam, De juwelen van Biance Castafiore... Suske en Wiske en Kuifje hebben mijn inziens toch veel sterkere titels in hun reeks zitten. Enfin, ik zal wel een zageman zijn zeker?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind De juwelen van Bianca Castafiore juist een hele sterke Kuifje. Keuzes uit de Kuifje en S&W  reeks worden waarschijnlijk sterk bepaald door datgene wat je in je jeugd in de kast had staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De juwelen van Bianca Castafiore was de laatste goede Kuifje, maar zeer atypisch. Ik zou ook een andere genomen hebben, maar zoals Tweetie zegt: ieder zijn eigen smaak.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De beste Kuifje is toch niet de juwelen, mannekes toch. Blauwe lotus of Tibet, je mag kiezen.........

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nee Zwendel, eigenwijze... Vooruit dan maar, je mag ook kiezen voor de schat van scharlaken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Allee, nu komt er maar één titel meer bij want nummer 24 is De Blauwbloezen 15: Rumberley. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Allee, nu komt er maar één titel meer bij want nummer 24 is De Blauwbloezen 15: Rumberley. 

dzju, als er dan al een Blauwbloezen in de longlist moet staan zou ik toch eerder 'de nor van Robertsonville' of 'blauwen in de puree' verwachten... of zelfs 'el padre'... Rumberley???

Maar eigenlijk zou nr 24 Canardo, Amoxonië moeten zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ah, ik denk dat we er sowieso van mogen uitgaan dat er bij Radio 1 een willekeurige inzending uitgepikt wordt. De favoriet van die persoon is natuurlijk ook niet altijd het sterkste verhaal uit een bepaalde reeks. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zelfs de albumversie is een perfecte strip :)

Nee hoor, dat gerotzooi van de Marsupilami met die radio in zijn neus de eerste bladzijden is in de reguliere reeks compleet verminkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De Juwelen Van Bianca Castafiore is op veel vlakken de antithese van Kuifje. In plaats van de wereld rond te reizen of op de maan te belanden speelt het verhaal zich volledig af op Molensloot. Achter de schijnbaar dunne intrige zit een mooie parabel over alle mogelijke vormen van miscommunicatie - zoals die twee reporters die uit de verklaringen van de stokdove Zonnebloem menen te mogen opmaken dat Haddock en de Milanese Nachtegaal verloofd zijn. Het is een album dat veel rijker is van inhoud dan de meeste andere albums, maar het mooie is dat dat bij een eerste lezing amper opvalt.

Maar mijn favoriete Kuifje is/zijn het Maan-tweeluik. Hergé heeft daarmee bewezen dat hij wetenschappelijk redelijk goed gedocumenteerd was - zelfs hij kon toen niet weten dat er geen ijs op de maan was, maar de rest is redelijk geloofwaardig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Met die extra nominaties lijken de samenstellers me nog altijd hun eigen favorieten te willen bevoordelen. Ik vind dit initiatief een mislukking.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar mijn favoriete Kuifje is/zijn het Maan-tweeluik. Hergé heeft daarmee bewezen dat hij wetenschappelijk redelijk goed gedocumenteerd was - zelfs hij kon toen niet weten dat er geen ijs op de maan was, maar de rest is redelijk geloofwaardig.

post-625-0-18648200-1414662718_thumb.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

Met die extra nominaties lijken de samenstellers me nog altijd hun eigen favorieten te willen bevoordelen. Ik vind dit initiatief een mislukking.

tenzij er door dit initiatief plots veel meer strips aan traditioneel-niet-kopers worden verkocht. Dan is het wel weer een ... eh ... lukking :)

Dat men in de verste verte niet bezig is met wat de titel belooft, tja, dat verbaast me niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

tenzij er door dit initiatief plots veel meer strips aan traditioneel-niet-kopers worden verkocht. Dan is het wel weer een ... eh ... lukking :)

Dan had men uit commercieel inzicht voor nog meer courante strips moeten kiezen die overal te koop zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

Dan had men uit commercieel inzicht voor nog meer courante strips moeten kiezen die overal te koop zijn.

of had men een radioprogramma moeten maken over strips ...

Deel dit bericht

Link naar bericht

of had men een radioprogramma moeten maken over strips ...

Manoeuvers in het donker. Waar is de tijd???

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nee hoor, dat gerotzooi van de Marsupilami met die radio in zijn neus de eerste bladzijden is in de reguliere reeks compleet verminkt.

Eerlijk, moest je niet van het bestaan van de "extended edition" afweten, zou je het niet opmerken. 

Het is maar een uitgerokken gag die wel wat surreëel aandoet door de knullige vertaling (waar wel heel veel strips uit die tijd aan lijden)

Deel dit bericht

Link naar bericht

De U-straal was de expliciete keuze van Alex Agnew, en hij is het uithangsbord vandaar. 

De reden waarom dat de Chinkel er voorlopig niet tussenstaat, is dat er al 2 Van Hammes inzaten, en men ging er vanuit dat het publiek de Chinkel er wel zou instemmen. Een terecht uitgangspunt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

De U straal, is een tenenkrommend europees aftreksel van Flash Gordon met stijve personages en bordkartonnen decors. Als die Agnew dat album er in heeft gekozen istie, op het gebied van strippies, geen knip voor de neus waard. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

De U straal, is een tenenkrommend europees aftreksel van Flash Gordon met stijve personages en bordkartonnen decors. Als die Agnew dat album er in heeft gekozen istie, op het gebied van strippies, geen knip voor de neus waard. 

nou nou.

Dat je het nu niet meer als beste strip moet zien, kan ik volgen. Maar als je dat in zijn tijdsscharnier plaatst heeft dat wel degelijk zijn waarde. Met een nostalgische bril (zoals ik alle blake and mortimers, kuifje, lucky luke etc lees) vind ik dat nog best te pruimen. Naief, traag, stijf, ... maar wat een sfeer. dat heb ik ook als ik een SF boek uit de jaren 50 lees. Stijf, traag, naief maar een heerlijk nostalgisch sfeertje. Mij stoort het niet.

En ja, dat was een afkooksel van Flash Gordon. En dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...