Ga naar inhoud

De Beste Belgische Strip


Waldorf

Beste Belgische Strip  

75 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is volgens forumgangers van De Reep de beste strip uit volgende 25 genomineerden

    • Het gele teken - Blake en Mortimer
      4
    • De dorpsgek van Schoonvergeten 1
      7
    • De duistere steden, Brüsel
      2
    • De Kiekeboes 26: Album 26
      6
    • De liefhebbers
      2
    • De zwarte smurfen
      2
    • Grand Prix (box deel 1-3)
      0
    • Het zotte geweld
      2
    • De gewetenloze erfgenamen - Jeremiah 3
      0
    • De koningin van Onderland - Jommeke 3
      0
    • De juwelen van Bianca Castafiore - Kuifje
      2
    • De Daltons breken uit - Lucky Luke 15
      0
    • De hoed van Geeraard de Duivel - Nero
      2
    • QRN op Bretzelburg - Robbedoes en Kwabbernoot 18
      8
    • De zwarte madam - Suske en Wiske 140
      4
    • De boogschutters - Thorgal 9
      8
    • Toen David zijn stem verloor
      1
    • XIII 01, Zwarte vrijdag
      3
    • Zoo, deel 3
      1
    • Zwartkijken
      5
    • De avonturen van Blake en Mortimer 0: De U straal
      0
    • Frommeltje en Viola Integraal
      5
    • Piet Pienter en Bert Bibber 11 - Avontuur in San Doremi
      2
    • De blauwbloezen 15 - Rumberley
      1
    • De Chninkel (zwart-wit)
      8


Recommended Posts

Ik heb weinig, eigenlijk géén aandacht gezien voor de genoemde reeksen. Ja, ze zaten in de lijst, maar in tegenstelling tot de genomineerde familiereeksen zijn ze niet uitgelicht of besproken. Dan heb ik nog liever dat ze gewoon doodgezwegen worden i.p.v. dat ze als opvulling gebruikt worden in zulke lijstjes. Op deze manier vind ik het zelfs een belediging voor Brecht Evens, Judith Vanistendael en co. Als ik daardoor een zwartkijker of een elitaire lul ben, dan draag ik die titel met trots. :e012:

 

 

Evens en Vanistendael krijgen meer aandacht in de media dan de meeste makers van de familiestrips, ik denk niet dat die gaan klagen.

Link naar reactie

Allemaal 100% waar wat Gert Meesters hier zegt, maar aan de andere kant was het de eerste keer in decennia dat een strip als Schoonvergeten, Chninkel, Fromm&Viola, Zoo,... vernoemd werden in de bredere media. Mochten de uitgeverijen zo slim geweest zijn of de tijd gehad hebben om daarrond een sterke commerciële actie uit te werken onder het mom van "Weet waarvoor je stemt" of "Vindt u dit de beste Belgische strip-met stemformulier binnenin", dan was het (meerwaarde)doel pas echt bereikt. Als er al een meerwaarde-doel achter zat... Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde uitgeverijen het meer dan OK vinden dat Piet Pienter, Jommeke, Sus&Wis of Kiekeboe extra aandacht krijgen.  

 

Sorry, ik heb het weer lastig met die zwartkijkers. 

Ik vraag me wel af of hier veel commerciële meerwaarde voor de klassieke stripwinkel in zit. Ik herinner me dat naar aanleiding van het publiceren van de strip top 100 nav de Stripdagen in 1999 (denk ik?) in De Poort de top 5 (ik denk: Gele Teken, Chninkel, Zwartkijken, Stilte en Loopgravenoorlog) netjes in de bloemetjes werd gezet, met een stapel meerbestellingen tot gevolg.  Voor mij was het toen de eerste kennismaking met 4 van die 5 albums (en de start van intussen 15 jaar verdere ontdekkingen in stripland).

Ik kan me niet voorstellen dat dat (top 5 uitstallen, meerverkoop realiseren, zieltjes winnen) nu wordt gedaan en dat er veel extra te ontdekken valt met betrekking tot de eerste 5 in dit referendum. In die zin blijft het toch een gemiste kans voor de stripwereld.

 

Ik post dit bericht ook met een persoonlijk doel: heeft iemand die top 100 van de stripdagen nog ergens liggen? Ik heb hem destijds wel afgeprint, maar ik vind het niet meer terug.

 

PS: uiteraard voor J'on gestemd!

Link naar reactie

Op onze eigen site hadden we jarenlang de top 20 van die top staan, Nuwa. Ik heb die dit jaar toevallig gewist omdat we die indertijd niet zelf hadden georganiseerd. Ik duikel 'm nog wel eens voor je op.

Link naar reactie

Gevonden:

 

TOP 20 Aller Tijden (Bronzen Adhemar Stichting)
Op het eind van het jaar 2000 stelde de Bronzen Adhemar Stichting een Top 20 samen van wat zij de beste 20 strips van de 20ste eeuw vonden. De voorwaarde was dat ze allen in het Nederlands verschenen.

 

post-35-0-28118500-1415955374_thumb.jpg

 

 

Link naar reactie

Gevonden:

 

TOP 20 Aller Tijden (Bronzen Adhemar Stichting)

Op het eind van het jaar 2000 stelde de Bronzen Adhemar Stichting een Top 20 samen van wat zij de beste 20 strips van de 20ste eeuw vonden. De voorwaarde was dat ze allen in het Nederlands verschenen.

 

attachicon.gifTop20.jpg

Een mooie Top 20 maar mis daar toch een Blacksad album in.

Waarom in 2015 niet eens een top 20 samenstellen van de beste 20 strips die tot nu de 21ste eeuw in verschenen zijn?

Link naar reactie

Een mooie Top 20 maar mis daar toch een Blacksad album in.

Waarom in 2015 niet eens een top 20 samenstellen van de beste 20 strips die tot nu de 21ste eeuw in verschenen zijn?

Blacksad bestond toen nog niet, hé.

Link naar reactie

Een top 20 waar ik me zeker in kan vinden

 

Het ziet eruit als een flatwoning met allemaal mooie verdiepingen. De schat van Beersel ligt in de kelder en op de stille zolder ligt het mooie spul recht onder het ouderwetse en dus oerdegelijke dak van mijnheer Jacobs  

Link naar reactie

Die Corto Maltese pas nog eens gelezen? Miljaar... Die heeft de tand des tijds dus echt niet doorstaan in mijn ogen!

Heb daar al met heel wat die-hards discussie over gehad. Schandalig vinden ze dat!

Totdat blijkt dat het bij hen ook 20 jaar geleden is dat ze het album nog in hun pollen gehad hebben...

Link naar reactie

Die Corto Maltese pas nog eens gelezen? Miljaar... Die heeft de tand des tijds dus echt niet doorstaan in mijn ogen!

Heb daar al met heel wat die-hards discussie over gehad. Schandalig vinden ze dat!

Totdat blijkt dat het bij hen ook 20 jaar geleden is dat ze het album nog in hun pollen gehad hebben...

 

Welke heb je gelezen? In mijn herinneringen was De ballade van de zilte zee een pracht avonturen verhaal maar het heeft jaren geduurd voordat ik het boek gelezen heb en het is inderdaad een decennia geleden dat ik 'm de laatste keer heb gelezen. 

 

f0ffdfc0-9195-012b-e619-f45509920311.jpg

Link naar reactie

Welke heb je gelezen? In mijn herinneringen was De ballade van de zilte zee een pracht avonturen verhaal maar het heeft jaren geduurd voordat ik het boek gelezen heb en het is inderdaad een decennia geleden dat ik 'm de laatste keer heb gelezen. 

 

f0ffdfc0-9195-012b-e619-f45509920311.jpg

 

 

Het was inderdaad dit album, weliswaar in een andere druk. Omdat iedereen daar zo lyrisch over was, heb ik dat vorig jaar eens uit de bib meegenomen. Persoonlijk vond ik er weinig aan: het verhaal verliep met horten en stoten en ik vond dat Pratt al beter tekenwerk had afgeleverd. Dit was schijnbaar serieus vloeken in de stripkerk en daarom heb ik enkele maanden later nog eens een poging gewaagd. 

En nope, geen spek voor mijn bek...

 

Om maar te zeggen dat elke appreciatie een puur persoonlijke zaak is en blijft en vaak ook tijdsgebonden is. Als je met een bepaald album niet (meer) de juiste klik weet te maken, zal het wel nooit iets worden.

 

Ik denk dat ik in heel mijn leven nooit zoveel striplol gehad heb als met de oude Jommekes. Als kleine rakker kon ik volledig opgaan in zijn avonturen en dat is een gevoel dat wel nooit meer terug zal komen. Maar of nostalgie in een stripverkiezing als deze het juiste Leitmotiv is, weet ik niet, al zal het zeker wel een rol spelen. 

Link naar reactie
Ik denk dat ik in heel mijn leven nooit zoveel striplol gehad heb als met de oude Jommekes. Als kleine rakker kon ik volledig opgaan in zijn avonturen en dat is een gevoel dat wel nooit meer terug zal komen. Maar of nostalgie in een stripverkiezing als deze het juiste Leitmotiv is, weet ik niet, al zal het zeker wel een rol spelen. 

 

Ik heb net eens de volledige tekst van GDW over die verkiezing gelezen (zie eerder in deze draad) waarin hij o.m. beweert dat "De koningin van Onderland" niet naast "Toen David zijn stem verloor" hoort te staan. Dikke onzin. Onderland is een prachtig (doch eenvoudig) getekende strip met een inhoud die duizenden lezers tot in het diepste van hun ziel heeft beroerd. Er zitten behoorlijk zware thema's in dat album: kan men de politie vertrouwen?, moet men ontoerekeningsvatbare criminelen bestraffen?, kinderontvoering, marteling, dierenmishandeling... (wel een beetje teveel tekst, maar soit). Denkt iemand hier dat er over 50 jaar nog over "Toen David..." zal gesproken worden?

Link naar reactie

Ik heb net eens de volledige tekst van GDW over die verkiezing gelezen (zie eerder in deze draad) waarin hij o.m. beweert dat "De koningin van Onderland" niet naast "Toen David zijn stem verloor" hoort te staan.

Hij beweert ook:

 

Wanneer volgend jaar het beste Belgische boek wordt verkozen, nomineren we dan Hugo Claus' Het Verdriet van België naast Het Grote Aquariumboek en Lannoo's reisgids over Toscane?

 

Maar wát hij hiermee precies beweert, is me niet helemaal duidelijk. Maakt Judith Vanistendael hoogstaande literatuur en Jef Nys leerzame non-fictie?

Link naar reactie

Ik heb nu ook het volledige artikel gelezen. Zeer goed geschreven, ik ga er (bijna) volledig mee akkoord, op één alinea na. 'De koningin van Onderland' vergelijken met 'Buren' of een reisgids gaat mij veel te ver. Dat is namelijk een prachtige strip, zoals Tom Bouden hierboven terecht beschrijft. In principe kan dat perfect naast een Vanistendael staan, qua kwaliteit. Maar dit was een populariteitspoll, waarbij 99% van de stemmers waarschijnlijk nog nooit gehoord heeft van één van beide genomineerden. Dus vind ik dat die hier, in dit specifieke geval, inderdaad niet naast elkaar mochten staan. Hij had Jommeke bijvoorbeeld ook kunnen vergelijken met hoog aangeschreven jeugdboeken of tekenfilms.

Link naar reactie

Zelfs dat onderscheid hoefde niet gemaakt te worden. Het ging om de beste strip, zonder onderscheid van genre of doelgroep of wat dan ook, net zoals er ook massa's lijstjes bestaan met beste films, zonder onderscheid van genre.

 

In een ander artikel over het verschil tussen belgische strips stond er ook vreemd elitair gedoe. Eerst werd gesuggereerd dat iemand als herge beter werk leverde dan de bandwerktekenaars uit vlaanderen die enkel maar opdoken in dit lijste omdat ze zoveel strips hebben gemaakt, maar bij Pom vonden ze het dan weer vreemd dat hij in de top 5 opdook, want hij had 'maar' 45 albums gemaakt.

Link naar reactie

Ja, met die rare vergelijkingen ondergraaft hij zijn eigen betoog.

 

Alsof je plots tussen de Oscarnominaties voor Beste Film naast Milk of Schindler's List aflevering 138 van Buren ziet staan

 

 

Die afleveringen van Buren worden in een dag opgenomen (er zijn er inmiddels 6700+)... Nogal een afservering van Onderland :e010:

 

(Weet iemand trouwens wat er op één staat op Schindler's lijst en of dat lijstje destijds ook zoveel ophef veroorzaakte...??)

Link naar reactie

Eventjes doen alsof dat een serieuze vraag was: de lijst was alfabetisch. Op nr één stond: 69061 ABRAMOCZYK Szyja 15.9.17 ang. Metallverarb.

 

Nazi, zuipschuit en rokkenjager. En held. Dat zijn de betere karakters. Kippenvel...

 

To 1200 Jews a womanizing, heavy-drinking, German-Catholic industrialist and Nazi Party member named Oskar Schindler was all that stood between them and death at the hands of the Nazis. He was a man all too human, full of flaws like the rest of us. The unlikeliest of all role models. An ordinary man who answered the call of conscience. He remained true to 'his' Jews, the workers he always referred to as 'my children'. He rose to the highest level of humanity and gave them a second chance at life. He spent millions to protect them, everything he possessed, and eventually risked his life in desperate rescue attempts. Even on the days when the air was black with the ashes from bodies on fire, there was hope in Crakow because Oskar Schindler was there.

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...