Ga naar inhoud

Appreciatie Van Nederlandse Strips Door Belgische Stripfans


Freakzilla

Recommended Posts

argus en fokke & sukke zijn voor mij ook minder geslaagd omdat die vooral verwijzen naar nederlandse actualiteit

 

ook de typische nederlandse reeksen als storm, toonder, duck en die voetbalstrips ontbreken totaal in de verzameling

 

ik ben waarschijnlijk met kontiki de enige vlaamse abonnee

 

Argus en Fokke & Sukke zijn dan ook geen strips, maar cartoons.

 

Wat is er typisch Nederlands aan Storm, Duck en die voetbalstrips (die vaak vertalingen vanuit Engeland waren)? Storm zou zowat overal gemaakt kunnen worden en Duck wordt zowat overal gemaakt.

 

Er zijn wel meer Vlaamse Eppo abonnees hoor. Ik ben er ook een van.

 

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar verkoopt dat ook ergens anders dan in Nederland dankzij hun Nederlandse uitgeverij? Je zou het criterium "nederlander zijn" om Nederlandse strips te maken ook kunnen verruimen.

 

The Trigan Empire was een immens populaire Britse strip. Storm surft over het kanaal een klein beetje mee op het succes daarvan.

 

Een ding moet je de Nederlanders meegeven: ze zijn een van de weinige Europese landen waar ze succesvol Engelse strips publiceerden. Trigië, Billie Turf, Bessie Turf, De wondersloffen van Sjakie...

Link naar reactie

Storm werd/wordt gepubliceerd door Eppo en is bedacht door Martin Lodewijk. Hoewel Don Lawrence een Engelsman was, is Storm om de bovengenoemde redenen een Nederlandse strip in mijn ogen. Zo zie ik Thorgal als een Belgische strip terwijl Rosinski een Pool is.

Link naar reactie

Storm werd/wordt gepubliceerd door Eppo en is bedacht door Martin Lodewijk. Hoewel Don Lawrence een Engelsman was, is Storm om de bovengenoemde redenen een Nederlandse strip in mijn ogen. Zo zie ik Thorgal als een Belgische strip terwijl Rosinski een Pool is.

Ik was in Polen een maand geleden en daar vertellen dat Thorgal een Belgische strip is en geen poolse zorgt bijna voor een lynchpartij :-p

Blijkbaar zou Thorgal daar in een tijdschrift verschenen zijn nog voordat het in 1977 verscheen in Kuifje. Misschien dat een Thorgal expert dit kan bevestigen?

Link naar reactie

Veel van de Nederlandse strips sijpelen jammer genoeg niet door tot hier. Ik mag er een groot deel wel van: Dirkjan is geweldig, maar bij de voorpublicatie in Robbedoes heb ik vooral ook de stijl van Gerrit De Jager leren appreciëren. Roel en Zusje zijn wat mij betreft twee zeer goeie reeksen. Ook de Wiroja's hebben zeer goeie dingen afgeleverd. Op Jan Kruis heb ik het dan weer niet begrepen, die zijn humor vat ik niet en zijn tekeningen zijn te lelijk. Laatst ook eens aan Havank van Jippes begonnen (dat is al geen strip meer maar bijna literatuur), zijn stijl doet me heel erg denken aan Franquin in zijn topperiode (da's bedoeld als complement). En van mijn aankoop van het complete oeuvre van Piet Wijn heb ik toch ook nog geen spijt gehad...

Link naar reactie

Ik heb ook een abonnement op Eppo. Ik lees vooral de rubrieken en Floris van Dondermonde. Dat vind ik een heel goeie strip.

De rest lees ik amper. Ik koop dat blad vooral omdat ik het een gedurfd initiatief vind om in deze tijd een stripblad uit te geven.

Nederlandse strips interesseren mij even veel dan Vlaamse strips. Voor mij is er weinig verschil. Ik hinder me soms aan het taalgebruik, dat wel.

En de huidige Nederlandse strips vind ik over het algemeen inderdaad ontzettend braaf.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...