Ga naar inhoud

Anne En Eva Staal (Stalinski)


retep

Recommended Posts

Afgesplitst van "Strips in de Media"
 

Gisteren gemist maar waarschijnlijk nog online te bekijken : Kunstuur gewijd aan graphic novel

 

http://avro.nl/kunstuur/uitzendingen/NieuweAflevering.aspx?r=1

 

Zie ook : http://striptip.nl/kunstuur-gewijd-aan-graphic-novel/

 

Anne-Stalinski.jpg

 

 

Wat zijn die krabbels van de Stalinskis toch slecht, heeft die arme vrouw nu een cyste op heur hoofd ? en teken die kaders toch eens recht.

Link naar reactie

ik probeer niemand te beledigen, maar als Menner zo'n tekeningen plaatst wordt er stiekem (en openlijk soms) in het vuistje gelachen, maar als er dan een sticker graphic novel op plakt en het gaat over je eigen navel, dan is het plots kunst? Ik begrijp dit eerlijk gezegd niet. Ik lees graag strips. In alle genres. In verschillende tekenstijlen. Maar dit is toch ... nu ja ... wat is het?

 

Koen, wat vind jij nou van de door jouw geposte pagina? Vind je dat nou echt een tot lezen uitnodigende pagina? 

Link naar reactie

Kama is ook geen kunst.

Kama is ook niet altijd goed (verre van).

Zijn tekeningen zijn ook gewoon lelijk en amateuristisch. Dat de hippe mensen veel geld willen neerleggen voor zijn (kuch) kunst, dat is hun probleem.

Dat Kama in Humo al jaren als beste tekenaar wordt verkozen, dat zegt iets over de mensen die m verkiezen. ;)

Link naar reactie

Persoonlijk vind ik het tekenwerk natuurlijk ook niet meesterlijk   ;)  De tekeningen dienen wat er verteld wordt en soms kan dit met zo'n amateuristisch ogend tekenwerk, zie ook de cartoons van Kama in de Humo.  

 

wat druk je je vaag uit Koen, dat ben ik niet van je gewend, niet meesterlijk. Hmmmmmmmm, dit kan dus varieren tussen best wel aardig en best wel kloten. Wat vind je van de teksten, die vind ik ook niet meesterlijk..... 

jurk1%20kopieGOED.jpg

 

roydonders.jpg

Link naar reactie

Wat ik hoorde, is dat kunstacademies tegenwoordig meer hameren op zelfexpressie dan op techniek. Dan krijg je natuurlijk een boel kinderen die kinderlijk tekenen en denken iets te zeggen te hebben. Eva Mouton is in België zo'n voorbeeld (en opgehemeld door Gerda Dendooven) 

Toch bestaat het tegenovergestelde ook: technisch perfecte tekeningen waar elke emotie uit verdwenen is.

marcelherms.nl

Link naar reactie

Ik heb zelf een redelijk hoge tolerantie voor haastige tekeningen. Wat kamagurka doet was in zijn tijd wel nieuw en origineel. Dat vind ik zelf eerder in het genre van Andy Kaufman. Toen die voor het eerst zijn latka deed, zat de zaal ook te twijfelen. Picasso maakte ook iets wat in zijn tijd nogal fel gecontesteerd werd door velen. Kamagurka heeft zijn stijl gewoon behouden. Luc Van Zeebroek vind ik persoonlijk niet interessant als schilder. Omdat kamagurka cartoons maakt, stoort de stijl minder dan wanneer hij een hele strip zou maken.

 

Ik ben geen fan van het vertelwerk van Brecht Evens, noch van zijn tekeningen, maar ik kan zijn werken wel op waarde schatten. Ik zie het vernieuwende wel.

 

Ik hou erg veel van de manier van vertellen van Chris Ware ook al ogen zijn tekeningen erg saai. Baru maakt ook lelijke tekeningen, maar de manier waarop hij ze maakt toont wel veel expressie en heeft toch een soort van rauwheid die functioneel en op haar eigen manier wel aantrekkelijk is (vind ik).

 

Allez ja, ik wil maar zeggen dat er verschillende manieren zijn om naar een artistiek werk te kijken.

 

Bewust gekozen kinderlijkheid of pure luiheid of gewoon niet beter kunnen, vind ik geen garantie voor interessante werken. Dat werkte op een bepaald niveau wel op de lachspieren bij kabouter Wesley maar ik zal de strip nooit kopen. Maar kabouter Wesley werd dan ook nooit als kunst gepresenteerd, eerder vermakelijke onzin. Datzelfde heb ik met klepzeiker.

 

Waneer je echter met bovenstaand werk jezelf lààt opdraven in een kunstprogramma, dan vrees ik dat er ofwel te weinig interessante kunst gemaakt wordt om programma's te vullen ofwel de makers verblind zijn door de term "graphic novel" (néé, dat is géén label voor kunst of inhoud dat is de omschrijving van een vorm) ofwel wij het uiteraard niet begrijpen.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

wat druk je je vaag uit Koen, dat ben ik niet van je gewend, niet meesterlijk. Hmmmmmmmm, dit kan dus varieren tussen best wel aardig en best wel kloten. Wat vind je van de teksten, die vind ik ook niet meesterlijk..... 

jurk1%20kopieGOED.jpg

 

roydonders.jpg

Dit is ronduit bagger. Kleuters doen aan zelftraumatisatie wanneer ze zelf dergelijk infantiel gekrabbel het levenslicht laten zien.

Serieus, zijn  er mensen die studiebeurzen krijgen om zich daar 4 jaar mee te kunnen bezighouden, een diploma uitgereikt krijgen en er dan nog mee centen verdienen ook? Gratis onderwijs, ok. Maar geen belastinggeld van mij die naar naïeve wichten met losse broekjes mag gaan. Daar krijg ik het dus van.

 

Dit zuigt zo hard dat ze direkt de porno in kunnen en in 2 weken tijd een ongeziene carriere kunnen uitbouwen.

 

Fucking hell...wat een klotezooi zeg...

Link naar reactie
  • 1 month later...
 

 

188.jpg

 

Deze recensie op de site van De Stripspeciaalzaak deed me tot aankoop overgaan :http://www.stripspeciaalzaak.be/2014_Besprekingen/OpMissie.htm

Wouter Porteman beveelt dit album terecht zo enthousiast aan. De strips van Aimée De Jongh (Het verdriet van de Papoea's) en Jeroen Funke (Niemandsland) zijn mijn persoonlijke favorieten omdat ik hier het meest mee leefde. Jan Cleyne (80 Seconden) is mij een nobele onbekende maar verraste me aangenaam met zijn originele, dynamische tekenstijl in een verhaal over een piloot die 's nachts precisiebombardementen moet uitvoeren in Servië.  Erik Kriek verraste me dan weer door het toepassen van een meer krasserige tekenstijl, iets wat hem blijkbaar goed afgaat. Op de verhalen of anekdotes an sich valt er weinig negatiefs op aan te merken. Enkel het verhaal over de bevrijding van een Duits koopvaardijschip voor de kust van Somalië gaat totaal de mist in doordat de tekenstijl van Michiel van de Pol zich TOTAAL niet leent tot zo'n actie-thriller. Helemaal spijtig is het wanneer een mooie anekdote van veteraan Sjaak Duine op een extreem infantiele wijze wordt getekend door Anne Staal, wiens tekenkunsten de kleuterklas nog niet zijn ontgroeid, een madam die met kinderkrabbels haar inkomen verdient.
Zoals bij de meeste van zo'n verzamelingen wisselt de kwaliteit wat maar men kan wel spreken van een geslaagde bundeling van talenten. Weeral een mooie uitgave van Strip2000 die zich blijkbaar niet meer enkel tot humor-strips beperkt.

 

 

 

De tekenaars kregen 1 maand om van A tot Z te geraken. Wilbert van der Steen bv. vond dit echt enorm kort, maar voor het werk van Anne Staal heb ik helaas geen enkele vorm van appreciatie. Geef mij maar Menner.  Een Funke bv. die ook een rappe tekenaar lijkt, heeft dan weer wel diep gegraven. Respect. 

 

 

ik hoor zeer veel afkeer ten opzichte van Staal haar/hun werk. Wat ik van Staal gezien heb, lijkt me dat terecht. Maar dat zijn maar een paar bladzijden, dus veel te weinig om te oordelen.

Wie geeft het werk van Staal uit? Wie vraagt haar om zo'n verhaal uit te tekenen? Dat moet dan toch zijn dat ze meer boeken verkoopt dan enkele andere tekenaars die misschien ook wel zo'n verhaal wilden tekenen. Of wou er verder niemand en moesten ze uit armoe dan maar aankloppen bij Staal?

Link naar reactie

 en waren er niet goede vlaamse tekenaars te porren voor dit project, Marcel Rouffa, Dupré ed.

 

nou, uit de aard van het project begrijp ik wel dat men uitsluitend Nederlandse stripmakers kiest.

Link naar reactie

ok, ik heb eens twee minuten gesurfd op anne stalinski/staal.

 

Ik vond dit:

http://issuu.com/annestaal/docs/nachtwandeling

 

qua tekenstijl vind ik dit toch hetzelfde als evens, schrauwe, menner, vanistendael, satrapi, baudoin ... en andere tekenaars die een bepaalde snel geschetste summiere tekenstijl gebruiken. Smaken verschillen nu eenmaal. Zelf ben ik hier ook niet zo'n fan van. Maar ik vermoed dat de kunstwereld een zelfde reactie moet gehad hebben toen Picasso met zijn luie schilderijen begon of kandinsky wat begon aan te modderen. Het past niet in het paradigma en dus vind "men" het lelijk. (al kan men dit bezwaarlijk nog een vernieuwing noemen nadat we de abstracte stromingen in de kunstwereld al gehad hebben. Eerder grafisch heruitvinden)

 

Nu goed, ik heb nog niks van Anne Staal gelezen, ik ben dat op basis van de tekeningen ook niet van plan (net zomin van Baudoin, Vanistendael en Menner) maar misschien heeft dat meiske wel iets te zeggen. Ik heb geen idee aangezien ik nog niks van haar las. Maar een strip is maar voor 30% mooie tekeningen hé. De rest draait om het verhaal en de manier waarop het verhaal verteld is. Waarom doet men zo hysterisch over Evens? Ik heb veel respect voor zijn werk, maar mij spreekt het persoonlijk niet aan. Dus ik zie het verschil dan ook niet tussen de ene (in mijn ogen) lelijke tekening en de andere (in mijn ogen) lelijke tekening.

 

Maar goed, allemaal zeer persoonlijk natuurlijk.

Link naar reactie

:e010:  :e010:  :e010:  :e010:  :e010:  :e010:  :e010:  DA MEENDJENIE !!! 

 

kijk van mij mag je de stripsnob uithangen zo veel je wil, maar als ik die nachtwandeling van Staal zie, dan zie ik even mottige tekeningen als bvb Baudoin.

 

http://issuu.com/ann.../nachtwandeling

 

G_5914_01.JPG

 

 

of 

 

hoemoethetkledinginpakken.jpg

 

vind ik hetzelfde als

 

a4a898cb264b2a.jpg

 

 

Da's allemaal hetzelfde getekend. Alleen is het bon ton om de ene op te hemelen en op de ander te kakken. Voor mij hoeft dat niet. Ik vind daar allemaal niks aan. Over de vertelkunst van Baudoin kan ik me niet uitspreken. Ik las er nog geen enkel. Net zoals ik me niet over de vertelkunst van Staal kan uitspreken. Misschien zit daar een hemelsbreed verschil. Dat zou best kunnen. Daar laat ik me niet over uit.

 

Maar als ik puur op basis van tekeningen kijk, nope, even mottig als de rest. En iemand anders zal dat dan weer wel mooi vinden. 

 

Maar goed, ik heb zowiezo schijt aan het kunstsnobisme. Wat kan mij dat verrekken of het een naam is of een nobody. Het is mooi of niet mooi, het zegt me iets of het zegt me niks.

Link naar reactie

Die kop in prent 2 van de Baudoin-plaat die je postte is een niveau die Anne Staal niet kan. Daar is een merkelijk verschil in kunde (niet kunst). Toch niet in de strips die ze publiceert. Voor hetzelfde geld is ze een begenadigd tekenares naar levend model.

Link naar reactie

ik vond bvb Persepolis ook dikke kak. Mottig getekend en saai verteld. Maar het was wel noodzakelijk om dat goed te vinden, anders word je niet serieus genomen. Awel, fuck that. Ik vind Persepolis een saaie strip en al kreeg ik hem gratis, dan nog wil ik dat niet in mijn kast hebben.

 

Maar, ieder zijn eigen goesting hé. Of je nu star trek kijkt of Jackson Pollock gaat bekijken. Zolang je er maar plezier van hebt.

Link naar reactie

Die kop in prent 2 van de Baudoin-plaat die je postte is een niveau die Anne Staal niet kan. Daar is een merkelijk verschil in kunde (niet kunst). Toch niet in de strips die ze publiceert. Voor hetzelfde geld is ze een begenadigd tekenares naar levend model.

 

whatever, ik vind die baudoin zijn tekeningen ook lelijk. of het nu kundig lelijk is of onkundig lelijk.

 

Mijn criterium is of ik een plaat tegen de muur wil hangen. Nee, van Baudoin wil ik niks tegen mijn muur. Van Anne Staal ook niet. Van Evens ook niet. Van Vanistendael ook niet.

 

Misschien zijn de strips wel goed, dat zou kunnen, maar ik heb die David en de maagd al verschillende keren terug gelegd in de bib. Ik geraak er niet door.

 

Oh ja, nog zo eentje.

 

Jeff Lemire en Rob Croonenborghs. 

Link naar reactie

Ik vind het flauw van je, Natte Aap, dat je nu al je doorgaans relativerende nuances laat vallen omdat je op je paard zit en je ineens bezondigt aan zo extreem mogelijke uitlatingen om strips te be-/veroordelen. Dat doe je toch niet om verder uit te dagen?

Link naar reactie

Dit was Brecht Evens op zijn 16de of 17de ( Inkleuring Yncke ). Ik zie dit Anna Staal niet doen.

 

KOENRAAD1.jpg

 

Dat de man vandaag zoiets maakt, is een schoon evolutie.

 

 

02.jpg

 

Idem voor een Vives en co. Die kerels kunnen wel tekenen.  

 

volledig akkoord met het eerste. Wat Even op zijn 17e maakte was veelbelovend.

 

Wat hij nu maakt heeft veel volgers en ik wil nogmaals benadrukken dat ik dat heel erg respecteer. En ik besef maar al te goed dat er heel veel verschil is in smaken. Maar 'kunnen tekenen" is geen enkele referentie. Mondriaan kon ook heel goed tekenen, maar zijn abstracte werk vind ik wel mooi. Picasso kon ook heel erg goed tekenen, dat abstracte werk van hem vind ik maar mottig en lui. Ik heb het niet over de impact op de kunstwereld, ik heb het niet over de zeggingskracht van het onderwerp. Puur esthetisch.

 

Ik zie Staal en vind dat haastig en lelijk. Ik zie Evens en vind dat haastig en lelijk. Mag dat? Het verschil is dat ik nog niks van Staal heb gelezen, dus ik weet niet of ze ook iets kan vertellen. Evens heb ik al wel gelezen. Op een paar passages na, vond ik dat goed verteld maar zonder inhoud. Mag dat ook?

Link naar reactie

Ik vind het flauw van je, Natte Aap, dat je nu al je doorgaans relativerende nuances laat vallen omdat je op je paard zit en je ineens bezondigt aan zo extreem mogelijke uitlatingen om strips te be-/veroordelen. Dat doe je toch niet om verder uit te dagen?

 

Je doet nu precies of ik Staal verdedig. Ik vind haar gewoon even lelijk tekenen als een boel andere nieuwlichters.

 

Ik doe geen extreme uitlatingen hoor. En ik zit helemaal niet op mijn paard. Ik kan best verdragen dat iemand bepaalde tekenaars wél mooi vindt en ik die niet mooi vind. Ik krijg alleen (al eeuwenlang) vliegende kiekeboebels van het kunstsnobisme. Iets wat ik maar al te vaak merk in de stripwereld ook. Ik heb dat alleen tot hiertoe niet gezegd omdat ik vind dat het niet aan mij is om dat te zeggen. (en nu deed ik het toch :) ) Wat maakt dat nu uit als ik vind dat die of die lelijk getekend is en die of die niet. Daar gaat hij/zij echt niet minder, meer, beter of slechter van tekenen hoor. Laat die mensen maar in hun waarde. Maar ja, nu is het er dan toch uit :)

 

Maar als iemand Persepolis een schitterend boek vind, dan mag dat toch. Het stoort me alleen mateloos dat er steeds weer neerbuigend wordt gedaan over mensen "die het niet snappen". De mensen die het krabbelstrips vinden.

 

Ik vind dat een strip voor 70% bestaat uit de vertelling, de manier waarop het verteld wordt. Maar als iemand anders de tekeningen belangrijker vindt, tja, wie ben ik dan om te zeggen dat hij/zij het niet snapt.

 

Dus als ik puur over tekeningen spreek, dan vind ik aan Evens, Baudoin en Satrapi niks aan. Net zomin als Staal en Stok en Mouton. En of dat nu gearriveerde "kunstenaars" zijn met volgers of dat zijn self made amateurs. I don't give a rat's ass.

 

Je zou nu toch al langer dan vandaag moeten weten dat ik een afwijking ben :D

Link naar reactie

Voor een groot deel kan ik meegaan met de Aap. Ik vind net als KT, het Stalinskis gekrabbel meer lijken op het werk van la Stok en Mouton. Of de slordige stijl zo bedoeld is of gewoon voortkomt uit niet beter kunnen......

 

eva2.jpg

BarbaraStokStrip.gif

 

 

Baudoin kan trouwens wel goed tekenen, ik bezit één Baudoin boek (natuurlijk gekocht voor een dedie). Ik vind die dik zwart aangezette tekeningen heel mooi maar ik geraakte niet door het verhaal.

Link naar reactie

Ik kan wel oordelen of ik een tekening mooi of lelijk vind, maar niet meer als ik het verhaal ken, dan link ik het steeds gevoelsmatig aan de personages.

Ik heb geleerd om daarover te kijken eigenlijk, over tekenstijl. Soms heeft een verhaal een bepaalde stijl nodig.

Ik koop soms (vroeger nog meer) gewoon blind dingen op basis van aanbevelingen en synopsissen.

Baudoin's vroeg werk vind ik geweldig, wat Lemire maakt vandaag vind ik ook geweldig. De verhalen van evens konden me totnogtoe minder boeien.

Link naar reactie

 

Ik heb geleerd om daarover te kijken eigenlijk, over tekenstijl. Soms heeft een verhaal een bepaalde stijl nodig.

 

hier ben ik mee akkoord. Ik vind bvb Guy Delisle nu ook niet zo'n fameus tekenaar, maar ik lees zijn strips graag. (dankzij een tip van Koen, trouwens). Maar het helpt al wel dat ik zijn tekeningen niet "lelijk" vind. Niet veel soeps, maar ook niet lelijk.

 

Baru is nog zoiets. Ik vind dat ook niet mooi. Maar het stoort me niet om het te lezen en ik vind zijn manier van vertellen wel goed.

Link naar reactie

@retep: hetgeen je nu net postte vind ik ook gekrabbel. welk boek van baudoin raakte je niet door?

 

Ik weet uit mijn hoofd de titel niet maar het ging over een man (was het B. zelf niet) die een veel jongere vriendin heeft of had.....Ik stoorde me nogal aan de hoofdpersoon (B. zelf?). Ik ben trouwens geen liefhebber van ego documenten, dat roeren in eigen ziel staat me vaak niet aan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...