Ga naar inhoud

Anne En Eva Staal (Stalinski)


retep

Recommended Posts

hier ben ik mee akkoord. Ik vind bvb Guy Delisle nu ook niet zo'n fameus tekenaar, maar ik lees zijn strips graag. (dankzij een tip van Koen, trouwens). Maar het helpt al wel dat ik zijn tekeningen niet "lelijk" vind. Niet veel soeps, maar ook niet lelijk.

 

Baru is nog zoiets. Ik vind dat ook niet mooi. Maar het stoort me niet om het te lezen en ik vind zijn manier van vertellen wel goed.

 

baru vind ik middenmoot.

probeer van lemire underwater welder of essex county eens. begin gewoon te lezen zonder naar tekeningen te kijken. ik wed dat je na 1/3 terugbladert en zijn werk op een andere manier bekijkt.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

kijk van mij mag je de stripsnob uithangen zo veel je wil, maar als ik die nachtwandeling van Staal zie, dan zie ik even mottige tekeningen als bvb Baudoin.

 

http://issuu.com/ann.../nachtwandeling

 

G_5914_01.JPG

 

 

of 

 

hoemoethetkledinginpakken.jpg

 

vind ik hetzelfde als

 

a4a898cb264b2a.jpg

 

 

Da's allemaal hetzelfde getekend. Alleen is het bon ton om de ene op te hemelen en op de ander te kakken. Voor mij hoeft dat niet. Ik vind daar allemaal niks aan. Over de vertelkunst van Baudoin kan ik me niet uitspreken. Ik las er nog geen enkel. Net zoals ik me niet over de vertelkunst van Staal kan uitspreken. Misschien zit daar een hemelsbreed verschil. Dat zou best kunnen. Daar laat ik me niet over uit.

 

Maar als ik puur op basis van tekeningen kijk, nope, even mottig als de rest. En iemand anders zal dat dan weer wel mooi vinden. 

 

Maar goed, ik heb zowiezo schijt aan het kunstsnobisme. Wat kan mij dat verrekken of het een naam is of een nobody. Het is mooi of niet mooi, het zegt me iets of het zegt me niks.

Mwa Baudoin toont toch dat hij kan tekenen. Er is perspektief, het schaduwwerk zit redelijk goed, de vormelijkheid is er, zelfs in een losse vorm.  Die troep van Staal heeft dat niet. Reden: het wijf kan niet tekenen. Punt.

Link naar reactie

Mwa Baudoin toont toch dat hij kan tekenen. Er is perspektief, het schaduwwerk zit redelijk goed, de vormelijkheid is er, zelfs in een losse vorm.  Die troep van Staal heeft dat niet. Reden: het wijf kan niet tekenen. Punt.

 

eh ... ok. Dus omdat hij kàn tekenen mag hij mottige dingen maken en omdat Staal niet kan tekenen mag zij dat niet? Vreemd criterium. Ik zou eerder zeggen, ik vind het allebei niet mooi. En dan misschien nog wel erger van Baudoin, want als hij dan zo goed kan tekenen, waarom doet hij dat dan niet?

 

Ik vind die troep van Staal even onappetijtelijk dan die mottige klieders van Baudoin.

Link naar reactie

Anna Staal is mi de Eva Mouton van Nederland. Ze hebben gewoon een nieuwe Barbara Stok nodig. ( Om ook ff kort door de bocht te gaan )

 

inspiratie.jpg

 

 

Ik snap ook totaal niet waarom Eva Mouton zoveel aandacht krijgt in de media. Lieve jongedame, grappig en aangenaam in de omgang maar, net als Ilah of Stok of Staal of een Fleur van Groningen, zie ik het talent niet dat die aandacht verdient. 

Het is zo "leeg" van kunde. 

Link naar reactie

Ik snap ook totaal niet waarom Eva Mouton zoveel aandacht krijgt in de media. Lieve jongedame, grappig en aangenaam in de omgang maar, net als Ilah of Stok of Staal of een Fleur van Groningen, zie ik het talent niet dat die aandacht verdient. 

Het is zo "leeg" van kunde. 

 Ik vind niet dat je Ilah in dat rijtje mag plaatsen. Haar strips zijn tenminste echte grappen in vergelijking met de dagelijkse belevenissen van die anderen. Ook haar lijnvoering, figuurtjes en inkleuring zijn stukken beter. Ook Barbara Stok is toch wel beter dan Anne Staal en ander genoemden ook al zou ik van haar niet zo snel een boek kopen,

Link naar reactie

Ik kan me vinden in standpunt van Natte Aap. Maar er is toch wel een duidelijk verschil tussen Baudoin, Evens en Anna Staal.

Soms probeer ik 'ns dingen uit, ondanks dat ik in de ssz bij doorbladeren het precies maar niks vind. Meestal omdat tekenaar toevallig op een beurs zit, dus dan ook al tenminste een dédi.

Wat merk ik:

- Baudoin: zei me helemaal niks. Tot ik de man een dédi zag schilderen met zijn penseeltjes. Dan kijk je ineens helemaal anders naar die tekeningen/schilderijtjes. Heel bizar gevoel met tot gevolg dat ik zijn werk nu dus wel kan appreciëren.

- Evens: ik ben er zeker van dat ik eens iets van hem ga aanschaffen (vermoedelijk boekenbeurs dit jaar). Op eerste zicht vind ik het niks, maar als je dan verder gaat kijken naar alle details die hij erin steekt begint het mooier en mooier te worden. Ik weet niet of de verhalen meevallen, maar ik ga er alleszins lang over doen om al die details te vatten. Ook geweldige stripmuur in Antwerpen trouwens.

=> Baudoin en Evens kan ik gerust vatten dat dit niet in de smaak valt, maar ze hebben een heel eigen stijl ontwikkeld waar je nu eenmaal van houdt of niet. Chapeau hiervoor

- Anna Staal: ik kan niet tekenen, maar ik ben zeker dat ik dit ook kan. En Baudoin of Evens zou ik in de verste verte niet kunnen => toch duidelijk een verschil dan zou ik denken

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

 Ik vind niet dat je Ilah in dat rijtje mag plaatsen. Haar strips zijn tenminste echte grappen in vergelijking met de dagelijkse belevenissen van die anderen. Ook haar lijnvoering, figuurtjes en inkleuring zijn stukken beter. Ook Barbara Stok is toch wel beter dan Anne Staal en ander genoemden ook al zou ik van haar niet zo snel een boek kopen,

 

Van Ilah snap ik de grap niet, maar volgens veel vrouwen is het héél herkenbaar wat zij beschrijft. Maar van een Pénélope Magieu of een Margaux Motin kan ik wel de grap zien én zij kunnen -zeker Motin!- nog es tekenen wat bij Ilah ook zo "magertjes" is.

Link naar reactie

Ilah heeft wel twee positieve recensies gekregen op de site van stripspeciaalzaak! Dat zie ik bij Anne Staal niet zo snel gebeuren.

:e005:

Los daarvan zullen wij het nooit zo straf stellen dat we iemand zijn of haar publicatie niet gunnen. Alleen hoeven wij daar niet verplicht aandacht aan te besteden.

Link naar reactie

Eva:

 

staal_eva_4.jpg

 

Anne:

 

poes-522x391.jpg

 

Anne: ‘We wonen boven onze ouders, dus we zien elkaar veel.’
Eva: ‘Onze moeder noemen we de hysterische historica.’
Anne: ‘Die is heel kritisch.’
Eva: ‘Over ons tijdschrift had ze meteen allemaal punten die beter konden. Dat de spanningsboog niet goed was, en het papier niet mooi.’
Anne: ‘Het zag eruit als een clubblad zei ze.’
Eva: ‘Dat is wel fijn, dat ze dat altijd eerlijk zegt, want daardoor kunnen we goed met kritiek omgaan.

 

 

 

 

 

http://www.harenerweekblad.nl/files/2014/06/poes-522x391.jpg

Link naar reactie

Heb ik het mis als ik beweer dat ze onderling inwisselbaar zijn wat hun kunst betreft.  Zijn er verschillen in hun werk ?

 

Anne: ‘Maar ons werk is verschillend.’
Eva: ‘Ik ben langer bezig, met van tevoren plannen, uitwerken, zeefdrukken.’
Anne: ‘Ik ben ongeduldiger, gevoeliger, intuïtiever. Eva’s stijl is grafischer.’
Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Los van het infantiel gekrabbel...wat vertellen die wichten nu eigenlijk? Wat voor inhoud geven ze aan hun geklieder? Moet ik een metafoor/pakkend verhaal/mooi uitgekiende narratie/etc... zien in gebrabbel over een breiend wijf dat haar haaksel over en poes legt en die poes die dan terugschreeuwt?

Link naar reactie

Ik vind hun werk eigenlijk niet zo slecht.  't Lijkt alleszins heel snel op papier gekladderd, en misschien is het dat ook, maar er zit toch een zekere 'graficiteit' in hun werk vind ik.  Die winkelscène vind ik eigenlijk niet zo slecht, met die te lange armen.

 

Misschien zijn de zusjes te snel op een verhoog geplaatst, en moesten ze eerst nog wat langer rijpen of groeien vooraleer met hun werk naar buiten te komen, maar ik vind dat het zeker zijn plaatsje verdient...

(ik schrijf dit nu allemaal op basis van de afbeeldingen die ik in deze tread heb gezien...)

Link naar reactie

Ik denk dat ze inspiratie halen bij Kate Beaton, waar ik wél een hele grote fan van ben! En voor een kunsthistorica nog een interessante lijnvoering heeft.

 

http://harkavagrant.com/

 

 

 

Kate Beaton is geweldig. Toen ik onlangs haar boek ergens zag liggen heb ik dat meteen gekocht. Grappige én intellectuele grappen, dat zie je niet vaak. Het helpt wel als je als lezer een zekere voorkennis hebt. Maar de tekeningen die je hier van haar toont zijn precies wat slechter dan haar ouder werk, waar ze net dat ietsje gedetailleerder en mooier tekende. Misschien moet het tegenwoordig allemaal wat vlugger gaan? Die platte computeringrijzing helpt ook niet natuurlijk.

 

tumblr_lqjdfnYjwr1qa4bqdo1_500.png

kate-beaton-lead.jpg?1362393325

 

Sexy-Batman-700x288.jpg

 

 

 

Ik denk dat het probleem van de 'slecht' getekende strips te wijten is aan het watervalsysteem. Bij iedere nieuwe net iets minder goed getekende strip worden de grenzen van wat aanvaardbaar is door zowel de makers als de lezers naar onderen verlegd. Onlangs las ik een album van Reiser. Verschrikkelijk getekend. Maar wel héél grappig. Ondertussen zijn we op een punt gekomen dat zo'n haastig gekrabbelde strip niet meer persé grappig of boeiend moet zijn, maar dat nietszeggende anekdotes ook aanvaard worden (eind jaren '80 kwamen de uit-het-leven-gegrepen strips op, daarna werden dat de autobiografische strips die zich beperkten tot de boeiende periodes uit het eigen leven, daarna werden dat de dagelijkse autobiografische strips die uit bittere noodzaak ook al eens minder boeiende anekdotes verstripten, en nu zitten we dus aan de pure anekdotes. over een paar jaar zitten de personages een heel stripje lang in de zetel niets te doen) En dan worden komen er weer nieuwe mensen die dat soort werk als voorbeeld nemen...

Ik wil geen slecht woord zeggen over het werk van Evens, dat heeft duidelijk zijn kwaliteiten, maar ik zie steeds meer jonge stripmakers die beïnvloed worden door zijn stijl. We mogen in de toekomst meerdere multikleurige rudimentair geschilderde strips verwachten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...