Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

Yieha: Belgisch Platform Voor Digitale Strips

Recommended Posts

Omdat strips het meest zijn vasgeroest aan de papieren drager.
Er blijft vanuit gegaan worden van een klassieke A4 pagina in portrait als eindproduct.

Een afwijkend model zoals een oblong of de sunday funnies en je ziet distributeurs, marketeers en handelaren al het koud zweet uitbreken gaande van "hoe gaan we dat ooit verkocht krijgen?!" tot "dat past niet in mijn schap!" En dan zit je nog bezig op dezelfde drager.

Dan is het niet verwonderlijk dat echte innovatie uit blijft, omdat als er echt grote stappen willen gezet worden, daar natuurlijk budget voor is.

Zoals Ambreville zegt, klassieke strips op een ipad 12.9 inch lezen PER-FECT. 
Maar die drager is ook niet bepaald wel verspreid. En als (in het geval van yieha) je dan enkel een volledige service verleent voor dat ene model. Voor android is er nog altijd geen app, terwijl die 40 tot 60% (afhankelijk van de het onderzoek en de statistieken) van de markt van de tablets beheerst.
Als je die tablets dan eens vergelijk naar andere smartdragers (tablet + computer + smartphones.
Dan telde het volledige marktaandeel van tablets (apple + alle android) in 2016 mee voor 200 millioen verkochte exemplaren wereldwijd... op een totaal van 1800 miljoen smartdragers. D

Strips gaan digitaal, sowieso. Maar dan zal er losgelaten moeten worden van de eindvorm.

Een nieuwe manier van vertellen die inspeelt op het gedrag van de gebruiker.
En je ziet op diverse platformen al de eerste nieuwe manieren van vertellen terugkomen. Onbewust en al proberend. Maar ze vallen onder de definitie van wat een strip een strip maakt. 

Maar logisch dat geen enkele grote speler daar op wil inzetten, want dat zou praktisch heel hun backcatalogus van de voorbije 100 jaar nutteloos verklaren. Waarom nu investeren in onontgonnen terrein waar misschien een goudmijn in zit, terwijl je nu zeker bent dat er toch 2 gram koper en een zilveren munt kan uitslaan door hetzelfde te blijven doen.

Als je de stapjes van de strip in digitaal land wil vergelijken.
Ze zitten momenteel op het niveau helemaal links. De intentie is er, het basisidee heeft nog wat bijschaving nodig, maar de technische know how en het publiek mist nog.
image.thumb.png.2b5d5e6a3c44fdbe546c065cfaeea857.png

Dat is de eerste mobiele telefoon die via een telefoonnetwerk ging (daarvoor had je nog radiotelefoons enzo, maar dat skip ik even for clarity), die is uitgekomen in 1973.

Pas begin/midden jaren '90 begonnen ze echt het grote publiek aan te spreken. 
Nog eens 20 jaar verder, geen enkel persoon kan zonder een smartphone. In china wordt uw sociale status zelfs black mirrorgewijs gekoppeld aan uw online gedrag, via de smartphone. 

In 2005 verscheen het eerste filmpje op youtube, van een van de oprichters in een of andere zoo.
Amper 13 jaar later zijn er duizenden mensen die een royaal maandinkomen verdienen door daar om de zoveel tijd iets te posten. Het is zelfs zo dat er eerst productiehuizen zijn opgericht speciaal om youtube content te maken die nu contracten van klassieke tv zenders krijgen aangeboden met de vraag "jullie zijn zo populair, willen jullie voor ons ook niets maken alstublieft!"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Je blijft maar vergelijken met smartphones, film en tv, maar we hebben het hier in verband met strips over een nichepubliek in een Nederlandstalige markt, zowel wat eigen producties betreft als vertaalde strips. Blijf eens bij dat aanbod in plaats van te steunen op slim bedoelde vergelijkingen met een internationale markt. Mij maak je niet wijs dat Vlaamse en Nederlandse auteurs zich voor een habbekrats of voor een publiek dat daar eigenlijk niet voor wil betalen specifiek voor digitale platformen uit de naad willen werken.

Maar ik ga me eigenlijk niet verder inlaten met deze discussie, want het interesseert me nog steeds te weinig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 minuten geleden, Kontiki zei:

Je blijft maar vergelijken met smartphones, film en tv, maar we hebben het hier in verband met strips over een nichepubliek in een Nederlandstalige markt, zowel wat eigen producties betreft als vertaalde strips. Blijf eens bij dat aanbod in plaats van te steunen op slim bedoelde vergelijkingen met een internationale markt. Mij maak je niet wijs dat Vlaamse en Nederlandse auteurs zich voor een habbekrats of voor een publiek dat daar eigenlijk niet voor wil betalen specifiek voor digitale platformen uit de naad willen werken.

Willy, mocht je ons eens inzage kunnen geven wat Urbanus al online heeft opgebracht voor jouzelf?

Maar ik ga me eigenlijk niet verder inlaten met deze discussie, want het interesseert me nog steeds te weinig.

Ik ga er geen som op kleven.

Ik kan wel zeggen: de opbrengst is inderdaad een habbekrats en zal altijd een habbekrats blijven. Je kunt met dat bedrag geen degelijk restaurant binnenstappen. Maar McDonald's, dat lukt nog.

Als je wil dat de strip blijft bestaan koop dan papieren strips. En luister niet naar dolgedraaide computernerds.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik had mijn vraag aan jou eigenlijk al geschrapt. Anderen hebben daar geen zaken mee, vond ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Natuurlijk blijf ik daarmee vergelijken omdat strips als verhaalmedium er mee verwant is, met het grote verschil dat de andere media wél geëvolueerd zijn en strips niet.

Daarom dat het een nichepubliek is geworden.

Wil je een lief? -> Tinder

Wil je muziek beluisteren? -> Spotify
Wil je film zien? -> Netflix
Wil je een videoclip zien? -> Youtube
Wil je afspreken met vrienden/familie? -> whatsapp
Wil je uw vakantiefoto's delen met mensen die daar eigenlijk niet in geïnteresseerd zijn? -> Facebook
Wil je een nietszeggende mening de wereld insturen? -> twitter
Wil je een strip kopen (tenzij je een toestel hebt dat de applicatie ondersteunt) -> Gelieve u naar de dichtstbijzijnde striphandelaar te begeven.

Strips zijn een verouderd medium, jammer maar helaas. De echte liefhebber zal ook altijd The Beatles op plaat koesteren, maar voor het gros van de luisteraars is 1 keer klikken goed genoeg.
Een originele bobijn van Citizen Kane zou een prachtig voorwerp zijn, maar als iemand die vandaag wil ontdekken, zal die de film wel even streamen en als het niet aangeboden wordt op de legale streamingkanalen, dan wordt het stof van The Pirate Bay geblazen. (Ik bezie mezelf een collectioneur van DVD's/Blurays, maar ik besef ook wel dat de tijd van een fysieke drager voorbij is voor dat medium.... On a sidenote, op amazon zijn echt prachtige parels en koopjes te vinden. 0.01 cent voor een twee disc van There Will Be Blood enzo. Het is maar dat u het weet.) 

Hetzelfde met strips. Een bundel papier met strookjes en zotte mannetjes, waar je speciaal voor naar de winkel moet lopen is voor de meeste mensen niet goed genoeg meer.

Terwijl er wel nog altijd massaal strips online gelezen worden. Zij het cartoons en gags (voorlopig), 95% van het publiek beseft niet eens dat ze strips aan het lezen zijn en het brengt geen rotte frank op. Maar strips hebben een groot bereik en een enorm publiek. Het publiek dat strips koopt, dat wordt een niche. Maar het publiek dat strips leest is nog zelden zo groot geweest.

Het rottige, en daar geef ik u 100% gelijk in, is het jammerlijke feit dat er voorlopig geen geld mee te verdienen is.
Tot er een nieuw model komt dat daarvoor ontwikkelt is. Maar dat zal uiteindelijk wel gebeuren. De vraag is enkel wanneer en hoe.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bijvoorbeeld dit, wat ik van de facebookpagina van BBC heb gepikt.

Dit beantwoordt aan alle parameters om als strip geklasseerd te worden.
Het is een sequentiële vertelling (je kan het tweede prentje niet voor het eerste plaatsen)
met beeld en tekst (foto + subtitles)
en de lezer bepaald zelf het verteltempo. (Ik lees ze in 2 seconden, Kontiki in 1 seconde, Willy in 1.5 seconde. Terwijl het tv programma zelf voor ons alle 3 even lang zou zijn.)

image.thumb.png.9e704cd797d95e11ca045df091d5c888.png

Dat bereikt een miljoenen publiek. Dus neen. Strips als medium zijn geen nichemarkt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Wat jij een strip noemt? Ik snap de bedoeling of het ter zake doen van die vergelijking niet om je punt te maken.

Maar ik bedoelde de Nederlandstalige stripmarkt als nichepubliek, niet de internationale stripmarkt, laat staan het internationale aanbod aan strips, films, muziek, games en andere vormen van digitaal te ervaren entertainment. Ik zeg dat digitale strips in Vlaanderen en Nederland marginaal is en vooralsnog marginaal zal blijven. Over een jaar of vijf-tien zal ik mijn mening wel herzien, maar ik zie de evoluties maar niet doorbreken, hier, nu, op onze lap grond. Dan is er al eens een poging om het eenmalig, als voorbijgaand statement, hipper te maken met toegevoegde geluidjes en animaties, maar als je achteraf de kostprijs daarvan verneemt (was het geen 10.000 euro voor die Suske en Wiske?), dan moeten er nog veel papieren boekjes verkocht worden om dat te financieren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
53 minuten geleden, Tom MDP zei:

Natuurlijk blijf ik daarmee vergelijken omdat strips als verhaalmedium er mee verwant is, met het grote verschil dat de andere media wél geëvolueerd zijn en strips niet.

Wil je uw vakantiefoto's delen met mensen die daar eigenlijk niet in geïnteresseerd zijn? -> Facebook
Wil je een strip kopen (tenzij je een toestel hebt dat de applicatie ondersteunt) -> Gelieve u naar de dichtstbijzijnde striphandelaar te begeven.  bestel ze online

Maak het niet te moeilijk he. :e010:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ben het soms zo beu om naar een scherm te staren (hoewel je het niet zou zeggen aan mijn tijd op sociale media en allerlei apps op de smartphone) : tijdens het werk pc's, buiten het werk pc, smartphone, televisie....  Een papieren boek in je hand is dan eens iets anders dan een lichtbak.
Digitale strips lijken zelfs in een grote markt als de Verenigde Staten voorlopig niet door te breken.  Zou het niet mooi zijn als dit medium als allerlaatste "slachtoffer" wordt van de ver-digitalisering ?  

Sowieso vraagt men voorlopig teveel geld voor digitale strips.  Mensen zijn niet bereid dezelfde prijs voor digitaal te betalen.   (digitale strips zijn sowieso een minderwaardig product die men ook niet tweedehands kwijt kan ingeval van miskoop)

i-have-a-dream.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zolang de stripmakers er niets mee kunnen verdienen zie ik dit niet van de grond komen. En als liefhebber van papieren strips ben ik daar niet rouwig om.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Tom MDP zei:

Wil je een strip kopen (tenzij je een toestel hebt dat de applicatie ondersteunt) -> Gelieve u naar de dichtstbijzijnde striphandelaar te begeven.

Strips zijn een verouderd medium, jammer maar helaas. De echte liefhebber zal ook altijd The Beatles op plaat koesteren, maar voor het gros van de luisteraars is 1 keer klikken goed genoeg.
Een originele bobijn van Citizen Kane zou een prachtig voorwerp zijn, maar als iemand die vandaag wil ontdekken, zal die de film wel even streamen en als het niet aangeboden wordt op de legale streamingkanalen, dan wordt het stof van The Pirate Bay geblazen. (Ik bezie mezelf een collectioneur van DVD's/Blurays, maar ik besef ook wel dat de tijd van een fysieke drager voorbij is voor dat medium.... On a sidenote, op amazon zijn echt prachtige parels en koopjes te vinden. 0.01 cent voor een twee disc van There Will Be Blood enzo. Het is maar dat u het weet.) 

Hetzelfde met strips. Een bundel papier met strookjes en zotte mannetjes, waar je speciaal voor naar de winkel moet lopen is voor de meeste mensen niet goed genoeg meer.

Terwijl er wel nog altijd massaal strips online gelezen worden. Zij het cartoons en gags (voorlopig), 95% van het publiek beseft niet eens dat ze strips aan het lezen zijn en het brengt geen rotte frank op. Maar strips hebben een groot bereik en een enorm publiek. Het publiek dat strips koopt, dat wordt een niche. Maar het publiek dat strips leest is nog zelden zo groot geweest.

Het rottige, en daar geef ik u 100% gelijk in, is het jammerlijke feit dat er voorlopig geen geld mee te verdienen is.
Tot er een nieuw model komt dat daarvoor ontwikkelt is. Maar dat zal uiteindelijk wel gebeuren. De vraag is enkel wanneer en hoe.

Eigenlijk wel een aparte discussie deze post. Je maakt van veel verzamelobjecten hierdoor verbruiksgoederen. Je wordt nooit echt 100% eigenaar. Je kijkt of luistert 1 keer en gedaan, op naar het volgende. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik doe geen van bovenstaand, behalve het laatste. Ik leef misschien wat in mijn eigen wereld, maar liever dat dan het nihilisme van hierboven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Kontiki zei:

Wat jij een strip noemt? Ik snap de bedoeling of het ter zake doen van die vergelijking niet om je punt te maken.

Maar ik bedoelde de Nederlandstalige stripmarkt als nichepubliek, niet de internationale stripmarkt, laat staan het internationale aanbod aan strips, films, muziek, games en andere vormen van digitaal te ervaren entertainment. Ik zeg dat digitale strips in Vlaanderen en Nederland marginaal is en vooralsnog marginaal zal blijven. Over een jaar of vijf-tien zal ik mijn mening wel herzien, maar ik zie de evoluties maar niet doorbreken, hier, nu, op onze lap grond. Dan is er al eens een poging om het eenmalig, als voorbijgaand statement, hipper te maken met toegevoegde geluidjes en animaties, maar als je achteraf de kostprijs daarvan verneemt (was het geen 10.000 euro voor die Suske en Wiske?), dan moeten er nog veel papieren boekjes verkocht worden om dat te financieren.

Neen, dat is niet wat ik een strip noem, dat is de definitie van wat een strip een strip maakt.
Een stel onafhankelijke onderbouwde parameters die eigen zijn aan een bepaald medium.

Een film is een sequentiële vertelling van beeld en geluid waarbij de gebruiker het verteltempo niet bepaalt.
Een strip is een sequentiële vertelling van beeld en tekst waarbij de gebruiker het verteltempo wel bepaalt.
Zo kan je alle andere vertelvormen (muziek, literatuur, games, schilderijen/illustraties/foto's...) ook definiëren. 
(En daaruit kunnen nieuwe vertelvormen ontstaan of een oude vertelvorm evolueren naar nieuwe dragers.)

Dat is ook de reden waarom al die (ridicuul dure) gimmicks niet werken. Geluid en animaties horen niet in een strip.
Dat kiekeboe verhaal met die stemmen, BV's die strips voorlezen ofdie Sus en Wis met bewegende prentjes.
Hoe nobel ook, maar dat is gemaakt en beslist door mensen die niets van strips kennen of beseffen wat strips zijn.
Want dat zijn geen strips, dat zijn slecht gemaakte animatiefilms. 

Op financieel vlak zijn digitale strips in het Nederlands taalgebied sowieso huilen met de pet op. Dat valt niet te ontkennen. Maar op datzelfde Nederlandstalig stukje lap grond, lezen duizenden mensen elke dag een digitale strip zonder dat ze het door hebben. (Via kanalen zoals facebook en instagram of pintrest.) 
Ik denk bijvoorbeeld aan een Laura Janssens of Kenny Rubenis of Pieter De Poortere die ofwel nieuwe strips maken (Laura), herpubliceren (Kenny) of bijknippen en aanpassen (Pieter's boerke) om zo leesbaar mogelijk te zijn op de digitale drager naar keuze.

Daar valt (nog!) geen korrel zout mee te verdienen... maar ze worden wel degelijk gelezen.
De laatste stripgag (1 gag hé) van NietnuLaura op facebook heeft bijna 900 likes, op instagram heeft diezelfde gag er 1029. Niet meegerekend hoeveel volk er gewoon is voorbij gescrolled zonder interactie. Zo'n marginaal nichepubliek lijkt me dat toch niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Dat lijstje is ook wel relatief extreem gesteld. Op Spotify kunnen downloadrecords gebroken worden, maar ik las net dat de nieuwe Avengers-film weeral eens een record voor beste openingsweekend brak in de VS en daar moeten de bezoekers nog steeds voor naar de cinema.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
3 minuten geleden, Tom MDP zei:

Daar valt (nog!) geen korrel zout mee te verdienen... maar ze worden wel degelijk gelezen.
De laatste stripgag (1 gag hé) van NietnuLaura op facebook heeft bijna 900 likes, op instagram heeft diezelfde gag er 1029. Niet meegerekend hoeveel volk er gewoon is voorbij gescrolled zonder interactie. Zo'n marginaal nichepubliek lijkt me dat toch niet.

We komen altijd weer op hetzelfde uit, hoor. Vraag die 900 of 1029 likers eens om te betalen voor een album van Laura zodat ze vergoed kan worden voor haar werk. Dan zie je snel wat het voor hen waard is. Houd dat virtuele succes toch eens in het juiste daglicht!

Ik zal het ter zake doende publiek nogmaals verengen voor je om een digitaal platform leefbaar te houden: een betalend nichepubliek.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat niemand er van kan leven (op dit moment) ontken ik toch helemaal niet.
Dat is ook de reden waarom ikzelf alleen maar iets online gooi als ik er zelf zin in heb.

Maar desondanks is dat tijdelijk. 
Wanneer dat stripmakers effectief daar van kunnen leven: absoluut geen idee. Dat kan 5 jaar zijn, dat kan 50 jaar zijn. Zodra een model of platform komt waarbij stripmakers inkomen kunnen genereren door digitaal stripwerk, dat weet in te spelen op de vereisten van de gebruikers. Dan zal de overstap snel gebeuren. 

De meest directe manier die ik momenteel zie gebeuren (en die in Amerika al van toepassing is, en langzaam zie doordruppelen hier met Kim zijn cartoons voor Apache en VRT NWS) is content gemaakt voor websites.
Hetzelfde voor de cartoons van Lectrr voor De Standaard.
Eigenlijk is dat hetzelfde principe van voor de albumboom: Een tijdschrift (website) wil volk lokken met exclusieve content en zij betalen hiervoor de stripmaker. (Hoe dat dan zit met bundelingen/rechten/afgeleiede inkomsten.. dat is nog eens een andere discussie natuurlijk.) 

Een Vandersteen kon voor de jaren 60 ook niet leven van zijn albumverkoop, zijn inkomen kwam van de kranten en de tijdschriften. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
47 minuten geleden, Tom MDP zei:

Dat niemand er van kan leven (op dit moment) ontken ik toch helemaal niet.
Dat is ook de reden waarom ikzelf alleen maar iets online gooi als ik er zelf zin in heb.

Maar desondanks is dat tijdelijk. 
Wanneer dat stripmakers effectief daar van kunnen leven: absoluut geen idee. Dat kan 5 jaar zijn, dat kan 50 jaar zijn. Zodra een model of platform komt waarbij stripmakers inkomen kunnen genereren door digitaal stripwerk, dat weet in te spelen op de vereisten van de gebruikers. Dan zal de overstap snel gebeuren. 

De meest directe manier die ik momenteel zie gebeuren (en die in Amerika al van toepassing is, en langzaam zie doordruppelen hier met Kim zijn cartoons voor Apache en VRT NWS) is content gemaakt voor websites.
Eigenlijk is dat hetzelfde principe van voor de albumboom: Een tijdschrift (website) wil volk lokken met exclusieve content en zij betalen hiervoor de stripmaker. (Hoe dat dan zit met bundelingen/rechten/afgeleiede inkomsten.. dat is nog eens een andere discussie natuurlijk.) 

Een Vandersteen kon voor de jaren 60 ook niet leven van zijn albumverkoop, zijn inkomen kwam van de kranten en de tijdschriften. 

Wat Kim doet, is niet anders dan wat hij vroeger voor P-magazine en De Morgen deed als een van de huiscartoonisten van die mediatitels. Je zal dat best voor meer dan één titel doen als je er iet of wat van wil kunnen leven en de plaatsjes zijn duur dus dat is niet velen gegeven.

Wat je als stripmaker zou kunnen doen, is wat je vaak Amerikaanse content creators ziet doen: hun community vragen om via platformen als Patreon als een soort van mecenaat een maandelijks bedrag storten. Afhankelijk van de grootorde van dat maandelijkse bedrag staan daar extra’s tegenover voor die gulle gevers. Dat kan exclusieve content zijn, sneller toegang tot bepaalde content krijgen dan niet-betalende gebruikers of offline voordelen. Je zal dan wel bereik, volume en bereidheid tot betalen moeten creëren, een hoge periodiciteit moeten aanhouden en genoeg meerwaarde voor je community moeten genereren. Je ziet die content creators hun publiek ook heel vaak attent maken op hun Patreon en dat is meestal op het randje van smeken.

Wat Yieha betreft, daar zie ik alleen groeimogelijkheden in goed uitgewerkte abonnementsformules (à la Netflix, Apple Music, Spotify enz.) en een grote uitbreiding van de catalogus aan beschikbare titels. Zowel door toetreding van andere uitgevers als nog meer werk maken van het beschikbaar stellen van de eigen backcatalogus. Vooral voor reeksen die niet meer in druk verkrijgbaar zijn liggen daar nog heel veel mogelijkheden.

We zijn allemaal erg verknocht aan papier als het op strips aankomt (als wij een muziekforum zouden zijn, zouden we allemaal zweren bij vinyl), maar van de andere kant begint mijn beschikbare kastruimte voor strips stilaan schaars te worden. Ik wil graag zo veel mogelijk strips lezen, maar ik hoef het niet allemaal per se nog in de kast te hebben staan. Net zoals ik nu het merendeel van mijn muziek vandaag digitaal beluister en de dingen die ik echt goed vind op vinyl koop voor het koesteren, zou ik er ook niet mee inzitten om mij te abonneren op een grote digitale catalogus en mij verder te beperken tot de strips die ik echt het verzamelen waard vind. Ik denk dat dat aan mijn huidige koopgedrag ook niet zo heel veel zou veranderen, overigens. Het zou voor mij eerder betekenen dat ik meer reeksen een kans zou geven die ik nu links laat liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De olifant in de kamer is dat zolang er geen degelijk aanbod is van de kant van de industrie, ‘natuur’ wel een eigen weg vindt. Sites zoals eboek.info lijken me niet het werk van een enkele dwalende. Strippiraterij is gewoonweg een realiteit. Blijven jammeren dat digitaal een niche is zal dit fenomeen enkel laten groeien.

In de muziekindustrie hebben ze heel langzaam het tij weten te keren via itunes en varianten en streaming diensten. Zo’n dingen worden pas irrelevant als er een goed alternatief is. Een visie daarop hebben ze voorlopig enkel in Comicland.

Yieha is een ramp. Duur, onbetrouwbaar en zwaar onvolledig naar uitgevers toe. Het voordeel van Yieha is dat wat je koopt in je Izneo catalogus komt, wat het nog genietbaar maakt.  Naar digitaal aanbood is Kindle momenteel het beste. Geef me daar een nederlandstalig aanbod in met whispersync en prijsvoordeel, dan zal ik heel wat papier skippen. Uiteindelijk leveren 80% van de papieren strips geen meerwaarde tegen een ipad pro versie. In tegendeel, zoomen op papier loopt niet zo vlot.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Allé, ver moet je dat toch niet zoeken? Waarom zijn bepaalde dragers mislukt (CD-i, iemand?) en anderen een succes? PORNO.

Kijk is naar de stripporno (is dat Hentai?) en het aanbod en de manier van lezen op dat vlak. Dan spreken we opnieuw.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, Kontiki zei:

We komen altijd weer op hetzelfde uit, hoor. Vraag die 900 of 1029 likers eens om te betalen voor een album van Laura zodat ze vergoed kan worden voor haar werk. Dan zie je snel wat het voor hen waard is. Houd dat virtuele succes toch eens in het juiste daglicht!

Dit dus. 

12 uren geleden, Tom MDP zei:

Daar was ook al sprake van in de tijd van de internet bubbel. 

Zulke content kan alleen renderen  als er voldoende betalende bezoekers zijn. En dat is, zoals hierboven gesteld, nog altijd een groot probleem. 

Dat lijk je dus niet te snappen. 

De gemiddelde tekenaar van vulsel uit bladen als Kuifje en Robbedoes verdiende meer aan zijn platen dan 99% van al die sociale media krabbelaars. 

Je toont vooral aan dat digitalisering voor een creatieveling vooral achteruitgang is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

'Je toont vooral aan dat digitalisering voor een creatieveling vooral achteruitgang is. '

Dat vind ik ook. Men heeft het hier over innovatie, maar waar zit de innovatie? Een andere drager? Andere distributie? Dat is toch lucht?

Dat gaat niets aan de inhoud veranderen. Het maakt het produkt nog vluchtiger in een al ijle wereld van 1en en 0en. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 hours ago, Tom MDP said:

Binnen 50-80 jaar brengen we wellicht de meerderheid van onze tijd door in de virtuele wereld. Heel wat zaken die geproduceerd worden door grote industriële sektoren zullen niet meer geproduceerd worden, wegens geen nood meer aan.

Strips worden gewoon iets met beelden die vrij makkelijk kunnen gegenereerd worden. Feitelijk een samengaan van geluid en beeld. In diverse vormen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Kameraad Mauser zei:

Strips worden gewoon iets met beelden die vrij makkelijk kunnen gegenereerd worden. Feitelijk een samengaan van geluid en beeld. In diverse vormen.

Tekenfilms. :e012:

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Timhardt zei:

Dat gaat niets aan de inhoud veranderen. Het maakt het produkt nog vluchtiger in een al ijle wereld van 1en en 0en. 

Probeer maar eens een website van 15 jaar terug te openen (als je hem al kunt vinden) die draait op flash en Realplayer. Is al een hele klus. 

Er is nog geen enkel standaardformaat voor een digitale strip. Het is veelzeggend dat de .cbr nog altijd het meest verspreide formaat is voor de digitale strip en dat zijn toch vooral strips uit het grijze circuit waar men niets aan verdient.

En nu langzaam maar zeker doorsijpelt dat het getuur naar schermpjes de gemiddelde gebruiker zo bijziend maakt als een grootmoeder van 99, zou ik de papieren strip niet afschrijven. 

1 uur terug, Kameraad Mauser zei:

Strips worden gewoon iets met beelden die vrij makkelijk kunnen gegenereerd worden.

Vandersteen genereerde zijn eerste strips met krijt op het trottoir. Makkelijker kan het haast niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht