Ga naar inhoud

Ynckes Nanomango


Yncke

Recommended Posts

Mechatronische werkpaarden hebben ze, maar nog geen drones?

Drones vind ik vanuit een verhaalstandpunt zo lastig. In een sci-fi setting is er geen enkele reden waarom ook maar één enkel personage daar op die planeet moet gaan rondlopen, maar dat wil ook zeggen dat alles maar dan ook alles vanuit een onpersoonlijke controlekamer ergens gebeurt, en robots en andere technologie de echte gevaren lopen. Daar valt wel iets interessants mee te doen - genre "Good Kill", bijvoobeeld - maar dat is echt niet het soort verhaal waar ik me mee bezig wil houden.

Dus nee. Geen drones. Geen uitgebreide telecommunicatie. Geen fancy wapentuig. En wearable tech als 't mij uitkomt (zoals het vertaaltoestel).

 

De charme van een Star Trek away mission, eigenlijk. :)

 

T'is wel de eerste keer dat ik zoiets zie in een SF verhaal, mooie vonst.

Thanks. Ik was er wel blij mee, 't is plezant om tekenen. :)

 

CentaurHarnas.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik weet niet...lijkt me vooral onhandig en geen bijkomend nut te leveren.

Allez, ik wil nu niet lastig doen,maar... :e012:

 

Het lijkt me gewoon niet logisch dat wanneer je beschikt over de mechantronica om een lastdrager te ontwerpen, dat dit dan deels moet berusten op menselijke energie. Plus zoiets remt waarschijnlijk de bewegingsvrijheid van de gebruiker drastisch af.

Link naar reactie

 

Het lijkt me gewoon niet logisch dat wanneer je beschikt over de mechantronica om een lastdrager te ontwerpen, dat dit dan deels moet berusten op menselijke energie. Plus zoiets remt waarschijnlijk de bewegingsvrijheid van de gebruiker drastisch af.

 

Science-fiction moet niet logisch zijn :) In Star Wars loopt het vol met sjarels die met een lichtzwaard tegen mannen met laserpistolen moeten vechten. Wapentechnisch vind ik dat op het eerste zicht ook niet de beste keuze, maar als het werkt, werkt het.

 

Wat betreft de mecha-centaur lijkt het mij wel belangrijk dat beweging van de mensbenen mooi samengaat met die van het achterstel. Lijkt mij zeer moeilijk te tekenen, door de verschillende gewrichten bewegen ze anders. Bij uw vorige tekening (die ik verder wel zeer goed vind) lijkt de linkerachterpoot al te gaan botsen met het linkerbeen. Als je dat vlot kan laten overkomen (bijvoorbeeld in loopbewegingen) vind ik het hoe dan ook een goeie vondst.

 

Waar ik nu plots aan denk, misschien is een 'instap-model' (letterlijk dus, een onderstel met 4 poten om in te stappen) gemakkelijker om te tekenen?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Science-fiction moet niet logisch zijn :) I

Jij gaat gewoonweg fysica naar uw eigen hand zetten ofzo...? :e002:  Vandaar dat magie in veel minder geslaagde soft fiction en uiteraard fantasy een gemakkelijkheidsoplossing is en veel wordt aangewend.

Link naar reactie

Ach, als stripmakers zich al moeten bezighouden met onbenulligheden als fysica :D

 

Als je het overtuigend genoeg kan brengen, maakt het weinig uit dat het eigenlijk praktisch en technisch niet mogelijk is. Suspension of disbelief enzo. Daarom is het wel belangrijk dat die poten vloeiend bewegen ten opzichte van de benen.

 

En inderdaad, ik heb ook wel een hekel aan bepaalde magische dei ex machina in sommige sci-fi verhalen, maar een mecha-centaur is nu niet echt magisch te noemen...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

@Kameraad Mauser: Correctie. Ik heb niet voor dit design gekozen omdat 't mij vanuit technisch oogpunt gemakkelijk wil maken. (Hier heb ik mijn redenering een beetje uitgeschreven.) Ik denk wel degelijk dat dit, naar analogie van een powered exoskeleton, wel eens zou kunnen werken. Het wordt ook niet *aangedreven* door menselijke energie, alleen op een andere manier bestuurd dan een doorsnee voertuig met een stuur.

Trouwens, de meeste sci-fi zet wel degelijk de fysica naar zijn hand, kijk gewoon maar eens naar hoeveel verhalen iets verzinnen dat FTL travel toelaat.

 

@BashDrive: inderdaad, d'r is wel meer mis met de compositie, maar dit is gewoon de schets die 't resultaat was van een hele poos plotten in mijn hoofd, meer een referentie dan echt een uitgewerkte tekening. Het voordeel is dat mensenbenen op dezelfde manier knikken als paardenvoorpoten, alleen de verhoudingen zijn wat anders. :)

Link naar reactie

Het idee van zo'n exoskelet met 4 poten lijkt me helemaal niet stom. 

In de eerste plaats is het zo gemakkelijker evenwicht te bewaren, vooral op oneffen terrein.

Het exoskelet versterkt de bewegingen van de gebruiker, zodat die sneller opschiet, verder kan springen enz. En de achterpoten volgen de bewegingen van de benen van de gebruiker.

En de rug van het exoskelet kan je dus gebruiken om lasten te dragen.

Link naar reactie
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...