Ga naar inhoud

Best-Of Lijstjes 2014 ! (!)


Timhardt

Recommended Posts

enkel door deze titel weet ik wie dit gaat lezen, grappig eigenlijk.

laat me daarom beginnen door de regels van de kleiduifsport uit te leggen.

In 1767 kwam de Limburger Rudiger Van Notegem op de idee om ....

 

euh, nee :P

 

Eind november en ze zijn er weer, de overzichtlijstjes, tijd om weer blind een aantal boeken te kopen op basis van een handvol besprekingen. Of te kijken wat er tussen de mazen van net glipte. Er komen - bij mij toch - steeds een aantal interessante titels uit.

 

De eerste:

 

http://www.washingtonpost.com/entertainment/books/the-top-10-graphic-novels-of-2014/2014/11/20/6ee20fec-3dc6-11e4-b03f-de718edeb92f_story.html

Link naar reactie

Heb er wel een aantal van (gelezen). Maar of dat nu de beste zijn weet ik niet. Wel altijd leuk dit soort lijstjes om weer wat anders te ontdekken.

 

Ik vond Saga heel sterk.

 

How To Be Happy was een vreemd boek met veel korte verhalen. Het een nog absurder dan het andere. Ze stellen ook als je hier van houdt dat Ant Colony dan ook wat is, maar die vond ik wel veel beter.

 

Bumperhead staat in de lijst en die kan bij mij ook wel hoog eindigen. Marble Season en ook Julio's Day die Hernandez vorig jaar schreef vond ik beide wel beter. Van hieruit raden ze ook Over Easy aan. Die staat nog ongelezen op de plank.

 

The Graveyard Book heb ik niet en ook niet gelezen, maar als die nog beter zijn dan die andere twee waarnaar wordt verwezen, nl. Through The Woods en Beautiful Darkness, dan moet dat het boek van het jaar zijn. Beautiful Darkness gaat denk ik wel in mijn top 3 eindigen.

 

This One Summer moet ik nog lezen, dus ik ben benieuwd.

 

Waar zijn Aama, Mind MGMT, District 14 Season 2, Shoplifter en Sugal Skull om er maar een paar te noemen?

Link naar reactie

like must-buy-good?

niet teveel afgekeken van walking dead?

 

Dat heeft niks te maken met Walking Dead. 

Revival is geen zombie strip. Ook geen post-apocalyptische strip. Er zijn gewoon op één bepaalde dag, in een kleine stad in Amerika, enkele doden weer tot leven gekomen. Het zijn géén zombies. 

De rest van de wereld weet niet hoe hierop te reageren, de stad wordt afgesloten van de rest van Amerika, en de plaatselijke politie krijgt de taak alles in goeie banen te leiden en te onderzoeken. Maar ondertussen is er nog veel meer gaande. Zeer goeie reeks met sterke (en veel) personages. Goed getekend. 

 

Aanrader, ja. :)

Link naar reactie

Dat heeft niks te maken met Walking Dead. 

Revival is geen zombie strip. Ook geen post-apocalyptische strip. Er zijn gewoon op één bepaalde dag, in een kleine stad in Amerika, enkele doden weer tot leven gekomen. Het zijn géén zombies. 

De rest van de wereld weet niet hoe hierop te reageren, de stad wordt afgesloten van de rest van Amerika, en de plaatselijke politie krijgt de taak alles in goeie banen te leiden en te onderzoeken. Maar ondertussen is er nog veel meer gaande. Zeer goeie reeks met sterke (en veel) personages. Goed getekend. 

 

Aanrader, ja. :)

 

Ik dacht ook zombies en heb 'm daarom laten liggen (al spreekt WD me wel aan). Zal die Revival hardcover volgende keer dan eens meebestellen.

Link naar reactie

In de laatste bundel van Revival staat er een crossover met Chew. Ik denk niet dat de makers van beide comics er zo'n verschil in zien. Waarom zou iets dat pulp is zo minderwaardig zijn aan een zogezegde hi-browreeks?!

 

Zoiets vind ik downright racistisch! Als iets goed is, is het goed, gelijk welk voor soort genre het is.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Chew is niet high brow. Kwa genre is het pulpy-er dan Revival. (als ik het woord pulp gebruik, dan bedoel ik altijd het genre, nooit de slechte betekenis die hier met dat woord meestal wordt bedoeld). 

 

Chew verdiende het een jaar of twee geleden zeker om opgenomen te worden in zo'n eindejaarslijst. Nu niet meer. Alhoewel nog steeds goed, hebben ze precies een versnelling lager geschakeld. Ik hoop dat ik verkeerd ben, maar het lijkt erop dat ze een langere reeks willen dan eerst voorzien. Het verhaal gaat niet meer vooruit zoals vroeger. Gelukkig is de reeks wel nog origneel en grappig, alhoewel de humor ook niet meer is wat het geweest is. 

 

Wat personages betreft wint Revival met vlag en wimpel. Revival gaat over een volledig stadje waar iets mysterieus is gebeurd, niks origineels, maar dat doet er niet toe. De manier waarop het verteld wordt, en de personages, vind ik zeer goed. Ik heb altijd al graag small town America gelezen/gezien, zeker als er iets mysterieus gaande is. Op dit moment verdient Revival het zeker van in die lijsten te staan. 

Link naar reactie

Top 20 van comicbook.com:

 

20 t/m 11 http://comicbook.com/2014/12/07/the-best-comics-of-2014-part-one/

10 t/m 1 http://comicbook.com/2014/12/07/the-best-comics-of-2014-part-two/

 

The People Inside van Ray Fawkes staat op 1. Interessante keuze, nummer 1 waardig weet ik niet, maar ik heb het met veel plezier gelezen. Zeer inventief werk.

 

In de top 10 heb ik alleen Multiversity, Pretty Deadly en Southern Basterds niet gelezen. En die laatste twee wil ik graag nog lezen. Nummers 11, 13 en 14 ook gelezen. Zeker ook aanraders!!

 

Wel een mooie lijst alles bij elkaar met veel diversiteit.

Link naar reactie

Die nr 2 (Seconds) behoort toch tot één van de ontgoochelingen van het jaar voor mij.

 

Die moet ik dus nog steeds lezen, loop een beetje achter...

 

Nog een paar lijstjes...

 

The Guardian Best GN of 2014 - http://www.theguardian.com/books/2014/dec/07/best-graphic-novels-2014-roz-chast-bastien-vives-tove-jansson?CMP=share_btn_fb

 

The AV Club best comics of 2014: Ongoing and special series - http://www.avclub.com/article/best-comics-2014-ongoing-and-special-series-212601

The AV Club best comics of 2014: Graphic novels and archival editions - http://www.avclub.com/article/best-comics-2014-graphic-novels-and-archival-editi-212603

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

volgens GEERT DE WEYER, wiens wereld niet verder dan Europa reikt:

 

'Panter' van Brecht Evens (Oogachtend)

'Magasin Général' van Loisel en Tripp (Casterman)

'Blast' van Manu Larcenet (Oog&Blik/De Bezige Bij)

'Ayak + Por' van Marc Legendre en Wilbert van der Steen (Strip 2000)

'Femme Fatale' van Max Cabanes (Dupuis)

'J.Rom' van Bruno De Roover en Romano Molenaar (Standaard Uitgeverij)

'Amoras' van Legendre en Cambré (Standaard Uitgeverij)

'Het zotte geweld' van Joris Vermassen (Vrijdag)

'Millennium' van Sylvain Runberg, José Homs en Man (Dupuis)

'Azimut' van Andreae en Lupano (Daedalus)

'Deep' van Stéphane Betbeder en Federico Pietrobon (Daedalus)

Link naar reactie

Mja, ik denk niet dat het te maken heeft met dergelijke kortzichtigheid. Maar 't is gemaakt voor een Nederlandstalige krant, dus beperkt hij zich tot Nederlandstalig werk. En dan kan je geen manga opnemen, want dat wordt niet meer vertaald. Eventueel kan je er iets van RW tussen gooien, maar dat zijn geen 'nieuwe' strips hé. Ik ben het zeker niet altijd eens met zijn keuzes (dat kan/hoeft ook niet), maar 't is in ieder geval een gevarieerde lijst die zeker geschikt is om in die krant te plaaten.

Link naar reactie

Wat intens triest dat een mormel als J.Rom in zo'n lijst wordt opgenomen. Het excuus dat het een "gedurfd album" is gaat er bij mij echt niet in. Standaard Uitgeverij zou pas blijk geven van inovatie en durf als ze nieuwere stripmakers een echte kans zouden geven i.p.v. ze af te schrijven na een paar albums. Nee, ze melken liever "gevestigde waarden" uit door formules van een ander continent te gebruiken...

 

Na de lijst die een tijdje geleden werd samengesteld voor de boekenbeurs vraag ik me werkelijk af waarom men hiervoor steeds ten rade gaat bij "stripkenners" en niet bij stripliefhebbers. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...