Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

19 uren geleden, esteban² zei:

Robert & Bertrand integraal vanaf dit jaar bij Standaard Uitgeverij ... Dat heeft mijn aandacht wel. :) 

Da's goed nieuws! Ik heb alle R&B albums, maar ben toch geinteresseerd in mooie integrales met harde kaft en hopelijk een uitgebreid dossier, met veel nieuwe informatie.

Link naar reactie
16 minuten geleden, SAVANTAS zei:

Da's goed nieuws! Ik heb alle R&B albums, maar ben toch geinteresseerd in mooie integrales met harde kaft en hopelijk een uitgebreid dossier, met veel nieuwe informatie.

Het is die periode, de sociale strijd, de achtergronden. Zo veel leuks om interessante dossiers rond te maken ipv. 'Johan trekt te paard door een bos en nadert een duister kasteel...'

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Het is die periode, de sociale strijd, de achtergronden. Zo veel leuks om interessante dossiers rond te maken ipv. 'Johan trekt te paard door een bos en nadert een duister kasteel...'

Helemaal mee eens! Ik heb de integrales van de Rode Ridder ook, maar de dossier vallen helaas (erg)

tegen.

Link naar reactie
13 minuten geleden, esteban² zei:

Ik hoop in ieder geval op (véél) mooiere covers dan het geval is bij De Rode Ridder.  Dat verdienen Robert & Bertrand wel. ;) 

Lelijker kan niet, dus dat is wel een zekerheid. Ron van Riet doet nog volop commissies, die is eventueel nog beschikbaar om wat mooie covers te maken.

 

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Ambreville zei:

Om eerlijk te zijn, ik vind dat Uitgeverij L wel degelijke integrales levert met een mooi dossier. Over die 5 € maak ik me dan ook geen zorgen.

 

Ergens hoop ik dat ze na Agent 327 en Trigie aan Franka gaan beginnen, ondanks dat ik daar alle luxes van heb.

Dat ben ik met je eens, maar het blijft een grote verhoging. Als iedereen dat doet.....

 

Franka wordt toch door hemzelf uitgegeven?

Link naar reactie
9 uren geleden, Ambreville zei:

Ja, maar verschijnt in Eppo. Ik zie hem zelf niet zo dadelijk een Integrale maken. Buiten Trigie, Agent 327 en eventueel Storm heeft Uitgeverij L zelf niet zo veel Integrale-potentieel. Hoogstens January Jones, maar die serie leeft nog volop.

Dat is zo.

Link naar reactie
12 uren geleden, Ambreville zei:

Ja, maar verschijnt in Eppo. Ik zie hem zelf niet zo dadelijk een Integrale maken. Buiten Trigie, Agent 327 en eventueel Storm heeft Uitgeverij L zelf niet zo veel Integrale-potentieel. Hoogstens January Jones, maar die serie leeft nog volop.

 Douwe Dabbert zou ik zelf graag zien als integrale.

Link naar reactie

Ook van Rik Ringers start de integrale reeks dit jaar bij Le Lombard, te beginnen met de eerste twee delen in mei en september en ook te koop als luxes waarvoor bestellingen nu al worden genoteerd door stripspeciaalzaken. De ex librissen worden gesigneerd door Simon Van Liemt, de tekenaar van De Nieuwe Avonturen van Rik Ringers. Tibet en André-Paul Duchâteau, de auteurs van Rik Ringers zijn inmiddels overleden. Duchâteau overleed in 2020. De integrale reeks wordt een massieve collectie van 20 delen met drie tot vier reguliere albums per bundel met korte achtergronddossiertjes.

Rik Ringers was een van de grootste successen uit het weekblad Kuifje. Samen met Chick Bill vertegenwoordigden de albums van Tibet een verzekerde verkoop van 20% voor uitgeverij Le Lombard. De reeks werd in 1955 gestart met enkele korte verhalen. In 1961 was de tijd rijp voor een eerste lang verhaal, De Ontvoering. Met de hulp van heel wat decortekenaars en assistenten (onder meer Mittéï, Dany, Christian Denayer, Didier Desmit) lukte het Tibet om in praktisch zijn hele professionele leven 78 albums te tekenen. Zijn laatste, onvoltooide verhaal werd in 2010 postuum uitgegeven in de toestand zoals hij het had nagelaten. Dat album is tegenwoordig een prijzig geval.

In de jarend aarna was er sprake van overnames en nevenreeksen. Olivier Wozniak zou de tekenaar worden van deel 79 met een vintageaanpak, met daarnaast een nevenreeks door Simon Van Liemt en Zidrou. Le Lombard verkoos de snelheid van Van Liemt en gaf hem uiteindelijk de kans om de enige tekenaar van Rik Ringers te worden. Van De Nieuwe Avonturen van Rik Ringers, met nieuwe nummering, zijn inmiddels vier albums verschenen.

Link naar reactie

Na het nieuws over de integrale reeks van Robert en Bertrand zijn er nog twee andere reeksen aan te kondigen die dit jaar in een gebundelde editie met achtergronddossiers verschijnen. Een eerste is Clifton, een van de populairste reeksen uit het weekblad Kuifje. In juni en oktober verschijnen de eerste twee delen bij Le Lombard, ook in luxe met linnen rug en gesigneerde ex libris. Voor deze luxes worden NU bestellingen genoteerd door stripspeciaalzaken. Van de integrale reeks zullen zes delen verschijnen. Daarin ontbreken wel enkele korte verhalen uit Kuifje Pocket.

De detectivereeks Clifton werd in 1959 gecreëerd door Raymond Macherot, die zijn jeugd doorbracht in Groot-Brittannië. Voor het weekblad Kuifje had hij toen al zijn dierenstripreeks Chlorophyl bedacht (in drie integralen beschikbaar bij Scratch Books). Na drie delen hield hij ermee op en stapte over naar het weekblad Robbedoes. Jo-El Azara en Greg maakten toen één verhaal (in 1969) dat ook in de eerste integraal wordt opgenomen.

Vervolgens namen Turk en Bob de Groot de komische detectivereeks over en dat werd een eclatant succes. Ze tekenden samen negen albums vol. In 1983 droeg Turk het stokje over aan Bédu wiens verhalen aanvankelijk geschreven werden door Bob de Groot en uiteindelijk door Bédu zelf tot 1995.

Daarna viel er weer een gat tot 2003. Michel Rodrigue was de nieuwe tekenaar, opnieuw met Bob de Groot. Ze maakten samen drie albums, gevolgd door een vierde, door Rodrigue zelf geschreven verhaal. In 2008 was het vet van de soep en doofde de reeks uit.

In latere comebacktijden werd meer dan één reeks heropgestart, met wisselend succes. De Nieuwe Avonturen van Clifton was zo'n succes. Voormalig Clifton-tekenaar Turk was in 2016 opnieuw van de partij om gloednieuwe verhalen te tekenen, nu op scenario van Zidrou, die zelf al een aantal geflopte (onder meer Macherots reeks Chlorophyl) en geslaagde (onder meer Rik Ringers) comebacks mogelijk maakte. Voorlopig blijft die comeback steken op 2 albums in 2016 en 2017. Deze verhalen werden niet opgenomen in de Franstalige integrale reeks van Clifton en moet je ook niet verwachten in de Nederlandstalige editie.

Link naar reactie
1 uur terug, lukoste zei:

Rik Ringers en Robert en Bertrand, is dat eigenlijk wat?

"Robert en Bertrand" was Vandersteen op zijn best, zowel qua tekeningen als qua verhalen.  Bij de personages had je een mengeling van realistisch en karikaturaal getekende types.  De verhalen hadden diezelfde mix van ernstige thema's en kolderieke humor tussendoor.  Na verloop van tijd sloop er wel wat routine in de reeks en kwam er minder humor aan te pas.  Veel verhalen zijn detectiveverhalen, een genre waar Vandersteen wel van hield getuige ook de verhalen in de Rode Ridder-reeks vlak voor hij die reeks overliet.

Ook opmerkelijk dat "Robert en Bertrand" verhalen slechts 112 stroken tellen (= 28 pagina's) en dat Vandersteen er toch in slaagde in dat korte bestek zijn ding te doen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Robert en Bertrand moet je niet over twijfelen. Puur avontuur en een geschiedenis dat onze grootouders zich nog herinnerden. Zoals Theodoor al aangaf, Vandersteen op zijn best.

Rik Ringers zijn Whodunnits uit de jaren 50-80. Degelijk, en zeker de moeite om eens een deeltje van te proberen. Maar er is ook het boek van Maghen dat je naast albums kan lezen als Dossier. Het nadeel aan deze reeks zijn de 20 delen. Dat duurt lang, kost veel en neemt veel ruimte in beslag. Ik ben er zelf nog niet uit.

 

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Ambreville zei:

Robert en Bertrand moet je niet over twijfelen. Puur avontuur en een geschiedenis dat onze grootouders zich nog herinnerden. Zoals Theodoor al aangaf, Vandersteen op zijn best.

Rik Ringers zijn Whodunnits uit de jaren 50-80. Degelijk, en zeker de moeite om eens een deeltje van te proberen. Maar er is ook het boek van Maghen dat je naast albums kan lezen als Dossier. Het nadeel aan deze reeks zijn de 20 delen. Dat duurt lang, kost veel en neemt veel ruimte in beslag. Ik ben er zelf nog niet uit.

Ik vind Rik Ringers een hele lastige. 20 x 35 (zoiets zal het wel kosten?) is al 700 euro. Dan weet je dat de prijzen tussentijds verhoogd gaan worden. Dus op het einde betaal je 50 per deel ofzo. Als er 4 per jaar verschijnen ben je 5 jaar onderweg. Ik ga me hier niet aan wagen.

Link naar reactie
12 uren geleden, Ambreville zei:

Robert en Bertrand moet je niet over twijfelen. Puur avontuur en een geschiedenis dat onze grootouders zich nog herinnerden. Zoals Theodoor al aangaf, Vandersteen op zijn best.

Rik Ringers zijn Whodunnits uit de jaren 50-80. Degelijk, en zeker de moeite om eens een deeltje van te proberen. Maar er is ook het boek van Maghen dat je naast albums kan lezen als Dossier. Het nadeel aan deze reeks zijn de 20 delen. Dat duurt lang, kost veel en neemt veel ruimte in beslag. Ik ben er zelf nog niet uit.

De totale reeks zal uit 15 delen bestaan: De eerste 10 delen bevatten de verhalen van de Vandersteen-periode. De laatste 5 delen zijn de verhalen van Ron van Riet. Ieder deel zal een achtergronddossier van 16 pagina's bevatten.

 

Link naar reactie
20 minuten geleden, JPAR zei:

Ik vind Rik Ringers een hele lastige. 20 x 35 (zoiets zal het wel kosten?) is al 700 euro. Dan weet je dat de prijzen tussentijds verhoogd gaan worden. Dus op het einde betaal je 50 per deel ofzo. Als er 4 per jaar verschijnen ben je 5 jaar onderweg. Ik ga me hier niet aan wagen.

Rik Ringers heeft iedereen toch in de kast staan? Ik zou het apart vinden als dat hier een hit zou worden.

 

Robert en Bertrand kan ik me dan weer levendig voorstellen. De paarse albums zijn nergens te krijgen. Als ik dan zie wat gekken neertellen voor afgekloven exemplaren op Catawiki dan is dit een goede aktie.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Retardi zei:

Rik Ringers heeft iedereen toch in de kast staan? Ik zou het apart vinden als dat hier een hit zou worden.

 

Robert en Bertrand kan ik me dan weer levendig voorstellen. De paarse albums zijn nergens te krijgen. Als ik dan zie wat gekken neertellen voor afgekloven exemplaren op Catawiki dan is dit een goede aktie.

Ik heb een paar delen van Rik Ringers. Maar lang niet alles.

Link naar reactie
46 minuten geleden, Retardi zei:

Rik Ringers heeft iedereen toch in de kast staan? Ik zou het apart vinden als dat hier een hit zou worden.

 

Ik snap niet waarom BM de Tibet-Duchateau's had afgevoerd.

Dat is toch helemaal in strijd met de vermeende populariteit van die reeks?

Link naar reactie
Op 10/1/2021 om 10:29, Gilles zei:

 

Ditto, ik heb er zo'n drie of vier gelezen denk ik. Misschien is dit een niet-populaire opinie, maar het boeit me niet genoeg. 

Ja heb er zelf ooit eentje gestart en halverwege aan de kant gelegd. Dat boeit me ook zo niet erg, maar whodunnit in het algemeen niet.

Link naar reactie
7 uren geleden, kbellon zei:

Ja heb er zelf ooit eentje gestart en halverwege aan de kant gelegd. Dat boeit me ook zo niet erg, maar whodunnit in het algemeen niet.

Same here. Ik heb de twintig eerste albums van 'Rik Ringers'. Nadien nog veel latere albums gelezen uit de lokale bieb maar nooit meer 'nieuwe' delen gekocht. Dus die integrales laat ik sowieso aan mij voorbijgaan. Idem voor 'Robert en Bertrand'. Ben er nooit 'fan' van geweest. Dus ook geen interesse hierin.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 9/1/2021 om 21:27, Ambreville zei:

Robert en Bertrand moet je niet over twijfelen. Puur avontuur en een geschiedenis dat onze grootouders zich nog herinnerden. Zoals Theodoor al aangaf, Vandersteen op zijn best.

Rik Ringers zijn Whodunnits uit de jaren 50-80. Degelijk, en zeker de moeite om eens een deeltje van te proberen. Maar er is ook het boek van Maghen dat je naast albums kan lezen als Dossier. Het nadeel aan deze reeks zijn de 20 delen. Dat duurt lang, kost veel en neemt veel ruimte in beslag. Ik ben er zelf nog niet uit.

 

Helemaal mee eens.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...