Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

Bonte plant twee integrales van Pits en Kaliber

 

Begin volgend jaar plant uitgeverij Bonte meteen twee integrales van Pits en Kaliber, de klassieke detectivereeks van Bob Mau die als voorloper geldt van Kari Lente. Pits en Kaliber liep tussen 1959 en 1962 en werd stopgezet na dertien avonturen. Tot 1967 volgden nog herplaatsingen in het stripweekblad Ohee en in kleur ook in Iris / Ons Land. Bonte gaf al deze verhalen al eens uit in zowel zwart-wit als kleur en nu wacht het grotere werk.

 

De twee integrales bundelen alle dertien avonturen in zwart-wit, aangevuld met wat achtergrondinformatie, schetsen en covers van voorgaande albumuitgaven. Hoeveel pagina's de integrales zullen tellen en hoeveel ze zullen kosten, is nog niet vastgelegd. Uitgever Peter Bonte gaf ons ook de volgende oproep door: mocht je in het bezit zijn van originele tekeningen van Pits en Kaliber, mag je altijd contact opnemen via bontemagazine@gmail.com.

Deel 1 bundelt de jaargangen 1959 en 1960, zijnde de verhalen De Hik-o-straler, De Zwarte Tijger, De Ravenbaron, De Rampzalige Bril, De Geest van Bukhar en De Kat van Toetanchamon. Deel 2 bevat de jaargangen 1960 tot 1962 met de verhalen Het Spook van Zamelberg, De Verloren Safari, De Zoete Diamanten, De Bende van Torenburg, Het Kluts-gevaar, De Schat van Nana Sahib en De Poppen van Kastopoulos.

 

De vormgeving ligt in de vakkundige handen van Hans De Bisschop, die alvast onderstaande covers ontwierp. De inkleuring herinnert aan covers van oude Kapoentjesuitgaven.

 

Bron: Stripspeciaalzaak

 

Pits en Kaliber INT1.jpg

 

Pits en Kaliber INT2.jpg

 

Link naar reactie
8 uren geleden, hemweg zei:

Binnenkort deel 4 van Trigië getekend of geschilderd door Don Lawrence. Ik heb mijn bedenkingen bij de keuze voor Romano Molenaar die de cover mocht tekenen van de luxe uitgave. Trigo lijkt het hier wel een met steroïden volgespoten puber. 

 

trigie.thumb.jpg.505001f8c9d854af1ea206876058ed10.jpg

 

Inderdaad niet zo passend bij de inhoud die ten slotte door Don Lawrence werd getekend.

Link naar reactie
  • 2 months later...

 

Bron : www.stripspeciaalzaak.be

 

421 integraal in het Nederlands

 

Geweldig nieuws! De integrale uitvoering van de spionagereeks 421 wordt vanaf dit jaar vertaald door Dupuis. In juni hadden we het nog over deel 2 van de Franstalige integrale reeks. Deel 1 verschijnt op 6 april, deel 2 volgt in het Nederlands in het najaar. Het derde en laatste deel van de integrale reeks moet eerst nog in het Frans verschijnen. Dat zou dit jaar moeten gebeuren. De vertaling daarvan is dan in 2023 te verwachten. Van deze integrales zullen ook luxes verschijnen. Vooruitbestellen is aangewezen.

Tussen 1980 en 1992 liep 421 in het weekblad Robbedoes. De reeks was een samenwerking tussen de jeugdvrienden Eric Maltaite (de zoon van Will) en Stephen Desberg (die voor Will een tijdlang Baard en Kale schreef). Maltaite is ook de tekenaar van de door Stéphane Colman geschreven trilogie Stomp waarin de ware identiteit van de schurk uit Baard en Kale werd onthuld. In 2016 publiceerde Dupuis een eerste integrale met het deel 0 en de delen 1 en 2, aangevuld met twee niet eerder in album uitgegeven korte verhalen. In 2021 verscheen deel 2.

De twee kameraden Maltaite en Desberg schoten goed op met elkaar . Samen maakten ze al de komische reeks Herodes, waarin een schurk en zijn nageslacht door de eeuwen heen wordt gevolgd. Ze trokken vaak naar middernachtvertoningen in de bioscoop waar ze avonturenfilms, B-films en spionagefilms zagen. James Bond maakte deel uit van het cinematografische aanbod en ze waren allebei dol op de flegmatieke geheim agent. Toen Will opmerkte dat er in Robbedoes geen spionagereeks verscheen, raadde hij de twee aan om zoiets te maken. Daarop creërden ze de Britse geheim agent Jimmy/James Plant alias 421 (naar een Frans dobbelspel waarbij de gegooide ogen 4, 2 en 1 de hoogste score vormen) met een vette knipoog naar James Bond.

De eerste verhalen lezen nog als een komische persiflage op het personage van Ian Fleming, inclusief de snelle wagens, knappe vrouwen, hoogtechnologische snufjes, actie en een krachtmeting met andere geheime diensten, zoals de KGB en de CIA. Eind jaren 1970 woedde de Koude Oorlog nog. Geleidelijk aan evolueerde de serie naar een ernstige, realistische, no-nonsense actiethriller waarbij Maltaite zijn tekenstijl naar een realistischer niveau tilde. Jimmy is een verleidelijke vrouwenversierder die het opneemt tegen spionnen, criminelen en ander gespuis op alle continenten en zelfs in een futuristisch tijdperk (in Een Gril van het Lot). De reeks kent een kantelmoment wanneer zijn collega Morgane Angel elementen over een gat in 421's vroegere leven blootlegt na een evaluatie die ze over 421 moest maken. 421 verlaat de geheime dienst om vervolgens als freelancer aan de slag te gaan. Ook het lot van Morgane Angel staat daarbij op het spel in het vervolg van de spannende avonturen.

Het eerste avontuur, Het Wrak en de Miljoenen, verscheen in 1983 voorzichtig in de collectie Debuut. Het jaar erop startte alsnog een eigen stripreeks die tot 1992 tien delen zou tellen.

 

421.jpeg

Link naar reactie

Lees net op de Arboris site, dat er nog een leuke serie van Follet integraal verschijnt die we toch allemaal kennen uit het Eppo tijdschrift zo rond 1976 tot en met 1981.

 

Gesignaleerd! Begin december werden twee Arboris-redacteuren gespot in Brussel-Zuid, waar zij met twee scanners een groot aantal originele pagina’s van Steven Severijn aan het inscannen waren, bestemd voor een integrale uitgave in drie delen (met uiteraard uitgebreide dossiers), die dit jaar bij Arboris gaat verschijnen. Binnenkort meer nieuws hierover!

Link naar reactie
6 uren geleden, Gilles zei:

Is die 421 zo de moeite? Het is mij volslagen onbekend. 

Ik vond dat altijd een leuke serie en ik hou wel van Maltaite zijn tekenstijl. De albums heb ik ooit tweedehands/antiquariaat bij elkaar gezocht op allerhande beurzen. Een mooie integrale is welkom. De eerste delen zijn humoristischers en eerder in de stijl van Baard en Kale, de latere zijn realistischer/donkerder en meer zoals de Stomp trilogie van Maltaite.

 

image.thumb.png.576e966c13ade3be1bdde14c8bfae734.png

 

image.thumb.png.346736b5152a3e58d72a6f776ed3519e.png

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
38 minutes ago, mojo said:

Ik vond dat altijd een leuke serie en ik hou wel van Maltaite zijn tekenstijl. De albums heb ik ooit tweedehands/antiquariaat bij elkaar gezocht op allerhande beurzen. Een mooie integrale is welkom. De eerste delen zijn humoristischers en eerder in de stijl van Baard en Kale, de latere zijn realistischer/donkerder en meer zoals de Stomp trilogie van Maltaite.

 

image.thumb.png.576e966c13ade3be1bdde14c8bfae734.png

 

image.thumb.png.346736b5152a3e58d72a6f776ed3519e.png

Je zag in die periode ook Desbergh en Maltaite groeien per album. Van 'zoon van' evolueerde Maltaite naar het einde wel naar een volledige auteur op eigen kracht. De force is krachtig in die familie.

De eerste delen zijn ook goed, maar meer een bond-persiflage. Austin powers van de jaren 80.

 

 

 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Fonske zei:

Lees net op de Arboris site, dat er nog een leuke serie van Follet integraal verschijnt die we toch allemaal kennen uit het Eppo tijdschrift zo rond 1976 tot en met 1981.

 

Gesignaleerd! Begin december werden twee Arboris-redacteuren gespot in Brussel-Zuid, waar zij met twee scanners een groot aantal originele pagina’s van Steven Severijn aan het inscannen waren, bestemd voor een integrale uitgave in drie delen (met uiteraard uitgebreide dossiers), die dit jaar bij Arboris gaat verschijnen. Binnenkort meer nieuws hierover!

Die ga ik zeker aanschaffen!

Link naar reactie
Op 21/1/2022 om 11:26, Fonske zei:

Gesignaleerd! Begin december werden twee Arboris-redacteuren gespot in Brussel-Zuid, waar zij met twee scanners een groot aantal originele pagina’s van Steven Severijn aan het inscannen waren, bestemd voor een integrale uitgave in drie delen (met uiteraard uitgebreide dossiers), die dit jaar bij Arboris gaat verschijnen. 

Dan ben ik zeer benieuwd of we een kwaliteitsverschil gaan zien met de pagina's die ze niet in hebben kunnen scannen . Want er zijn door de jaren heen veel originelen verkocht.  Zijn van de overige pagina's dan nog plastieken films of aluminium borden bewaard?

Maar ik koop de integralen zelf dan ook sowieso. 

Link naar reactie
Op 21/1/2022 om 15:42, mojo zei:

 De eerste delen zijn humoristischers en eerder in de stijl van Baard en Kale, de latere zijn realistischer/donkerder en meer zoals de Stomp trilogie van Maltaite.

Opvallend ook hoe enorm van uiterlijk het hoofdpersonage is veranderd. Het lijkt een compleet andere figuur.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Opvallend ook hoe enorm van uiterlijk het hoofdpersonage is veranderd. Het lijkt een compleet andere figuur.

Ja, buiten de naam zijn er weinig raakvlakken tussen Jimmy Plant in het eerste en laatste album. De reeks maakt een hele evolutie door. Persoonlijk ben ik meer fan van de latere delen. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Zitten we bijna aan het Bédugedeelte van de Clifton-integrales? Want dat zijn de verhalen die mij het meest interesseren.

 

afbeelding.png.a57f6b7d244976241e9023e83d585b60.png

Het zijn, inhoudelijk gezien, nochtans niet de beste. Zeker naar het einde toe verdween een groot deel van de humor uit de verhalen.

Link naar reactie
23 minuten geleden, TDPB zei:

Het zijn, inhoudelijk gezien, nochtans niet de beste. Zeker naar het einde toe verdween een groot deel van de humor uit de verhalen.

 

Dat is de periode waarin ik de reeks heb leren kennen en dat het wat serieuzer werd, stoorde mij niet.

Dat paste ook bij de evolutie die de reeks grafisch onder Bédu had meegekregen.

 

 

Link naar reactie

Ging er geen integrale komen vd sf reeks IAN van Meyer en Vehlman? Of is die al uit en heb ik die gemist? 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
44 minuten geleden, Rik zei:

Merci, ik heb hem ondertussen besteld bij mijn ssz, toevallig ook 1 vd winkels op last dodo. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...