Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

10 hours ago, Peter Motte said:

Het zijn natuurlijk wel de cijfers van de VOORverkoop voor de volledige reeks. Misschien is dat nog niet eens zo slecht.

Ze hebben ook nog 249 bijdragen. Dat zou dus samen op 50% komen.

De Peter is toch creatief met cijfers als ik de laatste berichten hier lees 😆.

 

Ik geef het toch een redelijk grote kans om door te gaan, zelfs al wordt de target niet gehaald. Kwestie van gezichtverlies te vermijden.

Link naar reactie
3 minutes ago, lukoste said:

Ik geef het toch een redelijk grote kans om door te gaan, zelfs al wordt de target niet gehaald. Kwestie van gezichtverlies te vermijden.

Waarschijnlijk wel, alhoewel ze dit keer dan toch een redelijk budget moeten inschieten.

Persoonlijk gun ik iedereen die dat wil wel zijn box, maar ik betreur zeer dat de Franstalige integrales hierdoor niet vertaald gaan geraken. Ik heb er nu de eerste van liggen. Voor in het boek boek je een mini-dossier rond een kortverhaal. Maar achteraan is er nog een dossier over wat je moet weten van de jaren waarin de albums van de integrale verschenen. Cameo's zoals die van Jean Behra staan er netjes in met een foto van de echte Jean Behra, die trouwens in 1959 omkwam in een crash. Wat ook netjes vermeld staan. Iconische tekeningen van Michel staan er naast de foto's waarop ze geinspireerd zijn. 

image.png.1ff8e7c43b72272af80c5120fac9b52a.png

 

Als je als niet-kenner de box zou nemen, dan mis je dat alles, ben je minder dan 80 jaar oud, dan mankeer je ook veel context. Dus ik hoop stilletjes dat de crowdfunding faalt, dat SU verstand krijgt en dat er toch nog een vertaling komt. Maar inderdaad, gezichtsverlies is hier een factor, dus ik ga maar stilletjesaan verder in het Frans. Overigens is de Franse uitgave al een herziene tweede versie. De populariteit van Michel moet je nooit onderschatten.

 

 

 

Link naar reactie
42 minuten geleden, lukoste zei:

 

Ik geef het toch een redelijk grote kans om door te gaan, zelfs al wordt de target niet gehaald. Kwestie van gezichtverlies te vermijden.

 

Ik verwacht eigenlijk ook dat er op wonderbare wijze een boost van 700 exemplaren komt. 

Link naar reactie
11 uren geleden, cinco zei:

Hoe zit het met de kopers van voorgaande boxen?

Lezen die effectief in die boeken of vult het alleen maar ruimte op?

 

afbeelding.thumb.png.371fe7ab6facac7b830277e5390a4999.png

 

Euhhh... ik bedoel ruimte in de kast.

 

 

 

Je kunt de ruimte in de kast niet vullen zonder de ruimte te vullen. 😀

 

Ter zijde: je kunt de ruimte niet meer vullen dan ze al is. 😉

Link naar reactie
1 uur terug, lukoste zei:

De Peter is toch creatief met cijfers als ik de laatste berichten hier lees 😆.

 

Ik geef het toch een redelijk grote kans om door te gaan, zelfs al wordt de target niet gehaald. Kwestie van gezichtverlies te vermijden.

Als ze maar 25% van de oplage verkopen, hebben ze er waarschijnlijk de kosten al uit.

Verder kan ik me moeilijk voorstellen dat de mensen die een "bijdrage" geven 1 eurootje geven. Waarom zouden ze dat doen? Ik denk dat die mensen vooral willen veiligstellen dat ze aan een exemplaar geraken.

Link naar reactie
58 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Volgens mij zullen sommigen alleen maar sommige delen kopen, en niet alle.

Voor een VOORverkoop zijn de resultaten niet noodzakelijk slecht.

Ik heb het idee dat je de box alleen maar als 1 totaal kan kopen. Als de losse delen in de verkoop gaan is de kans groot dat niet alle delen verkocht gaan worden.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 uren geleden, Peter Motte zei:

Ze lijken niet veel te doen te hebben bij SU, want ze reageren op bijna elk bericht voor die crowdfunding.

 

Tja, het is dan ook copy paste in de meeste gevallen. 

Daarbij... Geef toe, zo overdreven druk is het daar nu ook weer niet. Ze hebben vandaag op twee mensen hun bericht gereageerd en daarna is er nog eentje bijgekomen. Dat is alle dagen een minuutje werk. 

 

Het begint belachelijk te worden. 

Link naar reactie
2 minutes ago, Straffe Recensent said:

Ik hoop vooral op herdrukken van de integrales van de Rode Ridder, Sam en Sarah & Robin. Iemand daar zicht op of die er ooit komen?

De kans is klein, want de potentiele markt is kleiner geworden door de eerdere aankopen, en papier is al schaars genoeg om nieuwe projecten te ondersteunen.

 

 

 

Link naar reactie
55 minuten geleden, Straffe Recensent zei:

Ik hoop vooral op herdrukken van de integrales van de Rode Ridder, Sam en Sarah & Robin. Iemand daar zicht op of die er ooit komen?

 

In het najaar komt er een crowdfundingactie voor de Nero albums in kleur naar aanleiding van de 100ste verjaardag van Marc Sleen, deze actie zal zeer waarschijnlijk een groter publiek bereiken en een groot succes worden.

Link naar reactie
11 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

 

In het najaar komt er een crowdfundingactie voor de Nero albums in kleur naar aanleiding van de 100ste verjaardag van Marc Sleen, deze actie zal zeer waarschijnlijk een groter publiek bereiken en een groot succes worden.

 

Volgens mij zal de vorm van de uitgave op zich ook een belangrijke rol spelen. Als dat iets bijbrengt -> lees een dossier, zullen verzamelaars wel sneller geneigd zijn te kopen. Nero is niet meer zo populair op de tweedehandsmarkt. Enkel oudere lezers hebben er nog interesse in, die hebben over het algemeen al wat ze willen. Bied ze dus iets extra aan. 

 

In vergelijking met Michel Vaillant zou het natuurlijk wel een succes kunnen worden. Maar als ze het doel bij Vaillant niet halen kan dat voor de volgende crowdfunding ook gevaarlijk zijn. Als ze beslissen om de collectie uit te brengen als het minimum van duizend niet wordt gehaald (wat iedereen verwacht), dan zullen nog meer mensen wachten om hun geld uit geven bij de volgende actie. Waarom je geld maanden op voorhand uitgeven als je het later sowieso kan kopen in de winkel?

 

Toegeven dat ze een blunder hebben gemaakt met Vaillant, dat zie ik ze echt niet doen. Ze hebben nog minder dan een week en zelfs het eerste strechgoal is nog niet gehaald. Zelfs al toveren ze nog een wonder uit hun mouw, het is nu al een flop. 

Link naar reactie

Een minimum van 1000 exn voor zoiets als MV is hoe dan ook erg veel. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat er van de Blauwbloezen maar zo'n 6000 à 7000 exn per titel worden verkocht. En dat is voor de losse, nieuwe albums.

Dan lijkt 1000 exn van een uitgave met 70 albums van MV me wel erg ambitieus.

Maar zoals ik ook al zei: ze zouden al 25% van dat aantal hebben gehaald, en dan hebben ze volgens mij de kosten al terug. Het is ten slotte een VOOR-verkoop. De echte verkoop moet dus nog komen.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Peter Motte zei:

Het is ten slotte een VOOR-verkoop. De echte verkoop moet dus nog komen.

  

Het is geen voorverkoop, het is een crowdfunding. De voorwaarden staan duidelijk omschreven. 

 

Als ze het nu geen behandelen als een voorverkoop, dan is dat een vorm van woordbreuk. 

 

 

 

 

Link naar reactie
17 minutes ago, Straffe Recensent said:

Ik snap de meerwaarde van deze uitgaves van SU niet echt. Mooie integrales, zoals bv die van Piet Pienter & Bert Bibber of de Rode Ridder zouden mij veel meer aanspreken.

Zie hoger. Er bestaan goede integrales van Michel Vaillant die ze maar te vertalen hebben.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

  

Het is geen voorverkoop, het is een crowdfunding. De voorwaarden staan duidelijk omschreven. 

 

Als ze het nu geen behandelen als een voorverkoop, dan is dat een vorm van woordbreuk.

 

Crowdfunding is alleen maar een vorm van voorverkoop. Niets houdt hun tegen om het minimum aantal van 1000 exn te drukken als er minder dan 1000 exn door de crowdfunding zijn verkocht.

 

Link naar reactie
24 minutes ago, Peter Motte said:

 

Crowdfunding is alleen maar een vorm van voorverkoop. Niets houdt hun tegen om het minimum aantal van 1000 exn te drukken als er minder dan 1000 exn door de crowdfunding zijn verkocht.

 

Idd. ze doen er mee wat ze willen. het grote verschil tussen crowdfunding en voorverkoop zijn wel de rechten die je hebt als koper. Bij crowdfunding kunnen ze je geld nemen en niets leveren. Pech gehad met het project. Bij voorverkoop zijn alle wetten rond consumentenbescherming actief.

 

 

 

Link naar reactie
45 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Crowdfunding is alleen maar een vorm van voorverkoop. Niets houdt hun tegen om het minimum aantal van 1000 exn te drukken als er minder dan 1000 exn door de crowdfunding zijn verkocht.

 

 

Klopt, maar intekenen op een crowdfunding valt onder totaal andere voorwaarden dan voorverkoop. Daarom blijf ik erbij dat het nefast zou zijn voor hun volgende project moesten ze nu aan woordbreuk doen.

Link naar reactie

Crowdfunding is ouwe wijn in nieuwe zakken, typisch internet. Ze doen online of via internet iets dat al eeuwen gebeurt, en plakken er een nieuw etiket op.

Crowdfunding is voorinschrijven voor een product dat nog niet bestaat, met de garantie dat je je geld terugkrijgt als het product er toch niet komt.

Meestal krijg je het geld niet volledig terug (maar in dit geval wel), omdat de "website" voor de crowdfunding een deel achterhoudt als betaling voor hun diensten.

Vroeger zou je zoiets via een bank of een notaris hebben geregeld.

 

Als het minimumaantal van 1000 exn niet wordt gehaald, houdt niets de uitgeverij tegen om het ontbrekende aantal zélf te kopen. Ze verliezen er dan de kosten voor de website aan, maar als ze al genoeg exn hebben verkocht, zijn die kosten gedekt.

De inschrijvers krijgen hun boeken, dus zij hebben geen redenen om te klagen. Waarom zouden ze? Ze krijgen waarschijnlijk liever de boeken, dan dat ze het geld terugkrijgen.

De uitgeverij betaalt met die aankoop uiteindelijk aan zichzélf. Ze kunnen dan de onverkochte exemplaren op reguliere wijze in de handel brengen. Geen vuiltje aan de lucht.

De vraag is: vanaf welk percentage besluit de uitgever het zo te doen? Als ze bijv. maar 5% voorinschrijvingen hebben, is het duidelijk dat het project een mislukking is, en dat ze de overgebleven 95% waarschijnlijk niet aan de straatstenen kwijtgeraken.

Hoe het zit met 25%, weet ik niet. De heel dure varianten, met helmen e.d., worden waarschijnlijk per stuk gemaakt. Dus daar zit het risico niet. De standaardvariant is volgens mij dan wel volledig betaald. Maar willen ze een voorraad van c. 750 van die stapels in het magazijn liggen hebben? Of besluiten ze dat ze het geld beter kunnen investeren, in beter lopende projecten, dan in een MV-project dat mísschien na vijf jaar een bepaalde winst oplevert?

Dat is de vraag. En wat het antwoord op die vraag betreft, is er niemand van ons die in het hoofd van de boekhouding van SU kan kijken.

Dus moeten we het aanzien.

 

Ik ben nog eens op

https://nl.ulule.com/michel_vaillant/?ul_campaign=presale_144366&ul_source=shared-from-Ulule-mail-project.published.coming_soon-on---http.referer--&lang=nl&ul_medium=uluid_4355575-unknown-202204121251

gaan kijken, en zie dat ze aan 27% zitten, en dat er nog 5 dagen overblijven.

Volgens wat ik lees op de website, zullen ze er de stekker uit trekken, wegens te slechte respons; "We vinden het heel spijtig, maar voorlopig moeten we concluderen dat er blijkbaar voor Michel Vaillant niet zo veel interesse is dan we zouden denken.."

Maar ze stoppen er dus niet mee omdat het "tegen het principe van de crowdfunding zou zijn". Dat is mallepraat.

 

Het zou wel spijtig zijn als het niet zou lukken. Blijkbaar trekt MV niet zo erg aan als sommige andere zaken. Toch wat vreemd, omdat er nog altijd nieuwe delen verschijnen.

Sneu eigenlijk, want het kost minder dan 4 euro/album.

Link naar reactie

Dank je voor al die nodeloze informatie die we op zich al wisten Peter.

 

Het gaat 'm gewoon over het feit dat de gebruiker van een crowdfunding verwacht dat het project alleen doorgaat als het doel gehaald wordt. Anders is het inderdaad nutteloos dit kanaal te gebruiken. Net daarom dat ik hoop dat ze niet doorgaan bij het falen, omdat het nutteloos is tout court te steunen bij het volgende project. 

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

Het gaat 'm gewoon over het feit dat de gebruiker van een crowdfunding verwacht dat het project alleen doorgaat als het doel gehaald wordt. Anders is het inderdaad nutteloos dit kanaal te gebruiken.

 

Totaal niet. Er zijn heel wat projecten doorgegaan waar het minimum niet werd gehaald. De initiatiefnemer past dan het verschil bij.

De vraag is vanaf welk bedrag je vindt dat je het verschil wilt bijpassen.

Vind SU 25% genoeg of niet? Het lijkt erop dat ze vinden van niet.

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

 Net daarom dat ik hoop dat ze niet doorgaan bij het falen, omdat het nutteloos is tout court te steunen bij het volgende project. 

 

Die redenering snap ik niet. Een ander project is een ander project.

Als ik zou intekenen op die MV's, zou ik ze willen. of ze de 100% halen of niet.

Dat zou los staan van een volgend project.

Die Nero, bijv., zou mij absoluut niet interesseren.

Link naar reactie

Als ze een crowdfunding organiseren, en ze besluiten dat het niet doorgaat omdat ze het minimum niet hebben gehaald en ze met het geld terugbetalen, dan heb ik wel tot de sluitingsdatum dat geld voor hen moeten klaarhouden.

Daardoor heb ik misschien een andere interessante aankoop gemist.

Dan heb ik noch mijn MV's noch die andere aankoop.

Dus mij kan het niet schelen als ze het minimum niet halen en ze zelf het verschil betalen, als ik dan maar mijn MV's heb.

Als ze dat niét doen én het minimum niet halen, dan kijk ik bij de volgende crowdfunding wel de kat uit de boom.

 

Een gelijkaardige situatie hadden we bij Kana: sommige reeksen liepen niet goed, en die werden stopgezet. De nieuwe reeksen die ter vervanging van de gestopte reeksen werden opgestart, liepen nog slechter dan de gestopte reeksen, omdat de kopers het niet meer vertrouwden.

Dat is het risico dat ze lopen als US voor die crowdfunding het verschil niet zelf ophoest: dat een volgende crowdfunding gemakkelijker mislukt.

 

Crowdfunding is om aan het geld te geraken. Hoe maakt niet uit (zolang ze geen bank beroven, natuurlijk :) )

Link naar reactie

Ik merkte al diverse antwoorden terug dat je het niet begrijpt. Jij denkt veel te veel vanuit jezelf. Dat een volgend project je niet interesseert is niet relevant. Dat is alleen zo omdat je al weet dat dit eraan komt. 

 

Het is nochtans simpel. Stel dat je iemand bent die wel interesse heeft in het volgende project. Waarom je geld maanden vooraf afgeven aan de initiatiefnemers, als ze nadien toch sowieso het product leveren aan winkels? Of ze hun doel nu halen of niet... 

 

Dan wachten velen toch gewoon tot ze het zo kunnen kopen en meenemen naar huis zeker? Gevolg, minder steun en nog lagere kans dat er nieuwe projecten komen. Voor een onderneming hebben succes en falingen uit het verleden een invloed op huidige (en toekomstige) beslissingen. 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

Als ze een crowdfunding organiseren, en ze besluiten dat het niet doorgaat omdat ze het minimum niet hebben gehaald en ze met het geld terugbetalen, dan heb ik wel tot de sluitingsdatum dat geld voor hen moeten klaarhouden.

Daardoor heb ik misschien een andere interessante aankoop gemist.

Dan heb ik noch mijn MV's noch die andere aankoop.

Dus mij kan het niet schelen als ze het minimum niet halen en ze zelf het verschil betalen, als ik dan maar mijn MV's heb.

Als ze dat niét doen én het minimum niet halen, dan kijk ik bij de volgende crowdfunding wel de kat uit de uit de boom.

 

Juist, maar dat staat wel allemaal duidelijk uitgelegd in de regels van crowdfunding. Overigens, het feit dat MV het minimum niet haalt is simpelweg omdat er te weinig publiek voor is. Het is echter wel zo dat een deel van dat publiek potentieel ook steun geeft ( of kan geven) aan een volgend project. Nu, kun je zeggen aan de funders, zoals jij zegt, we maken het toch en leveren de rest aan winkels. Tja, dan kijken zij toch de kat uit de boom de volgende keer? 

Link naar reactie

Hoezo? Waarom? Heb jij nog nooit iets vooraf besteld waarvan je wist dat het wel in de winkels zou komen?

Ik redeneer totaal niet vanuit mijn eigen perspectief. Jij ziet gewoon een probleem dat er niet is.

Waarom ben jij bij de funders? Toch om te garanderen dat het project lukt? Toch niet om het te hebben vóór het in de winkel ligt of om zeker te zijn dat je iets hebt dat nooit in de winkel ligt?

Jij past een soort omgekeerde redening van een uitgave met beperkte oplage toe.

De regels van crowdfunding geven de initiatiefnemer de kans om geld in te zamelen voor een project dat misschien niét doorgaat maar waarbij de potentiële klanten er wel op mogen vertrouwen dat ze hun geld (grotendeels) terugkrijgen àls het project niet doorgaat.

De rest verzin jij erbij.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

De regels van crowdfunding geven de initiatiefnemer de kans om geld in te zamelen voor een project dat misschien niét doorgaat maar waarbij de potentiële klanten er wel op mogen vertrouwen dat ze hun geld (grotendeels) terugkrijgen àls het project niet doorgaat.

De rest verzin jij erbij.

 

Dat is de kern van de zaak. Lees jij eigenlijk wel? In jouw uitleg vertel je dat het project gewoon kan doorgaan ondanks dat het doel niet gehaald wordt. Niet gewoon dat mensen in discussie met je treden? :D

Link naar reactie

Tuurlijk. Het KAN doorgaan, al is het niet bereikt. Ik zeg: de vraag is of ze het willen. Ze lijken het niet te willen.

Jij zegt: het MAG NIET. Maar dat is helemaal niet waar.

Ik zeg: ze riskeren meer imagoschade als ze het niet laten doorgaan als het minimum niet is gehaald, dan als ze het wel laten doorgaan.

Jij zegt: ze riskeren meer imagoschade als ze het wel laten doorgaan als het minimum niet is gehaald, dan als ze het niet laten doorgaan.

 

Als ze het wel laten doorgaan als het minimum niet is gehaald, riskeert de redactie vooral imagoschade bij de boekhoudafdeling.

Het zou niet de eerste keer zijn dat redactieleden van een uitgeverij vechtend over de vloer rollen (al zie ik ze dat bij SU niet doen, dat zou vrouwencatch worden).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...