Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

Op 15/1/2023 om 20:58, Rik zei:

Raar dat in Frankrijk wel Blauwbloes integralen zijn verschenen..

112.jpg

Twee boeken van meer dan 700 pagina's met daarin de eerste 32 albums. Voor het handig leesplezier moet je die alvast niet kopen.

Of Lambil is van gedacht veranderd, of hij saboteert zo de verkoopskansen van zijn eigen integrales.

Link naar reactie
Op 1/2/2023 om 09:16, cinco zei:

 

Dat is al min of meer gebeurd. Min of meer in de zin dat het een kleiner formaat is en dat het de hertekende versies bevat van de oude albums in plaats van de oorspronkelijke.

 

afbeelding.thumb.png.32b9adf7a490d4867ca5d36cbe9294ae.png

Ik ben bekend met deze uitgave, maar het ging me juist om een integrale uitgave met de originele tekeningen en teksten, originele verhaallengtes van de blauwe verhalen en de oorspronkelijke covers. Zoals ze dat later ook met de 2 integralen van de Blauwe reeks verhalen hebben gedaan. Deze uitgave De Complete Collectie voldoet daar geenszins aan. 

Link naar reactie
23 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Dat kan toch eigenlijk niet, want er komen er voortdurend bij.

 

Tuurlijk kan dat wel. Bij Rik RIngers worden de oorspronkelijke verhalen ook integraal opnieuw uitgebracht, terwijl er parallel een lijn van nieuwe verhalen wordt geproduceerd. 
De enige vraag die waarschijnlijk voor Standaard Uitgeverij relevant is, is of het financieel (nog steeds) interessant is om de oude Suske en Wiske albums integraal opnieuw uit te brengen, na het eerdere debacle van de Classics serie. Blijkbaar is destijds de afweging gemaakt dat dat inderdaad financieel interessant is. De uitgave is alleen, helaas, op een chaos uitgelopen. Maar ook met de uitgave van de complete collectie zal het de vraag zijn of geinteresseerden vervolgens nóg eens een integrale uitgave gaan kopen. Misschien niet, maar misschien ook wel als alle verhalen die door Vandersteen (grotendeels) zelf gemaakt zijn, echt helemaal 100% in de oorspronkelijke versie zouden worden opgenomen. 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Ocampa zei:

 Waarom was dat een debacle? (is serieuze vraag, ik heb dat destijds niet meegekregen)

 Op de website 'Suske en Wiske op het www' is dat goed omschreven:

"Op alle delen uit de reeks is een handtekening van Willy Vandersteen afgedrukt. Kort na het verschijnen van de eerste vier delen werd door fans opgemerkt dat de handtekening die op de covers te zien was in feite geschreven was door Paul Geerts. Handschriftdeskundige Kees Verhulst schreef hierover een artikel voor de site De Stripspeciaalzaak, waarin hij diverse handtekeningen van Vandersteen en Geerts met elkaar vergeleek. Bij het uitkomen van albums 5 t/m 8 heeft de uitgeverij deze fout hersteld. Vanaf die delen is een handtekening van Vandersteen zelf op de covers te zien.
Het was de bedoeling dat bij eventuele herdrukken van de eerste vier albums deze ook de juiste handtekening zouden krijgen. Zover is het echter niet gekomen.
Voor de eerste 16 delen uit de reeks werden de uitgaven uit de vierkleurenreeks als basis genomen. Hierbij werden de verhalen uit de Blauwe reeks, zoals Het geheim van de gladiatoren gepubliceerd in de ingekorte vorm die in de Rode reeks werd gebruikt. Hertekende verhalen, bijvoorbeeld De koning drinkt werden met de gemoderniseerde tekeningen uitgebracht.
Deze opzet werd losgelaten met ingang van deel 17, De vliegende aap. Dat album, één van de eerste avonturen van Suske en Wiske, werd uitgegeven met de oorspronkelijke tekeningen uit 1946. Hetzelfde geldt voor het volgende deel, Lambiorix.
Bij de verhalen die worden uitgebracht met de oorspronkelijke tekeningen is er ook voor gekozen om de originele covertekeningen te gebruiken.
De Blauwe reeks-verhalen die in 2019 werden uitgebracht, Het Spaanse spook, De Tartaarse helm en De bronzen sleutel behielden bij de heruitgave in deze reeks hun oorspronkelijke lengte.
Door deze wijziging in de opzet kon met meer recht worden gesproken van een Classics serie.

Eind 2019 werd met deel 28, Jeromba de Griek, het laatste deel in deze serie uitgebracht. De reeks wordt niet verder voortgezet."

Link naar reactie
4 uren geleden, SAVANTAS zei:

 

 Misschien niet, maar misschien ook wel als alle verhalen die door Vandersteen (grotendeels) zelf gemaakt zijn, echt helemaal 100% in de oorspronkelijke versie zouden worden opgenomen. 

Stel dat iemand zou beslissen om alle verhalen die door Vandersteen zijn gemaakt te bundelen, dan zou dat nog geen voor de hand liggende selectie zijn. Beperk je je tot de verhalen die enkel door Vandersteen zijn gemaakt, dan heb je genoeg aan één bundeling van een viertal albums. Kies je voor de albums waarvoor hij de potloodtekeningen heeft gemaakt, dan is het moeilijk om te weten wanneer je precies moet stoppen. Gelden die sumiere scenarioschetjes die hij voor Eduard De Rop maakte nog als potloodtekeningen? Alle scenario's dan maar? Dan zit je met de albums tot en met Paul Geerts. Plus nog een vijftal albums uit de jaren '80 die Vandersteen terug al dan niet zelf ook tekende.

 

Link naar reactie
Op 11/1/2023 om 22:55, Peter Motte zei:

 

Over welke reeks je het hebt, weet ik niet, maar ik herinner me wel dat je in Kuifje-albums ook regelmatig bij de naam van een personage een voetnoot ziet staan met de opmerking "Zie album ...".

Dat is een van de redenen dat ik in mijn jonge tienertijd die hele Kuifje-reeks heb gekocht.

Maar wat heeft met dat opgeleverd voor de leesbeleving? Niets.

De albums van Bakelandt waar de vraag over ging vervolgen effectief. Er zit effectief karakterevolutie in de verhalen, waarvoor het zeker nodig is om mee te zijn in de verhalen. Zeker de eerste 29 albums vormen zo een geheel met elkaar: de opkomst van Bakelandt tot hoofdman van de roversbende. Ook de achtergrond van diverse personages wordt verder uitgespit. Dit alles tegen de achtergrond van historische gebeurtenissen waarover dan in het dossier meer te lezen valt.

Link naar reactie
Op 2/2/2023 om 14:35, TDPB zei:

Stel dat iemand zou beslissen om alle verhalen die door Vandersteen zijn gemaakt te bundelen, dan zou dat nog geen voor de hand liggende selectie zijn. Beperk je je tot de verhalen die enkel door Vandersteen zijn gemaakt, dan heb je genoeg aan één bundeling van een viertal albums. Kies je voor de albums waarvoor hij de potloodtekeningen heeft gemaakt, dan is het moeilijk om te weten wanneer je precies moet stoppen. Gelden die sumiere scenarioschetjes die hij voor Eduard De Rop maakte nog als potloodtekeningen? Alle scenario's dan maar? Dan zit je met de albums tot en met Paul Geerts. Plus nog een vijftal albums uit de jaren '80 die Vandersteen terug al dan niet zelf ook tekende.

 

 

Tot en met de Kaartendans zou een goede selectie zijn.

 

Link naar reactie
Op 2/2/2023 om 09:30, SAVANTAS zei:

Maar ook met de uitgave van de complete collectie zal het de vraag zijn of geinteresseerden vervolgens nóg eens een integrale uitgave gaan kopen. Misschien niet, maar misschien ook wel als alle verhalen die door Vandersteen (grotendeels) zelf gemaakt zijn, echt helemaal 100% in de oorspronkelijke versie zouden worden opgenomen. 

 

Om eerlijk te zijn zie ik daar geen brood in voor SU. De zoveelste heruitgave van de vroege Sus en Wissen is alleen nog interessant voor een zeer beperkt publiek. Als je het woord interessant nog mag gebruiken. Ik denk dat je een kast kan vullen met alle verschillende herdrukken van Het Eiland Amoras... 

 

De beste manier om die oude verhalen te kopen is volgens mij de "Klassiek Reeks" uit de jaren '90. Die bevatten een leuke steekkaart.  Als je stripbeurzen/stripspeciaalzaken bezoekt lukt dat nog wel. 

 

 

Link naar reactie
20 minuten geleden, WILCO zei:

Interessante aanbieding voor diegenen die niet langer meer willen wachten op de ooit aangekondigde integrale van Ouwe Niek en Zwartbaard.

 

https://www.catawiki.com/nl/l/66624523?utm_content=2ehandsbe&utm_source=coop&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Comics-BE

Screenshot_20230203_211504_Chrome.jpg

Inderdaad en hele mooie aanbieding. Maar ondertussen ben ik het gewoon om de oudjes in integrale versie te kopen. Ik wacht wel. Die komen er ooit wel in het Frans.

 

Link naar reactie
1 uur terug, WILCO zei:

Interessante aanbieding voor diegenen die niet langer meer willen wachten op de ooit aangekondigde integrale van Ouwe Niek en Zwartbaard.

 

https://www.catawiki.com/nl/l/66624523?utm_content=2ehandsbe&utm_source=coop&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Comics-BE

Screenshot_20230203_211504_Chrome.jpg

 

Aan die reeks heb ik ook veel plezier beleefd. Nu wat vergeten. Jammer. Maar aan de andere kant: als ze niet was vergeten, zouden we nu allemaal zeuren dat de herinterpretatie/reboot/nieuwe albums nergens op lijkt en te veel / te weinig afwijkt van het origineel.

Link naar reactie

Geen idee wat er van waar is, maar ik heb ooit eens opgevangen dat de weduwe van Remacle blijkbaar die integrale uitgave tegenhoudt. Ze moet een serieuze aanvaring gehad hebben met Dupuis en zou zelfs originele tekeningen van haar man verbrand hebben. Nogmaals, of dat waar is, weet ik niet. Ik heb het maar van horen zeggen. 

Een integrale zal dus zeker nog niet voor binnenkort zijn....

Link naar reactie
Op 2/2/2023 om 14:35, TDPB zei:

Stel dat iemand zou beslissen om alle verhalen die door Vandersteen zijn gemaakt te bundelen, dan zou dat nog geen voor de hand liggende selectie zijn. Beperk je je tot de verhalen die enkel door Vandersteen zijn gemaakt, dan heb je genoeg aan één bundeling van een viertal albums. Kies je voor de albums waarvoor hij de potloodtekeningen heeft gemaakt, dan is het moeilijk om te weten wanneer je precies moet stoppen. Gelden die sumiere scenarioschetjes die hij voor Eduard De Rop maakte nog als potloodtekeningen? Alle scenario's dan maar? Dan zit je met de albums tot en met Paul Geerts. Plus nog een vijftal albums uit de jaren '80 die Vandersteen terug al dan niet zelf ook tekende.

 

Ik denk niet dat dit het probleem is bij het ontwikkelen van een integrale heruitgave. 

Link naar reactie
Op 2/2/2023 om 15:15, lukoste zei:

Er zal zeker wel interesse voor zijn, maar hier thuis wordt S&W gewoon niet gelezen door de kinderen. Kiekeboe en Urbanus gaan er heel vlot in. Rode ridder min of meer. Jommeke af en toe. Ik hoor bij andere ouders vaak hetzelfde. 

Herkenbaar, hier thuis precies hetzelfde. Maar ik denk dat een eventuele integrale met het oude oorspronkelijke werk ook niet de jonge generatie als doelgroep zou hebben. De interesse zou toch vooral moeten komen van ons, ouwe knarren die het metier van ambachtelijk striptekenen nog kunnen waarderen. 😄😉

Link naar reactie
  • 3 months later...

Ik heb even advies nodig. Ik wil me eens gaan richten op de integrale reeks van Baard en Kale.
Ik heb er nog nooit iets van gelezen en vraag me dus af waar ik moet beginnen. Gewoon bij het begin en chronologisch verder gaan of zijn er integralen die er extra uitspringen en die je het beste als eerste kennismaking met deze reek kunt lezen?

Link naar reactie
  • 2 months later...
3 uren geleden, Willem zei:

Ik zit net te kijken en kom tot de conclusie dat Peyo samenwerkte of aandelen had van de Ikea.

Het kan gewoon niet anders.

Albums van 3 uitgeverijen en het past in 1 vak van een Billy kast.

Wat is de kans?

 

 

Peyo.jpg


waarom staan al die albums van hoog naar laag genummerd?!

 

IMG_0286.jpeg.010b4e38066040794b93f0463e59d750.jpeg

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Mijn vader zette meerdelige boeken ook vaak zo. Het idee is, dat als je alle delen van dezelfde reeks er in een keer uitneemt, en ze neerlegt met de voorpagina boven, dat dan het eerste deel bovenop ligt, en het laatste onderop.

Vreselijk onhandig natuurlijk: voor tweeluiken en misschien ook voor trilogieën werkt dat, maar wiens handen zijn groot genoeg om de integrales van S&W in één keer vast te nemen? 🙄

Link naar reactie
10 uren geleden, Peter Motte zei:

Mijn vader zette meerdelige boeken ook vaak zo. Het idee is, dat als je alle delen van dezelfde reeks er in een keer uitneemt, en ze neerlegt met de voorpagina boven, dat dan het eerste deel bovenop ligt, en het laatste onderop.

Vreselijk onhandig natuurlijk: voor tweeluiken en misschien ook voor trilogieën werkt dat, maar wiens handen zijn groot genoeg om de integrales van S&W in één keer vast te nemen? 🙄

 

123.png

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...