Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

Omrekenen naar guldens ... das zo 2001. Als je dat de hele dag doet wordt je een heel treurig mens. Wordt in Nedeland door bepaalde generaties nog veel gedaan, in België ook nog? En nee, niet naar gulden maar naar frank.

Dat gebeurt ja, vooral bij ouderen. Ik hoor het hen soms uitrekenen terwijl je erbij staat. En eerlijk, ik verschiet dan zelf ook wel van hoe alles zo duur is. 100.000 euro lenen bijvoorbeeld klinkt nog altijd haalbaarder dan 4 mijoen frank lenen.

Link naar reactie

Dat gebeurt ja, vooral bij ouderen. 

 

Klopt, dat was dan ook mijn vader die zijn vingertje hief. Hij heeft het vooral met koffie en met broodjes ('15 gulden voor een broodje? Vijf-tien gulden! Ammenooitniet!') Om hem te jennen zou ik hem eens moeten meenemen naar een zeker restaurant in Lokeren  :e007:  Dertig gulden voor een tosti, hij zal erin blijven.....

 

@MartinMnd  Begonnen met lezen? Smaakt ie je?

Link naar reactie

Dat gebeurt ja, vooral bij ouderen. Ik hoor het hen soms uitrekenen terwijl je erbij staat. En eerlijk, ik verschiet dan zelf ook wel van hoe alles zo duur is. 100.000 euro lenen bijvoorbeeld klinkt nog altijd haalbaarder dan 4 mijoen frank lenen.

Dan zie je plots de inflatie.

Link naar reactie

Het probleem is dat velen nog denken dat 1 euro de waarde heeft van 40,3399 Belgische frank.

En dan heb ik het niet zozeer over historische inflatie, maar wel over de daadwerkelijke monetaire wisselvoet vandaag gehanteerd door de NBB. Dat is niet meer die ca. 40 frank van in 1999.

Da's om verschillende redenen een opmerkelijk bericht.

Link naar reactie

Dat er geen dossier of extra's bijzitten, komt gewoon omdat er geen Frans voorbeeld van bestaat. Die integrale bestaat enkel in het Nederlands, inderdaad op vraag van lezers die de boot hebben gemist (pun intended) en stripwinkels. Génat NL heeft dus op eigen initiatief een integrale gemaakt waar Génat FR niets mee te maken heeft en ook niets voor beschikbaar had.

Omdat niemand graag begint aan een reeks waar de eerste delen van uitverkocht zijn terwijl het verkooppotentieel hoger was dan de beschikbare oplage moest er wel zo'n oplossing komen als je nog even kan teren op het succes van de reeks (die normaal gezien twaalf delen zal tellen). Génat NL heeft er wel nog lang over getwijfeld en de uitgave een paar keer uitgesteld want het bleef een groot risico. Hardcovers en al zeker integrales worden sowieso minder gekocht dan softcovers.

 

Er moet hier eens een FAQ-pagina komen.

Dan heb ik een FAQ: is er ook al een integrale voorzien voor de delen 5 t/m 8? Want die losse albums zijn nog prima los te vinden...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik denk dat de afmetingen lastiger zijn dan het gewicht.

 

- Superman werd zo sterk doordat hij opgroeide op een planeet met een andere zon dan de onze.

- Bullshit! Het komt doordat hij al heel jong integrales las!

Nou, in zijn tijd was er toch nog helemaal geen materiaal voor integrales...?

 

Wel is het volgens mij zo dat Epke Zonderland dagelijks traint met The Complete Calvin & Hobbes.

Link naar reactie

Nou, in zijn tijd was er toch nog helemaal geen materiaal voor integrales...?

 

Wel is het volgens mij zo dat Epke Zonderland dagelijks traint met The Complete Calvin & Hobbes.

 

Dat verklaart dan zijn vormcrisis van afgelopen jaar  :e007:

Hij had beter met het werk van Andreas kunnen gaan trainen :e012:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Groot nadeel van die integrales vind ik het gewicht.

Die boeken lezen toch echt niet gemakkelijk in tegenstelling tot de gewone strip?

Dat is wel ergens een terechte opmerking. 

Meer om in de kast te zetten, alle albums mooi op een rij. En erbij te denken, nu heb ik ze toch écht allemaal in nieuwstaat!  :e005:

Want zeg nu eerlijk, het gros van de albums die in integrales uitkomen kennen we toch al lang/hebben we al lang gelezen? 

Link naar reactie

Dat is wel ergens een terechte opmerking. 

Meer om in de kast te zetten, alle albums mooi op een rij. En erbij te denken, nu heb ik ze toch écht allemaal in nieuwstaat!  :e005:

 

 

ja, ze klasseren beter dan de losse albums

 

Want zeg nu eerlijk, het gros van de albums die in integrales uitkomen kennen we toch al lang/hebben we al lang gelezen?

 

 

Geen enkele integrale heb ik ooit los gehad.

Integrale uitgaven geven mij de kans om iets op te pikken die ik nog niet ken, om achterstand weg te werken.

Link naar reactie

Klopt, dat was dan ook mijn vader die zijn vingertje hief. Hij heeft het vooral met koffie en met broodjes ('15 gulden voor een broodje? Vijf-tien gulden! Ammenooitniet!') Om hem te jennen zou ik hem eens moeten meenemen naar een zeker restaurant in Lokeren  :e007:  Dertig gulden voor een tosti, hij zal erin blijven.....

 

@MartinMnd  Begonnen met lezen? Smaakt ie je?

 

 

Goede strip, heb er van genoten, maar ik vond het einde toch wel een beetje een anti-climax. De reis ernaartoe was verder prima. 7,5/10

Link naar reactie

Ik heb meestal de losse albums al, daarna de Franse integrales en nu ook de Nederlandse integrales. Die integrales koop ik in de eerste plaats voor de achtergronddossiers, ik kick op de neergeschreven grote stripgeschiedenis en kleine feitjes waar ik soms zelf mee aan de slag kan voor artikels of extra info voor onze site.

Integrale zonder extra's vind ik doorgaans een gemiste kans, tenzij de uitgave gewoon heel erg mooi is.

Link naar reactie

Ik heb meestal de losse albums al, daarna de Franse integrales en nu ook de Nederlandse integrales. Die integrales koop ik in de eerste plaats voor de achtergronddossiers, ik kick op de neergeschreven grote stripgeschiedenis en kleine feitjes waar ik soms zelf mee aan de slag kan voor artikels of extra info voor onze site.

Integrale zonder extra's vind ik doorgaans een gemiste kans, tenzij de uitgave gewoon heel erg mooi is.

 

Herkenbaar, de meeste integrales heb ik ook als losse boekjes. Ook ik vind achtergrond dossiers essentieel: het geboortehuis van Tillieux, de cijferlijst van Macherot. Dat zijn niet te missen extras.

Link naar reactie

Ik heb meestal de losse albums al, daarna de Franse integrales en nu ook de Nederlandse integrales. Die integrales koop ik in de eerste plaats voor de achtergronddossiers, ik kick op de neergeschreven grote stripgeschiedenis en kleine feitjes waar ik soms zelf mee aan de slag kan voor artikels of extra info voor onze site.

Integrale zonder extra's vind ik doorgaans een gemiste kans, tenzij de uitgave gewoon heel erg mooi is.

 

Integrales moeten naast de extra’s nog iets extra’s extra’s bieden: bij die oude reeksen toch minimaal een nieuwe vertaling/lettering. Arco ging hier vorige maand flink te keer tegen de Bruno Brazil-integrale (“Gedrocht van een boek”) en kreeg geen bijval maar hij heeft vind ik wel groot gelijk. De platen inclusief de erg slordige lettering zijn gewoon 1 op 1 overgenomen uit de oude albums die ook nog eens massaal verkrijgbaar zijn in de 1-euro bakken (ik kwam er zaterdag in Utrecht weer stapels van tegen op de Verzamelaarsbeurs…) 

 

 

Herkenbaar, de meeste integrales heb ik ook als losse boekjes.

 

Wegdoen is wat mij betreft ook geen optie, dan ga ik de afwijkende omslagen missen en bijvoorbeeld een omslag als deze is hoewel foeilelijk voor mij echt jeugdsentiment:

 

2fedbcd0-6c2f-012b-a915-f8697464c19b.jpg

 

Omslagen worden in integrales natuurlijk wel mee-afgedrukt maar op gewoon papier wat ik geen succes vind. Bij Blueberry krijg je op dat (ook nog eens te dunne) papier hele matte kleuren, daarbij voel ik bepaald niet meer de opwinding van vroeger (Guus Slim idem dito, het papier zuipt bij de omslagreproducties alle inkt op). En van de keuze om enerzijds de oude betiteling weg te laten (wat eigenlijk toch een integraal onderdeel van een omslag is) en anderzijds de titel er toch met lullige lettertjes in te zetten, word ik ook niet heel blij.

 

Nou ja, het zijn maar een paar minpuntjes. Lang leve de integrales-tsunami…!

 

1 groot minpunt nog: de hebben-hebben factor. Gisteren begonnen te lezen in de Jan Kordaat integrale die er formidabel uitziet en zelfs opnieuw geletterd is in oud Nederlandsch. Ik snap mijn hebzucht en toch vraag ik af waarom ik het koop: het lezen (eigenlijk is het gewoon onleesbaar…) is een soort strafwerk, voelt als een verplicht geschiedenislesje en ik moet nog zoveel lezen, waarom zou ik daar dan tijd in investeren?

 

Beverpatroelje hapt dan weer iets makkelijker weg, maar dat vind ik dan weer zo onnozel dat ik om die reden eigenlijk niet snap waarom ik het toch koop (natuurlijk weet ik het: hebzucht). Bij het lezen van de Patroelje krijg ik bovendien nog het ongemakkelijke gevoel van een soort pedofiele consumptie.

 

Godsakkes, wat een moeilijke hobby is dit! Waarom kan ik niet gewoon postzegels verzamelen :e006:

Link naar reactie

In sommige gevallen is hervertalen en/of herletteren inderdaad nodig. Maar dat hadden ze eigenlijk ook al kunnen doen voor de herdrukken van de losse albums. Sommige Rik Ringers zijn afschuwelijk, met weggedrukte letters en ontbrekende stukjes tekst. Dat is in de herdrukken nooit aangepast.

De gaffe van Yoko Tsuon: De stelende spin die in vertaling De vliegende spin werd. Nooit aangepast.

Link naar reactie

Integrales moeten naast de extra’s nog iets extra’s extra’s bieden: bij die oude reeksen toch minimaal een nieuwe vertaling/lettering. Arco ging hier vorige maand flink te keer tegen de Bruno Brazil-integrale (“Gedrocht van een boek”) en kreeg geen bijval maar hij heeft vind ik wel groot gelijk. De platen inclusief de erg slordige lettering zijn gewoon 1 op 1 overgenomen uit de oude albums die ook nog eens massaal verkrijgbaar zijn in de 1-euro bakken (ik kwam er zaterdag in Utrecht weer stapels van tegen op de Verzamelaarsbeurs…) 

 

 

 

Wegdoen is wat mij betreft ook geen optie, dan ga ik de afwijkende omslagen missen en bijvoorbeeld een omslag als deze is hoewel foeilelijk voor mij echt jeugdsentiment:

 

2fedbcd0-6c2f-012b-a915-f8697464c19b.jpg

 

Omslagen worden in integrales natuurlijk wel mee-afgedrukt maar op gewoon papier wat ik geen succes vind. Bij Blueberry krijg je op dat (ook nog eens te dunne) papier hele matte kleuren, daarbij voel ik bepaald niet meer de opwinding van vroeger (Guus Slim idem dito, het papier zuipt bij de omslagreproducties alle inkt op). En van de keuze om enerzijds de oude betiteling weg te laten (wat eigenlijk toch een integraal onderdeel van een omslag is) en anderzijds de titel er toch met lullige lettertjes in te zetten, word ik ook niet heel blij.

 

Nou ja, het zijn maar een paar minpuntjes. Lang leve de integrales-tsunami…!

 

1 groot minpunt nog: de hebben-hebben factor. Gisteren begonnen te lezen in de Jan Kordaat integrale die er formidabel uitziet en zelfs opnieuw geletterd is in oud Nederlandsch. Ik snap mijn hebzucht en toch vraag ik af waarom ik het koop: het lezen (eigenlijk is het gewoon onleesbaar…) is een soort strafwerk, voelt als een verplicht geschiedenislesje en ik moet nog zoveel lezen, waarom zou ik daar dan tijd in investeren?

 

Beverpatroelje hapt dan weer iets makkelijker weg, maar dat vind ik dan weer zo onnozel dat ik om die reden eigenlijk niet snap waarom ik het toch koop (natuurlijk weet ik het: hebzucht). Bij het lezen van de Patroelje krijg ik bovendien nog het ongemakkelijke gevoel van een soort pedofiele consumptie.

 

Godsakkes, wat een moeilijke hobby is dit! Waarom kan ik niet gewoon postzegels verzamelen :e006:

 

Ha de gruwelijke Semic Press covers !

 

75671590-6c2f-012b-a6c1-f390cc6a3729.jpg

 

Zo lelijk dat ze weer mooi worden.

 

Ach ik koop heel veel integrales, de dossiers, opnieuw geletterd/vormgegeven, extra korte verhaaltjes, het mooie en lekker geurende papier, dat moet ik gewoon hebbon !  Integrales zijn ook relatief goedkoop, Ik begrijp dan ook niets van de mensen die roepen: ik koop dat niet want ik heb de losse albums al.

Link naar reactie

Ik koop ook alleen maar integrales die ik niet eerder heb en dikwijls van reeksen die ik steeds links heb laten liggen omdat ik deze altijd heb kunnen lezen via een kennis.

Het stimuleert me dus echt wel om ze te aan te schaffen.

.

Als Vance fan koop ik dan wel weer de Bruce J. Hawker en bruno Brazil integrale ook al heb ik de albums al.

Link naar reactie

Ha de gruwelijke Semic Press covers !

 

75671590-6c2f-012b-a6c1-f390cc6a3729.jpg

 

Zo lelijk dat ze weer mooi worden.

Valt nog mee: de titel en uitgeversnaam houden de tekening zelf buiten schot, en de inkleuring lijkt me goed gerespecteerd. Die "Generaal Geelkop" is veel slechter.

De titeltekst van Semic Press lijdt wel wat aan de mode van toen.

Link naar reactie

Valt mee ? De titel/reeks lijkt wel een collage uit een schoolkrant uit de jaren 70.

Tja, jong, mode verandert. Techniek ook. Dat heeft er allemaal heel veel mee te maken.

 

Je kunt in die strepen die de achtergrond van de belettering vormen zelfs een abstracte weergave van een houten schutting zien, en de kleur van de belettering past goed bij de kleur van de lucht.

Het is een goede voorpagina.

Je ogen zien eigenlijk alleen maar de ruiter. De rest staat waar het hoort: een beetje opzij, omdat het nu eenmaal nodig is, maar niet opdringerig, zoals bij die voorpagina's van Fresks' School.

Link naar reactie

Ik vind die cover juist heel slecht, de dominante letters en andere groen meuk die een mooie lucht bedekken en het hoofd van die arme Blueberry als een soort oprukkend green thing bedreigen.

 

Volledig met je eens, Retep. Heer Motte moet ook nog even goed naar de belettering rechts kijken:

 

post-929-0-55406200-1460980441_thumb.jpg

 

Klungelige wijde spatiëring in 'avontuur' en in 'blueberry' zijn alle letters tegenelkaar gewreven, ontbreekt de hoofdletter en over die Y moeten we maar zwijgen :e009:  Heeft niks te maken met andere tijden en andere technieken maar is gewoon slordig werk, een stel middelbare scholieren die voor het eerst met wrijfletters werken.........

Link naar reactie

attachicon.gifprosit.JPG

 

Klungelige wijde spatiëring in 'avontuur' en in 'blueberry' zijn alle letters tegenelkaar gewreven, ontbreekt de hoofdletter en over die Y moeten we maar zwijgen :e009:

Ja, dat is waar, behalve wat die ontbrekende hoofdletter betreft: dat was een stijlkeuze, zie ook "fort", "navayo" en "een".

En die tussenruimte is volgens mij een technisch probleem.

In de jaren 70 was het nog niet zo simpel om te zorgen dat lettering goed zat.

Tegenwoodig hebben we allemaal computers waarmee we veel betere lay-outs kunnen maken dan zelfs professioinele uitgeverijen in die tijd hadden, ook uitgeverijen die echt wel rekening hielden met lay-out e.d.

Ik blijf in die voorpagina hoe dan ook een vakman zien met respect voor de voorpaginatekening en een goed aanvoelen van het evenwicht tussen voorpaginatekening en de noodzakelijke aanwezigheid van titel en uitgeversnaam.

De voorpagian van Freaks' School daarentegen is gemaakt door iemand die reclamefolders samenstelt. Zo'n kerel die middenop een voorpagina een sticker zet met "-15%!" erop. Soms is het niet eens een sticker, maar is het er gvd op GEDRUKT!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...