Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

Dat was voor uitgeverij 't Mannekesblad, die de rechten van Pom had gekocht/gekregen voor 500€ (als ik het me goed herinner). Dat was een overeenkomst met een vaag contract (dat vaag contract was meteen ook de reden dat ik er niet aan wou beginnen, want je zal maar een album maken en dan merken dat het niet uitgegeven kan worden), en dat vonden de erfgenamen na de dood van Pom ook. De rechter gaf hen daarin gelijk.

 

Het loopt soms anders dan je denkt. Pom heeft ooit tot ieders verbazing wel degelijk de toestemming gegeven om een nieuw album te maken. Maar zijn toestemming om van Avontuur in de 21ste eeuw een volwaardig PP en BB album te maken heeft hij na protest van zijn dochter ingetrokken en aangepast naar "je mag ze een beetje gebruiken, maar niet voor een heel album".

Vreemd genoeg dacht Pom dat zijn kinderen meteen na zijn dood aan nieuwe albums zouden beginnen. Dat heeft hij mij toch zo gezegd. Maar ze doen dat dus niet, zich daarvoor beroepend op een interview met Pom waarin hij iets heeft gezegd in de trant van "er is iemand die ze perfect kan tekenen, maar wat met de scenario's?".  Als je iemand kan vinden die de tekenstijl kan imiteren, kan je ook iemand vinden die de vertelstijl kan imiteren, denk ik dan.

Soit, het momentum is gepasseerd. De groep mensen die op nieuwe albums zit te wachten is toch te klein geworden.

Link naar reactie
2 uren geleden, kurisu74 zei:

Jammer dat ze dat hommage album en de proto-albums (Vredeswapen) niet mee opnemen in de integraal.

 

Ze zouden alle negen eerder gemaakte albums moeten opnemen. De niet hertekende én de later hertekende albums. Enkel dan zou het een volwaardige integrale zijn. Er wordt gezegd dat het een rechten kwestie is, maar die rechten moeten toch gewoon bij Pom liggen? Zelfs 't Mannekesblad kon die albums uitgeven.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 27/11/2019 om 08:52, Bonte zei:

Wacht maar tot je zo'n boek in handen hebt, de tekeningen zijn te mooi en gedetailleerd om zo klein te drukken. Midgard is voor het comic formaat ontworpen dus logisch dat dit wel goed aanvoelt.

Vandaag de reeks in handen gehad en doorbladerd.  I agree.  Wolf mag -moet- op groter formaat.  Die tekeningen vragen dat.

Het enige dat ik ga missen, zijn de mooie kleurencovers.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

In juni schuift Arboris een integraal van Baard en Kale tussen de lopende reeks met daarin de allereerste avonturen van Baard en Kale door Will op scenario van bedenker François Dineur, Bermar en Ben. Het begint al met een verhaal dat nooit eerder in het Nederlands verscheen: Het Mysterie van Beersel, dat wel in het weekblad Robbedoes werd aangekondigd maar nooit werd geplaatst. Dit verhaal van 32 pagina's wordt gevolgd door De Stad der Robijnen, Koenraad Vlamoog Komt Terug, (die allebei eveneens niet in een reguliere editie in het Nederlands verschenen), San Salvador, Het Spook der Duinen, Villa zonder Zorg, De Schat van Alarik en Oscar en zijn Geheimen. Dit zijn alle Baard en Kale-avonturen die Will tussen 1949 en 1954 tekende.

Deze dubbeldikke bundel zal maar liefst 368 pagina's tellen (inclusief fors dossier) en verschijnt als deel 8 in de reeks De Complete Baard en Kale. Door deze grote omvang zal de gewone editie 59,95 euro kosten, de gelimiteerde luxe met ex libris zal 79,95 euro kosten.

Met dit deel vangt Arboris een tekort op die in het Frans bij Dupuis inmiddels is opgevangen door Baard en Kale doodleuk helemaal opnieuw uit te geven, nu chronologisch in plaats van thematisch. Over de oerverhalen van Dineur twijfelt Dupuis nog over de levensvatbaarheid ervan als integrale uitvoering. Het nieuwe Franse deel 1 (= deel 8 bij Arboris) start met de verhalen van Will. De verhalen uit het nieuwe deel 2 (met Wills productie uit de periode 1955-1958) zijn al terug te vinden of moeten nog gebundeld worden in de reeks van Arboris. Het Franse deel 3 bevat alle verhalen van Marcel Denis die de reeks in 1960 en 1961 van Will overnam. Het nieuwe Franse deel 4 (1966-1968) verscheen op 10 januari 2020 bij Dupuis. Daarin stond per ongeluk een Nederlandstalige strippagina afgedrukt. Kopers van dat album kregen of hebben recht op een erratumpagina met daarop de juiste Franstalige pagina afgedrukt met een verontschuldiging erbij.

 

 

.1505673202_baardenkale.thumb.jpg.bcd267c336235a171a96269cd8f9f907.jpg

Link naar reactie

Ugh konden ze daar nu niet deel 0 of zo van maken. Ik ben niet echt fan van die eerste verhalen dus dit boek koop ik niet. Deel 7 zal dus gevolgd worden door 9, mijn autisme begint te knagen.

Natuurlijk wel leuk voor de echte fans dat ze woord houden en dit deel er tussen gooien. Om toch voor de positieve noot te zorgen.

 

Wanneer zou Guus Slim 6 eigenlijk verschijnen, 2x aangekondigd, 2x niks. Ja ik weet dat dat typisch is aan Arboris maar het blijft irritant.

Daarmee is het klagensuurtje ook weer afgerond 😋

 

Link naar reactie
18 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

In juni schuift Arboris een integraal van Baard en Kale tussen de lopende reeks met daarin de allereerste avonturen van Baard en Kale door Will op scenario van bedenker François Dineur, Bermar en Ben. Het begint al met een verhaal dat nooit eerder in het Nederlands verscheen: Het Mysterie van Beersel, dat wel in het weekblad Robbedoes werd aangekondigd maar nooit werd geplaatst. Dit verhaal van 32 pagina's wordt gevolgd door De Stad der Robijnen, Koenraad Vlamoog Komt Terug, (die allebei eveneens niet in een reguliere editie in het Nederlands verschenen, San Salvador, Het Spook der Duinen, Villa zonder Zorg, De Schat van Alarik en Oscar en zijn Geheimen. Dit zijn alle Baard en Kale-avonturen die Will tussen 1949 en 1954 tekende.

Deze dubbeldikke bundel zal maar liefst 368 pagina's tellen (inclusief fors dossier) en verschijnt als deel 8 in de reeks De Complete Baard en Kale. Door deze grote omvang zal de gewone editie 59,95 euro kosten, de gelimiteerde luxe met ex libris zal 79,95 euro kosten.

Met dit deel vangt Arboris een tekort op die in het Frans bij Dupuis inmiddels is opgevangen door Baard en Kale doodleuk helemaal opnieuw uit te geven, nu chronologisch in plaats van thematisch. Over de oerverhalen van Dineur twijfelt Dupuis nog over de levensvatbaarheid ervan als integrale uitvoering. Het nieuwe Franse deel 1 (= deel 8 bij Arboris) start met de verhalen van Will. De verhalen uit het nieuwe deel 2 (met Wills productie uit de periode 1955-1958) zijn al terug te vinden of moeten nog gebundeld worden in de reeks van Arboris. Het Franse deel 3 bevat alle verhalen van Marcel Denis die de reeks in 1960 en 1961 van Will overnam. Het nieuwe Franse deel 4 (1966-1968) verscheen op 10 januari 2020 bij Dupuis. Daarin stond per ongeluk een Nederlandstalige strippagina afgedrukt. Kopers van dat album kregen of hebben recht op een erratumpagina met daarop de juiste

Franstalige pagina afgedrukt met een verontschuldiging erbij.

 

 

.1505673202_baardenkale.thumb.jpg.bcd267c336235a171a96269cd8f9f907.jpg

Aha, eindelijk.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Het zegt wel iets over de kwaliteiten van de Britse tekenaars uit de jaren '70 dat ze na Don Lawrence nog vijf tekenaars hebben gevonden die in een behoorlijk gelijkaardige stijl konden werken.

Van één ervan (Olivier Frey) heb ik een 20-tal originelen liggen. Geen Trigie, maar prachtig werk dat hij onder een pseudoniem maakte. Om de een of andere reden zijn de personages op zijn Trigiepagina's een stuk statischer/stijver. Geen idee hoe dat komt, want hij kan als geen ander lichamen tekenen.

Het is jammer dat de Nederlandse integrales zich beperken tot de Lawrence-verhalen, alhoewel ik natuurlijk wel de commerciele redenen daarvoor begrijp.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Van één ervan (Olivier Frey) heb ik een 20-tal originelen liggen. Geen Trigie, maar prachtig werk dat hij onder een pseudoniem maakte. Om de een of andere reden zijn de personages op zijn Trigiepagina's een stuk statischer/stijver. Geen idee hoe dat komt, want hij kan als geen ander lichamen tekenen.

 

Ik heb wel een vermoeden, iets met expressie en dynamiek, of zelfs acrobatiek.

Link naar reactie
5 uren geleden, TDPB zei:

Het is jammer dat de Nederlandse integrales zich beperken tot de Lawrence-verhalen, alhoewel ik natuurlijk wel de commerciele redenen daarvoor begrijp.

Bij Trigië ging het, mijns inziens, vooral om het tekenwerk. De verhalen waren niet zo denderend. En dan staat Don Lawrence toch op eenzame hoogte.

Link naar reactie
4 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

 

Deze cover heeft (door het links geplaatste titelblok) een vreemd donker gat rechtsboven. Ik ben benieuwd of dat te maken heeft met de tekeningen op de volgende delen.

 

P.S. Bij de eerste aankondiging werd nog het Big Balloon-logo (uit 1992) gebruikt. Zouden ze dat niet meer mogen gebruiken?

Op de albumversie is de tekstverdeling bovenaan beter:

 

Sjors-Trigie-2-4.jpg

 

En is t.o.v. de Integrale onderaan veel meer informatie van de tekening te zien. Die kan best iets omhoog.

Dat hoofd/portret heeft geen toegevoegde waarde en kan weg; komt "Trigië" in het midden.

 

Bijvoorbeeld:

 

Sjors-Trigie-2-6-concept.jpg

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
12 uren geleden, Retardi zei:

Bij Trigië ging het, mijns inziens, vooral om het tekenwerk. De verhalen waren niet zo denderend. 

Nou, als kind vond ik ze geweldig hoor. Dus je kunt zeggen dat Butterworth zijn doelgroep (jongens van een jaar of 10) goed bediende. Nu valt me op hoe kinderlijk zijn plotjes en hoe kinderachtig zijn teksten zijn. Volgens mij bestaat er geen strip waarbij de tekeningen (geweldig en gewelddadig) zo ver weg staan van de tekst (infantiel, en vaak ook absurd).  

Link naar reactie
11 minuten geleden, Rik zei:

Gemakkelijk voor uitgeverij L maar het is onduidelijk voor de klant of je aan de gehele reeks vastzit, tussentijds mag retourneren o.i.d.

Stel dat je de uitgaven niet vindt voldoen aan jouw standaarden, kun je er dan nog onderuit?

 

Ik denk dat het vooral voor de luxe uitgaves een oplossing zou zijn vanwege het onnodige speculatieve gedrag van derden, iedere

liefhebber gelijke kansen, en zou dit navolging kunnen krijgen van andere uitgeverijen?

 

 

Link naar reactie
14 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

 

Deze cover heeft (door het links geplaatste titelblok) een vreemd donker gat rechtsboven. Ik ben benieuwd of dat te maken heeft met de tekeningen op de volgende delen.

Er is wel meer vreemd. Om de uitlijning van de auteursnamen goed te krijgen, heet Mike Butterworth, zoals hij op elk album staat vermeld, plotseling Michael Butterworth. Dat is zijn tweede naam en toch heus niet zijn artiestennaam. Ze klooien wat af, bij L.

Link naar reactie
58 minuten geleden, bouncer zei:

Ik denk dat het vooral voor de luxe uitgaves een oplossing zou zijn vanwege het onnodige speculatieve gedrag van derden, iedere

liefhebber gelijke kansen, en zou dit navolging kunnen krijgen van andere uitgeverijen?

 

 

Ik denk niet dat voorinschrijving dit probleem oplost want ook speculanten kunnen voor- inschrijven.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Dilemma dilemma... ivm de integrales van Bert Bibber en Piet Pienter.

 

35 euro per HC deel is op zich niet te veel geld denk ik voor een HC integrale. Maar 11 delen maakt al gauw bijna 400 euro. En dat is dan wél weer veel geld voor een 40 cm strips in de Billy boekenkasten...

 

En wetende dat ik deze graag, maar waarschijnlijk maar 1x zal lezen. 

 

Ben besluiteloos. Misschien gewoon beginnen met dat eerste deel

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

Nou, als kind vond ik ze geweldig hoor. Dus je kunt zeggen dat Butterworth zijn doelgroep (jongens van een jaar of 10) goed bediende. Nu valt me op hoe kinderlijk zijn plotjes en hoe kinderachtig zijn teksten zijn. Volgens mij bestaat er geen strip waarbij de tekeningen (geweldig en gewelddadig) zo ver weg staan van de tekst (infantiel, en vaak ook absurd).  

Zeker. Look and Learn klinkt een beetje als de Engelse Kijk.  Je zegt het ook prima. Er zit een belachelijk groot verschil tussen het verhaal en de tekeningen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...