Ga naar inhoud

Yves Rodier Geeft Er Ook De Brui Aan


Recommended Posts

  • 1 month later...

Mangaka draaien ook onthutsend veel uren.

Het is met al die dingen altijd hetzelfde: er zijn veel meer gegadigden dan dat er plaats is op de markt. En doordat uitgevers moeilijk kunnen voorspellen wat een succes wordt en wat niet, geven ze veel meer uit dan de markt kan verwerken. Overaanbod is inherent aan dat soort markt. Daarom geloof ik niet in subsidies. Eigenlijk doen de uitgevers zelf al aan sponsoring van hun eigen producten.

Link naar reactie

Is het ook niet een beetje zoals bijvoorbeeld programmeurs voor de gaming industrie? Je gaat geen mensen vinden van die kwaliteit die voor die uren en die verloning het boekhoudprogramma willen schrijven, maar games? Da's een ander paar mouwen. En dus snijden ze in hun eigen vel om hun passie na te jagen.

Link naar reactie

Ja, precies.

Dat is ook een van de problemen met subsidies voor cultuur: cultuursubsidies creëren hun eigen problemen, omdat ze kunstmatig het overaanbod vergroten, tegelijk mensen een tijdje een (dikwijls te laag) inkomen geven waardoor ze ervaring opdoen waar ze niks mee kunnen aanvangen als de subsidies wegvallen, maar ook aan buitenstaanders (cultuurdinges die geen subsidies krijgen) de indruk wekken dat er toch iets te halen is, en die daardoor op het verkeerde been worden gezet.

 

Vandaag zag ik weer zoiets: België haalt weinig medailles op de Olympische Spelen. Maar is dat erg? Moeten we nu echt overheidsgeld uitgeven om een paar piepo's met medailles van de OS te doen terugkeren? Trouwens, ik dacht dat deelnemen belangrijker was dan winnen (ach, ik ben naïef). En dat terwijl de laatste tijd nogal wat sporters, zowel beroeps als amateurs, hartproblemen ontwikkelen (ik denk zelfs dat ik zo'n geval ken, en hij is amateur geweest).

En wanneer gaan ze zich eindelijk is afvragen wat het maatschappelijk NUT is van nog een pak beroepssporters erbij? Als je het mijn vraagt is hun bijdrage aan onze maatschappij nul-komma-nul. Het draagt alleen bij aan de televisie-minuten.

 

En die euro's die de cultuursector zelfs zou inbrengen: elke euro gegeven aan de cultuursector is géén euro gegeven aan onderwijs, ziekenverzorging, rusthuizen, gevangenissen (schijnen we te weinig van te hebben), gerecht (achterstand) enz.

Als een maatschappij geld te weinig heeft voor onderwijs, maar toch nog geld weggeeft aan "cultuur", dan heeft die maatschappij een zwaar cultureel probleem.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...