Ga naar inhoud

Catawiki Zaagdraad


Gast Natte aap

Recommended Posts

Op 16/1/2020 om 21:29, Rik zei:

Suggereer je nu dat Catawiki feedbacks met kritiek aanpast naar positief?

Of is het mogelijk dat kopers nuances aanbrengen bij een positieve feedback?

Cata kan alleen een negatieve omzetten in neutraal - dat doen ze alleen als je vast kan aantonen dat een negatieve beoordeling onterecht is. Ik heb dat 1x gehad; koper had omschrijving verkeerd gelezen en wilde van zijn koop af. Ik werd min of meer gechanteerd hem zijn zin te geven; dit heb ik met Cata besproken en ze waren na overlegging van de gehele correspondentie bereid de negatieve naar een neutrale om te zetten. 

 

ALs er een dispuut is wordt allereerst de betaling aan de verkoper stopgezet; als je als koper kan aantonen dat de verkoper de boel heeft belazerd, krijg je als verkoper je geld niet. Dat is me 1x gebeurd, dat een pakje beschadigd aankwam (niet mijn schuld, er was bij de Post iemand met een voorheftruck ofzo overheen gereden - tsja…). Alles netjes met de koper geregeld; geld terug overgemaakt naar de koper (met beschadigd item als 'bonus'), deels van de Post mijn geld terug gekregen en Cata reageerde uitermate correct door de 9% en 15% veilingkosten te 'doneren'.

 

Al met al vind ik het een uitermate fatsoenlijk bedrijf - mag ook weleens gezegd worden!

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Suske zei:

Ik ook.
Een soortgelijke tekening is op 2dgalleries te vinden. Hier twijfel ik een stuk minder over:

 

tf0.thumb.jpg.21a4f72954b2e9c0fe3da7b4dbdcf47f.jpg

 

Maar kijk eens wat er eerder op CW verkocht is:

 

tf1.thumb.jpg.b2e8a900b75abaf66253047e46aebfee.jpg

https://www.catawiki.nl/l/3971391-will-dedicace-tif-et-tondu

 

tf2.thumb.jpg.8f3f9adeeb4d92bce81086e3ff99f512.jpg

https://www.catawiki.nl/l/20131893-tif-et-tondu-t12-le-r-veil-de-toar-+-d-dicace-herdruk-1976

 

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, Boekenmagazijn zei:

Er zit geen spontaniteit in. Elke lijn is haarzuiver en strak tot in het puntje.

Knap gedaan, moet ik toegeven, maar het kenmerk van een schets is nu juist dat er variatie in de lijnen zit.

Ach, op een beurs moet hij misschien wel 100 van die tekeningen maken. Geen wonder dat dat dan op de automatische piloot gaat.

 

Link naar reactie
Op 26/12/2019 om 10:13, JPAR zei:

Alles van Goudurix is niet echt. Dat is inmiddels algemeen bekend, toch?

Eh.... Shit... Bij mij dus niet. Sta net op het punt op een kavel van hem te bieden op Cata.

Zijn de pagina's die hij aanbiedt ook nep of alleen losse tekeningen/dedicades?

Momenteel biedt hij 2 van Greg, 1 van Pichard en 1 (losse tekening) van Aouamri aan - lijkt me geen van allen makkelijk te vervalsen, hooguit de Aouamri.

 

Link naar reactie
16 uren geleden, Ambreville zei:

Zeker niet bieden op de Aouamri. ;)

Bedankt, zal ik ook zeker niet doen. Ik koop hoe dan ook alleen nog maar pagina's en bewezen gepubliceerd (toegewezen) werk.

Bij de Aouamri staat wel dat hij gemaakt is voor een poster, maar er staat dan weer geen plaatje van die poster bij - dat maakt me altijd meteen achterdochtig.

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Rene zei:

Bedankt, zal ik ook zeker niet doen. Ik koop hoe dan ook alleen nog maar pagina's en bewezen gepubliceerd (toegewezen) werk.

Bij de Aouamri staat wel dat hij gemaakt is voor een poster, maar er staat dan weer geen plaatje van die poster bij - dat maakt me altijd meteen achterdochtig.

 

Gepubliceerd denk ik hoogstens als Ex-Libris.  Voor een poster is hij te klein met te weinig detail. Wel niet bij Black & White denk ik.

Omdat de potloodtekening vorige week voorbij kwam (en naar hier onderweg is :) ), vermoed ik eerder dat het een commissie is.

 

image.thumb.png.557ea054292d5a6fe0ddf84040af528c.png

 

Mo vraagt voor zo'n commissie een 650. Hij tekent die eerst in potlood en daarna de lichtbak op voor inkt. Zijn vraagprijs is vrij vast 650 euro. Afhankelijk van zijn humeur doet hij er de potloodtekening bij of verkoopt hij die voor een 150 euro.

 

Het thema van vrouwen op een schommel doet hij geregeld met al zijn personnages, in alle formaten. Deze is amper uitgewerkt, weinig decor,... Functioneel maar voor hem bijzonder weinig werk. 

Bv.

image.thumb.png.ff76b9ed7a72ca3c03d76b9483602fc2.png

 

En wat ik beter uitgewerkt noem. 

1122659748_cadre13.thumb.jpg.26044e87097c19d189fc1158b5644b12.jpg

 

Dus zeker echt van de lichtbak. 

 

Als je het echt wil weten kan ik het wel aan Mo. vragen. Ik ben ondertussen een goede klant bij hem :)

 

Ik geraak dit jaar toch aan de 25 tekeningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
21 uren geleden, Krimson zei:

Volgens mij is de Will ook echt .

Van waar jullie twijfels ? De dedicaces van Will lijken nu eenmaal allen op elkaar.

Will had een erg vaste hand, zijn lijnen zijn snel, trefzeker gezet. Deze lijnen ogen wat losser. Zijn "Bien amicalement" staat doorgaans in een kaarsrechte lijn geschreven, hier niet. Bovendien staat de tekening niet op naam.
Dit maakt het een verdachte dedicace. Maar het bewijst niks natuurlijk. Hiervoor is meer nodig.

 

Zoals eerder gezegd op dit forum is het aanbod van valse tekeningen enorm. Bijna alle nepperds hebben 1 ding gemeen: ze zijn nagetekend of overgetrokken. Gewoon van een origineel gevonden op een website als 2dgalleries.com
En als je het origineel eenmaal gevonden hebt, is het ineens niet meer zo moeilijk om de nepperd te ontmaskeren.

 

Het origineel in rood, de tekening die nu op CW staat in blauw:

130615317_tf01.thumb.jpg.94b1b3ba45e51bbf59c203e763cc001e.jpg

Link naar reactie
Op 9/2/2020 om 16:04, Captivant zei:

Will had een erg vaste hand, zijn lijnen zijn snel, trefzeker gezet. Deze lijnen ogen wat losser. Zijn "Bien amicalement" staat doorgaans in een kaarsrechte lijn geschreven, hier niet. Bovendien staat de tekening niet op naam.
Dit maakt het een verdachte dedicace. Maar het bewijst niks natuurlijk. Hiervoor is meer nodig.

 

Zoals eerder gezegd op dit forum is het aanbod van valse tekeningen enorm. Bijna alle nepperds hebben 1 ding gemeen: ze zijn nagetekend of overgetrokken. Gewoon van een origineel gevonden op een website als 2dgalleries.com
En als je het origineel eenmaal gevonden hebt, is het ineens niet meer zo moeilijk om de nepperd te ontmaskeren.

 

Het origineel in rood, de tekening die nu op CW staat in blauw:

130615317_tf01.thumb.jpg.94b1b3ba45e51bbf59c203e763cc001e.jpg

Captivant heeft gelijk, en op de manier dat hij de twee tekeningen over mekaar legt is het heel erg opvallend.

Zeker bij het handschrift, maar het ook zonder dit alles is de handtekening zichtbaar nagemaakt.

 

Ter info en voor alle duidelijkheid:

het origineel behoort mij toe: het is een dédicace in viltstift op een tekenblad in A3 formaat.

Stripfestivals en signeersessies zoals we ze nu kennen waren er toen nog niet of alleszins niet zoveel en veel minder bekend bij het grote publiek. Uiteraard was er toen nog geen internet en alle info kwam uit kleine en weinige advertenties in stripweekbladen, of zoals in dit geval een aankondiging in de stripwinkel Chic Bull in Brussel, waar de signeersessie doorging. 

Ik denk dat het in 1985 of 1986 was, als jonge striplezer bezocht ik vaak de stripwinkels in Brussel. Met de tram of de metro was ik op tien minuutjes in het centrum(ik woonde toen in Molenbeek). De enige nederlandstalige stripwinkel in die tijd was Idee Fiks op de Dansaertstraat (nog voor het B-Gevaar), maar de Standaard Boekhandel (op hun oude adres, een zijstraatje van de Adolphe Maxlaan) had toen ook een heel erg groot stripaanbod. Ik herinner me nog dat er een volledige verdieping met strips was en er stonden zelfs zeteltjes. Tijdens schoolvakanties zat ik er zowat alle dagen en heb daar dagelijks uren zitten lezen.

In de buurt van de Waversesteenweg had je de franse stripwinkels, oa La Bande des Six Nez, Little Nemo en nog enkele andere waarvan ik de naam niet meer weet. En op de Lemonnierlaan was er Petit Papiers (nu Huberty-Breyne) die toen al origineel werk verkocht en de kleine maar heel gezellige en leuke stripwinkel Chic Bull. De uitbater was de zoon (of schoonzoon?) van Will en daar zag ik op de vitrine en papiertje hangen waarop stond dat er een week later drie tekenaars kwamen signeren: Walthéry, Tibet en Will.
Daar was ik dus bij, maar eigenlijk vooral voor Walthéry en Tibet, de naam Will zei me toen eigenlijk niks (ik was nog iets te jong voor Baard en Kale en had dat nog niet ontdekt). Maar ik was wel onder de indruk van zijn mooie tekeningen tijdens die bewuste signeersessie en heb 'm toen dus ook een los tekenblad gegeven met de vraag om voor mij iets te tekenen met als resultaat die Baard, Kale en Stomp.

 

Waarschijnlijk weet de persoon die ze nu aanbiedt op Catawiki niet eens dat het een vervalsing is, en heeft hij die misschien ooit zelf ook te goeder trouw gekocht. Er is inderdaad een circuit van nagemaakte dédicaces in Walloniê en Noord-Frankrijk waar telkens dezelfde oplichters bij betrokken zijn. Als er al een naam op vervalsingen staat is het meestal 'pour Jean', 'pour Eric' of 'pour Marc'.

 

Nog even voor de duidelijkheid: het is niet mijn originele tekening die in de veiling aangeboden wordt en ik ben al zeker niet de aanbieder van de vervalsing. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Dedi Kass zei:

Stripfestivals en signeersessies zoals we ze nu kennen waren er toen nog niet of alleszins niet zoveel en veel minder bekend bij het grote publiek. Uiteraard was er toen nog geen internet en alle info kwam uit kleine en weinige advertenties in stripweekbladen, of zoals in dit geval een aankondiging in de stripwinkel Chic Bull in Brussel, waar de signeersessie doorging. 

Ik denk dat het in 1985 of 1986 was, als jonge striplezer bezocht ik vaak de stripwinkels in Brussel. Met de tram of de metro was ik op tien minuutjes in het centrum(ik woonde toen in Molenbeek). De enige nederlandstalige stripwinkel in die tijd was Idee Fiks op de Dansaertstraat (nog voor het B-Gevaar), maar de Standaard Boekhandel (op hun oude adres, een zijstraatje van de Adolphe Maxlaan) had toen ook een heel erg groot stripaanbod. Ik herinner me nog dat er een volledige verdieping met strips was en er stonden zelfs zeteltjes. Tijdens schoolvakanties zat ik er zowat alle dagen en heb daar dagelijks uren zitten lezen.

In de buurt van de Waversesteenweg had je de franse stripwinkels, oa La Bande des Six Nez, Little Nemo en nog enkele andere waarvan ik de naam niet meer weet. En op de Lemonnierlaan was er Petit Papiers (nu Huberty-Breyne) die toen al origineel werk verkocht en de kleine maar heel gezellige en leuke stripwinkel Chic Bull. De uitbater was de zoon (of schoonzoon?) van Will en daar zag ik op de vitrine en papiertje hangen waarop stond dat er een week later drie tekenaars kwamen signeren: Walthéry, Tibet en Will.
Daar was ik dus bij, maar eigenlijk vooral voor Walthéry en Tibet, de naam Will zei me toen eigenlijk niks (ik was nog iets te jong voor Baard en Kale en had dat nog niet ontdekt). Maar ik was wel onder de indruk van zijn mooie tekeningen tijdens die bewuste signeersessie en heb 'm toen dus ook een los tekenblad gegeven met de vraag om voor mij iets te tekenen met als resultaat die Baard, Kale en Stomp.

Mooi verhaal. 

Link naar reactie
On 2/12/2020 at 7:16 PM, Ambreville said:

Die namiddag in 1987 in Wonderland te Hasselt. Buiten wat tekenaars weinig volk...

https://www.2dgalleries.com/browse/user-artists?uid=4851&aid=11475

 

Deze zijn gegarandeerd echt, recht van de bron en kan je gerust als referentie gebruiken.

Zijn heel mooie.  De mijne dateren van begin de jaren 90. en niet overal plaatste hij het jaartal er bij.

Je kan natuurlijk een bepaalde pose vragen waar er dan natuurlijk maar 1 van bestaat  😀

Will3.jpg

Link naar reactie

Ik geloof al mijn derde of vierde keer dat een koper gewoonweg niet betaald.

 

Ik vraag me nu toch eigenlijk af, doet Catawiki hier eigenlijk iets zinnigs mee buiten een robot die mensen een mail te laten sturen? Worden die ooit effectief geband? Bij een echt professioneel veilingssysteem zoals Druot Digital bvb. moet je bij registratie een verificatie doen en waarborgen vastleggen. 

 

image.thumb.png.535e317fe5e335f3522854de75ca7aba.png

 

 

 

Link naar reactie
22 uren geleden, Ambreville zei:

Ik geloof al mijn derde of vierde keer dat een koper gewoonweg niet betaald.

 

Ik vraag me nu toch eigenlijk af, doet Catawiki hier eigenlijk iets zinnigs mee buiten een robot die mensen een mail te laten sturen? Worden die ooit effectief geband? Bij een echt professioneel veilingssysteem zoals Druot Digital bvb. moet je bij registratie een verificatie doen en waarborgen vastleggen. 

 

image.thumb.png.535e317fe5e335f3522854de75ca7aba.png

Op het incasso hebben ze bezuinigd. Vroeger hadden ze daar een incassobureau voor, maar dat doen ze niet meer.

Het is nu alleen waarschuwen en daarna sluiten ze het account - maar het is makkelijk een nieuwe aan te maken.

Alleen voor kavels met een hoge verwachte opbrengst (meerdere duizenden meen ik, ik weet niet waar de grens ligt) moet je een creditcheck doen, credit card ingeven, of iets dergelijks.

Zeker geen waterdicht systeem. Ikzelf heb echter zelden wan-betalers. En zelf betaal ik ook altijd netjes :)

Link naar reactie

Mijn inziens zijn er 3 verklaringen :

1 / De eindprijs was te laag en hij heeft het zelf terug gekocht en opnieuw aangeboden 

2 / De winnende bieder wou het object niet

3 / Hij heeft meerdere beeldjes en om het werk van foto's te besparen heeft hij een ander nummer (met of zonder toestemming van de koper) naar de koper verzonden en dit terug aangeboden.

 

Dit laatste lijkt me de meest logische verklaring

Link naar reactie

Mij lijkt optie 3 ook de meest voor de hand liggende.
 

Ik heb dit ook al eens gehad met een verkoper. Z’n beste beeldje biedt hij aan op de veiling en hij verstuurde dan z’n kapot exemplaar naar mij toe. Certificaat en beeldje kwamen zelfs niet eens overeen. Toen ik hem daarover aansprak zag hij niet wat het probleem was. Catawiki is dan tussenbeide gekomen en heeft de koop on hold gezet tot we een oplossing hadden. 

Link naar reactie

Mailtje van Sophie van Catawiki (beetje laat, Internationale Vrouwendag was gisteren):

Of het nu gaat om superhelden of antihelden, in de stripboekenwereld vind je talloze belangrijke vrouwelijke personages. Vrouwen figureren al tientallen jaren in stripboeken. Daarom vroegen we onze stripboekenexpert Tim Plumbe welke vrouwelijke personages de stripwereld het meest beïnvloedden.

https://www.catawiki.nl/stories/4449-de-meest-invloedrijke-vrouwelijke-stripfiguren

 

Waarbij de "expert" voor het gemak voorbijgaat aan de hele Europese stripgeschiedenis én alle Amerikaanse krantenstrips. Ik denk dat meer mensen – om maar een voorbeeld te noemen – Lucy van Pelt (Peanuts) kennen en bewonderen dan een willekeurige "heldin" op deze lijst.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...