Ga naar inhoud

Catawiki Zaagdraad


Gast Natte aap

Recommended Posts

Volgens mij heb ik nog nooit iets verkocht via catawiki. Marktplaats werk veel sneller, of het werkt helemaal niet, dan kun je het (restant) beter aan een handelaar doordoen.

 

Dank voor de tip.

 

Ik verkoop op CW enkel bijzonder spul en dan tegen redelijke prijzen. Dus de albums waarvan er maar een paar te koop staan op CW. Reguliere albums van Lucky Luke of Trix waarvan er 100.000'en gedrukt zijn ( :e007: ) raak je er niet kwijt.

 

Erik

 

Ik bezit een gesigneerde Trix, maar die ga ik écht niet verkopen hoor. Prachtboek!

BLOGTWITTER • FACEBOOK

Link naar reactie

Ik verkoop op CW enkel bijzonder spul en dan tegen redelijke prijzen. Dus de albums waarvan er maar een paar te koop staan op CW. Reguliere albums van Lucky Luke of Trix waarvan er 100.000'en gedrukt zijn ( :e007: ) raak je er niet kwijt.

 

Erik

Ik heb al wel wat gekocht uit de shops, meestal zeldzamere strips met een waarde van 20-75 euro. Reguliere albums raak je nergens meer kwijt.

Link naar reactie

Vraagje.

Wat zijn jullie ervaringen met strips verkopen via een catawikishop. Loopt dat een beetje? (Afhankelijk van wat je aanbiedt natuurlijk. In mijn geval van simpele softcovers tot dure gebonden uitgaven. Van alles dus eigenlijk...)

Of kun je beter een doos boeken aan de plaatselijke stripwinkelier verkopen?

 

Ik heb alleen ervaring als koper op Catawiki.

 

Kopen doe ik vrijwel alleen bij de wat grotere winkels. Bij de kleinere particulieren loop je een risico omdat de feedback scores op minder aankopen zijn gebaseerd. Bovendien zit je met het probleem dat je bij een particulier meestal maar één boek kunt vinden dat je eigenlijk wilt hebben, waardoor de porto zwaar gaat wegen.

 

Kleinere verkopers hebben m.i. alleen kans op verkopen als ze aanzienlijk goedkoper zijn dat de grotere verkopers.

Link naar reactie

(...) Bovendien zit je met het probleem dat je bij een particulier meestal maar één boek kunt vinden dat je eigenlijk wilt hebben, waardoor de porto zwaar gaat wegen.

 

Goed punt. De paar keer dat ik strips via Catawiki kocht, zocht ik inderdaad naar verkopers die meerdere door mij gewenste albums verkochten.

 

Dank voor jullie reacties. Ik ga nog eens goed nadenken wat ik ga doen.

BLOGTWITTER • FACEBOOK

Link naar reactie

Ik heb al wel wat gekocht uit de shops, meestal zeldzamere strips met een waarde van 20-75 euro. Reguliere albums raak je nergens meer kwijt.

ik betwijfel dit toch sterk

 

zelf heb ik verschillende manco's van vrij bekende reeksen.

Meestal mis ik dan enkele nummertjes om de reeks volledig te hebben.

Catawiki is voor mij dan de oplossing om veel in één keer te vinden.

ik ben vrij zeker dat de verkopers met duizenden losse albums,ook van bekendere reeksen,goed verkopen.

de kunst is van zoveel mogelijk te kunnen aanbieden als verkoper,zoals hierboven bevestigd

Link naar reactie

En € 15 verzendkosten :e010:. Aan de feedback te zien is de aanbieder van het veilingkavel al berucht om zijn hoge verzendkosten.

 

Als je snel bent, kan je de "ballen" voor minder dan die verzendkosten in huis hebben via de Catawiki shops. Dat zal ook wel de reden zijn waarom de aanbieder het kavel niet aan de catalogus heeft gekoppeld.

Link naar reactie

Heb zelf een shop op Catwiki, maar geen pro-shop want de meeste items die ik verkoop zijn het resultaat van 100 jaar verzamelen (mijn broer en ik samen)

Om u een idee te geven vandaag staan er meer dan 15000 strips in (reeds jaren aan het invoegen :e001: ) en er moeten er nog duizenden bij komen

Mijn ervarig is dat de shops de laatste tijd meer en meer in de vergeethoek worden gedrukt door Catawiki, want het grote geld verdienen ze met de veilingen.

Nog geen jaar terug toen je catawiki.nl invoerde kwam je bij de shops terecht en kon je verder zoeken of neer de veilingen gaan.
Nu kom je op de veilingen terecht en je moet al zeer goed weten wat je moet doen om de shops te vinden.

Maar hun catalogus is wel uitzonderlijk, nu reeds meer dan 2700000 items met beschrijving waarvan meer dan 400000 strips.

Gebruikte vroeger de Matla, maar nu is dat bijna niet meer nodig.

Een enkel probleem in de catalogus : de prijzen; Iedereen die een item invoert mag vrij de prijs invullen die hij wil.

Dus enkel wanneer er meerdere items te koop worden aangeboden heb je een redelijk idee van de waarde.

Link naar reactie

Ik denk dat deze ballen nog bij Vandersteen zelf in de boom hebben gehangen! Collectors items!!!

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Blijf me mateloos ergeren aan de "verzendkosten" bij de veilingen! Een album uit Frankrijk laten verzenden naar België........... je zou je toch wel even bedenken......

 

Daar is al zoveel over geklaagd (ook op het forum van catawiki zelf). Catawiki zou daar zelf paal en perk aan moeten stellen maar op de een of andere manier is dit geen prioriteit van hun.

 

In de begintijd van Catawiki (toen ze de verzamelaar nog nodig hadden voor het vullen van hun catalogus) waren ze nog voor rede vatbaar maar dat is nu wel afgelopen. Met het groter worden ontstaat vanzelf de arrogantie....

Link naar reactie

Ik had vandaag op het strip/small press forum van Catawiki het volgende bericht geplaatst:

 

Omdat Catawiki liever niet heeft dat ik hier nog reclame maak voor de nieuwe Windmill uitgaven, zal ik dat dus ook niet doen voor onze 9 nieuwe uitgaven en noem ze dus niet bij naam en toenaam. Jullie weten zelf wel waar je ze kan vinden.

 

Binnen enkele minuten werd het bericht verwijderd. Ik denk er zo het mijne van.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Ik sluit me aan bij eigenlijk al van voorgaande sprekers. Op zich al bijzonder dat je het met idereen eens bent.

 

Ja als je veilt dan weet je vooraf duidelijk waar je instapt en wat je aan extra kosten kwijt bent. Daar tegenoverstaat dat de verzendkosten wel bekend zijn maar dat de vezendservice tegenwoordig niet zo helder is geformuleerd. Mijn ervaring... Je betaalt steeds meer en dan dan moet je als zender EN ontvanger maar afwachten dat een pakket goed aankomt. Mijn laattse ervaring. Verzendkosten van 34 euro betaald voor een pakket naar Belgie... Komt na 2 weken retour omdat het adres niet zou bestaan (wat het dus wel doet... en ja het adres was goed op het pakket en ja het was op tijd juist etc. verzonden) Resultaat. PostNL gaat het uitzoeken. Hopelijk krijg ik over een maand verzendkosten terug en mag ik het nogmaals proberen. Schandalig!

 

Hoe dit kan?  Hmmmm?? Zou het mischien komen omdat bezorgers in diverse landen een vergoeding krijgen van 1,50 a 1,75 per pakket en dat de moeite soms meer kost dan wat het opleverd? Oftewel... retour afzender is een goedkope oplossing???

 

Overigens zou je dan verwachten dat Catawiki ook de zaak begeleid. Communicatie naar de koper toe e.d... Maar dat heb ik iig niet gemerkt!. Als zender heb ik alles conform afspraak gedaan... (tijd, verzending verpakking informatie, verzendcodes doorgegeven etc.) en valt er niets te verwijten. Aan de andere kant heeft de koper ook zijn verplichting netjes gedaan. (juiste adres doorgegeven, betaald etc.) Je zou dan verwachten dat de faciliterende partij die koper en verkoper met elkaar in contact brengt iets doet voor de totaal 24 % (15% van verkoper inclusief BTW en 9% van koper) aan commissie die er wordt berekend.

 

Wat Johan meldt over het small press forum is helemaal van de zotte :e010: En dat de veilingen inmiddels  het verdienmodel zijn en dat daardoor de functionaliteit voor verzamelaars stukken minder is dan vroeger. Helemaal mee eens. Met dat verdienmodel heb ik overigens weinig moeite. Blijkbaar is er markt en behoefte... Maar de willekeur van het accepteren van kavels vind ik wel eens vreemd. Soms moet je zelf van alles aanpassen en maar vergelijk je je oorspronkelijke opgaaf dan met wat er geveild wordt dan zie ik weinig verschil. Zo heb ik ook als eens de opmerking gekregen. Item te jong (2014) Maar kijk maar naar de kavels van deze week. daar komt 2014 toch echt een paar keer voor?

 

Nu bied ik ook maar sporadisch iets aan en zijn het niet waanzinnig dure veiling items. Dat zal ongetwijfeld een rol spelen....

Link naar reactie

Waar ik me over verbaas zijn de giga prijzen die er betaald worden op de veilingen voor strips die nog gewoon verkrijgbaar zijn? Laatst werden de integrales van Pin Up geveild. De winnaar betaalde incl. verzendkosten en 9% commissie € 84,-. Nieuw heb je ze voor € 89,85. Koop ik ze net zo lief nieuw bij mijn SSZ.

Link naar reactie

Wat de verzendkosten betreft:

sommige verkopers handelen sons als gangsters!!!

Had een kavel zeer goedkoop op de kop kunnen tikken en verwachte het pakje met de post bij mij thuis.

Plots blijk de Waalse verkoper het pakje via Kiala te hebben opgestuurd.
In een mail heb ik hem gevraagd zijn verzendkosten aan te passen volgens het reglement van Catawiki = maximum 4.5 (verzending) + 1,5 (verpakking) en niet de 10 € die hij gevraagd had

Als enig antwoord kreeg ik een mail dat ik al tevereden moest zijn dat ik de strips al zo goedkoop had kunnen kopen en dat ik misschien te lui was om naar Kiala te gaan.

Als reactie op zijn onbeleefde mail heb ik hem dan maar negatieve feedbak gegeven, waarop hij mij nog meer is beginnen te verwijten.
Daar ik rond 10 februari een klacht indiende bij Catawiki en tot op heden nog niks had gehoord, besloot ik er melding van te maken op het forum. Maar daar mag dat dus ook al niet, want alles werd verwijderd.

Gelukkig kan ik hier nog eens mijn gal uitspuwen en ben ik terug gelukkig :e011:

Link naar reactie

Over die verzendingskosten is al zoveel gezaagd op Catawiki. Feit is dat er geen goed systeem bestaat (behalve kopen bij verkopers die je kent). Vandaar dat systeem met vooraf ingegeven verzendingskosten waar de verkopers dan de kosten hoog genoeg zetten om er geen verlies aan te doen. Mj maakt het niet zoveel uit als ik de bestelling maar goed binnenkrijg.

 

Wat wel zo is, is dat de shops minder zichtbaar zijn, wat een beetje logisch is omdat Catawiki daar niks aan verdient. Maar de shops blijven uniek. Nergens anders kan je zo maar zelf zeer exotische strips allemaal bij mekaar terugvinden en kopen.

Link naar reactie

Met hun nieuwe aanpassingen zal er dus niets meer verdient worden aan de shops. Dat beloofd voor de toekomst van die shops.

Ze hebben eigenlijk in hun eigen vingers gesneden!!!

Als een item meer dan 75 € waard is dan mag het niet meer in de shop. Dan moet het op de veiling (daar hebben ze meer dan 20% winst).

Maar als een veilingmeester het niet aanvaard dan zijn we verplicht om het elders te verkopen en dan hebben ze niks :dat:

Link naar reactie

Met hun nieuwe aanpassingen zal er dus niets meer verdient worden aan de shops. Dat beloofd voor de toekomst van die shops.

Ze hebben eigenlijk in hun eigen vingers gesneden!!!

Als een item meer dan 75 € waard is dan mag het niet meer in de shop. Dan moet het op de veiling (daar hebben ze meer dan 20% winst).

Maar als een veilingmeester het niet aanvaard dan zijn we verplicht om het elders te verkopen en dan hebben ze niks :dat:

Ja, dat klopt! Maar het gaat uiteindelijk om het saldo dat er aan de eind van de maand onder de streep staat.

Voor de shops was dat negatief omdat het bewaken van het shopcommissieproces meer geld kostte dan het opbracht.

De creativiteit van een aantal verkopers kende geen grenzen als het ging over het ontduiken van de commissie.

Dus als "iets" meer geld kost dan het oplevert kun je beter niks hebben :e007: .

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ben weer een ervaring rijker op de veiling van vandaag

=

Had een item op de devotionale veiling, maar tijdens de kijkdagen zag ik dat er verkeerd ietm gekoppeld was aan het kavel; Dus schrijven naar veilingmeester

1° reactie van veilingmeester : Welk kavel

2° mijn reactie : staat in onderwerp

3° zijn reactie :ja heb ik gezien maar voor welke veiling

4° mijn reactie : De devotionale veiling

5° zijn reactie : ja maar van welke datum

6° mijn reactie (op 05/03): deze die afloopt op 10 maart

Geen reactie meer

OP 06/03 geschreven naar info

reactie: wij kunnen niks doen is doorgestuurd

Intussen is de veiling vandaag afgelopen en stond het nog altijd verkeerd

 

Besluit: sommige veilingmeesters vagen hun voeten aan alles

Link naar reactie

Heel bijzonder: Vanuit Catawiki is op het forum het topic gesloten met de Stripveiling ervaringen. Ooit door de Veilingmeester geopend om ervaringen te kunnen delen. Nu een slotje (door de catalogusmanager) vanwege vraagtekens bij een aantal items op de veiling (door een catalogusbeheerder).

In plaats van dat nou onderling even te bespreken... gelijk als aanleiding gebruiken om niet gewenste constateringen over de veiling de mond te snoeren?

Link naar reactie

Heel bijzonder: Vanuit Catawiki is op het forum het topic gesloten met de Stripveiling ervaringen. Ooit door de Veilingmeester geopend om ervaringen te kunnen delen. Nu een slotje (door de catalogusmanager) vanwege vraagtekens bij een aantal items op de veiling (door een catalogusbeheerder).

In plaats van dat nou onderling even te bespreken... gelijk als aanleiding gebruiken om niet gewenste constateringen over de veiling de mond te snoeren?

Bij de opstart van de veilingen was dit wel degelijk het geval omdat er toen werd gestreefd naar een koppeling tussen catalogus en veiling.

Dit is ook de reden dat de veilingmeester het topic op het forum is gestart.

Vanaf 2011 zijn de veilingen in soort en volume enorm geexpandeerd.

De verplichte koppeling riep zoveel vragen en onduidelijkheid bij de aanbieders op en zeer veel extra werk voor de vrijwillige beheerders dat men besloten heeft om binnen het Catawikiplatform een duidelijke scheiding aan te brengen tussen het verzamelaarsgedeelte en het veilinggedeelte.

 

Vragen over de veiling hadden daarom, in de meeste gevallen, geen zin in het verzamelaarsgedeelte omdat die groep daar helemaal niets mee kon. De verzamelaars/beheerders hebben nauwelijks contacten met de veilingmeesters of met de groep die binnen Catawiki de betalingen regelt. Daarnaast kijken de meeste veilingmeesters nooit op het verzamelaarsforum. 

Getwijfeld is of er een apart veilingforum moest komen voor de veilingen maar uiteindelijk is er gekozen voor een contactformulier omdat 90% van alle posts ging over plaatsing, uitbetaling of deskundigheid van de veilingmeester.

 

Posts over de veilingen worden daarom nu systematisch doorverwezen naar het contactformulier.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Bij de opstart van de veilingen was dit wel degelijk het geval omdat er toen werd gestreefd naar een koppeling tussen catalogus en veiling.

Dit is ook de reden dat de veilingmeester het topic op het forum is gestart.

Vanaf 2011 zijn de veilingen in soort en volume enorm geexpandeerd.

De verplichte koppeling riep zoveel vragen en onduidelijkheid bij de aanbieders op en zeer veel extra werk voor de vrijwillige beheerders dat men besloten heeft om binnen het Catawikiplatform een duidelijke scheiding aan te brengen tussen het verzamelaarsgedeelte en het veilinggedeelte.

 

Vragen over de veiling hadden daarom, in de meeste gevallen, geen zin in het verzamelaarsgedeelte omdat die groep daar helemaal niets mee kon. De verzamelaars/beheerders hebben nauwelijks contacten met de veilingmeesters of met de groep die binnen Catawiki de betalingen regelt. Daarnaast kijken de meeste veilingmeesters nooit op het verzamelaarsforum. 

Getwijfeld is of er een apart veilingforum moest komen voor de veilingen maar uiteindelijk is er gekozen voor een contactformulier omdat 90% van alle posts ging over plaatsing, uitbetaling of deskundigheid van de veilingmeester.

 

Posts over de veilingen worden daarom nu systematisch doorverwezen naar het contactformulier.

 

Ik vermoed dat het beleid van Catawiki en hun investeerders is om binnen 3-5 jaar zich te laten overnemen door b.v. Ebay. Lastige vragen op een openbaar forum is slecht voor de reputatie vandaar de oplossing via het contactformulier. Allemaal zeer begrijpelijk vanuit bedrijfsmatig oogpunt maar Catawiki moet niet vergeten wie hun mede groot heeft gemaakt nl. de vrijwillige beheerders en de vele verzamelaars die de catalogus gevuld hebben.

 

Maar dat laatste punt is een puur persoonlijke mening.

Link naar reactie

Ik ga voor een groot gedeelte akkoord met Rik. Een van de redenen dat ik nog zo weinig het Catawiki (verzamelaars) forum lees is al dat gezaag over veilingen (en postzegels).

 

Waar ik van mening verschil (of ik begrijp hem verkeerd, sorry indien zo Rik ;)) is dat er wel een veilingforum zou moeten zijn (onafhankelijk van het catalogusforum). Niet om met modder te gooien, maar feedback (ook openlijk) moet kunnen.

Link naar reactie

Blijft jammer dat het verzamelaarsgebeuren, waar het allemaal mee begon, inmiddels een ondergeschoven kindje is geworden. Alle aandacht gaat naar de veilingen. Updates voor de catalogus laten vreselijk lang op zich wachten en de ap, zeker die voor android, zit vol onhebbelijkheden, die niemand van het bedrijf iets interesseert. Ik vind het erg jammer, ook van alle tijd die ik aan het vullen van de catalogus heb besteed.

Link naar reactie

Blijft jammer dat het verzamelaarsgebeuren, waar het allemaal mee begon, inmiddels een ondergeschoven kindje is geworden. Alle aandacht gaat naar de veilingen. Updates voor de catalogus laten vreselijk lang op zich wachten en de ap, zeker die voor android, zit vol onhebbelijkheden, die niemand van het bedrijf iets interesseert. Ik vind het erg jammer, ook van alle tijd die ik aan het vullen van de catalogus heb besteed.

 

2

Link naar reactie

Blijft jammer dat het verzamelaarsgebeuren, waar het allemaal mee begon, inmiddels een ondergeschoven kindje is geworden. Alle aandacht gaat naar de veilingen.

 

Eens, jammer, maar was te verwachten. 

 

Eens kijken of het met de FACTS conventie dezelfde kant opgaat nu dat ook in meer commerciële handen is gekomen. 

Link naar reactie

Blijft jammer dat het verzamelaarsgebeuren, waar het allemaal mee begon, inmiddels een ondergeschoven kindje is geworden. Alle aandacht gaat naar de veilingen. Updates voor de catalogus laten vreselijk lang op zich wachten en de ap, zeker die voor android, zit vol onhebbelijkheden, die niemand van het bedrijf iets interesseert. Ik vind het erg jammer, ook van alle tijd die ik aan het vullen van de catalogus heb besteed.

Bof ik ben hier niet om Catawiki te verdedigen, maar er is niks mis met de catalogus. Die kan naar believen door verzamelaars als jij en ik aangevuld worden. En ik heb ook heel wat tijd erin gestoken.

 

Het is voor de Nederlandstalige objecten (niet alleen strips) een unieke bron van informatie en zelfs geschiedkundig belangrijk.

 

Zolang Rene en Marco die er tenslotte hun geld in gestoken hebben de catalogus gratis publiek houden zie ik daar geen graten in.

Link naar reactie

Nee, dan heb je mijn kritiek verkeerd gelezen. Veel beloofde aanpassingen voor de catalogus laten al jaren op zich wachten terwijl de veilingsite inmiddels de voorpagina heeft overgenomen en continue wordt geüpdatet. Aan de ap is nog nooit iets veranderd of zelfs maar geschaaft terwijl zeker de Android ap vol met stommiteiten zit waar heel vaak op gewezen wordt....

Link naar reactie

Reserve price staat zo te zien inderdaad op € 700 voor ieder origineel, onafhankelijk van de meer wisselende schattingen van de veilingmeester.

 

Er staan een aantal kavels op € 695. Dat is wel zeer sukkelig bieden als het een echt bod is. Als je € 695 voor een kavel over hebt, dan toch ook wel € 700? Maar goed, hetzelfde geldt natuurlijk voor een bod van € 670.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...