Ga naar inhoud

Manga Aanraders


Chimi

Recommended Posts

Tip 1: shonen, niet sjonen

 

Tip 2: het meervoud van manga is manga niet manga's
 

;)

 

Maar alle gekheid op een stokje. Echte aanraders nu...

 

Gezien je voorkeur momenteel vooral ligt bij battle shonen reeksen zoals One Piece, Naruto en Dragon Ball denk ik dat je misschien Fullmetal Alchemist wel zal kunnen waarderen. Het is ook een battle shonen maar met minder focus op de actie en meer focus op het plot en de personages. Daarnaast raad ik je Monster en 20th Century Boys aan. Van dezelfde auteur als Pluto en helemaal hetzelfde sfeertje. Ik durf je vrijwel te garanderen dat als je Pluto goed vond je Monster en 20th CB ook zult kunnen waarderen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Tip 1: shonen, niet sjonen

 

Tip 2: het meervoud van manga is manga niet manga's

 

;)

 

Maar alle gekheid op een stokje. Echte aanraders nu...

 

Gezien je voorkeur momenteel vooral ligt bij battle shonen reeksen zoals One Piece, Naruto en Dragon Ball denk ik dat je misschien Fullmetal Alchemist wel zal kunnen waarderen. Het is ook een battle shonen maar met minder focus op de actie en meer focus op het plot en de personages. Daarnaast raad ik je Monster en 20th Century Boys aan. Van dezelfde auteur als Pluto en helemaal hetzelfde sfeertje. Ik durf je vrijwel te garanderen dat als je Pluto goed vond je Monster en 20th CB ook zult kunnen waarderen.

Ik zou nu niet direct willen zeggen dat mijn voorkeur bij battle shonen ligt want bij zowel One Piece als Naruto vond ik da het na een tijd teveel vechten was dan aandacht voor de personages. Dragon Ball kon ik de gevechtscènes meer waarderen, alhoewel Goku na een tijd een beetje te sterk werd voor mij.

Link naar reactie

Ik zou nu niet direct willen zeggen dat mijn voorkeur bij battle shonen ligt want bij zowel One Piece als Naruto vond ik da het na een tijd teveel vechten was dan aandacht voor de personages. Dragon Ball kon ik de gevechtscènes meer waarderen, alhoewel Goku na een tijd een beetje te sterk werd voor mij.

Als je vond dat One Piece en Naru teveel focusten op het vechten en te weinig op de personages zul je Fullmetal Alchemist hoogst waarschijnlijk veel meer waarderen. Er zitten ook de nodige gevechten in maar ze duren nooit langer dan nodig is en voor de rest heeft het een zeer geod uitgedacht plot met meer schokkende twists dan alle Christopher Nolan films bij elkaar en heel sterk karakterdrama. Monster en 20th CB hebben overigens vrijwel geen actie. Monster is een psychologische thriller terwijl 20th CB een klassieke whodunnit is met sci fi elementen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

ik ben jaren geleden begonnen met akira, maar daar was ik toen niet klaar voor.

daarna kocht ik ook nausicaa in het nederlands en dat vond ik super, maar deed me niet verder kopen.

pas bij de release van death note sloeg de vlam over. al snel volgden andere vertaalde manga als 20th CB, monster, say hello to BJ en berserk.

daarna raakte ik pas goed verslaafd met hele stapels engelstalige manga.

 

me pluto in je lijst lijkt me 20th CB en monster een goede en evidente keuze.

Berserk ook. en Vinland saga. Daarna kan je dieper in meer specifiekere manga. veel leesplezier :)

Link naar reactie

ik wil anders ook nog eens een nieuwe, langere reeks proberen, nu dorohedoro, claymore en blade of the immortal gedaan zijn

enige voorwaarde behalve dat ik ze goed vind, is dat ze in het engels op papier volledig te verkrijgen is.

 

ik spring zeker op a silent voice binnen dit en een paar weken, maar verder wil ik wel een andere reeks. aanraders dus - zoals steeds - welkom.

Link naar reactie

ik wil anders ook nog eens een nieuwe, langere reeks proberen, nu dorohedoro, claymore en blade of the immortal gedaan zijn

enige voorwaarde behalve dat ik ze goed vind, is dat ze in het engels op papier volledig te verkrijgen is.

 

ik spring zeker op a silent voice binnen dit en een paar weken, maar verder wil ik wel een andere reeks. aanraders dus - zoals steeds - welkom.

Paar suggesties:

 

Hellsing

Horror, comedy, actie, seinen

Lekker pulpy horror van het ontzettend bloederige soort. Gaat over sarcastische vampiers die het opnemen tegen weerwolfpriesters en zombienazi's dus dat zegt genoeg lijkt me zo. De toon is allesbehalve serieus en het zit vol gitzwarte humor en pop culture references. Van Judas Priest to Twin Peaks. Geen hoge literatuur maar enorm vermakelijk.

 

Tien volumes - beperkt verkrijgbaar maar er zijn nog sites die alle delen hebben - afgesloten

https://www.archonia.com/mangashop/en/main/search/results/tpb-manga/english/

 

Attack on Titan

Fantasy, actie, shonen

Denk Knights of Sidonia met betere personages of zo je wilt Claymore met een veel meer diverse cast en grotere focus op plot en personages. Is net als Calymore een battle shonen maar in plaats van dat het gaat over "de aanval van de dag" etc...draait het volledig om de psychologische impact die het vechten heeft op de personages. Deze zijn overigens allen zeer goed ontwikkelt met ieder een eigen achtergrond en karaktertrekken ver voorbij wat je doorgaans ziet in battle shonen reeksen. Het tekenwerk is dan helaas niet zo goed als Claymore en al helemaal niet zo goed als In KoS maar het verbeterd vlug.

http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/56-manga-van-de-dag/page-22

 

15 volumes - vollop verkrijgbaar - lopend

http://www.bookdepository.com/search?searchTerm=attack%20on%20titan&search=Find+book

 

Bokurano: Ours

Drama, psychologisch, mecha, seinen

Een mech reeks die niet draait om de mechs of de monsters maar de puur om de personages en hoe zij omgaan met de taak de hen opgedragen is. Klinkt vrij standaard maar ik kan niet meer weg geven over het verhaal zonder het volledige eerste deel te spoilen. Maar geloof me als ik zeg dat dit één van de mooiste, heftigste en meest emotionele reeksen is die ik gelezen heb. Tijdens het lezen was ik er niet enorm door omver geblazen maar er is eigenlijk sindsdien geen dag geweest dat ik er niet even aan gedacht heb. Heeft een hele diepe impact op mij gemaakt en dat had ik in het geheel niet verwacht van een reeks over jongetjes en meisjes die in een robot vechten tegen monsters. (wat dus niet is waar het over gaat, sterker nog het vechten komt nauwelijks in beeld) Wel heel zwaar en deprimerend dus je moet ervoor in een bui zijn maar absoluut de moeite waard.

 

http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/56-manga-van-de-dag/page-20

(Bij de eindscore moet je een halve ster optellen. Dit is een reeks van topniveau. Ik had het toen alleen nog niet door.)

 

11 volumes - vollop verkrijgbaar - afgesloten

http://www.bookdepository.com/search?searchTerm=bokurano&search=Find+book

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

hellsing heb ik al, ik vond dat heel goed :)

 

Bokurano: Ours zal ik eens een stukje online lezen, de synopsis ligt me wel.

Lees in ieder geval tot aan het eerste hoofdstuk van deel 2. Dan wordt namelijk pas de werkelijke premisse onthuld. (of je moet het spoilerige gedeelte van mijn bespreking gelezen hebben)

 

Btw: blij dat je Hellsing goed vind. Ik zou me heel stom hebben gevoeld had ik jou iets aangeraden dat je compleet bagger vind.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
  • 5 months later...

toch nog even toevoegen.

 

wolfsmund, over de legende van willem tell en

flowers of evil, over de donkere kant van de mens en

a silent voice, over de haat/liefde verhouding tussen een doof meisje en een bully op school

 

zijn voor mij dé 3 ontdekkingen van dit jaar.

 

ik sta steeds open voor jullie aanraders ;)

Link naar reactie
  • 8 months later...
  • 5 years later...
  • 3 weeks later...

 

Boeddha van Tezuka is een meesterwerk. Gebruik niet zo snel dat soort woorden, maar een strip die uit zoveel pagina's bestaat (8 boeken van ongeveer 400 pagina's), boordevol uitgewerkte karakters zit die nooit zwart-wit zijn en één van de invloedrijkste personen uit de historie op een originele manier, want gebruikmakend van fantasievolle metaforen, tot leven brengt is erg indrukwekkend. Het is alsof ik erbij ben. 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Mijn nieuwste aanrader voor liefhebbers van fantasy: 'Frieren' - in het Engels (Viz) net verschenen en binnenkort ook in het Frans (Ki-oon - maart). Het verhaal begint nádat de helden de ultieme slechterik verslagen hebben. Das eens iets anders... De strijd heeft tien jaar geduurd waarin hechte vriendschappen zijn gesmeed tussen de vier helden. Maar hoe kijkt Frieren de elf aan tegen die tien jaar? Voor haar hebben tien jaar immers niet dezelfde betekenis als voor mensen... Vijftig jaar later bezoekt Frieren haar oude vrienden opnieuw, en dat 'oude' mogen we letterlijk nemen. En dat terwijl Frieren nauwelijks een haar veranderd is... Voor Frieren een erg confronterende ontmoeting...

Binnenkort ook in anime...

Link naar reactie
16 uren geleden, Heuvelaar zei:

Mijn nieuwste aanrader voor liefhebbers van fantasy: 'Frieren' - in het Engels (Viz) net verschenen en binnenkort ook in het Frans (Ki-oon - maart). Het verhaal begint nádat de helden de ultieme slechterik verslagen hebben. Das eens iets anders... De strijd heeft tien jaar geduurd waarin hechte vriendschappen zijn gesmeed tussen de vier helden. Maar hoe kijkt Frieren de elf aan tegen die tien jaar? Voor haar hebben tien jaar immers niet dezelfde betekenis als voor mensen... Vijftig jaar later bezoekt Frieren haar oude vrienden opnieuw, en dat 'oude' mogen we letterlijk nemen. En dat terwijl Frieren nauwelijks een haar veranderd is... Voor Frieren een erg confronterende ontmoeting...

Binnenkort ook in anime...

Bedankt voor de tip, ik ga er eens naar kijken om deel 1 te bestellen :D 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

Ik ben op zoek naar iets zoals Death Note / Liar Game / Monster, maar van een andere mangaka.

 

-niet teveel borsten (mangabloot kan ik echt niet appreciëren, sorry)
-niet teveel geweld (beetje mag, maar niet de focus van het verhaal)
-personages waar je je goed kan in inleven
-liefst niet te lang (20 delen of minder)
-de reeks mag nog lopen
-vertaald naar het Frans

 

Iemand een aanrader? :)

Link naar reactie
10 uren geleden, Yncke zei:

Fan service? :)

 

Naar mijn ervaring is het meeste mangabloot gewoon bloot. 't Is maar wat je zoekt. Niks mis met wat fanservice, maar er zijn zoveel manieren...

Ik vermoed eerder dat hij het over de soms absurde vormen van fanservice heeft. Die zijn aan mij ook niet besteed wat dat betreft.

Agent Aika bv, of Divergence Eve... soms staat de fanservice een verhaal gewoon in de weg.

Voorbeeldje: Divergence Eve, gecombineerd met de Gainax bounce:

23289.gif

 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...