Ga naar inhoud

Chimi Art


Chimi

Recommended Posts

Als ik je uit mijn - beperkte - ervaring een tip mag geven: als je echt striptekenaar wil worden, begin zo snel mogelijk volledige pagina's te maken. Best ook afgewerkte verhalen, zelfs al is dat bijvoorbeeld een 1-paginagag (die kan je namelijk publiceren, al dan niet on-line). Je leert daar oneindig veel meer van bij dan van losse illustraties, omdat je ermee uit je comfortzone komt. Anders blijf je toch gewoon heel lang figuurtjes tekenen die je goed kan.

 

Luc Morjaeu (Sus&Wis) vertelde me ooit dat je toch een paar honderd pagina's moet gemaakt hebben vooraleer je enigszins een bepaald niveau haalt. Ik moest even slikken, maar kan hem sindsdien enkel gelijk geven. Om te leren striptekenen, moet je effectief strips tekenen.

 

Wat uiteraard niet wil zeggen dat je daarnaast geen losse illustraties meer mag maken :) Blijf zeker tekeningen posten!

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Als ik je uit mijn - beperkte - ervaring een tip mag geven: als je echt striptekenaar wil worden, begin zo snel mogelijk volledige pagina's te maken.

Dat was ook de reden waarom ik 't vroeg. Een individuele tekening maken is toch nog wat anders dan een strippagina. En zoals alles wordt het beter met te oefenen...

 

Best ook afgewerkte verhalen, zelfs al is dat bijvoorbeeld een 1-paginagag (die kan je namelijk publiceren, al dan niet on-line).

Wel, daar ga ik dan niet zo akkoord mee. Net zoals schetsen leerzaam is zonder dat je daarom door moet gaan tot een afgewerkte tekening, denk ik dat hetzelfde opgaat voor los-uit-de-pols strippagina's met handgetekende kaders en schetsmatige figuren in potlood. Een beetje het idee van de NaNoMangO...
Link naar reactie

Een goede oefening is een bestaande pagina (van een tekenaar wiens stijl je aanspreekt) te kopiëren. Je analyseert eerst hoe de figuren zijn opgebouwd, hoe het decor geconstrueerd werd. Het voordeel is, je hoeft niet eerst een scenario te verzinnen. En je leert van de (gevestigde) tekenaar hoe een pagina is opgebouwd, wisselende 'camera'-standen, wanneer close-ups, detail van een decor of juist niet.

Je ontdekt ook de lijnvoering van die tekenaar (pen, penseel, potlood).

 

Het lijkt veel ineens, maar kies een leuke pagina en beginnen maar :e005: ! Nadien kan je zoeken waarom jouw pagina er anders uitziet dan het origineel :e008: .

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Wel, daar ga ik dan niet zo akkoord mee. Net zoals schetsen leerzaam is zonder dat je daarom door moet gaan tot een afgewerkte tekening, denk ik dat hetzelfde opgaat voor los-uit-de-pols strippagina's met handgetekende kaders en schetsmatige figuren in potlood. Een beetje het idee van de NaNoMangO...

 

Ik heb mij misschien niet goed uitgedrukt, maar ik bedoelde wel degelijk afgewerkte 'verhalen'. Ik bedoelde 'publiceren' ook in de ruimste zin van het woord :) Niet tot in de puntjes uitgewerkte pagina's, het mag gerust in vereenvoudigde vorm zijn. De NanoMangO is eigenlijk een perfect voorbeeld van wat ik bedoel: een 'afgerond' verhaal, dat je on-line kan publiceren. Zo krijg je reacties en commentaren. Zelfs als ze negatief zijn, leer je er altijd van bij.

 

Wat Yan zegt is uiteraard een goeie oefening, maar daar kan je natuurlijk minder mee buitenkomen. Nu, als je veel vrije tijd hebt (en op 14 jaar neem ik aan dat dat zo is :) ) is het wel de perfecte manier om kadrages en pagina-indelingen aan te leren.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Bashdrive: het is veel meer dan kadrage: variatie van camera-standpunt om meer dynamiek te geven, verhoudingen (belangrijk bij humoristische strip), aandacht voor lijnvoering (= inkten, variatie in lijndiktes) en noem maar op. Je moet wel constant alles in vraag stellen.

 

Het klopt dat je er niet mee naar buiten kunt, maar het behoort tot de 'eerste' stappen. Je leert ook kijken naar de verschillen in uitvoering tussen verschillende tekenaars en kan daardoor een eigen stijl verder ontwikkelen. Het helpt ook hoe een scenario is opgebouwd (wat teken je wel, wat teken je niet). Het scenario is de ruggengraat van een pagina.

 

Je hebt gelijk dat een pagina meer zegt over iemand, is ie wel een striptekenaar of kan ie enkel mooie plaatjes tekenen.

 

Chimichanga, laat je zeker niet ontmoedigen, striptekenen is boeiend en al doende leer je (zoek vooral naar wat er fout is, dan leer je het snelst bij) en het leerproces stopt niet, succes !

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Dank u voor al de tips. Ik hield mij eigenlijk een lange tijd bezig met pagina's te tekenen, maar ik liet deze zomer pagina's zien aan Charel Cambré op Middelkerke, die mij toen aanraadde om eens losse figuurtjes te tekenen zodat mijn personages beter konden worden. Het gekke is, is dat ik al sinds november striptekenles volg en nog altijd geen echte stripplaat heb moeten tekenen (behalve eentje, in potlood).

Link naar reactie

Ik zou zeggen: bestudeer uw favoriete tekenaar, maar copieer die niet klakkeloos.

Veel interessanter is: bekijk een bepaald prentje, sluit daarna het boek en probeer het  betrokken onderdeel (een hoofd, een hand) nu zelf te tekenen.  Op die manier werk je ook aan je "illustratief geheugen" en aan je inzicht.

 

Voor de rest: bestudeer veel anatomie en bekijk ook eens de compositie van je beelden...

Link naar reactie

Ivo, een kopie van een pagina maken is geen tekening 'overtrekken'. Je moet de opbouw van alles (personages en decor) ontleden om dan zelf via die methode de pagina te hertekenen. Je kan daar heel veel aan opsteken. Je leert o.a. een tafereel couperen, verhoudingen, perspectief, lijnvoering. Het is een zeer moeilijke oefening. Het leert je ook 'zien'. Je kan dat gebruiken om je eigen tekenwerk te beoordelen (en bij te schaven).

 

Uiteraard kan je niet zonder anatomie en perspectiefleer.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Hallo, ik ben Chimichanga, ik ben veertien jaar en zou graag striptekenaar worden. Dit is de eerste tekening die ik hier plaats. Ben benieuwd naar de comments.

attachicon.gifEller.jpg

Vervang Eller door Chimichanga en je hebt alvast een perfecte artiestennaam.

 

Dank u voor al de tips. Ik hield mij eigenlijk een lange tijd bezig met pagina's te tekenen, maar ik liet deze zomer pagina's zien aan Charel Cambré op Middelkerke, die mij toen aanraadde om eens losse figuurtjes te tekenen zodat mijn personages beter konden worden. Het gekke is, is dat ik al sinds november striptekenles volg en nog altijd geen echte stripplaat heb moeten tekenen (behalve eentje, in potlood).

Welke tekenles volg je? In een doorsnee tekenles is het héél normaal dat je nooit een stripplaat moet tekenen. Indien het specifiek stripgerelateerd is, vind ik het vreemd dat je dat nog niet hebt moeten doen. Dat zou zo ongeveer het eerste moeten zijn.

Aftekenen kan handig zijn (ik heb dat zelf ook heel vaak gedaan), maar probeer dat dan misschien wel in je eigen stijl te doen. En ja, veel oefenen. Jarenlang zelfs. De meeste striptekenaars leveren hun beste werk rond hun veertigste, dus je hebt nog wel wat tijd ;)

Link naar reactie

Vervang Eller door Chimichanga en je hebt alvast een perfecte artiestennaam.

 

Welke tekenles volg je? In een doorsnee tekenles is het héél normaal dat je nooit een stripplaat moet tekenen. Indien het specifiek stripgerelateerd is, vind ik het vreemd dat je dat nog niet hebt moeten doen. Dat zou zo ongeveer het eerste moeten zijn.

Aftekenen kan handig zijn (ik heb dat zelf ook heel vaak gedaan), maar probeer dat dan misschien wel in je eigen stijl te doen. En ja, veel oefenen. Jarenlang zelfs. De meeste striptekenaars leveren hun beste werk rond hun veertigste, dus je hebt nog wel wat tijd ;)

Leuk idee om Eller door Chimichanga (een verwijzing naar Deadpool) te vervangen. Eller is gewoon een verwijzing naar mijn initialen, L.R. We hebben bij de striptekenles tot nu toe ons het meeste beziggehouden met karakters te leren tekenen, en cartoons. Maar nu is de groep wel bezig met het tekenen van een verhaal rond het onderwerp "De Magische Helm" maar aangezien mijn scenario maar niet wilt vlotten, loop ik wat achter.

Link naar reactie

Ah, scenario's zijn altijd het lastigste deel van het maken van een strip. Het tekenen kan je tenminste doen zonder al te veel na te denken. Hoeveel pagina's moet je vullen? Waar volg je die les?

Ik volg de les in Meise. Mijn tekenleerkracht is Tim Bolssens. We mogen het aantal pagina's zelf kiezen.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Er is blijkbaar iets meer zwier in uw potloodtekeningen.

 

Die schets van de koning ziet er al vrij goed uit. Maar naast de humorstijl mag je uw waarnemingstekenen niet verwaarlozen of achterwege laten. Dit helpt nl. om te begrijpen waarom bepaalde lijnen en vlakken op andere manieren kunnnen worden weergegeven zodat ze ook een consistent geheel kunnen vormen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Met waarnemingstekenen bedoel ik: tekenen naar de realiteit. Gewoon papier, potlood en tekenen wat je ziet in je omgeving. Personen, huisdieren in je nabije omgeving. Of uw tuin. Huiskamer...

 

Op die manier leer je hoe objecten, mensen enz... in elkaar zitten op gebied van vorm. Dit helpt om naast realistisch tekenen ook meer humoristische stripstijlen te ontwikkelen, hetgeen wat je met je schetsen lijkt te willen doen.

Link naar reactie

Ik vind de potloodtekeningen ook beter dan de geïnkte, hoewel die ook wel iets hebben.

 

Probeer je personages ook iets te laten 'doen'. Een kopje of een pose tekenen is - mits een beetje oefening - niet zo moeilijk. Het is maar eens je ze ook een actie laat ondernemen dat de problemen beginnen: hoe teken je houdingen, verkortingen, emoties...  Simpele dingen soms: met de hond wandelen, een glas water drinken, ergens over springen... Of nog simpeler: gewoon iemand die in de zetel zit een boek te lezen. Niet gemakkelijk!

 

Daar heb je inderdaad een zekere technische basis voor nodig, en een beetje verbeelding. Persoonlijk heb ik vroeger nooit veel waarnemingstekenen gedaan, noch les gevolgd, en ik beklaag mij dat nog dagelijks.

 

PS: de koning vind ik leuk, maar hij heeft wel 6 vingers :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Met waarnemingstekenen bedoel ik: tekenen naar de realiteit. Gewoon papier, potlood en tekenen wat je ziet in je omgeving. Personen, huisdieren in je nabije omgeving. Of uw tuin. Huiskamer...

 

Op die manier leer je hoe objecten, mensen enz... in elkaar zitten op gebied van vorm. Dit helpt om naast realistisch tekenen ook meer humoristische stripstijlen te ontwikkelen, hetgeen wat je met je schetsen lijkt te willen doen.

 

Exact dezelfde hint kreeg ik jaren terug, toen ik een eerste strip aan Jean-Pol - toch ook niet meteen gekend om zijn realistische tekenstijl - voorschotelde.

Door dikwijls realistische verhoudingen te tekenen, ga je ook steeds meer geloofwaardige karikaturen creëren.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik vind de potloodtekeningen ook beter dan de geïnkte, hoewel die ook wel iets hebben.

 

Probeer je personages ook iets te laten 'doen'. Een kopje of een pose tekenen is - mits een beetje oefening - niet zo moeilijk. Het is maar eens je ze ook een actie laat ondernemen dat de problemen beginnen: hoe teken je houdingen, verkortingen, emoties...  Simpele dingen soms: met de hond wandelen, een glas water drinken, ergens over springen... Of nog simpeler: gewoon iemand die in de zetel zit een boek te lezen. Niet gemakkelijk!

 

Daar heb je inderdaad een zekere technische basis voor nodig, en een beetje verbeelding. Persoonlijk heb ik vroeger nooit veel waarnemingstekenen gedaan, noch les gevolgd, en ik beklaag mij dat nog dagelijks.

 

PS: de koning vind ik leuk, maar hij heeft wel 6 vingers :)

Klopt. Het lijken slechts eenvoudige handelingen, maar voor je het weet staan er krampachtige onrealistische figuren in vreemde houdingen op papier die niets meer met het uitgangsidee van doen hebben.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Exact dezelfde hint kreeg ik jaren terug, toen ik een eerste strip aan Jean-Pol - toch ook niet meteen gekend om zijn realistische tekenstijl - voorschotelde.

Door dikwijls realistische verhoudingen te tekenen, ga je ook steeds meer geloofwaardige karikaturen creëren.

2.

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...