Ga naar inhoud

Laurent Durieux: Expo Om Naar Uit Te Kijken


Gast Kontiki

Recommended Posts

Stripgidsfestival 2015 en de Warande presenteren

 

Laurent Durieux

een retrospectieve in de Expozaal van de Warande van vrijdag 12 juni tot en met zondag 16 augustus

 

Steven Spielberg kocht 25 exemplaren van de affiche die hij voor ‘Jaws’ ontwierp. Robert Downey Jr. is slechts één van de duizenden Amerikaanse verzamelaars van zijn werk. Hij krijgt opdrachten van de Film Foundation van Martin Scorsese en van Marvel. Het moge duidelijk zijn: het gaat hard voor de Brusselse tekenaar Laurent Durieux. In de Verenigde Staten toch, want aan deze kant van de oceaan blijft hij vooralsnog vrijwel onbekend.

 

Tot nu in ieder geval. Stripgids en cultuurhuis de Warande slaan hun handen in elkaar en zetten een grote retrospectieve op over zijn werk. Een Europese première van een groot illustrator die na deze expo in ieder geval wél sant in eigen land zijn.

 

 

Laurent Durieux (°1970) had één grote droom: striptekenaar worden. Het liep anders. Jarenlang werkte de Brusselse tekenaar en illustrator in de reclame, tot hij vijf jaar geleden besloot om zijn leven om te gooien. Sindsdien geldt hij als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Geek Art. Voor uitgevers als Mondo uit Austin, Texas ontwerpt hij nieuwe affiches voor de klassiekers van de Amerikaanse cinema, van de belangrijkste Hitchcock-films over Jaws tot Pulp Fiction of The Godfather. Zijn werk is gegeerd in de VS, een nieuwe poster van zijn hand is in een paar minuten uitverkocht. Francis Ford Coppola, Steven Spielberg en Martin Scorsese zijn fans, en hebben zijn werk aan de muur hangen.

 

 

 

 

Stripgids liet het publiek al kennismaken met Durieux in Stripgids magazine #38. Voor het Stripgidsfestival slaat het de handen in elkaar met cultuurhuis de Warande voor een grote retrospectieve over zijn werk.

Een Europese première van een groot illustrator die na deze expo in ieder geval wél sant in eigen land zal zijn.

De tentoonstelling loopt in de Expozaal van de Warande van vrijdag 12 juni tot en met zondag 16 augustus.

 

“Laurent Durieux’ prachtige werk tilt de poster art naar een hoger niveau. Zijn beelden, op verbluffende wijze uitgevoerd, brengen de thema’s en ideeën van de films op een heel nieuwe manier tot uitdrukking. Zonder woorden vertellen ze erg veel, en passen daarmee in de grootse traditie van de kunst van de illustratie.” – Francis Ford Coppola

 

 

 

meer werk van Laurent Durieux vind je op

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

ik heb naar Strip Turnhout gebeld en daar hebben ze mij gezegd dat de verkoop maar start op zaterdag.

Zelf voor het gala of dergelijke zouden er nog geen catalogi te koop zijn.

 

Ze waren zelf ook verrast toen ik zei dat Laurent op facebook gezet had dat er al 60 ge-pre-ordered waren.

Strip Turnhout krijgt ook mails uit verschillende landen, maar ze moeten ze allemaal teleurstellen.

 

Laten we hopen dat ik er zaterdag nog kan bemachtigen.

Link naar reactie

Ik heb drie pagina's gezien van de catalogus. Er staan enkele werken in. Ik vind die mooi. Ik heb ook al een beeld gezien van een hele muur bekleefd met de Back 2 the future poster. Ik vind dat de max! 

 

Mocht de man een salonboek hebben, dan had ik dit gekocht en laten signeren. 

 

Amateurisme? Kweenie, eerder overweldigd door de massale aandacht én een goede zaak voor het festival!

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Amateurisme? Kweenie, eerder overweldigd door de massale aandacht én een goede zaak voor het festival!

 

nou, je zou denken dat een zo goed gesponsord festival met een jarenlange ervaring toch al een tijdje een hele stapel catalogi klaar hebben en een duidelijke communicatie zou hebben, niet? Toch als dit je grote tentoonstellingsgast is.

Link naar reactie

Aan die catalogus is niks speciaals,maar het is wel de eerste die gemaakt wordt van Durieux.

We spreken hier over een artiest die internationaal sterk verzameld wordt.

Je kan dat niet vergelijken,en dat zeg ik met alle respect,een doorsnee tekenaar op een stripbeurs.

Ze komen van heel Europa naar Turnhout voor die man.

Laurent heeft zich zwaar mispakt door er maar 100 te laten maken,heeft dat zelf al toegegeven op FB.

Vermoedelijk heeft z'n Amerikaanse uitgever er 60 gevraagd,wat hij niet kon weigeren waardoor er nu te weinig zijn.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zijn er nog geen video's online ofzo waarin Durieux aan het tekenen is? Hoe hij zijn composities opzet enz...?

Hoe hij ze drukt, heb ik al gezien. Het werd ook al gepost.

Link naar reactie

Aan die catalogus is niks speciaals,maar het is wel de eerste die gemaakt wordt van Durieux.

We spreken hier over een artiest die internationaal sterk verzameld wordt.

Je kan dat niet vergelijken,en dat zeg ik met alle respect,een doorsnee tekenaar op een stripbeurs.

Ze komen van heel Europa naar Turnhout voor die man.

Laurent heeft zich zwaar mispakt door er maar 100 te laten maken,heeft dat zelf al toegegeven op FB.

Vermoedelijk heeft z'n Amerikaanse uitgever er 60 gevraagd,wat hij niet kon weigeren waardoor er nu te weinig zijn.

 

 

Ik blijf dat toch raar vinden dat een niet-striptekenaar de hoofdgast is op een stripfestival.

Link naar reactie

Ik blijf dat toch raar vinden dat een niet-striptekenaar de hoofdgast is op een stripfestival.

 

²

 

Alle respect voor de man zijn werk en faam (blijkbaar, want voor deze post had ik nog nooit van hem gehoord). Dit is subsidie-geld gebruiken voor iets waarvoor het niet bestemd is zou ik zo zeggen...

 

By the way: ben ik de enige die de lijst van tekenaars maar magertjes vind? Veel, dat wel. Maar weinig bekende namen. Voor zo'n groot gesubsidieerd festival...

 

Ik ga het dit jaar in ieder geval laten passeren, vind het niet de moeite om er m'n zaterdag aan op te offeren.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

moet je een uitnodiging hebben voor de expo deze avond?

ook te volgen via livestream.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Mensen stonden al om 19u aan te schuiven om catalogi en posters te kopen, terwijl de stand pas om 21.30u openging.

Catalogi heel snel uitverkocht, grote posters ondertussen ook allemaal weg, op die van Tomorrowland na. Morgen zou er nog wel een nieuwe lading volgen.

Link naar reactie

²

 

Alle respect voor de man zijn werk en faam (blijkbaar, want voor deze post had ik nog nooit van hem gehoord). Dit is subsidie-geld gebruiken voor iets waarvoor het niet bestemd is zou ik zo zeggen...

 

By the way: ben ik de enige die de lijst van tekenaars maar magertjes vind? Veel, dat wel. Maar weinig bekende namen. Voor zo'n groot gesubsidieerd festival...

 

Ik ga het dit jaar in ieder geval laten passeren, vind het niet de moeite om er m'n zaterdag aan op te offeren.

 

 

2.

Daarom ben ik er ook niet geweest.

Hopelijk wordt er es deftig aan de boom geschud bij de organisatie en krijgen we volgende keer een stripfestival dat de ambitie heeft om de Vlaamse Angoulême te worden. Zoals Strip Turnhout dat verdient! 

Link naar reactie

Ik ben er wel geweest en heb meer tijd in de auto doorgebracht dan op het 'festival'. Wederom lag de Warande op de schop en was het zoeken naar de verschillende ruimten waar stands en tekenaars stonden die iets met strips te maken hadden. Ook kijkende naar voorgaande edities oogt het allemaal zeer amateuristisch. Ik heb de korte signeersessies in de middag niet eens afgewacht, de auteurs die vanuit de organisatie waren besproken (en van wie ik de stripverhalen de moeite waard vind) had ik allemaal al eens eerder ergens getroffen, dus de noodzaak om daarvoor een ticket te gaan kopen was er niet zo zeer bij mij. Ook was het schitterend weer buiten en daardoor wat aan de warme kant in het gebouw(en).

De 40 voor de zaterdag toegezegde catalogi waren om 9 uur al uitverkocht hoorde ik van een geïnteresseerde die hiervoor al om 7 uur in de auto is gestapt.

Link naar reactie

Ik was nog geen vijf minuten op het festival, had mijn zonnebril nog op of ik werd op de schouder getikt door een overigens knap meisje dat me aansprak met de naam Laurent. Buiten de wat wijkende haarlijn en de bolle buik zag ik zelf geen gelijkenisen met Laurent Durieux.

Op het eind van de dag bezocht ik pas de expo met Kool Thing. Laurents broer liep er ook rond. Met hem wat kunnen keuvelen over hun werk. Blijkbaar is het verkrijgen van de rechten een lastige kwestie en is er geduld mee gemoeid om het artbook gemaakt te krijgen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...