Ga naar inhoud

Clubs/verenigingen In Brugge


Recommended Posts

Gast Kontiki

De Striepclub was ooit een clubje van stripwinkel De Striep. Leden kregen voor hun bedrag een gratis strip en wat goodies en als ik me niet vergis kortingen op een hele reeks ex-librissen en aanverwante zaken (zoals een  mini-T-shirt met een illustratie van Frank Pé. Er hoorde ook een maandelijkse nieuwsbrief bij dat later uitgroeide naar die van De Stripspeciaalzaak en nu een website is.

Maar het was een commerciële club.

Link naar reactie

In Leuven bestond 20 jaar Stripclub Tafelrond. Met een vergadering elke eerste dinsdag van de maand. De club werd opgedoekt een zestal jaar terug. Een aantal leden komt wel maandelijks nog samen in Café Sport op het Martelarenplein. Zij verzorgen momenteel ook de jaarlijkse Leuvense Stripbeurs

Link naar reactie
  • 1 month later...

Zoiets ga je toch moeten opbouwen, ik ben zelf geen café ganger dus van zaaltjes ben ik niet echt op de hoogte maar om te starten is elke tearoom waar je een tafeltje kan reserveren voldoende, denk ik toch.

 

Ik ben nog steeds hard aan het werk om m'n ruimte vrij te maken maar er komt altijd meer materiaal binnen dan buiten dus het wordt knokken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ge moet investeren, Bonte. Leningen aangaan en een enorme hangar neerpoten en eventbedrijven inhuren om "iets" te doen zoals Facts. En dan subsidies aanvragen en een kartel vormen.

Link naar reactie

Ge moet investeren, Bonte. Leningen aangaan en een enorme hangar neerpoten en eventbedrijven inhuren om "iets" te doen zoals Facts. En dan subsidies aanvragen en een kartel vormen.

Ik heb er lang aan gedacht om te verhuizen naar een grote winkel zodat ik plaats zou hebben voor tafels, games, kleine evenementen en een bar maar heb geen mooie locatie gevonden en m'n vrouw is er niet voor.

 

Onlangs nog gekeken naar een sauna die failliet is gegaan maar die was onbruikbaar, die was ondernemer van het jaar en kreeg daardoor makkelijk leningen om een gedrocht van een sauna-fabriek te bouwen die plaats had voor 150 personen met slechts 10 parkings. Het wordt nu verkocht aan projectprijs voor afbraak.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Er is ook een reden waarom zo'n sauna failliet gaat: mensen hebben zoiets niet nodig. Je moet met een overdaad aan reclame klanten lokken en dan heb je nog niet voldoende inkomen. Resultaat: de tent gaat overkop. Misallocatie van middelen. Het erge is dat sommige "ondernemingen" die feitelijk overbodig zijn en niks bijdragen aan reële waarde gewoonweg een hoop centen krijgen. Subsidies.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik heb er lang aan gedacht om te verhuizen naar een grote winkel zodat ik plaats zou hebben voor tafels, games, kleine evenementen en een bar maar heb geen mooie locatie gevonden en m'n vrouw is er niet voor.

 

Onlangs nog gekeken naar een sauna die failliet is gegaan maar die was onbruikbaar, die was ondernemer van het jaar en kreeg daardoor makkelijk leningen om een gedrocht van een sauna-fabriek te bouwen die plaats had voor 150 personen met slechts 10 parkings. Het wordt nu verkocht aan projectprijs voor afbraak.

 

Dat is gewoonweg om de haren uit je hoofd te trekken: iets produceren wat niet nodig is, wordt bestempeld als ondernemer van het jaar. En kort daarna mogen ze de boeken dichtdoen.

Link naar reactie

Dat is gewoonweg om de haren uit je hoofd te trekken: iets produceren wat niet nodig is, wordt bestempeld als ondernemer van het jaar. En kort daarna mogen ze de boeken dichtdoen.

Een sauna is even noodzakelijk als een stripwinkel, just saying. Ondernemer van het jaar met een kleine goed draaiende openbare sauna maar de markt evolueerde niet naar massa-sauna's met te weinig parking maar eerder naar kleine persoonlijke sauna's waar je als koppel naartoe kan. Tja, soms lukt het, soms niet.

 

Geen subsidies trouwens maar leningen van banken en eigen centen.

 

Ik ben eerder de bange kleine ondernemer omdat ik nog steeds zelfstandige ben, ik kan en mag niet zomaar failliet gaan. Daarom doe ik enkel zaken die ik in m'n eentje kan draaiende houden samen met hulp per afzonderlijk project.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Mwa, zonder veel uit te wijden ( :e011: ), geld van de bank is geld van de centrale bank en gecreëerd uit het niets. Lage rente zodat mensen die niet echt productie stimuleren of iets van reële waarde creëren zoals de maakindustrie ( technologie enz...), enkel zorgen voor consumptie zonder toegevoegde waarde, aangetrokken worden om leningen aan te gaan en dergelijke projecten op te starten. Dat kost koopkracht van de rest van de bevolking. Een indirecte subsidie als het ware.

Maar ergens kun je inderdaad wel stellen dat het niet echt duidelijk is of zoiets wel of niet nuttig is. Maar dan moet het wel met eigen centen zijn.

Dergelijke projecten zijn onderdeel van boom-bust cycli, misallocatie van middelen en energie.

Een stripwinkel heeft toch nog iets meer van reële waarde dan een sauna.

Samenkomen bij iemand privé is stukken interessanter, als semi hobby activiteit. Je kunt zelf een eigen spaarpot aanleggen, drank aankopen en onafhankelijk blijven. En ook eens een strip uitwisselen.

Link naar reactie

Samenkomen bij iemand privé is stukken interessanter, als semi hobby activiteit. Je kunt zelf een eigen spaarpot aanleggen, drank aankopen en onafhankelijk blijven. En ook eens een strip uitwisselen.

Privé gebeurt dat toch niet zo vlug denk ik maar wie weet, met plaats en goesting kom je al een heel eind. :)

Link naar reactie
Gast Kontiki

Binnenkort is er bij me thuis zo'n gathering met tapas en passende drank. Sorry, enkel voor medewerkers en een paar forummers met wie ik sowieso al een soort eetclubje vorm.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik hou de boot af.  Maar als iemand me ziet in De Striep (ik zie eruit als mijn avatar : blauw haar, meestal blote buik) dan doe ik graag een babbel over beeldverhalen.

Een typische gutmensch dus. :e011:

Link naar reactie

Eigenlijk kom ik (nog) zelden samen met mensen die ook stips (of comics) lezen. Vroeger deed ik dat wel vaker maar dat was eerder functioneel omdat het in de eerste plaats was om te vergaderen. In die tijd werkte ik nog mee aan een paar websites. 

 

Wat wil men eigenlijk heel concreet gaan doen op zo'n bijeenkomst? De interesses op het forum liggen (zoals Koen al aangaf) vaak nogal ver uit elkaar. 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

.... te rap post gedrukt.....   ik las ook ergens dat de interesses te ver uit elkaar zouden liggen.  Persoonlijk ben ik het daar volkomen mee eens.   Maar dat maakt het ook zo ontzettend interessant.  Des te meer ideeën, items die binnen de club aan bod kunnen komen.  En ook meer publiek dat aangesproken kan worden.  Voor mij is het oprichten van een stripclub nog steeds een optie.  Denk eraan, ook andere verenigingen in Vlaanderen zijn ergens moeten beginnen.   Wie het nog steeds ziet zitten.... stuur mij gerust een mailtje (verstraetebart2@gmail.com).  Ik stel het weekend van 12/13 september voor.  Als locatie misschien "den comptoir" op de platse van Sint-Andries.  Makkelijk bereikbaar en voldoende plaats om samen te zitten.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Sorry, hield de topic niet meer in het oog. Een gemeenschappelijke datum zoeken zal altijd wat problematisch zijn denk ik. Het werk in m'n winkel vordert ook niet, niet normaal wat ze hier binnen smijten van boeken en standaard strips, zo lukt het me niet om op te ruimen. Weeral opvallend veel roman-lezers die overstappen naar e-books.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...