Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Kameraad Mauser

Kameraad Mausers Archief

Recommended Posts

15 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Maar bijv een Willies Jeep zoals Conrad hem hier getekend heeft, dat kun je toch niet enkel voor elkaar krijgen met een foto over te trekken? Je moet toch het perspectief in je gedachten snappen...eerst wat jeeps schetsen vanuit diverse standpunten, zodat je een beetje de rudimentaire structuur snapt...

didier-conrad-les-innommables.jpg

Die zal nu inderdaad wel niet op de lichtbak getekend zijn. Het model lijkt me ook niet zo complex.

Maar het zou perfect kunnen hoor. Je doet de potloodtekening op de inktbak, past hier en daar wat aan en wat extra dynamiek geven bij de inkting...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Trouwens niet alleen auto's en dergelijke... Decors, interieurs, meubels... heel veel tekenaars doen dat op basis van fotoreferentiemateriaal op de lichtbak of Sketchup-modellen. Ik herinner me een album van eventjes terug met een imposante openingsplaat van de Mont Saint Michel, die o-ver-dui-de-lijk gewoon een foto op de lichtbak was.

Als tekenaar moet je verhaal vertellen, de hulpmiddelen daarvoor zijn ondergeschikt aan het eindresultaat. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen het zo doet - er zijn vast tegenvoorbeelden legio - laat staan dat jij het zo zou moeten doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nadeel is natuurlijk dat we op die manier nooit iets van hem te zien gaan krijgen. Sommigen spreken van een vergooid talent. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar zoals ik al reeds gezegd heb, het is niet mijn bedoeling om alles vanuit het geheugen te kunnen tekene.,  Anderzijds heb ik wel graag dat ik van de meeste figuren, decors, objecten etc...de basisvormen begrijp en ze min of meer rudimentair kan weergeven zonder dat ik eerst een hoop fototref moet gaan opsnorren.

Het is niet dat ik een auto compleet met ophanging en benzineleidingen enz wil kunnen weergeven zonder ook maar een foto te gebruiken, maar als ik bijv. een auto teken met een Rudy erin, op de manier met de lichtbak of software, dan heb ik nog niet het gewenste resultaat met de passende lijnstijl.

Deel dit bericht

Link naar bericht
24 minutes ago, Waakwater said:

Nadeel is natuurlijk dat we op die manier nooit iets van hem te zien gaan krijgen. Sommigen spreken van een vergooid talent. 

Jij kent "sommigen"? Zijn dat diezelfde sommigen vanuit de wandelgangen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wandelgangen, koffiemachines, loopgraven, aan het onthaal, waar men de mens ook maar treft, toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 23/8/2019 om 21:11, Kristof Berte zei:

Goedkope excuses ;) Gebruik gewoon fotoreferentiemateriaal en een lichtbak. Hoeveel tekenaars tekenen er écht auto's, denk je?

Een lichtbak is maar nuttig als je een realistische auto wenst te tekenen: een foto op de lichtbak en doortekenen. Echter, de tekeningen van Mauser zijn caricaturaal. Dan ben je niets met een lichtbak. Uiteraard gebruik je dan wel referentiemateriaal om u op te inspireren. Maar je creativiteit zal het moeten kneden tot een caricatuur. Dat doet een foto of lichtbak niet voor jou.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hoogstens als basistekening kan een lichtbak gebruikt worden, als je een stijl wenst neer te zetten zoals Conrad, Janry etc...maar je moet dan inderdaad de nodige accenten kunnen aanbrengen die de auto, of wat dan ook van voertuig, net iets meer bolvormig, of gedrongen laten lijken. En daar houdt dan het gebruik van een lichtbak op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 15/9/2019 om 14:26, Kameraad Mauser zei:

ALBA.jpg

Het wordt wel eens tijd voor een reappraisal van de geschiedenis van Alba in de Lage Landen!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vander Mersch, Alba,...

Allemaal figuren en samengaande gebeurtenissen die voldoende interessant zijn om te verstrippen.

Ietwat in de lijn van Bruxelles, des Celtes aux Ducs de Bourgogne.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 uren geleden, Hamirubi zei:

Het wordt wel eens tijd voor een reappraisal van de geschiedenis van Alba in de Lage Landen!

KLOPT

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heer Mauser, hoeveel zou je vragen voor'n commissie van een historisch of literair figuur met achtergrond?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...